ORDIN
Nr. 457 din 9 martie 1998
privind aprobarea Normelor metodologice pentru modificarea si completarea
Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind
instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi
alcoolice, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 136 din 3 aprilie 1998
Ministrul finantelor,
avand in vedere Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor,
in temeiul prevederilor art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995
privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si
bauturi alcoolice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
374 din 23 decembrie 1997,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru modificarea si completarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind
instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi
alcoolice, cu modificarile ulterioare.
Art. 2
Directia generala legislatie impozite indirecte va lua masuri pentru
aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
p. Ministrul finantelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat
NORME METODOLOGICE
pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare
pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, cu modificarile
ulterioare
I. Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995
privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si
bauturi alcoolice, republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
374 din 23 decembrie 1997 si modificate prin Ordinul ministrului finantelor nr.
126/1998, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 bis din
11 februarie 1998, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La punctul 2, alineatele 3 si 4 vor avea urmatorul cuprins:
"Incepand cu data de 1 mai 1998 se introduce sistemul de marcare
pentru urmatoarele grupe de bauturi alcoolice*):
a) alcool etilic alimentar si bauturi spirtoase;
b) tuica si rachiuri naturale;
c) vinuri;
d) bauturi pe baza de vin.
Stocurile de bauturi alcoolice nemarcate, existente la agentii economici
care desfasoara activitate numai in reteaua comerciala, vor fi lichidate pana
la data de 1 iulie 1998."
---------------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 107/1998 pentru modificarea si
completarea articolului 1 din Hotararea Guvernului nr. 582/1997 privind
introducerea sistemului de marcare pentru bauturi alcoolice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 27 februarie 1998, si erata
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. nr. 98 din 2 martie 1998.
2. Punctul 5 va avea urmatorul cuprins:
"5. Potrivit prevederilor art. 5 din ordonanta, responsabilitatea
marcarii produselor revine agentilor economici producatori sau importatori care
detin licente pentru atestarea dreptului de marcare. Marcajele se aplica
efectiv pe produs de catre producatorul intern sau extern.
A. Pentru productia interna de produse supuse marcarii, licentele pentru
atestarea dreptului de marcare se acorda de catre Ministerul Finantelor in
cazul tigaretelor si al produselor din tutun si de catre directiile generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti in cazul alcoolului si al bauturilor alcoolice.
Aceste licente se acorda in baza:
a) unei cereri-tip, conform modelului prezentat in anexa nr. 1 la
prezentele norme metodologice;
b) unei fotocopii de pe licenta de fabricatie eliberata de Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, certificata de organele fiscale, pentru
conformitate cu originalul;
c) documentelor legale de constituire a societatii comerciale, cu toate
modificarile intervenite pana la data solicitarii licentei (statutul societatii
comerciale, hotararea judecatoreasca de infiintare a acesteia, certificatul de
inmatriculare la registrul comertului, certificatul de inregistrare fiscala);
d) cazierelor judiciare ale administratorilor si directorilor executivi;
e) declaratiei pe propria raspundere a solicitantului privind sediul
social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spatiile de
depozitare, magazinele si orice alte locuri unde isi desfasoara activitatea,
precum si adresele acestora.
Termenul de eliberare a licentei mentionate mai sus este de 15 zile de la
data depunerii documentatiei complete de catre agentul economic. Aceasta
licenta are acelasi termen de valabilitate ca si licenta de fabricatie
eliberata de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
Licenta pentru atestarea dreptului de marcare se acorda si agentilor
economici care cumpara de la agentii economici producatori sau importatori
produse de natura celor prevazute la pct. 2 alin. 3 din prezentele norme
metodologice, in stare varsata, in vederea imbutelierii si comercializarii.
Licenta poate fi acordata numai agentilor economici - persoane fizice
autorizate sau persoane juridice - inmatriculati in Romania.
B. Pentru importul de produse supuse marcarii, licentele de import se
acorda de Ministerul Finantelor, in cazul tigaretelor si produselor din tutun,
iar pentru alcool si bauturi alcoolice, de catre directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si, respectiv, a
municipiului Bucuresti.
Licenta este nominala si nu poate fi cedata direct sau indirect. Aceasta
poate fi insa utilizata si de catre sucursalele sau filialele, cu sau fara
personalitate juridica, ale agentului economic detinator de licenta. Aceste
licente se acorda in baza unei cereri-tip, prezentata in anexa nr. 1a) la
prezentele norme metodologice.
In cazul importului de produse supuse marcarii, cererea va fi insotita de
urmatoarele documente, in fotocopii certificate de organele fiscale, pentru
conformitate cu originalul:
a) documentele legale de constituire a societatii comerciale, cu toate
modificarile intervenite pana la data solicitarii licentei (statutul societatii
comerciale, hotararea judecatoreasca de infiintare a acesteia, certificatul de
inmatriculare la registrul comertului, certificatul de inregistrare fiscala);
b) cazierele judiciare ale administratorilor si directorilor executivi;
c) contractul incheiat direct intre importator si producatorul extern sau
reprezentantul acestuia. In cazul in care contractul este incheiat cu un
reprezentant al producatorului extern, se va prezenta un document care sa
ateste relatia contractuala dintre producatorul extern si furnizorul extern al
detinatorului de licenta;
d) scrisoare de bonitate bancara;
e) declaratie pe propria raspundere a solicitantului privind sediul social,
filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spatiile de depozitare,
magazinele si orice alte locuri unde isi desfasoara activitatea, precum si
adresele acestora.
Cererile, insotite de documentele prevazute mai sus, se inregistreaza la
Ministerul Finantelor, la directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
dupa caz, in Registrul de evidenta a cererilor pentru acordarea licentelor de
import, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
In vederea obtinerii licentei pentru atestarea dreptului de marcare,
importatorii vor prezenta urmatoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului prezentat in anexa nr. 1;
b) o fotocopie de pe licenta de import, certificata de organele fiscale,
pentru conformitate cu originalul.
Termenul de eliberare a licentelor pentru importatori este de 15 zile de la
data depunerii documentatiilor complete de catre agentii economici, iar
termenul de valabilitate a acestor licente este pana la data de 31 decembrie a
fiecarui an.
3. Punctul 9 se completeaza dupa cum urmeaza:
- la alineatul 1, dupa sintagma "detinatori de licenta" se
introduc cuvintele "pentru atestarea dreptului de marcare";
- la inceputul alineatului 2 se introduc cuvintele "In cazul
importatorilor";
- la alineatul 4, ultima fraza se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Aceasta situatie se va intocmi separat pentru fiecare grupa de produse
supuse marcarii";
- alineatul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Directia generala de tehnologia informatiei financiare va transmite
lunar, pana la sfarsitul lunii urmatoare, Directiei generale de legislatie
impozite indirecte, situatia centralizata, pe tara, a tuturor marcajelor
aprobate, ridicate si utilizate, pe grupe de produse supuse marcarii";
- la alineatul 6, dupa sintagma "sa informeze lunar" se introduc
cuvintele "pana la data de 15 a lunii urmatoare";
- dupa alineatul 9 se introduce un alineat care va avea urmatorul cuprins:
"Termenul de executare a comenzilor de catre unitatea autorizata cu
tiparirea este de 15 zile lucratoare de la prezentarea dovezii de plata";
- alineatul 10 devine alineatul 11;
- la inceputul alineatului 11, care devine alineatul 12, se introduc
cuvintele "Pentru agentii economici importatori";
- la alineatul 11, care devine alineatul 12, dupa sintagma
"autoritatea emitenta a licentei" se introduc cuvintele "de
import";
- la alineatul 12 litera b), care devine alineatul 13 litera b), se
introduc cuvintele "de import";
- la alineatul 13, care devine alineatul 14, dupa sintagma "pentru
prelungirea valabilitatii licentei" se introduc cuvintele "de
import";
- la alineatul 13, care devine alineatul 14, la liniuta a 3-a, dupa
cuvintele "Ministerului Finantelor" se introduc cuvintele "cu
ocazia ultimei verificari efectuate".
4. Punctul 13 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Procentul maxim admis de marcaje deteriorate este de 1,5% din numarul
marcajelor utilizate."
5. Punctul 13 alineatul 5 se elimina.
6. Anexele se modifica si se inlocuiesc cu anexele la prezentele norme
metodologice.
II. Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995
privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si
bauturi alcoolice, cu modificarile aduse prin prezentul ordin, se vor republica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 1
Nr. ............ din .............
CERERE
pentru acordarea licentei pentru atestarea dreptului de marcare
Agentul economic ......................, cu sediul in ................,
str. ..................... nr. ......., inregistrat la registrul comertului sub
nr. ....., codul fiscal ............, telefon ............., fax ........,
telex ................, reprezentat prin ......................., domiciliat
in ..............., str. .............. nr. ..., bl. ...., sc. ...., et. ....,
ap. ..., sectorul ......., judetul ..................., posesor al buletinului
de identitate seria .... nr. ......, eliberat de .............., avand functia
de .............., pe baza pieselor anexate la dosar, solicit eliberarea
licentei pentru atestarea dreptului de marcare:
1. ......................
2. ......................
3. ......................
Data ...............
Semnatura
....................
Domnului director general al Directiei generale .......................
ANEXA 1a)
Nr. ............ din .............
CERERE
pentru acordarea licentei de import
Agentul economic ......................, cu sediul in ................,
str. ..................... nr. ......., inregistrat la registrul comertului sub
nr. ....., codul fiscal ............, telefon ............., fax ........,
telex ................, reprezentat prin ........................ domiciliat
in , str. .............. nr. ....., bl. ......, sc. ......, et. ......, ap.
...., sectorul ......., judetul ..................., posesor al buletinului
de identitate seria .... nr. ......, eliberat de .............., avand
functia de .............., pe baza pieselor anexate la dosar, solicit
eliberarea licentei de import pentru:
1. ......................
2. ......................
3. ......................
Data ...............
Semnatura
....................
Domnului director general al Directiei generale .......................
ANEXA A1
MACHETELE
timbrelor si banderolelor
a) Timbre pentru tigarete si produse din tutun
- 45 mm -
__________________
| | - 22 mm -
|__________________|
b) Banderole pentru marcarea bauturilor alcoolice:
- butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., peste sau egale cu
500 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 160 mm -
________________________________________________________________
| | - 18 mm -
|________________________________________________________________|
- aplicare in forma de "L"
- 80 mm -
________________________________
| | - 18 mm -
|________________________________|
- butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., sub 500 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 120 mm -
________________________________________________
| | - 18 mm -
|________________________________________________|
- aplicare in forma de "L"
- 60 mm -
________________________
| | - 18 mm -
|________________________|
- butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., sub sau egale cu 50 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 60 mm -
________________________
| | - 18 mm -
|________________________|
- aplicare in forma de "L"
- 40 mm -
________________
| | - 18 mm -
|________________|
ANEXA A2
SISTEM DE CODIFICARE SPECIALA
a) Tigarete si produse din tutun
- pentru producatorii interni
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A RO |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize codul fiscal
- pentru importatori
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize indicativul codul fiscal
tarii din
care se
face importul
b) Bauturi alcoolice
- pentru producatorii interni platitori de accize
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize indicativul codul fiscal
judetului de
resedinta al
producatorului
- pentru producatorii interni neplatitori de accize
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
X |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
neplatitor indicativul codul fiscal
judetului de
resedinta al
producatorului
- pentru importatori
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
A |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|
accize indicativul codul fiscal
tarii din care
se face
importul
NOTA:
In cazul in care indicativul judetului, respectiv al tarii din care se face
importul, nu contine doua, respectiv trei caractere alfanumerice, acestea se
vor completa cu cifra zero in fata indicativului existent.
ANEXA 2
REGISTRUL DE EVIDENTA
a cererilor pentru acordarea licentelor de import
_______________________________________________________________________
| Numarul de | Data | Numele si adresa | Modul de | Data eliberarii |
| inregistrare | | solicitantului | rezolvare | (respingerii) |
| | | | | licentei |
|______________|______|__________________|___________|__________________|
|______________|______|__________________|___________|__________________|
|______________|______|__________________|___________|__________________|
|______________|______|__________________|___________|__________________|
ANEXA 3
NOTA DE COMANDA Nr. ........
pentru timbre, banderole si etichete din ziua .... luna ........ anul .....
Denumirea agentului economic ..........................
Codul de inregistrare fiscala .........................
Codul de marcare ......................................
Adresa completa:
Localitatea .............., str. ............ nr. ....., sectorul ....,
judetul ............., codul postal .........., telefon ............ .
________________________________________________________________________
| Tipul marcajului | Cantitatea | U.M. | Pret unitar | T.V.A. | Valoarea |
| | | | | | totala |
|__________________|____________|______|_____________|________|__________|
|__________________|____________|______|_____________|________|__________|
|__________________|____________|______|_____________|________|__________|
Stampila si semnatura Data aprobarii comenzii ............
solicitantului Numarul marcajelor aprobate ........
..................... Modalitatea de plata ...............
ANEXA 4
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a notelor de comanda
________________________________________________________________________
| Numarul de | Denumirea | Adresa | Codul de | Numarul de | Numarul de |
| inregistrare | agentului | | marcare | marcajelor | marcajelor |
| | economic | | | solicitate | aprobate |
|______________|___________|________|__________|____________|____________|
|______________|___________|________|__________|____________|____________|
|______________|___________|________|__________|____________|____________|
| TOTAL: | | | | | |
|______________|___________|________|__________|____________|____________|
Semnatura si stampila
.....................
ANEXA 5
EVIDENTA
marcajelor deteriorate*) in luna ............... anul ......
Numarul licentei ..................................
Codul de marcare ..................................
Denumirea agentului economic ......................
Adresa:
Localitatea .............., str. ............ nr. ....., sectorul ....,
judetul ............., codul fiscal ............ .
______________________________________________________________________
| Nr. | Cauzele deteriorarii | Numarul de | Numarul de | Numarul de |
| crt. | | timbre | banderole | etichete |
|________|______________________|____________|____________|____________|
|________|______________________|____________|____________|____________|
|________|______________________|____________|____________|____________|
| TOTAL: | X | | | |
|________|______________________|____________|____________|____________|
Certificat de conducerea agentului economic
Data ............................
Semnatura .......................
Organul fiscal, Verificat de ................
Semnatura .......... Data ........................
--------------------
*) Cantitatea de marcaje deteriorate se va incadra in limita procentului
maxim admis prevazut la pct. 13 din normele metodologice si va fi justificat
prin:
- marcajele evidentiate conform anexei nr. 6;
- alte cauze.
ANEXA 6
Denumirea agentului economic .................
Data intocmirii ..............................
MARCAJE DETERIORATE
_______________________________________________________________
|_____________________|_____________________|___________________|
|_____________________|_____________________|___________________|
| | Loc pentru lipire | |
|_____________________|_____________________|___________________|
|_____________________|_____________________|___________________|
|_____________________|_____________________|___________________|
Numele si prenumele persoanei Semnatura sefului de sectie
care le-a utilizat ......................
......................
Semnatura ............
ANEXA 7
EVIDENTA
achizitionarii, utilizarii si returnarii marcajelor in luna ...... anul ....
Denumirea agentului economic .................. Data ..............
Adresa:
Localitatea .............., str. ............ nr. ....., sectorul ....,
judetul ............., codul fiscal ..........., codul de marcare .....
__________________________________________________________________________
| Nr. | | Numarul | Numarul de | Numarul |
| crt. | | de timbre | banderole | de etichete |
|______|___________________________|___________|_____________|_____________|
| 1. | Stoc la inceputul lunii | | | |
|______|___________________________|___________|_____________|_____________|
| 2. | Cumparari in cursul lunii | | | |
|______|___________________________|___________|_____________|_____________|
| 3. | TOTAL I (rd. 1 + rd. 2) | | | |
|______|___________________________|___________|_____________|_____________|
| 4. | Marcaje utilizate pentru | | | |
| | produsele din productia | | | |
| | interna | | | |
|______|___________________________|___________|_____________|_____________|
| 5. | Marcaje expediate | | | |
| | producatorilor din | | | |
| | strainatate | | | |
|______|___________________________|___________|_____________|_____________|
| 6. | Deteriorate | | | |
|______|___________________________|___________|_____________|_____________|
| 7. | TOTAL MARCAJE UTILIZATE | | | |
| | (rd. 4 + rd. 5 + rd. 6) | | | |
|______|___________________________|___________|_____________|_____________|
| 8. | Stoc la sfarsitul lunii | | | |
| | (rd. 3 - rd. 7) | | | |
|______|___________________________|___________|_____________|_____________|
Certificat de conducerea agentului economic
Data ................. Semnatura .............
Organul fiscal, Verificat de ...............
Semnatura ............... Data .......................