ORDIN
Nr. 1772 din 11 septembrie 1998
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din
tutun si bauturi alcoolice, republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 364 din 25 septembrie 1998
Ministrul finantelor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare,
in baza prevederilor art. III alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 86/1998
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind
instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi
alcoolice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 315 din 27
august 1998,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995
privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si
bauturi alcoolice, republicata, cu modificarile ulterioare.
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
aplicabilitatea Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
23/1995, republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 din 6
aprilie 1998, precum si Normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor nr. 998/1998, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 209 din 3 iunie 1998.
Art. 2
Directia generala legislatie impozite indirecte, Directia Generala a
Vamilor, Directia generala de proceduri fiscale si sistem informational pentru
veniturile statului si Regia Autonoma "Imprimeria Nationala" vor lua
masuri pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului
de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice,
republicata, cu modificarile ulterioare
I
ORDONANTA
Art. 1
Comercializarea pe teritoriul Romaniei a tigaretelor, a produselor din
tutun si a bauturilor alcoolice din productia interna si din import se va face
numai daca acestea sunt marcate potrivit prezentei ordonante.
NORME
1. - (1) Potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995,
republicata, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare ordonanta,
comercializarea pe teritoriul Romaniei a tigaretelor, a produselor din tutun si
a bauturilor alcoolice din productia interna si din import se poate face numai
daca acestea sunt marcate.
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prevederilor ordonantei se
interzic producerea si introducerea pe teritoriul vamal al Romaniei a
produselor nemarcate, ce intra sub incidenta prevederilor ordonantei, cu
exceptiile prevazute de aceasta.
ORDONANTA
Art. 2
(1) Incepand cu data de 1 martie 1996 se introduce sistemul de marcare la
tigarete si produse din tutun.
(2) Pentru bauturi alcoolice, sistemul de marcare va fi introdus in mod
esalonat, prin hotarare a Guvernului*).
------------
*) A se vedea si Hotararea Guvernului nr. 582/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 7 octombrie 1997.
NORME
2. - (1) Potrivit prevederilor art. 2 din ordonanta, incepand cu data de 1
martie 1996 sunt supuse marcarii tigaretele si produsele din tutun.
(2) Pana la data de 1 mai 1996, agentii economici producatori, importatori
si comercianti sunt obligati sa lichideze stocurile de tigarete si de produse
din tutun, nemarcate.
(3) Incepand cu data de 1 mai 1998 se introduce sistemul de marcare pentru
urmatoarele grupe de bauturi alcoolice:
a) alcool etilic alimentar si bauturi spirtoase;
b) tuica si rachiuri naturale;
c) vinuri;
d) bauturi pe baza de vin.
(4) Stocurile de bauturi alcoolice nemarcate, existente la agentii
economici care desfasoara activitate numai in reteaua comerciala, vor fi
lichidate pana la data de 1 iulie 1998, cu exceptia prevazuta la art. II.
(5) Nu sunt supuse sistemului de marcare bauturile alcoolice care se
comercializeaza in stare varsata.
ORDONANTA
Art. 3
Marcarea produselor se efectueaza prin timbre, banderole sau etichete.
Marcajul va fi facut la loc vizibil, pe fiecare produs provenit din productia
interna sau din import.
NORME
3. - (1) Marcarea tigaretelor si a produselor din tutun se efectueaza prin
timbre.
(2) Marcarea bauturilor alcoolice se efectueaza prin banderole.
(3) Machetele timbrelor si ale banderolelor sunt prezentate in anexa A1 la
prezentele norme metodologice.
Banderolele pentru alcool si bauturi alcoolice vor contine si denumirea
agentilor economici producatori interni sau importatori. In situatia in care
dimensiunile banderolelor nu permit includerea in intregime a acestor denumiri,
se vor inscriptiona prescurtarile sau initialele stabilite de fiecare agent
economic in parte, de comun acord cu unitatea autorizata cu tiparirea.
(4) Marcajele se tiparesc de catre unitatea specializata, autorizata de Ministerul
Finantelor.
ORDONANTA
Art. 4
(1) Producatorul intern sau importatorul este obligat sa aplice timbrul,
banderola sau eticheta de marcare pe ambalajul individual al produsului,
respectiv pe pachet, cutie sau sticla, astfel incat deschiderea ambalajului sa
deterioreze marcajul.
(2) Importatorul transmite producatorului extern marcajele, in vederea
aplicarii efective a acestora pe produsele contractate.
NORME
4. - (1) Aplicarea marcajelor se face, potrivit prevederilor art. 4 alin.
(1) si (2) din ordonanta, pe ambalajul individual al produsului, pe sistemul de
inchidere, astfel incat prin deschiderea ambalajului sa se deterioreze
marcajul.
(2) Banderolele pentru marcarea alcoolului si bauturilor alcoolice se
aplica pe sistemul de inchidere a buteliilor sau a cutiilor tip tetra pak,
tetra brik si altele asemenea, in forma de "U" sau "L".
Sunt supuse marcarii prin banderole inclusiv buteliile si cutiile ce depasesc
capacitatea de 1.000 ml. In acest caz, banderolele sunt identice cu cele
utilizate pentru butelii cu capacitatea de 500 ml sau mai mare.
(3) In cazul in care pachetele, cutiile sau sticlele sunt invelite in
celofan sau sunt prevazute cu un alt invelis de protectie transparent,
marcajele se aplica sub acest invelis.
(4) Produsele de natura celor supuse marcarii - nemarcate sau cu marcaje
false -, devenite proprietatea statului prin confiscare, potrivit legii, vor
purta marcaje speciale, realizate de catre unitatea autorizata de Ministerul
Finantelor cu tiparirea acestora. Aceste marcaje vor fi inscriptionate cu
initialele Ministerului Finantelor, cu indicativul rutier al judetului in care
se afla directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
care solicita marcajele, precum si cu codul atribuit lotului confiscat.
(5) Ministerul Finantelor va desemna unitatea care va aplica aceste
marcaje. Valorificarea produselor respective se va face potrivit prevederilor
legale in vigoare.
ORDONANTA
Art. 5
(1) Responsabilitatea marcarii produselor in scopul comercializarii revine
agentilor economici producatori interni sau importatori, detinatori ai
licentelor de atestare a dreptului de marcare.
(3) Licentele de atestare a dreptului de marcare - in cazul importatorilor
- atesta si dreptul de efectuare a importului si se emit in baza contractelor
incheiate direct cu producatorul extern sau cu reprezentantul acestuia.
NORME
5. - (1) Potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din ordonanta,
responsabilitatea marcarii produselor revine agentilor economici producatori
sau importatori care detin licente pentru atestarea dreptului de marcare.
Aceste licente pot fi acordate numai agentilor economici - persoane fizice
autorizate sau persoane juridice - inmatriculati in Romania. Marcajele se
aplica efectiv pe produs de catre producatorul intern sau extern.
(2) Licentele de atestare a dreptului de marcare - in cazul importatorilor
- atesta si dreptul de efectuare a importului si se emit in baza contractelor
incheiate direct cu producatorul extern sau cu reprezentantul acestuia.
ORDONANTA
Art. 5
(5) Licentele de atestare a dreptului de marcare se elibereaza de catre
Ministerul Finantelor, in conditiile stabilite prin normele metodologice emise
in aplicarea prezentei ordonante.
NORME
6. A1 - (1) Pentru productia interna de produse supuse marcarii, licentele
pentru atestarea dreptului de marcare se acorda de catre Ministerul Finantelor
in cazul tigaretelor si al produselor din tutun si de catre directiile generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti in cazul alcoolului si al bauturilor alcoolice.
(2) Aceste licente se acorda in baza unei cereri-tip, conform modelului din
anexa nr. 1, insotita de urmatoarele documente prezentate in fotocopii,
certificate de organul fiscal pentru conformitate cu originalul:
a) licenta de fabricatie eliberata de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei;
b) documentele legale de constituire a societatii comerciale, cu toate modificarile
intervenite pana la data solicitarii licentei (statutul si contractul
societatii comerciale sau actul unic de constituire, hotararea judecatoreasca
de infiintare a acesteia, certificatul de inmatriculare la registrul
comertului, certificatul de inregistrare fiscala);
c) cazierele judiciare ale administratorilor si directorilor executivi,
eliberate de Ministerul de Interne din Romania;
d) declaratia solicitantului privind sediul social, filialele, sucursalele,
punctele de lucru, birourile, spatiile de depozitare, magazinele si orice alte
locuri unde isi desfasoara activitatea, precum si adresele acestora. Aceasta
declaratie va purta viza organelor fiscale teritoriale in raza carora se afla
fiecare dintre aceste locuri de desfasurare a activitatii agentului economic in
cauza;
e) situatia intocmita de organele fiscale teritoriale, din care sa rezulte
modul de indeplinire a obligatiilor fiscale fata de bugetul de stat.
(3) Licenta pentru atestarea dreptului de marcare se acorda, in baza
acelorasi documente prevazute la alin. (2), si agentilor economici care cumpara
de la alti agenti economici producatori sau importatori produse de natura celor
prevazute la pct. 2 alin. (3) din prezentele norme, in stare varsata, in
vederea imbutelierii si comercializarii in nume propriu.
6. B. - (1) Pentru importul de produse supuse marcarii, licentele de
atestare a dreptului de marcare atesta si dreptul de efectuare a importului.
Aceste licente se acorda de catre Ministerul Finantelor in cazul tigaretelor si
produselor din tutun, iar pentru alcool si bauturi alcoolice, de catre
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti.
(2) Aceste licente se acorda in baza cererii-tip, prezentata in anexa nr.
1, insotita de urmatoarele documente, prezentate in fotocopii, certificate de
organul fiscal pentru conformitate cu originalul:
a) documentele legale de constituire a societatii comerciale, cu toate
modificarile intervenite pana la data solicitarii licentei (statutul si
contractul societatii comerciale sau actul unic de constituire, hotararea
judecatoreasca de infiintare a acesteia, certificatul de inmatriculare la
registrul comertului, certificatul de inregistrare fiscala);
b) cazierele judiciare ale administratorilor si directorilor executivi,
eliberate de Ministerul de Interne din Romania;
c) contractele incheiate direct intre importator si producatorul extern sau
reprezentantul acestuia. In cazul in care contractul este incheiat cu un
reprezentant al producatorului extern, se va prezenta o declaratie a
producatorului extern, care sa ateste relatia contractuala dintre acesta si
furnizorul extern al detinatorului de licenta;
d) scrisoare de bonitate bancara;
e) declaratia solicitantului privind sediul social, filialele, sucursalele,
punctele de lucru, birourile, spatiile de depozitare, magazinele si orice alte
locuri unde isi desfasoara activitatea, precum si adresele acestora. Aceasta
declaratie va purta viza organelor fiscale teritoriale in raza carora se afla
fiecare dintre aceste locuri de desfasurare a activitatilor agentului economic
in cauza;
f) situatia intocmita de organele fiscale teritoriale, din care sa rezulte
modul de indeplinire a obligatiilor fiscale fata de bugetul de stat.
(3) Licentele pentru atestarea dreptului de marcare, in cazul produselor
provenite din import, vor fi semnate astfel:
- in cazul tigaretelor si produselor din tutun, de catre secretarul de stat
coordonator al directiei emitente a acestor licente, cu avizul Directiei
Generale a Vamilor;
- in cazul alcoolului si bauturilor alcoolice, de catre directorul general
al directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, cu avizul directiei regionale vamale.
(4) O fotocopie de pe licenta pentru atestarea dreptului de marcare va fi
transmisa de catre autoritatea emitenta Directiei de supraveghere si control
vamal din cadrul Directiei Generale a Vamilor.
6. C. - Pentru agentii economici importatori de alcool si bauturi
alcoolice, in vrac, produse care nu sunt supuse marcarii si pentru care agentii
economici respectivi nu detin licente de atestare a dreptului de marcare,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti elibereaza licente de import in baza unei
cereri, conform modelului din anexa nr. 1 a). Eliberarea licentelor de import
in acest caz se face in baza aceleiasi documentatii ca cea prevazuta la pct. 6.
B. alin. (2).
6. D. - Cererile insotite de documentele prevazute la pct. 6. A. alin. (2)
si pct. 6. B. alin. (2) se inregistreaza la Ministerul Finantelor sau la
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene
sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, in Registrul de evidenta a cererilor
pentru acordarea licentelor de atestare a dreptului de marcare sau a licentelor
de import, potrivit modelului din anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
6. E. - Termenul de eliberare a licentelor mentionate mai sus este de 15
zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete de catre agentul
economic.
6. F. - Licenta de atestare a dreptului de marcare este nominala si nu
poate fi cedata direct sau indirect. Aceasta poate fi insa utilizata si de
catre sucursalele sau filialele, cu sau fara personalitate juridica, ale
agentului economic detinator de licenta.
ORDONANTA
Art. 5
(6) Licentele de atestare a dreptului de marcare, atat pentru agentii
economici producatori interni, cat si pentru importatori, au valabilitate pana
la data de 31 decembrie a anului in care au fost emise.
NORME
7. - Cererile pentru eliberarea licentelor de atestare a dreptului de
marcare sau a licentelor de import pentru anul urmator pot fi depuse la organul
emitent cu incepere de la data de 1 noiembrie a anului in curs.
ORDONANTA
Art. 5
(8) Produsele marcate cu timbre, banderole sau etichete deteriorate ori
marcate altfel decat s-a specificat la art. 3 si la art. 4 alin. (1) vor fi
considerate nemarcate.
NORME
8. - Produsele marcate cu timbre, banderole sau etichete, deteriorate ori
marcate altfel decat se prevede in ordonanta, sunt considerate nemarcate, fapta
sanctionandu-se potrivit prevederilor art. 15 lit. f) din ordonanta.
ORDONANTA
Art. 7
Nu sunt supuse obligatiei de marcare prin timbre, banderole sau etichete:
- produsele din productia interna destinate exportului;
- produsele destinate testelor de laborator sau de calitate, efectuate de
catre alte organe decat de catre producator;
- produsele de natura celor supuse marcarii, provenite din import, aflate
in regim de tranzit sau de import temporar;
- produsele comercializate in valuta prin magazinele pentru deservirea in
exclusivitate a reprezentantelor diplomatice si a personalului acestora, precum
si prin magazinele autorizate potrivit legii sa comercializeze marfuri in regim
duty-free sau in sistem cambuza.
NORME
9. - (1) Pentru situatiile in care nu se prevede obligativitatea marcarii,
prevazute la art. 7 din ordonanta, producatorii si importatorii sunt obligati
sa conduca evidente distincte, pe baza de documente justificative (pentru
productia interna: fisa limita, raportul de productie, nota de predare, fisa de
magazie, facturile, dupa caz, iar pentru import: factura externa, declaratia
vamala de import).
(2) In cazul in care se schimba destinatiile initiale ale produselor
prevazute la art. 7 din ordonanta, in scopul valorificarii la intern, producatorii
si importatorii au obligatia sa marcheze aceste produse conform prevederilor
art. 3 si 4 din ordonanta.
ORDONANTA
Art. 8
(2) Marcajele se vand la preturi care acopera, pentru unitatea autorizata,
costurile plus profitul aferent tiparirii.
NORME
10. - In valoarea timbrelor, a banderolelor si a etichetelor nu se includ
accizele datorate bugetului de stat, achizitionarea lor de catre agentii
economici producatori sau importatori facandu-se la un pret reprezentand costul
si profitul aferent tiparirii.
ORDONANTA
Art. 8
(3) Unitatea specializata, autorizata sa tipareasca marcajele, vinde
timbrele, banderolele sau etichetele direct producatorilor interni si
importatorilor.
NORME
11. - Unitatea specializata, autorizata sa tipareasca marcajele, vinde
timbrele, banderolele sau etichetele direct producatorilor interni si
importatorilor, precum si agentilor economici prevazuti la pct. 23 din
prezentele norme.
ORDONANTA
Art. 10
(1) Timbrele, banderolele sau etichetele se elibereaza de catre unitatea
specializata, autorizata cu tiparirea, nominal, fiecarui agent economic, in
baza notelor de comanda aprobate. In cazul agentilor economici importatori,
eliberarea marcajelor se face sub supraveghere vamala.
NORME
12. - (1) Pentru procurarea marcajelor, agentii economici producatori
interni sau importatori, detinatori de licente pentru atestarea dreptului de
marcare, completeaza nota de comanda conform modelului din anexa nr. 3, in trei
exemplare, dintre care doua exemplare se depun la autoritatea emitenta a
licentei.
(2) In cazul agentilor economici importatori, eliberarea marcajelor de
catre unitatea autorizata cu tiparirea se face numai in prezenta
reprezentantilor Directiei de supraveghere si control vamal din cadrul
Directiei Generale a Vamilor, care vor supraveghea aceste marcaje pana la
expedierea lor in regim de export temporar.
ORDONANTA
Art. 10
(2) Fiecare comanda de timbre, banderole sau etichete de marcare se aproba
de catre autoritatea emitenta a licentei de atestare a dreptului de marcare.
NORME
13. - (1) In baza notelor de comanda aprobate se atribuie fiecarui
producator intern sau importator de produse supuse marcarii un cod special
(bazat pe codul fiscal), care se va regasi inscriptionat pe marcajele tiparite
ce vor fi aplicate pe produsele fabricate sau importate de catre acestia. In
cazul in care indicativul judetului, respectiv al tarii din care se face
importul, nu contine doua, respectiv trei caractere alfanumerice, acestea se
vor completa cu cifra "0" in fata indicativului existent. Acelasi
principiu se va aplica si in cazul codurilor fiscale care vor fi completate cu
cifra "0", astfel incat numarul total de caractere sa fie zece.
Sistemul de codificare speciala pentru producatorii interni sau pentru
importatori este prevazut in anexa A2.
(2) In cazul importatorilor care nu au contracte incheiate direct cu
producatorul extern, ci cu un reprezentant al acestuia, marcajele vor fi
expediate producatorului extern, iar codul atribuit va contine indicativul
tarii din care se face efectiv importul.
(3) Dupa aprobarea comenzii, autoritatea emitenta a licentei va intocmi o
situatie centralizatoare in trei exemplare, conform modelului din anexa nr. 4.
Exemplarul 1 al acestei situatii, insotit de exemplarul 1 al notei de comanda,
se transmite, in termen de 5 zile de la aprobare, unitatii specializate,
autorizata cu tiparirea marcajelor. Exemplarul 2 se va transmite, in acelasi
termen, serviciilor de prelucrare automata a datelor din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz, iar exemplarul 3 se va pastra in arhiva
proprie. Lunar, pana la data de 20 a lunii urmatoare, directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, au obligatia de a transmite Directiei generale de
tehnologia informatiei financiare din cadrul Ministerului Finantelor, cumulat
de la inceputul anului, situatia marcajelor aprobate, ridicate si utilizate de
catre fiecare producator intern si importator de bauturi alcoolice. Aceasta
situatie se va intocmi separat pentru fiecare grupa de produse supuse marcarii.
(4) Directia generala de tehnologia informatiei financiare va transmite
lunar, pana la sfarsitul lunii urmatoare, Directiei generale de proceduri
fiscale si sistem informational pentru veniturile statului situatia
centralizata, pe tara, a tuturor marcajelor aprobate, ridicate si utilizate, pe
grupe de produse supuse marcarii.
(5) Unitatea autorizata cu tiparirea marcajelor realizeaza marcajele in
baza situatiilor centralizatoare si este obligata sa tina evidenta
tipariturilor. Lunar, pana la data de 15 a lunii urmatoare, este obligata sa
comunice Ministerului Finantelor - Directia generala de proceduri fiscale si
sistem informational pentru veniturile statului situatia cantitatilor de timbre
livrate pentru tigarete si produse din tutun, iar directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, situatia cantitatilor de banderole livrate pentru
alcool si bauturi alcoolice.
(6) Marcajele vor fi realizate prin emisiuni identificate printr-un cod si
o serie de emisiune, aprobate de Ministerul Finantelor - Directia generala
legislatie impozite indirecte.
(7) Unitatea specializata autorizata cu tiparirea marcajelor realizeaza
marcajele pe baza situatiei centralizatoare a notelor de comanda si numai dupa
prezentarea de catre agentul economic producator intern sau importator a
dovezii platii si a extrasului de cont ce atesta virarea contravalorii
marcajelor comandate in contul acesteia.
(8) Dovada platii si extrasul de cont vor purta obligatoriu viza bancii la
care agentii economici producatori interni sau importatori si-au deschis
contul.
(9) Termenul de executare a comenzilor de catre unitatea autorizata cu
tiparirea este de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii situatiei
centralizatoare a notelor de comanda si a prezentarii dovezii de plata.
(10) Pana la eliberarea timbrelor, a banderolelor si a etichetelor de
marcare, acestea se depoziteaza la unitatea autorizata cu tiparirea marcajelor,
in conditii de deplina securitate.
(11) Agentii economici importatori care detin licenta de atestare a
dreptului de marcare pot utiliza marcajele aprobate numai in limita termenului
de valabilitate a acestei licente. Marcajele neintroduse in tara in termenul de
valabilitate a licentei nu mai pot fi utilizate pentru marcare.
ORDONANTA
Art. 10
(3) In cazul importurilor de produse supuse marcarii, fiecare comanda de
timbre, banderole sau etichete de marcare se aproba de catre autoritatea
emitenta a licentelor de atestare a dreptului de marcare, numai daca importatorul
prezinta dovada platii in contul bugetului de stat a unei sume echivalente cu
valoarea accizelor, corespunzatoare cantitatilor de marfuri pentru care s-au
solicitat marcaje.
NORME
14. - (1) Sumele privind plata anticipata a accizelor se vireaza in contul
organului vamal in care se vireaza si obligatiile vamale la importurile
efective. Dovada platii accizelor si extrasul de cont vor purta obligatoriu
viza bancii la care agentii economici si-au deschis contul, precum si viza
organului fiscal teritorial unde acestia sunt inregistrati ca platitori de
impozite si taxe.
(2) Pentru marcajele returnate de catre agentii economici importatori la
unitatea autorizata cu tiparirea, se restituie contravaloarea accizelor
aferente acestor marcaje, achitata la aprobarea comenzilor. Restituirea sumelor
respective se face de catre autoritatea vamala din contul organului vamal din
care s-a facut plata, la cererea agentului economic, in termen de pana la 10
zile lucratoare, in baza documentelor justificative vizate de Directia de
supraveghere si control vamal din cadrul Directiei Generale a Vamilor.
(3) Regimul prevazut la alin. (2) se aplica si in cazul marcajelor aprobate
si neridicate in termenul legal de la unitatea autorizata cu tiparirea.
ORDONANTA
Art. 10
(4) Timbrele, banderolele sau etichetele de marcare nu pot fi revandute de
catre producatorul intern sau de catre importator altor agenti economici.
NORME
15. - (1) Marcajele nu pot fi revandute altor agenti economici, cele neutilizate
in termenele prevazute de lege urmand a fi restituite in termen de 15 zile
unitatii autorizate cu tiparirea marcajelor, care va proceda la distrugerea
acestora.
(2) In situatia in care un agent economic producator intern sau importator
isi inceteaza activitatea, isi cesioneaza partial sau integral activitatea ori
isi modifica statutul sub orice forma, acesta are obligatia ca, in termen de 15
zile, sa comunice autoritatii emitente a licentei numarul si codul marcajelor
neutilizate la acea data, inclusiv ale celor neintroduse in tara prin importuri
efective la acel moment, si sa le restituie unitatii autorizate cu tiparirea
marcajelor, care va proceda la distrugerea lor.
(3) In cazul in care organele de control abilitate de lege constata nerespectarea
prevederilor alineatului precedent, sunt obligate sa comunice acest fapt
autoritatii emitente a licentei, care va proceda la anularea acesteia.
(4) Procentul maxim admis de marcaje distruse in procesul de productie si
care nu pot fi recuperate pentru a fi evidentiate este de 1,5% din numarul
marcajelor utilizate.
(5) Agentii economici producatori sau importatori vor tine o evidenta
distincta a marcajelor deteriorate, conform modelului din anexa nr. 5.
(6) Toate marcajele deteriorate vor fi lipite la sfarsitul fiecarei zile pe
un formular special destinat pentru aceasta, potrivit anexei nr. 6.
(7) Marcajele deteriorate la agentii economici producatori interni sau
importatori nu vor fi utilizate, acestea urmand regimul celor neutilizate.
(8) Marcajele deteriorate, evidentiate in anexa nr. 6, insotite de un
exemplar din anexa nr. 5, se depun de catre fiecare agent economic producator
intern sau importator, semestrial, pana la data de 15 a lunii urmatoare, la
unitatea specializata, autorizata cu tiparirea, in vederea distrugerii.
(9) Costul marcajelor neutilizate sau deteriorate nu se restituie, iar
cheltuielile legate de distrugerea lor se suporta de catre agentul economic in
cauza.
ORDONANTA
Art. 11
(1) Agentii economici producatori interni, precum si agentii economici
importatori sunt obligati sa tina evidenta distincta a achizitionarii,
utilizarii si returnarii timbrelor, banderolelor si etichetelor de marcare.
(2) Agentii economici prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa prezinte
lunar, pana la data de 15 a fiecarei luni, autoritatii emitente a licentei de
atestare a dreptului de marcare, situatia utilizarii marcajelor.
NORME
16. - Agentii economici producatori interni sau importatori sunt obligati sa
prezinte lunar, pana la data de 15 a fiecarei luni, atat autoritatii emitente a
licentei, cat si Directiei Generale a Vamilor - in cazul importurilor -,
situatia privind utilizarea marcajelor, conform formularului din anexa nr. 7.
In vederea confirmarii realitatii datelor inscrise in documentele de
justificare a utilizarii marcajelor pentru import, aceste documente vor fi
certificate si de Directia Generala a Vamilor.
ORDONANTA
Art. 12
(1) In vederea realizarii importurilor de tigarete, produse din tutun si
bauturi alcoolice, timbrele, banderolele sau etichetele de marcare, dupa caz,
procurate de importatori, se expediaza pe adresa producatorului extern, care
urmeaza sa le aplice pe marfa. Expedierea marcajelor se face in maximum 15 zile
de la executarea comenzii de catre unitatea autorizata cu tiparirea.
NORME
17. - In vederea realizarii importurilor de tigarete, produse din tutun si
bauturi alcoolice, timbrele, banderolele sau etichetele de marcare, dupa caz,
procurate de importatori, se expediaza de catre acestia pe adresa
producatorului extern, care urmeaza sa le aplice pe marfa. Expedierea
marcajelor se face in maximum 15 zile de la executarea comenzii de catre
unitatea autorizata cu tiparirea.
ORDONANTA
Art. 12
(2) Dupa expirarea acestui termen, agentii economici importatori sunt
obligati sa returneze unitatii specializate, autorizate cu tiparirea, in
vederea distrugerii, marcajele neutilizate prin neexpedierea, in regim de
export temporar, partenerilor externi.
NORME
18. - Distrugerea se va realiza sub supraveghere vamala.
ORDONANTA
Art. 12
(4) Cu ocazia importului, o data cu declaratia vamala de import se depune o
declaratie vamala de reimport pentru marcajele aplicate, in vederea incheierii
regimului acordat la scoaterea temporara din tara a acestora.
NORME
19. - Cu ocazia importului, o data cu declaratia vamala de import se depune
o declaratie vamala de reimport pentru marcajele reintroduse in tara, in
vederea incheierii regimului acordat la scoaterea temporara din tara a
acestora.
ORDONANTA
Art. 13
Controlul respectarii regimului legal privind marcarea prin timbre,
banderole sau etichete a produselor de natura celor prevazute in prezenta
ordonanta se exercita de catre organele de specialitate ale Ministerului
Finantelor.
NORME
20. - (1) Controlul respectarii regimului legal privind marcarea prin
timbre, banderole sau etichete a produselor de natura celor prevazute in
ordonanta se exercita de catre organele de specialitate ale Ministerului
Finantelor.
(2) Unitatea autorizata cu tiparirea marcajelor are obligatia de a efectua
expertizarea acestora, la solicitarea organelor de control.
(3) Organele de control prevazute de lege vor informa periodic autoritatea
emitenta a licentei despre constatarile referitoare la incalcarea prevederilor
legale privind marcarea de catre agentii economici producatori interni sau
importatori, detinatori de licente.
(4) Agentii economici producatori sau importatori au obligatia de a pune la
dispozitie organelor de control toate documentele necesare bunei desfasurari a
actiunilor de control, sub sanctiunile prevazute de dispozitiile legale.
ORDONANTA
Art. 15
(16) In cazul anularii licentei de atestare a dreptului de marcare,
autoritatea emitenta poate emite o noua licenta agentului economic producator
sau importator, dar numai dupa un termen limita de 30 de zile de la anulare, in
conditiile stabilite prin normele metodologice emise in aplicarea ordonantei.
NORME
21. - In cazul anularii licentei de atestare a dreptului de marcare,
autoritatea emitenta poate emite o noua licenta agentului economic producator
sau importator, dar numai dupa un termen limita de 30 de zile de la anulare, in
urmatoarele conditii:
a) agentul economic se afla la prima abatere de la prevederile legale;
b) eliminarea cauzelor care au condus la anularea licentei de atestare a
dreptului de marcare.
ORDONANTA
Art. 16
Prevederile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25
- 27.
NORME
22. - Contestatiile la sanctiunile aplicate de organele de control potrivit
prevederilor art. 15 din ordonanta urmeaza regimul instituit de Legea nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25
- 27.
ORDONANTA GUVERNULUI Nr. 86/1998
Art. 2
(3) Agentii economici prevazuti la alin. (1), care, potrivit listelor de
inventariere, detin in stoc bauturi alcoolice peste limita cantitativa de 1.000
de sticle sau peste limita valorica de 50.000.000 lei, pot solicita organelor
fiscale teritoriale banderole pentru marcarea acestor produse.
NORME
23. - (1) Agentii economici din reteaua comerciala, inclusiv restaurante,
unitati hoteliere si de turism si altele similare, care, la data intrarii in
vigoare a ordonantei*), inregistrau in stoc cantitati de bauturi alcoolice
nemarcate, achizitionate din tara sau din import - inainte de data de 1 iulie 1998
-, peste limita cantitativa de 1.000 de sticle sau peste limita valorica de
50.000.000 lei, vor putea solicita organelor fiscale teritoriale, pana la data
de 1 noiembrie 1998, banderole pentru marcarea acestor produse. Limita valorica
de 50.000.000 lei va fi stabilita in functie de pretul de achizitie al
produselor in cauza.
------------
*) Textul se refera la data intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr.
86/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 315 din 27
august 1998.
(2) Pentru procurarea marcajelor, titularii prevazuti la alin. (1) vor
completa, in baza datelor inscrise in listele de inventariere, o singura nota
de comanda, in trei exemplare, catre directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat in raza careia isi desfasoara activitatea,
conform modelului prezentat in anexa nr. 3. Doua exemplare se depun spre
aprobare la organul fiscal.
(3) In baza notelor de comanda aprobate, organul fiscal atribuie fiecarui
agent economic prevazut la alin. (1) un cod special (bazat pe codul fiscal),
care se va regasi inscriptionat pe marcajele tiparite ce vor fi aplicate pe
produsele din stoc. In cazul in care indicativul judetului nu contine doua
caractere alfanumerice, acestea se vor completa cu cifra "0" in fata
indicativului existent. Acelasi principiu se va aplica si in cazul codurilor
fiscale, care vor fi completate cu "0", astfel incat numarul total de
caractere sa fie zece.
(4) Dupa aprobarea comenzilor, organul fiscal va intocmi distinct pentru
agentii economici prevazuti la alin. (1) o situatie centralizatoare in trei
exemplare, conform modelului din anexa nr. 4. Exemplarul 1 al acestei situatii,
insotit de exemplarul 1 al notelor de comanda, se transmite, in termen de 5
zile de la aprobare, unitatii specializate, autorizata cu tiparirea marcajelor.
Exemplarul 2 se va transmite, in acelasi termen, serviciilor de prelucrare
automata a datelor din cadrul directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
dupa caz, iar exemplarul 3 se va pastra in arhiva proprie. Serviciile de
prelucrare automata a datelor din cadrul directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, au obligatia ca, pana la data de 20 a lunii urmatoare, sa transmita
Directiei generale de tehnologia informatiei financiare din cadrul Ministerului
Finantelor, cumulat de la data de 1 noiembrie 1998, situatia marcajelor
aprobate, ridicate si utilizate de catre agentii economici respectivi. Aceasta
situatie se va intocmi separat pentru fiecare grupa de produse supuse marcarii.
(5) Incepand cu data de 1 decembrie 1998, Directia generala de tehnologia
informatiei financiare va transmite lunar, pana la sfarsitul lunii urmatoare,
Directiei generale de proceduri fiscale si sistem informational pentru
veniturile statului situatia centralizata, pe tara, a tuturor marcajelor
aprobate, ridicate si utilizate, pe grupe de produse supuse marcarii, aferente
stocurilor de alcool si bauturi alcoolice.
(6) Unitatea autorizata cu tiparirea marcajelor realizeaza banderolele in
baza situatiei centralizatoare a notelor de comanda si in termen de 20 de zile
lucratoare de la prezentarea de catre agentul economic a dovezii platii si a
extrasului de cont ce atesta virarea contravalorii banderolelor comandate in
contul acestora. Dovada platii si extrasul de cont vor purta obligatoriu viza
bancii la care agentii economici si-au deschis contul.
(7) Eliberarea banderolelor pentru agentii economici prevazuti la alin. (1)
se va efectua direct de catre unitatea autorizata cu tiparirea.
(8) Aplicarea efectiva a banderolelor in acest caz se va face de catre
agentii economici prevazuti la alin. (1).
(9) Banderolele vor fi realizate prin emisiuni identificate printr-un cod
si o serie de emisiune, aprobate de Ministerul Finantelor.
(10) Unitatea specializata, autorizata cu tiparirea marcajelor, este
obligata sa tina evidenta tipariturilor si, lunar, incepand cu luna decembrie a
anului 1998, sa comunice directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
situatia cantitatilor de banderole livrate pentru stocurile de alcool si
bauturi alcoolice.
(11) Prevederile art. 15 din ordonanta se aplica si agentilor economici
prevazuti la alin. (1).
II
24. - Marcajele eliberate in cursul anilor 1996 si 1997 agentilor economici
care detin licente de import pentru tigarete si produse din tutun si in anul
1998 isi pierd valabilitatea, daca, in termen de 90 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a Ordinului ministrului finantelor
nr. 998/1998, nu sunt reintroduse in tara fie prin importuri efective, fie
pentru distrugere.
III
25. - Importurile aferente comenzilor de marcaje aprobate inainte de
intrarea in vigoare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 86/1998 vor fi
efectuate potrivit prevederilor actelor normative in vigoare la data aprobarii
comenzilor.
ANEXA 1
Nr. ....... din ........
CERERE
de acordare a licentei pentru atestarea dreptului de marcare
Agentul economic ................, cu sediul in ................, str.
................ nr. ....., inregistrat in registrul comertului la nr. ......,
codul fiscal ................, telefon ................, fax ................,
telex ................, reprezentat prin ................, domiciliat in
................, str. ................, nr. ...., bl. .., sc. .., et. .., ap.
..., sectorul ..., judetul ................, posesorul buletinului/cartii de
identitate seria ...... nr. .........., eliberat/a de ................, avand
functia de ................, pe baza pieselor anexate la dosar, solicit
eliberarea licentei pentru atestarea dreptului de marcare:
1 ..................................
2 ..................................
3 ..................................
Data ..........
Semnatura
......................
Domnului director general al Directiei generale ...........................
ANEXA 1a)
Nr. ....... din ........
CERERE
pentru acordarea licentei de import
Agentul economic ................, cu sediul in ................, str.
................ nr. ....., inregistrat in registrul comertului la nr. ......,
codul fiscal ................, telefon ................, fax ................,
telex ................, reprezentat prin ................, domiciliat in
................, str. ................, nr. ...., bl. .., sc. .., et. .., ap.
..., sectorul ..., judetul ................, posesorul buletinului/cartii de
identitate seria ...... nr. ........., eliberat/a de ................, avand
functia de ................, pe baza pieselor anexate la dosar, solicit
eliberarea licentei de import pentru:
1 ..................................
2 ..................................
3 ..................................
Data ..........
Semnatura
......................
Domnului director general al Directiei generale ...........................
ANEXA 2
REGISTRUL
de evidenta a cererilor pentru acordarea licentelor de atestare a
dreptului de marcare sau a licentelor de import
__________________________________________________________________________
| Numarul de | | Numele si adresa | Modul de | Data eliberarii |
| inregistrare | Data | solicitantului | rezolvare | (respingerii) |
| | | | | licentei |
|______________|__________|__________________|___________|_________________|
|______________|__________|__________________|___________|_________________|
|______________|__________|__________________|___________|_________________|
|______________|__________|__________________|___________|_________________|
ANEXA 3
NOTA DE COMANDA Nr.........
pentru timbre, banderole si etichete din .........................
(ziua) (luna) (anul)
Denumirea agentului economic ......................................
Codul de inregistrare fiscala .....................................
Codul de marcare ..................................................
Sediul:
localitatea ..........., str. ........... nr. ...., sectorul ....., judetul
............, codul postal .........., telefon ..........
___________________________________________________________________
| | | | Pretul | | Valoarea |
| Tipul marcajului | Cantitatea | U.M. | unitar | T.V.A. | totala |
|__________________|____________|______|________|________|__________|
|__________________|____________|______|________|________|__________|
|__________________|____________|______|________|________|__________|
Semnatura si stampila Data aprobarii comenzii ...............
solicitantului Numarul marcajelor aprobate ...........
..................... Modalitatea de plata ..................
ANEXA 4
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a notelor de comanda
________________________________________________________________________
| Numarul de | Denumirea | | | Numarul de | Numarul de |
| inregistrare | agentului | Sediul | Codul de | marcaje | marcaje |
| | economic | | marcare | solicitate | aprobate |
|______________|___________|________|__________|____________|____________|
|______________|___________|________|__________|____________|____________|
|______________|___________|________|__________|____________|____________|
|______________|___________|________|__________|____________|____________|
| TOTAL: | | | | | |
|______________|___________|________|__________|____________|____________|
Semnatura si stampila
.....................
ANEXA 5
EVIDENTA
marcajelor deteriorate*) in luna ............ anul ......
Numarul licentei ...............................
Codul de marcare ...............................
Denumirea agentului economic ...................
Sediul:
localitatea ............., str. .............. nr. ....., sectorul
........, judetul ........., codul fiscal ..............
________________________________________________________________________
| Nr. crt. | Cauzele deteriorarii | Numarul de | Numarul de | Numarul de |
| | | timbre | banderole | etichete |
|__________|______________________|____________|____________|____________|
|__________|______________________|____________|____________|____________|
|__________|______________________|____________|____________|____________|
|__________|______________________|____________|____________|____________|
| TOTAL: | x | | | |
|__________|______________________|____________|____________|____________|
Certificata de conducerea agentului economic
Data ..............................
Semnatura .........................
Organul fiscal Verificat de .................
Semnatura ............. Data .........................
------------
*) Cantitatea de marcaje deteriorate se va incadra in limita procentului
maxim admis, prevazut la pct. 15 alin. (4) din normele metodologice, si va fi
justificata prin:
- marcajele evidentiate conform anexei nr. 6;
- alte cauze.
ANEXA 6
Denumirea agentului economic ..............
Data intocmirii ...........................
MARCAJE DETERIORATE
_______________________________________________________________________
|_______________________|_______________________|_______________________|
|_______________________|_______________________|_______________________|
|_______________________|_______________________|_______________________|
| | Loc pentru lipire | |
|_______________________|_______________________|_______________________|
|_______________________|_______________________|_______________________|
|_______________________|_______________________|_______________________|
|_______________________|_______________________|_______________________|
Numele si prenumele Semnatura sefului de sectie
persoanei care le-a utilizat ...........................
..........................
Semnatura .............
ANEXA 7
EVIDENTA
achizitionarii, utilizarii si returnarii marcajelor
in luna ...... anul ....
Denumirea agentului economic ......................
Data ..............................................
Sediul:
localitatea .........., str. ........... nr. ...., sectorul .........,
judetul ..............., codul fiscal ........., codul de marcare .........
_____________________________________________________________________________
| Nr. | | Numarul | Numarul de | Numarul |
|crt. | | de timbre | banderole | de etichete |
|_____|________________________________|___________|____________|_____________|
| 1. | Stoc la inceputul lunii | | | |
|_____|________________________________|___________|____________|_____________|
| 2. | Cumparari in cursul lunii | | | |
|_____|________________________________|___________|____________|_____________|
| 3. | TOTAL I (rd. 1 + rd. 2) | | | |
|_____|________________________________|___________|____________|_____________|
| 4. | Marcaje utilizate pentru | | | |
| | produsele din productia | | | |
| | interna | | | |
|_____|________________________________|___________|____________|_____________|
| 5. | Marcaje expediate | | | |
| | producatorilor din strainatate | | | |
|_____|________________________________|___________|____________|_____________|
| 6. | Marcaje deteriorate | | | |
|_____|________________________________|___________|____________|_____________|
| 7. | TOTAL MARCAJE UTILIZATE | | | |
| | (rd. 4 + rd. 5 + rd. 6) | | | |
|_____|________________________________|___________|____________|_____________|
| 8. | Stoc la sfarsitul lunii | | | |
| | (rd. 3 - rd. 7) | | | |
|_____|________________________________|___________|____________|_____________|
Certificata de conducerea agentului economic
Data .........................
Semnatura ..................................
Organul fiscal Verificat de ...............
Semnatura ............ Data .......................
ANEXA A1
MACHETELE
timbrelor si banderolelor
a) Timbre pentru tigarete si produse din tutun
- 45 mm -
______________________________
| |
| | - 22 mm -
|______________________________|
b) Banderole pentru marcarea bauturilor alcoolice:
- butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., peste sau egale cu 500
ml:
- aplicare in forma de "U"
- 160 mm -
___________________________________________________
| |
| | - 18 mm -
|___________________________________________________|
- aplicare in forma de "L"
- 80 mm -
_______________________________________
| |
| | - 18 mm -
|_______________________________________|
- butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., sub 500 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 120 mm -
______________________________________________
| |
| | - 18 mm -
|______________________________________________|
- aplicare in forma de "L"
- 60 mm -
____________________________________
| |
| | - 18 mm -
|____________________________________|
- butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., sub sau egale cu 50 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 60 mm -
____________________________________
| |
| | - 18 mm -
|____________________________________|
- aplicare in forma de "L"
- 40 mm -
____________________________
| |
| | - 18 mm -
|____________________________|
ANEXA A2
SISTEM DE CODIFICARE SPECIALA
a) Tigarete si produse din tutun:
- pentru producatorii interni
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A RO |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize cod fiscal
- pentru importatori
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize indicativul cod fiscal
tarii din
care se
face
importul
b) Bauturi alcoolice:
- pentru producatorii interni platitori de accize
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize indicativul cod fiscal
judetului de
resedinta al
producatorului
- pentru producatorii interni neplatitori de accize
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
X |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
neplatitor indicativul cod fiscal
judetului de
resedinta al
producatorului
- pentru importatori
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize indicativul cod fiscal
tarii din
care se
face
importul
NOTA:
In cazul in care indicativul judetului, respectiv al tarii din care se face
importul, nu contine doua, respectiv trei caractere alfanumerice, acestea se
vor completa cu cifra 0 in fata indicativului existent.