LEGE
Nr. 148 din 27 iulie 1999
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru
modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 360 din 29 iulie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50 din 14 decembrie 1998
pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 489 din 18
decembrie 1998, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I punctul 2, alineatul 2 al articolului 5 va avea urmatorul
cuprins:
"Sumele fixe care reprezinta accizele datorate pe produse si pe grupe
de produse sunt cele stabilite in anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de
urgenta."
2. La articolul I punctul 4, alineatele 5 si 6 ale articolului 6^1 vor avea
urmatorul cuprins:
"Aceste documente cu regim special vor fi distribuite de Regia
Autonoma <<Imprimeria Nationala>> fiecarei directii generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti, in baza solicitarii acestora.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic
in parte. Distribuirea lor catre utilizatori se va face direct de catre
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti, contra cost, pe baza de comenzi scrise,
conform modelului prezentat in anexa nr. 4 la prezenta ordonanta de urgenta.
Aprobarea acestora va fi acordata numai daca solicitantul justifica necesitatea
achizitionarii de facturi fiscale si de avize de insotire a marfii, in calitate
de agent economic autorizat, conform prezentei ordonante de urgenta, sa
comercializeze alcool si bauturi alcoolice."
3. La articolul I punctul 4, dupa alineatul 9 al articolului 6^1 se
introduce alineatul 10 cu urmatorul cuprins:
"Agentii economici care comercializeaza bere pot utiliza sistemele
informatice financiar-contabile proprii pentru emiterea formularelor speciale,
in conditiile stabilite de catre Ministerul Finantelor pentru formularele cu
regim special, fara a mai utiliza formulare pretiparite de Regia Autonoma
<<Imprimeria Nationala>>. Agentii economici in cauza vor solicita
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti o plaja de numere."
4. La articolul I punctul 7, alineatul 3 al articolului 9 va avea urmatorul
cuprins:
"Acciza totala datorata bugetului de stat pentru tigarete se reduce cu
35%, in situatia in care agentii economici producatori utilizeaza in retetele
de fabricatie cel putin 50% tutun din productia interna."
5. La articolul I punctul 8, alineatul 2 al articolului 11 se abroga.
6. La articolul I punctul 9, alineatele 5 si 6 ale articolului 11^1 vor
avea urmatorul cuprins:
"Aceste documente cu regim special vor fi distribuite de Regia
Autonoma <<Imprimeria Nationala>> fiecarei directii generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti, in baza solicitarii acestora.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic
in parte. Distribuirea lor catre utilizatori se va face direct de catre
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti, contra cost, pe baza de comenzi scrise,
conform modelului prezentat in anexa nr. 4 la prezenta ordonanta de urgenta.
Aprobarea acestora va fi acordata numai daca solicitantul justifica necesitatea
achizitionarii de facturi fiscale si de avize de insotire a marfii, in calitate
de agent economic autorizat, conform prezentei ordonante de urgenta, sa
comercializeze produse din tutun."
7. La articolul I, dupa punctul 9 se introduce punctul 9^1 cu urmatorul
cuprins:
"9^1. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
Art. 14
Pentru carburantii auto se datoreaza bugetului de stat accize, stabilite in
lei pe tona de produs finit, conform pozitiilor nr. 9 - 11 din anexa nr. 1 la
prezenta ordonanta de urgenta."
8. La articolul I punctul II, alineatul 2 al articolului 19 se abroga.
9. La articolul I punctul 12, alineatele 5 si 6 ale articolului 19^1 vor
avea urmatorul cuprins:
"Aceste documente cu regim special vor fi distribuite de Regia
Autonoma <<Imprimeria Nationala>> fiecarei directii generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti, in baza solicitarii acestora.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic
in parte. Distribuirea lor catre utilizatori se va face direct de catre
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti, contra cost, pe baza de comenzi scrise,
conform modelului prezentat in anexa nr. 4 la prezenta ordonanta de urgenta.
Aprobarea acestora va fi acordata numai daca solicitantul justifica necesitatea
achizitionarii de facturi fiscale si de avize de insotire a marfii, in calitate
de agent economic autorizat, conform prezentei ordonante de urgenta, sa
comercializeze cafea."
10. La articolul I punctul 13, literele c) si f) ale articolului 21 vor
avea urmatorul cuprins:
"c) produsele in regim de tranzit si produsele in regim de import
temporar. Pentru produsele importate temporar scutirea se acorda cu conditia
depunerii de catre agentul economic importator a unei garantii egale cu
valoarea accizelor aferente. Aceasta garantie se va restitui agentului economic
numai dupa incheierea regimului vamal acordat;"
..............................................................................
"f) alcoolul etilic alimentar utilizat in productia de alcool
sanitar;"
11. La articolul I punctul 14, dupa alineatul 1 al articolului 22 se
introduc alineatele 2 si 3, cu urmatorul cuprins:
"In cazul alcoolului sanitar obtinut din alcool etilic alimentar,
facturarea se va face diferentiat, in functie de destinatie, astfel:
a) pentru cantitatile de alcool sanitar, livrate direct de producatori
unitatilor sanitare si farmacii, facturarea se va face direct la preturi de
livrare, care nu cuprind acciza aferenta alcoolului etilic alimentar utilizat
ca materie prima;
b) pentru cantitatile de alcool sanitar, livrate altor beneficiari decat
unitatile sanitare si farmaciile, facturarea se face la preturi de livrare,
care cuprind si acciza aferenta alcoolului etilic alimentar utilizat ca materie
prima. In acest caz acciza va fi evidentiata distinct in factura.
Agentii economici care comercializeaza alcool sanitar, aprovizionat direct
de la producatori, pot solicita lunar organelor fiscale teritoriale restituirea
accizei pentru alcoolul etilic alimentar, corespunzator cantitatilor de alcool
sanitar vandute. Restituirea se va face pe baza documentelor justificative si numai
pentru cantitatile efectiv vandute."
12. La articolul I punctul 18, articolul 23^5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23^5
Agentii economici: producatori interni, importatori, comercianti in sistem
angro si en detail, care realizeaza venituri din vanzarile de alcool etilic
alimentar, bauturi alcoolice si orice alte produse destinate industriei
alimentare sau consumului, care contin alcool etilic alimentar, produse din
tutun, cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea
solubila, isi pot desfasura activitatea numai in baza autorizatiei de
comercializare emise de:
a) Ministerul Finantelor, in cazul alcoolului;
b) directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene si a municipiului Bucuresti, in cazul bauturilor alcoolice, al
produselor din tutun si al cafelei, precum si in cazul alcoolului vandut de
agentii economici producatori de bauturi alcoolice.
Autorizatia se emite cu percepere de taxe, in baza unei cereri-tip, conform
modelului prezentat in anexa in nr. 15 la prezenta ordonanta de urgenta, si a
urmatoarelor documente:
a) certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului
comertului;
b) certificatul de inregistrare fiscala;
c) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte
ca solicitantii de autorizatii nu au obligatii fiscale fata de bugetul de stat.
Nu se considera obligatii fiscale fata de bugetul de stat, in intelesul acestei
prevederi:
- sumele pentru care agentii economici au obtinut de la Ministerul
Finantelor inlesniri la plata acestora;
- sumele stabilite in urma controalelor efectuate de organele fiscale de
specialitate si care se afla in diferite stadii de contestare sau in judecata;
- sumele care fac obiectul hotararilor de suspendare a executarii, date de
instantele judecatoresti;
d) declaratia solicitantului, pe propria raspundere, privind sediul social,
filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, statiile de depozitare,
magazinele si orice alte locuri unde isi desfasoara activitatea, precum si
adresele acestora;
e) licenta de fabricatie emisa de catre Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, in cazul agentilor economici producatori interni care obtin
venituri din vanzarea produselor supuse autorizarii, provenite din productia
proprie, insotita, in cazul agentilor economici producatori de alcool, de o
declaratie privind dotarea cu mijloace de masurare a productiei, vizata de
supraveghetorul fiscal;
f) contractele de import incheiate cu partenerii externi sau comenzile de
import, dupa caz, in situatia agentilor economici importatori care obtin
venituri din vanzarea produselor supuse autorizarii, provenite din operatiuni
proprii de import;
g) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte
detinerea in patrimoniu a capacitatilor de productie proprii, in cazul
producatorilor interni de alcool si de bauturi alcoolice, altele decat
vinurile, tuica si rachiurile naturale.
Autorizatia se elibereaza in termen de maximum 30 de zile de la data
depunerii documentatiei complete.
Daca un agent economic poseda o autorizatie de comercializare pentru un
produs sau altul din cele supuse autorizarii si doreste autorizarea si pentru
alte produse, termenul de eliberare a autorizatiei este de maximum 10 zile.
Pentru agentii economici nou-infiintati sau pentru agentii economici care
isi completeaza obiectul de activitate pe linia comercializarii de produse
supuse autorizarii termenul de depunere a documentatiei este de minimum 30 de
zile inainte de data inceperii activitatii pentru care se solicita autorizarea.
Modelul autorizatiei emise de catre Ministerul Finantelor sau de catre
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti este prevazut in anexa nr. 17 la prezenta
ordonanta de urgenta.
Toate relatiile comerciale dintre producatorii, importatorii si
comerciantii in sistem angro de produse supuse autorizarii, conform prezentei
ordonante de urgenta, se vor derula pe baza de contracte scrise.
Transferul produselor supuse autorizarii dintr-un depozit al societatii
comerciale intr-un alt depozit al acesteia, fara a schimba dreptul de
proprietate asupra marfii, se va face pe baza unui aviz de insotire a marfii,
cu aceleasi caracteristici ca si documentele fiscale speciale. Pe lungimea in
diagonala a fiecarui aviz se va inscriptiona, dupa caz, "Alcool -
transfer", "Bauturi alcoolice - transfer", "Produse din
tutun - transfer", "Cafea - transfer". Aceste avize se tiparesc
de catre Regia Autonoma "Imprimeria Nationala". Necesarul de astfel
de documente se stabileste de fiecare agent economic autorizat, potrivit
prezentei ordonante de urgenta, iar distribuirea lor catre utilizatori se va face
in aceleasi conditii ca si in cazul distribuirii facturilor si avizelor de
insotire speciale.
Nu vor fi autorizati de catre Ministerul Finantelor agentii economici
producatori interni de alcool si de bauturi alcoolice, altele decat vinurile,
tuica si rachiurile naturale, care obtin venituri din comercializarea acestor
produse si care:
a) inregistreaza obligatii fiscale fata de bugetul de stat;
b) nu detin in patrimoniu capacitati de productie proprii;
c) nu au in dotare mijloace de masurare a productiei realizate, in cazurile
in care legea prevede aceasta.
Taxele de autorizare sunt mentionate in anexa nr. 16 la prezenta ordonanta
de urgenta.
Autorizatia este valabila pe intreaga perioada de desfasurare a
activitatilor prevazute la alin. 1.
Taxele se platesc in doua transe egale, astfel:
a) prima transa, in cuantum de 50% din valoarea totala prevazuta in anexa
nr. 16 la prezenta ordonanta de urgenta, inainte de emiterea autorizatiei;
b) a doua transa, in termen de 6 luni de la data emiterii autorizatiei.
In situatia in care un agent economic a achitat prima transa a taxei de
autorizare si a primit autorizatia de comercializare, dar pana la incheierea
termenului de achitare a celei de-a doua transe, din anumite cauze, acesta nu
mai poate sau nu mai doreste sa desfasoare activitatea de comercializare a
produselor supuse autorizarii, agentul economic respectiv, pe propria
raspundere, printr-o declaratie scrisa, face cunoscuta aceasta situatie
organului fiscal care i-a eliberat autorizatia si nu mai plateste cea de-a doua
transa.
Taxele de autorizare se fac venit la bugetul de stat si se varsa in acelasi
cont in care se colecteaza accizele.
Continutul informational al autorizatiei emise de catre Ministerul
Finantelor sau de catre directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti este
prezentat in anexa nr. 17 la prezenta ordonanta de urgenta.
Evidenta acestor autorizatii se va tine de catre organele emitente, intr-un
registru destinat acestui scop.
Produsele supuse autorizarii, comercializate in zonele libere, precum si in
magazinele autorizate, potrivit legii, sa comercializeze marfuri in regim
"duty-free" nu intra sub incidenta prevederilor alin. (1), nefiind
obligatorie utilizarea documentelor fiscale speciale prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta.
Nu intra sub incidenta regimului de autorizare bauturile slab alcoolizate,
cu o concentratie alcoolica sub 0,5% in volum, precum si aromele si esentele alimentare
care nu pot fi consumate ca atare, fiind utilizate la prepararea produselor
alimentare.
Decontarile intre agentii economici care desfasoara activitati de
comercializare a alcoolului etilic alimentar se vor face integral prin unitati
bancare."
13. La articolul I, dupa punctul 18 se introduc punctele 18^1 - 18^7, cu
urmatorul cuprins:
"18^1. Titlul capitolului III si articolul 25 se abroga.
18^2. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
Art. 26
Accizele si impozitele prevazute in prezenta ordonanta de urgenta se
stabilesc si se platesc in lei, putandu-se modifica prin legea bugetului de
stat.
18^3. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
Art. 27
Raspunderea pentru calcularea si varsarea la bugetul de stat a accizelor, a
impozitului la titeiul si la gazele naturale din productia interna revine
platitorilor prevazuti in prezenta ordonanta de urgenta.
18^4. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
Art. 30
Platitorii au obligatia sa tina evidenta accizelor, a impozitului la
titeiul si la gazele naturale din productia interna, dupa caz, conform normelor
metodologice emise de catre Ministerul Finantelor in aplicarea prezentei
ordonante de urgenta.
18^5. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
Art. 31
Platitorii de accize, de impozit la titeiul si la gazele naturale din
productia interna, dupa caz, au obligatia sa depuna lunar, pana la data de 25 a
lunii urmatoare, la organul fiscal teritorial, decontul de impunere, potrivit
modelului din normele metodologice emise de catre Ministerul Finantelor.
18^6. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
Art. 32
Plata accizelor, a impozitului la titeiul si la gazele naturale din
productia interna se efectueaza lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, pe
baza decontului de impunere, prin virament sau in numerar, dupa caz, in contul
bugetului de stat, deschis la unitatile teritoriale ale trezoreriei statului,
iar pentru produsele din import, la organele vamale, concomitent cu plata
taxelor vamale.
18^7. La articolul 33, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
Neplata accizelor, a impozitului la titeiul si la gazele naturale din
productia interna, la termenele stabilite, atrage calcularea majorarilor de
intarziere, conform legii."
14. La articolul I punctul 20, alineatele 26, 27 si 30 ale articolului 34
vor avea urmatorul cuprins:
"Neplata sau plata cu intarziere a transei a doua a taxei de
autorizare atrage dupa sine calculul majorarilor de intarziere in aceleasi
conditii ca si in cazul celorlalte obligatii fiscale. Intarzierea cu mai mult
de 30 de zile a platii transei a doua a taxei de autorizare atrage anularea
autorizatiei. Dupa anularea autorizatiei este interzisa efectuarea
operatiunilor supuse autorizarii. In cursul aceluiasi an eliberarea unei noi
autorizatii, la cererea agentului economic, se face cu plata taxei de
autorizare aferente si cu respectarea tuturor conditiilor impuse de prezenta
ordonanta de urgenta la acordarea autorizatiei initiale.
Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 23^5 alin. 18 se sanctioneaza
cu suspendarea, pe o perioada de 3 luni, a autorizatiei de functionare.
..............................................................................
Desfasurarea de activitati de comercializare a produselor supuse
autorizarii fara autorizatie ori fara a folosi facturi fiscale in regim
special, conform prezentei ordonante de urgenta, constituie fapta ilicita si se
sanctioneaza potrivit legii."
15. La articolul I punctul 20, alineatul 28 al articolului 34 se abroga.
16. La articolul I, dupa punctul 20 se introduce punctul 20^1 cu urmatorul
cuprins:
"20^1. Alineatul 1 al articolului 36 va avea urmatorul cuprins:
Ministerul Finantelor va emite, in termen de 60 de zile de la publicarea
prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
norme metodologice privind tehnica de calcul si formularistica necesare pentru
accize si alte impozite indirecte, pentru impozitul la titeiul si la gazele
naturale din productia interna."
17. La articolul I punctul 21, articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Anexele nr. 1 - 17 fac parte integranta din prezenta ordonanta de
urgenta."
18. Articolul II va avea urmatorul cuprins:
"Anexele nr. 1, 2 si 3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
82/1997, aprobata prin Legea nr. 196/1998, cu modificarile ulterioare, se
inlocuiesc cu anexele nr. 1, 2 si 3 la prezenta ordonanta de urgenta."
19. La articolul III, alineatul 4 va avea urmatorul cuprins:
"De asemenea, vor fi inventariate si declarate la directiile generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a
municipiului Bucuresti toate stocurile de alcool existente la data de 31
decembrie 1998, obtinute in sistem de prestari de servicii. Aceste inventare
vor fi efectuate pana la data de 5 ianuarie 1999 si vor purta atat viza
beneficiarului prestatiei, cat si viza prestatorului de servicii. In termen de
3 zile de la depunerea acestor inventare, dar nu mai tarziu de data de 8
ianuarie 1999, organele fiscale teritoriale vor verifica realitatea faptica a
acestor stocuri si vor viza fiecare lista de inventar. Daca realitatea
stocurilor va fi dovedita faptic, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti vor elibera
agentului economic, beneficiar al prestatiei, autorizatii pentru
comercializarea alcoolului aflat in stoc. Taxele de autorizare sunt prevazute
in anexa nr. 16 la prezenta ordonanta de urgenta pentru producatorii interni de
alcool."
20. La articolul III, dupa alineatul 4 se introduc alineatele 5 - 12 cu
urmatorul cuprins:
"Agentii economici care comercializeaza in sistem en detail produse
supuse autorizarii, care inregistreaza stocuri de astfel de produse la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, vor inventaria aceste
stocuri pana la data de 31 ianuarie 1999. Listele de inventariere vor fi
intocmite pe sortimente de produse si vor fi depuse la directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti pana la data de 5 februarie 1999.
In termen de 10 zile de la depunerea listelor de inventariere, organele
fiscale vor verifica realitatea faptica a acestor stocuri si vor viza fiecare
lista de inventariere.
Pentru anul intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cererile
si documentatia necesare pentru eliberarea autorizatiei se vor putea depune
pana la data de 31 martie a acestui an. Pana la eliberarea efectiva a
autorizatiilor si pana la procurarea documentelor fiscale speciale, prevazute
de prezenta ordonanta de urgenta, agentii economici care au depus pana la data
de 31 martie documentatiile necesare pentru eliberarea autorizatiilor isi pot
desfasura activitatea si pot utiliza documentele fiscale folosite inainte de
intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Agentii economici, producatori interni, importatori si comercianti in
sistem angro si en detail de produse supuse autorizarii, care nu indeplinesc
conditiile de obtinere a autorizatiei sau nu doresc sa obtina autorizatii
pentru anul 1999, vor putea sa comercializeze produsele aflate in stoc numai
catre agentii economici autorizati, in baza unei aprobari emise de organul
fiscal care are competenta de a elibera autorizatia.
La data de 1 martie 1999 agentii economici importatori, precum si agentii
economici care desfasoara activitate de comercializare a carburantilor auto vor
proceda la inventarierea stocurilor de astfel de produse.
O copie de pe listele de inventariere, valorificate conform prevederilor
legale in materie si certificate de conducerea agentilor economici in cauza, va
fi depusa in termen de doua zile la organele fiscale teritoriale in a caror
raza teritoriala acestia isi desfasoara activitatea.
Sumele reprezentand diferentele dintre valoarea accizelor, determinata pe
baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, si valoarea
accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna a
carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora
fiind data livrarii stocurilor inventariate.
Acestor sume cuvenite bugetului de stat li se aplica prevederile cap. IV
<<Dispozitii comune si finale>> din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997, cu modificarile ulterioare."
21. Dupa articolul IV se introduce articolul IV^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 4^1
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
- articolul I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/1998 cu privire
la modificarea si completarea unor reglementari referitoare la accize si la
taxa pe valoarea adaugata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 370 din 30 septembrie 1998;
- Ordonanta Guvernului nr. 1/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 14
ianuarie 1999;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1999 privind prorogarea termenului
prevazut la art. II alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 1/1999 pentru
modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 78 din 25 februarie 1999;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 87 din 2 martie 1999."
22. Articolul V va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si
al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobata prin Legea nr. 196/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, va fi republicata, dandu-se textelor o
noua numerotare."
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie
1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
PAULA IVANESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 iunie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM NICOLAE SPINEANU
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand taxele speciale de consumatie (accize)
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului sau a grupei de produse U.M. Acciza
crt. (lei/U.M.)
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
------------------------------------------------------------------------------
A. Alcool etilic alimentar, bauturi alcoolice si orice alte
produse destinate industriei alimentare, care contin
alcool etilic alimentar
1. Alcool etilic alimentar; bauturi alcoolice si
orice alte produse destinate industriei
alimentare sau consumului, care contin alcool
etilic alimentar, cu o concentratie mai mare
de 0,5% in volum; vinuri, produse pe baza de
vin si produse pe baza de distilat din vin,
cu o concentratie in alcool de peste 22% in
volum; coniac, armaniac si vinars hl alcool
pur*1) 2.640.000
2. Bauturi alcoolice naturale hl alcool
pur 1.800.000
3. Vinuri si produse pe baza de vin
3.1. Vinuri nespumoase hl/1 grad
alcoolic*2) 7.200
3.2. Vinuri spumoase hl/1 grad
alcoolic 12.000
3.3. Vin spumant hl/1 grad
alcoolic 36.000
3.4. Vermuturi si alte produse pe baza de
vin*3), cu o concentratie in alcool de
pana la 22%, inclusiv in volum hl/1 grad
alcoolic 30.000
4. Bere hl/1 grad
alcoolic 19.200
B. Produse din tutun
5. Tigarete 1.000 96.000 +
tigarete 20%*4)
6. Tigari si tigari de foi 1.000
bucati 84.000
7. Tutun destinat fumatului kg 180.000
8. Tutun de prizat si tutun de mestecat kg 180.000
C. Produse petroliere
9. Benzina premium, regular si normala tona 5.200.000
10. Benzina fara plumb tona 5.000.000
11. Motorina auto (combustibil pentru motoare
Diesel) tona 2.250.000
------------------------------------------------------------------------------
*1) hl alcool pur reprezinta 100 litri alcool etilic alimentar, cu
concentratia de 100% alcool in volum, la temperatura de 20 grade C, continut
intr-o cantitate data de produs alcoolic.
*2) hl/1 grad alcoolic reprezinta concentratia alcoolica exprimata in % de
volum, respectiv 1% .
*3) Cu exceptia otetului alimentar.
*4) Cota procentuala se aplica asupra bazei de impozitare prevazute la art.
10 din prezenta ordonanta de urgenta.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand taxele speciale de consumatie (accize) pentru alte produse si grupe
de produse din import si din tara
-----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului sau a grupei de produse Acciza Acciza
crt. (%) (lei/U.M.)
-----------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-----------------------------------------------------------------------------
1. Cafea verde - 10.800.000/tona
2. Cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori - 14.400.000/tona
3. Cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea
solubila - 60.000/kg
4. Ape, ape minerale si ape gazoase, cu continut
de zahar sau alte produse de indulcit si cu
substante aromatizante - 24.000/hl
5. Confectii din blanuri naturale (cu exceptia
celor de iepure, oaie, capra) 50 -
6. Articole din cristal*) 50 -
7. Bijuterii din aur si/sau din platina, cu
exceptia verighetelor 20 -
8. Autoturisme si autoturisme de teren (inclusiv
din import, rulate)*):
a) echipate cu motor cu benzina:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc
- cu grad normal de poluare*) 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.601 si
1.800 cmc
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.801 si
2.000 cmc
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.001 si
2.500 cmc
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 2.500 cmc
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
b) echipate cu motor Diesel:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc
- cu grad normal de poluare 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.601
si 2.000 cmc
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.001
si 2.500 cmc
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.501
si 3.100 cmc
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 3.100 cmc
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
9. Parfumuri, ape de colonie si ape de toaleta 20 -
10. Aparate video de inregistrat sau de reprodus,
chiar incorporand un receptor de semnale
videofonice; combine audio*) 15 -
11. Dublu radiocasetofoane cu redare de pe banda
magnetica sau compact disc 15 -
12. Camera video 15 -
13. Cuptoare cu microunde 15 -
14. Aparate pentru conditionat aer, de perete sau
de ferestre, formand un singur corp 15 -
15. Arme de vanatoare si arme de uz individual,
altele decat cele de uz militar sau de sport 50 -
----------------------------------------------------------------------------
*) Prin cristal se intelege sticla avand un continut minim de monoxid de
plumb de 24% din greutate.
*) Accizele la autoturisme si autoturisme de teren (inclusiv din import,
rulate) se reduc cu 75% in situatia in care producatorul utilizeaza peste 50%
materii prime, componente, subansambluri si ansambluri din productia interna.
*) Gradul de poluare se determina de catre Regia Autonoma "Registrul
Auto Roman", conform reglementarii nationale "Conditii tehnice pentru
vehicule rutiere, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania", elaborata in corelatie cu legislatiile similare in vigoare in
Uniunea Europeana.
*) Combinele audio sunt produse ce reunesc (in aceeasi carcasa sau in
module) cel putin patru aparate sau functiuni diferite, dintre care cel putin
trei sunt functiuni audio (receptie, inregistrare, reproducere).
ANEXA 3
LISTA
cuprinzand impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna
---------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului si U.M. Impozitul
crt. a grupei de produse (lei/U.M.)
---------------------------------------------------------
0 1 2 3
---------------------------------------------------------
1. Titei tona 51.616
2. Gaze naturale 1.000 mc 96.780
---------------------------------------------------------
ANEXA 4
NOTA DE COMANDA Nr. ......../.........
pentru documente fiscale speciale
Denumirea agentului economic ...................
Codul de inregistrare fiscala ..................
Sediul:
localitatea ......, str. ....... nr. ...., sectorul ....,
judetul ......., telefon ..........
-----------------------------------------------------------------------------
Felul Cantitatea U.M. Pretul Valoarea T.V.A. Valoarea totala,
documentului solicitata unitar inclusiv T.V.A.
-----------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
............................ Directia generala a finantelor publice si
(semnatura si stampila controlului financiar de stat a judetului
solicitantului) ................../municipiului Bucuresti
Data aprobarii comenzii .................
Numarul documentelor aprobate ...........
Seria ...................................
Modalitatea de plata ....................
............................
(semnatura si stampila)
ANEXA 5
EVIDENTA
achizitionarii si utilizarii documentelor fiscale speciale
in luna ......... anul ..........
Denumirea agentului economic ...................
Data ...........................................
Sediul:
localitatea ......, str. ....... nr. ...., sectorul ....,
judetul ......., codul fiscal ..........
-------------------------------------------------------------------
Nr. Numarul Numarul
crt. Explicatii de facturi de avize
fiscale de insotire
a marfii
-------------------------------------------------------------------
1. Stoc la inceputul lunii
2. Achizitii in cursul lunii
3. TOTAL I (randul 1 + randul 2)
4. Cantitatea utilizata in cursul lunii
5. Cantitatea anulata in cursul lunii
6. TOTAL II (randul 4 + randul 5)
7. Stoc la sfarsitul lunii
(randul 3 - randul 6)
-------------------------------------------------------------------
Certificata de conducerea agentului economic
Data ........................
Semnatura .....................
Verificat de organul fiscal
Semnatura .................
Data ......................
ANEXA 6
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat
a judetului ....../municipiului Bucuresti
SITUATIA CENTRALIZATOARE
privind producatorii de alcool existenti la data de ...........
-----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Adresa Codul Telefon/fax Numarul Felul
crt. producatorului (localitatea, fiscal si data materiei
strada si licentei de prime
numarul) fabricatie folosite
-----------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
Director general,
ANEXA 7
Denumirea agentului economic ................
Codul fiscal ................................
Adresa ......................................
LISTA
de inventariere a instalatiilor utilizate pentru producerea alcoolului
-------------------------------------------------------------------------------
Codul fiscal Denumirea Numarul de Capacitatea Capacitatea Consum
al produselor coloane de de productie de productie energetic
producatorului fabricate*) distilare a instalatiei lunara (litri lunar
si de distilare alcool pur) (kWh/
rafinare*) si rafinare luna)
in 24 de ore
(litri alcool
pur)
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Conducerea societatii
*) Se vor inscrie toate tipurile de alcool obtinute in urma distilarii si
rafinarii, respectiv alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic sau,
dupa caz, alcool de sinteza.
*) Se vor evidentia pe categorii de produse fabricate.
ANEXA 8
Denumirea agentului economic ................
Codul fiscal ................................
Adresa ......................................
LISTA
de inventariere a instalatiilor utilizate pentru producerea bauturilor
alcoolice naturale distilate
-----------------------------------------------------------------------------
Codul fiscal Numarul de Capacitatea Capacitatea de
al platitorilor cazane sau alte zilnica unitara productie lunara
de accize instalatii (litri alcool pur) (litri alcool pur)
-----------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
Conducerea agentului economic
ANEXA 9
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat
a judetului ......./municipiului Bucuresti
SITUATIA CENTRALIZATOARE
privind producatorii de bauturi alcoolice naturale distilate si cazanele sau
alte instalatii existente la data de ..............
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Adresa Codul Numarul Capacitatea
Capacitatea
crt. producatorilor (localitatea, fiscal de zilnica de
strada si al cazane unitara productie
numarul) platitorilor sau alte (litri lunara
de accize instalatii alcool pur) (litri
alcool
pur)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
TOTAL GENERAL:
________________________________________________________________________________
Director general,
ANEXA 10
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat
a judetului ......../municipiului Bucuresti
SITUATIA CENTRALIZATOARE
privind producatorii de alcool si capacitatile de productie
existente la data de .......................
______________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Codul Denumirea Numarul Capacitatea Capacitatea
crt. producatorilor fiscal al produselor de de de
platitorilor fabricate coloane productie productie
de accize *) de a lunara
distilare instalatiei (litri
si de alcool pur)
rafinare distilare
*) si rafinare
in 24 de
ore (litri
alcool pur)
______________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
TOTAL GENERAL:
______________________________________________________________________________
Director general,
*) Se vor inscrie toate sortimentele de alcool obtinute in urma distilarii,
respectiv alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic sau, dupa caz,
alcool de sinteza.
*) Se vor evidentia pe categorii de produse fabricate.
ANEXA 11
PROCES-VERBAL DE PRELEVARE
Nr. ......./........
Incheiat astazi ......., la sediul ......., data la care s-a procedat, in
baza comenzii ...................., la prelevarea a trei esantioane de .....,
(numarul si emitentul)
in greutate neta totala (sau volum net total) de ......... kg (I) din lotul
..........., cu factura nr. .......... .
Cele trei esantioane au urmatoarea destinatie:
a) un esantion este destinat laboratorului, in scopul eliberarii
certificatului de expertiza;
b) un esantion este destinat agentului economic si se va transmite cu
proces-verbal;
c) un esantion este destinat biroului vamal la care se efectueaza vamuirea.
Esantioanele au fost prelevate conform normativelor in vigoare in Romania,
si anume: ..........
Esantioanele au fost ambalate, etichetate si sigilate cu sigiliul
(sigiliile) nr. .................... .
Prezentul proces-verbal a fost incheiat in patru exemplare, cate unul
pentru fiecare parte semnatara.
-----------------------------------------------------------------------------
Partea semnatara Numele Delegatie sau Semnatura
si prenumele imputernicire
-----------------------------------------------------------------------------
Reprezentantul agentului economic
-----------------------------------------------------------------------------
Imputernicitul laboratorului agreat
-----------------------------------------------------------------------------
Autoritatea vamala
-----------------------------------------------------------------------------
Delegatul Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor
-----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 12
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
Punctul vamal ................
DOCUMENT
de libera circulatie a alcoolului si a bauturilor alcoolice in vrac, provenite
din import
Denumirea agentului economic .........................
Codul fiscal .........................................
Adresa ...............................................
Data intrarii in vama ................................
Furnizorul extern si tara de provenienta .............
Numarul si data facturii externe .....................
Denumirea produselor si concentratia
alcoolica exprimata in procente de volum .............
Cantitatea importata .................................
Destinatia ...........................................
Conducerea punctului vamal
ANEXA 13
Denumirea agentului economic .............
Codul fiscal .............................
Adresa ...................................
REGISTRU
privind situatia importurilor de alcool si de bauturi alcoolice in vrac si
destinatia acestora
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. crt.
B - D.V.I. (numarul si data)
C - Felul produsului
D - Cantitatea (litri alcool pur)
E - Valoarea accizelor
F - Documentul de plata a accizelor
G - Numele beneficiarului
H - Adresa
I - Codul fiscal
J - Cantitatile livrate (litri alcool pur)
K - Cantitatile utilizate in productia proprie
L - Numarul si data facturii
M - Numarul si data documentului de plata
____________________________________________________________________
| Importuri realizate | Modul de valorificare |
|_______________________________|____________________________________|
| A B C D E F | G H I J K L M |
|_______________________________|____________________________________|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|_______________________________|____________________________________|
Director,
ANEXA 14
Denumirea agentului economic .............
Codul fiscal .............................
Adresa ...................................
SITUATIA
privind modul de valorificare a alcoolului in luna ........ anul ........
-----------------------------------------------------------------------------
Numarul si Denumirea Cantitatile Pretul Valoarea Acciza
data facturii beneficiarului livrate unitar
-----------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
Conducerea agentului economic
ANEXA 15
Nr. .... din .....
CERERE
pentru acordarea autorizatiei de comercializare
Agentul economic ........., cu sediul in .........., str. ........ nr.
...., inregistrat in registrul comertului la nr. ....., codul fiscal
..........., telefon ......., fax ......., telex ......., reprezentat prin
........., domiciliat in ........, str. ..... nr. ....., bl. ....., sc. ....., et.
...., ap. ...., sectorul ......., judetul ........., posesorul
buletinului/cartii de identitate seria ...... nr. ......., eliberat/a de
......., avand functia de ......., pe baza pieselor anexate la dosar solicit
eliberarea autorizatiei de comercializare pentru:
1. ......................
2. ......................
3. ......................
Data ................... ...................
(semnatura)
Domnului/Doamnei director general
al Directiei generale ..............
ANEXA 16
TAXELE
de autorizare pentru comercializarea alcoolului, bauturilor alcoolice,
produselor din tutun si cafea
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea activitatii Taxa de
crt. autorizare
------------------------------------------------------------------------------
1. Alcool*)
a) productia interna
- pentru o productie anuala de pana la 40.000 hl 50.000.000 lei
- pentru o productie anuala de peste 40.000 hl pana
la 120.000 hl 200.000.000 lei
- pentru o productie anuala de peste 120.000 hl 350.000.000 lei
b) pentru import
- de pana la 40.000 hl/an 50.000.000 lei
- peste 40.000 hl/an pana la 120.000 hl/an 200.000.000 lei
- peste 120.000 hl/an 350.000.000 lei
2. Bauturi alcoolice*)
a) pentru comercializarea fiecarui sortiment de bauturi
alcoolice din productia proprie sau din operatiuni de
import proprii 10.000.000 lei
b) pentru comercializarea urmatoarelor grupe de produse
in sistem angro si en detail:
- bauturi spirtoase 10.000.000 lei
- tuica si rachiuri naturale 10.000.000 lei
- vinuri si produse pe baza de vin 10.000.000 lei
- bere 10.000.000 lei
- bauturi alcoolice din import 10.000.000 lei
c) pentru comercializarea bauturilor alcoolice in
sistem de alimentatie publica:
- unitati de alimentatie publica cu pana la 40 de
locuri la masa sau la bar 5.000.000 lei
- unitati de alimentatie publica cu 41 - 100 de locuri
la masa sau la bar 7.500.000 lei
- unitati de alimentatie publica cu peste 100 de locuri
la masa sau la bar 10.000.000 lei
- unitati de alimentatie publica cu activitate sezoniera 1/3 din taxa de
autorizare
perceputa la
unitatile cu
activitate
permanenta,
corespunzator
numarului de
locuri la masa
sau la bar
- cantine si cantine-restaurant care organizeaza mese 5% din taxa
festive minima
perceputa
pentru
unitatile de
alimentatie
publica
d) pentru comercializarea de bauturi alcoolice in
magazine de vanzare la preturi cu amanuntul taxa se
percepe pe fiecare unitate de desfacere, pe
urmatoarele grupe de produse*), astfel:
- bauturi spirtoase 1.000.000 lei
- vinuri si bauturi pe baza de vin 1.000.000 lei
- tuica si rachiuri naturale 1.000.000 lei
- bere 1.000.000 lei
- produse din import 1.000.000 lei
3. Produse din tutun
a) pentru comercializarea tigaretelor provenite din
productia proprie 150.000.000 lei
b) pentru comercializarea tigaretelor provenite din
operatiuni de import proprii 150.000.000 lei
c) pentru comercializarea produselor din tutun, altele
decat tigaretele, provenite din productia proprie 5.000.000 lei
d) pentru comercializarea produselor din tutun, altele
decat tigaretele, provenite din operatiuni de import
proprii 5.000.000 lei
e) pentru comercializarea tigaretelor si a produselor
din tutun in sistem angro 100.000.000 lei
e') pentru comercializarea numai a produselor din tutun,
altele decat tigaretele, in sistem angro 5.000.000 lei
f) pentru comercializarea tigaretelor si a produselor
din tutun in sistem en detail 1.000.000 lei
4. Cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv
amestecuri cu cafea solubila
a) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizarii, provenite din productia proprie
sau din operatiuni proprii de import 50.000.000 lei
b) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizarii in sistem angro 10.000.000 lei
c) pentru comercializarea sortimentelor de cafea supuse
autorizarii in sistem de alimentatie publica*):
- pentru cofetarii 2.000.000 lei
- pentru unitati de alimentatie publica cu pana la 40 de
locuri la masa sau la bar 1.000.000 lei
- pentru unitati de alimentatie publica cu peste 40 de
locuri la masa sau la bar 2.500.000 lei
d) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizarii, prin unitati de desfacere la
preturi cu amanuntul 1.000.000 lei
------------------------------------------------------------------------------
A. *) 1. Nivelul productiei anuale sau al importului anual de alcool, in
functie de care se va datora taxa de autorizare, este cel declarat de agentii
economici producatori sau importatori la solicitarea autorizatiei.
2. In conditiile trecerii de la o transa inferioara la o transa superioara,
taxele de autorizare achitate vor fi regularizate in raport cu productia
efectiv realizata sau cu cantitatea de alcool importat.
3. Regularizarea se face in termen de 30 de zile de la expirarea termenului
de valabilitate a autorizatiei.
4. Taxa se aplica in aceleasi conditii si pentru producatorii de bauturi
alcoolice care vand alcool.
*) 1. Prin sortiment de bautura alcoolica se intelege fiecare tip de bautura
cu denumire diferita.
2. Pentru fiecare nou sortiment de bauturi alcoolice produs sau importat
ulterior obtinerii autorizatiei initiale se va solicita o noua autorizatie, cu
achitarea taxei aferente.
Acelasi principiu se va aplica si pentru grupele de bauturi alcoolice
comercializate in sistem angro si en detail.
*) Pentru mediul rural in centrul de comuna taxa se reduce cu 50%, iar in
satele apartinatoare, cu 75% .
*) Taxa de autorizare pentru cafea nu se mai percepe si pentru unitatile de
alimentatie publica care platesc taxa de autorizare pentru comercializarea
bauturilor alcoolice.
B. Pentru comerciantii in sistem en detail si de alimentatie publica, de
produse supuse autorizarii, care detin in subordine unitati de desfacere ce au
sedii diferite, autorizatia se elibereaza cu plata taxei corespunzatoare pentru
fiecare unitate. Eliberarea autorizatiilor se face de catre organul fiscal in
evidenta caruia este inregistrat comerciantul, persoana juridica, ca platitor
de impozite si taxe.
ANEXA 17
ROMANIA
MINISTERUL FINANTELOR
Directia ..................
AUTORIZATIE
Nr. ....... din .........
In baza prevederilor legale referitoare la regimul accizelor si al altor
impozite indirecte, se autorizeaza Societatea Comerciala .................., cu
sediul in .........., inregistrata la registrul comertului sub nr. ...., codul
fiscal ...., pentru comercializarea urmatoarelor produse: ...................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
Director general,
........................
(semnatura si stampila)
Data emiterii ....................
Valabila pana la data de .........