COD Nr. 1 din
14 decembrie 2007
al profesiei de asistent
social
ACT EMIS DE:
COLEGIUL NATIONAL AL ASISTENTILOR SOCIALI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 173 din 6 martie 2008
In temeiul dispoziţiilor art. 27 lit. a) din Legea nr.
466/2004 privind Statutul asistentului social şi ale art. 7 alin. (2) lit. g)
din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al
Asistenţilor Sociali,
Consiliul naţional al Colegiului Naţional al Asistenţilor
Sociali a adoptat prezentul cod deontologic al
profesiei de asistent social.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Codul deontologic al profesiei de asistent
social, denumit în continuare cod, stabileşte
normele obligatorii de conduită profesională a asistenţilor sociali, respectiv
a membrilor Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali
din România, denumit în continuare Colegiu.
(2) Codul are ca scop reglementarea principiilor şi
regulilor de conduită a asistenţilor sociali pentru a preveni apariţia unor
situaţii care ar putea afecta reputaţia şi buna practică a acestora,
dezvoltarea şi consolidarea Colegiului, precum şi imaginea corpului profesional
al asistenţilor sociali în general.
Art. 2. - Codul reglementează relaţiile profesionale ale
asistenţilor sociali şi stabileşte standardele de conduită a acestora în
relaţiile cu beneficiarii, membrii corpului profesional, precum şi cu alte
categorii de profesionişti.
Art. 3. - (1) Respectarea întocmai a prevederilor
prezentului cod constituie o obligaţie profesională pentru fiecare asistent
social.
(2) Desfăşurarea activităţilor de asistenţă socială se
va realiza numai în condiţiile prezentului cod şi ale legislaţiei în vigoare.
Art. 4. - (1) Colegiul poate acţiona pentru tragerea la
răspundere disciplinară a asistenţilor sociali care încalcă normele imperative
privind cadrul legal al exercitării profesiei de asistent social, precum şi
pentru tragerea la răspundere penală, civilă, administrativă sau de altă
natură, după caz.
(2) Colegiul poate sesiza organele în drept cu privire
la practicarea profesiei de asistent social de către o persoană care nu a
obţinut titlul profesional de asistent social, în condiţiile legii.
CAPITOLUL II
Principii generale profesionale
Art. 5. - Asistentul social are obligaţia de a-şi
exercita profesia potrivit prevederilor legale în vigoare privind exercitarea
profesiei de asistent social, precum şi ale normelor profesionale specifice din
domeniul asistenţei sociale.
Art. 6. -Asistentul social este obligat să promoveze şi
să respecte valorile profesiei, metodologia exercitării profesiei, precum şi
ghidurile de bună practică în domeniu, aprobate de Colegiu, asigurând în acest mod realizarea calităţii actului
profesional.
Art. 7. - Asistentul social trebuie să îşi îmbogăţească
permanent cunoştinţele profesionale şi să caute în mod consecvent să îşi ridice
standardele de calitate ale exercitării profesiei, precum şi în domeniul
cercetării, semnalând autorităţii profesionale practicile ilicite în domeniu,
precum şi pe cele care încalcă dispoziţiile prezentului cod.
CAPITOLUL III
Independenţa profesională şi responsabilitatea asistentului social
Art. 8. - (1) Asistentul social îşi desfăşoară
activitatea pe baza principiului independenţei profesionale, care îi conferă
dreptul de iniţiativă şi decizie în exercitarea actului profesional, cu
asumarea deplină a răspunderii pentru calitatea
acestuia.
(2) Independenţa asistentului social nu poate
prejudicia în niciun fel interesele beneficiarului serviciului profesional.
Art. 9. -Asistentul social pledează pentru condiţii de
viaţă care să conducă la satisfacerea nevoilor umane de bază şi promovează
valorile sociale, economice, politice şi culturale, compatibile cu principiile
justiţiei sociale.
Art. 10. - Asistentul social este obligat să îşi
exercite profesiunea cu responsabilitate, în conformitate cu competenţele
corespunzătoare treptelor de competenţă profesională dobândite, prevăzute în
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul cod.
Art. 11. -Actul profesional al asistentului social se
exercită în mod obligatoriu olograf, cu precizarea numelui, prenumelui şi
codului alocat din Registrul Naţional al Asistenţilor Sociali, Partea I, precum şi prin aplicarea parafei
profesionale individuale.
Art. 12. -Asistentul social prestează numai categoriile
de servicii de asistenţă socială specifice tipului de intervenţie şi
beneficiarului serviciilor, potrivit ghidurilor de bună practică în domeniul
asistenţei sociale, precum şi normelor metodologice privind exercitarea profesiei
de asistent social, aprobate de Colegiu, în condiţiile legii.
Art. 13. - Pentru serviciile de asistenţă socială
prestate în relaţiile contractuale stabilite cu beneficiarul acestora,
asistentul social, indiferent de forma de exercitare a profesiei, beneficiază
de un salariu sau onorariu negociat în mod liber cu beneficiarii serviciilor
prestate sau cu furnizorii de servicii de asistenţă socială ori cu altă
entitate angajatoare în cadrul cărora activează, după caz.
Art. 14. - (1) Asistentul social are următoarele
responsabilităţi sociale:
a) să pledeze pentru îmbunătăţirea condiţiilor sociale
în vederea satisfacerii nevoilor umane de bază şi promovării justiţiei sociale;
b) să acţioneze pentru a facilita accesul la servicii
specifice şi posibilitatea de a alege pentru persoanele vulnerabile,
dezavantajate sau aflate în dificultate;
c) să promoveze condiţiile care încurajează
respectarea diversităţii sociale şi culturale;
d) să promoveze politicile şi practicile care
încurajează conştientizarea şi respectarea diversităţii umane;
e) să faciliteze şi să informeze publicul în legătură
cu participarea la viaţa comunitară şi schimbările sociale care intervin;
f) să asigure servicii profesionale în situaţii de
urgenţă, în condiţiile legii şi ale normelor privind exercitarea profesiei de
asistent social;
g) să recunoască importanţa fundamentală a relaţiilor
interumane şi să le promoveze în practica profesională, încurajând relaţiile
dintre persoane cu scopul de a promova, reface, menţine şi/sau îmbunătăţi calitatea
vieţii;
h) să se asigure de respectarea drepturilor
fundamentale ale omului şi de aplicarea legislaţiei internaţionale la care
România a aderat.
(2) Asistentul social tratează toate cazurile date
spre asistare, în funcţie de concluziile evaluării riscului, nevoilor şi
resurselor.
(3) Asistentul social va trata cu prioritate cazurile
minorilor aflaţi în dificultate, fiind activat în mod automat principiul
interesului superior al acestora, în condiţiile Convenţiei ONU cu privire la
drepturile copilului, în acest sens având obligaţia de a se autosesiza.
(4) Asistenţii sociali vor avea în vedere întotdeauna
că propriul lor comportament reprezintă un model pentru membrii comunităţii,
acţionând în consecinţă.
CAPITOLUL IV
Obligaţii faţă de profesia de asistent social
Art. 15. - Asistentul social contribuie la promovarea
profesiei de asistent social, precum şi la susţinerea
spiritului de breaslă.
Art. 16. -In vederea asigurării standardelor de
integritate profesională, asistentul social este obligat:
a) să promoveze şi să menţină standardele de calitate
în practica profesională;
b) să promoveze şi să dezvolte valorile şi etica
profesională, baza de cunoştinţe şi misiunea profesiei de asistent social;
c) să protejeze integritatea profesională a
asistenţilor sociali prin conferinţe, studii, cercetare, analiză, activităţi de
predare, consultanţă, expuneri în cadrul comunităţilor, prin participarea
activă în cadrul organizaţiei profesionale, precum şi prin alte acţiuni de
eficientizare a activităţii profesionale.
Art. 17. -In spiritul promovării demnităţii profesiei,
asistentul social se va preocupa permanent ca partenerii, asociaţii şi/sau
angajaţii săi să nu lezeze drepturile persoanelor cu care interacţionează în
actul profesional, să nu diminueze încrederea publică în profesionalismul,
onestitatea şi responsabilitatea membrilor Colegiului, precum şi pentru a
preveni şi elimina practicarea ilegală a profesiei de asistent social, sesizând
în acest sens Colegiul.
CAPITOLUL V
Obligaţii faţă de beneficiari
Art. 18. - (1) Relaţiile asistentului social cu
beneficiarii serviciilor sale profesionale se bazează pe onestitate şi
confidenţialitate, asistentul social având obligaţia de a informa beneficiarii
asupra problemelor specifice şi cheltuielilor probabile pe care le implică
prestarea serviciilor de asistenţă socială.
(2) Asistentul social are obligaţia de a informa
beneficiarul -persoană fizică sau persoană juridică - în timp util asupra
oricăror modificări intervenite în legătură cu prestaţia sa, care ar putea
influenţa calitatea, costurile sau termenele de prestare a serviciilor.
(3) Asistentul social întreprinde toate măsurile care să îi permită întreruperea, la nevoie, a
relaţiilor contractuale cu acei beneficiari sau cu acei angajatori care, prin
cerinţele sau atitudinea lor pe parcursul desfăşurării activităţilor
contractate, generează situaţii incompatibile.
Art. 19. - (1) Respectarea principiului
autodeterminării obligă asistentul social să nu decidă în numele
beneficiarului.
(2) Asistentul social sprijină beneficiarii pentru
identificarea şi dezvoltarea resurselor în vederea alegerii celei mai bune
opţiuni şi acordă toată atenţia necesară intereselor celorlalte părţi implicate
în activitatea de asistenţă socială.
(3) Asistentul social poate limita drepturile
beneficiarilor la autodeterminare atunci când acesta consideră că acţiunile
prezente şi/sau viitoare ale beneficiarilor prezintă un risc pentru ei înşişi
şi/sau pentru alte persoane.
Art. 20. - (1) Asistentul social va furniza serviciile
de asistenţă socială beneficiarilor numai în contextul unei relaţii
profesionale contractuale şi al consimţământului informat al beneficiarului,
după caz.
(2) In cazul în care beneficiarii serviciilor de
asistenţă socială nu au capacitatea de a-şi exprima în scris consimţământul sau
de a contracta, asistentul social trebuie să protejeze interesele
beneficiarului serviciului său, urmărind obţinerea consimţământului scris al
reprezentantului legal al acestuia, după caz.
Art. 21. - (1) Asistentul social utilizează un limbaj
clar şi adecvat pentru a informa beneficiarii serviciilor de asistenţă socială
despre scopul, riscurile şi limitele serviciilor, costurile legate de serviciul
respectiv, alternativele existente, dreptul beneficiarilor de a refuza sau de a
rezilia relaţiile contractuale stabilite, precum şi despre perioada pentru care
sunt încheiate raporturile contractuale de asistenţă socială.
(2) In situaţiile în care beneficiarul serviciilor de
asistenţă socială nu înţelege sau are dificultăţi în a înţelege limbajul
utilizat în practică, asistentul social trebuie să se asigure că acesta a
înţeles condiţiile prezentate, în acest sens asigurând beneficiarului o
explicaţie detaliată, direct sau prin intermediul unui translator/interpret,
după caz.
Art. 22. -Asistentul social informează beneficiarii
serviciilor de asistenţă socială cu privire la limitele şi riscurile furnizării
de servicii prin intermediul tehnicii de calcul şi de comunicare moderne,
solicitând acordul scris al acestora pentru orice înregistrare audio şi video,
precum şi pentru prezenţa unei terţe persoane, în calitate de observator sau
supervizor.
Art. 23. - Pentru a asigura o
intervenţie competentă, asistentul social are dreptul şi obligaţia de a asigura
şi de a utiliza servicii şi tehnici specializate de intervenţie, în condiţiile
respectării obligaţiei de formare profesională continuă, potrivit legii.
Art. 24. - (1) Asistentul
social prestează serviciile profesionale în concordanţă cu specificul cultural
al beneficiarilor, adaptându-se diversităţii culturale prin cunoaşterea,
înţelegerea, acceptarea şi valorizarea modelelor culturale existente.
(2) Asistentul social trebuie
să deţină cunoştinţe de bază despre mediul cultural şi caracteristicile
grupului sau comunităţii din care fac parte beneficiarii serviciilor de
asistenţă socială.
(3) Formarea profesională a asistentului social îi
permite acestuia înţelegerea diversităţii sociale şi culturale privind etnia,
religia, sexul şi/sau orientarea sexuală, vârsta, statutul marital,
convingerile politice şi religioase sau dizabilităţile mentale ori fizice ale
beneficiarului.
Art. 25. - (1) Asistentul social evită conflictele de
interese în exercitarea profesiei şi promovează o abordare imparţială a
situaţiilor profesionale.
(2) Asistentul social informează beneficiarul despre
posibilele conflicte de interese şi intervine, după caz, în prevenirea sau
rezolvarea acestora.
(3) In anumite cazuri, protejarea beneficiarului poate
conduce la încheierea relaţiei profesionale şi orientarea clientului către un
alt profesionist sau către un alt serviciu care să corespundă nevoii acestuia.
(4) Asistentul social nu foloseşte relaţia
profesională cu beneficiarul serviciilor sale profesionale pentru obţinerea de
avantaje sau alte beneficii de orice natură în interes personal.
(5) Asistentul social este obligat să atenueze sau să
prevină conflictele de interese existente sau posibile.
Art. 26. - (1) Asistentul social se bazează în
activitatea profesională pe principiile respectării şi apărării intimităţii
beneficiarului, confidenţialităţii acestuia, precum şi pe principiul utilizării
responsabile a informaţiilor obţinute în timpul exercitării profesiei sau în
legătură cu aceasta.
(2) Asistentul social nu poate solicita informaţii
despre viaţa privată a beneficiarului serviciilor sale, decât în cazul în care
acestea sunt relevante pentru intervenţie, asistentul social având obligaţia
păstrării confidenţialităţii în privinţa acestora.
(3) In anumite situaţii, asistentul social poate
dezvălui informaţii confidenţiale, cu acordul beneficiarilor sau ai
reprezentanţilor legali ai acestora, după caz.
(4) Asistenţii sociali pot dezvălui informaţii
confidenţiale fără acordul beneficiarilor, în condiţiile legii şi ale actelor
normative adoptate în vederea executării acesteia sau atunci când nedezvăluirea
acestora ar pune în pericol viaţa, integritatea fizică a beneficiarilor sau a
altor persoane.
(5) Asistentul social informează beneficiarii
serviciilor de asistenţă socială despre încălcarea confidenţialităţii
informaţiilor pe care le deţin în legătură cu aceştia, motivaţia avută în
vedere, precum şi despre posibilele consecinţe, în condiţiile legii.
(6) Asistentul social trebuie să păstreze
confidenţialitatea asupra identităţii beneficiarilor, atunci când acesta
prezintă informaţii în mass-media, în condiţiile legii.
Art. 27. - In cazul în care autorităţile publice
competente solicită, pe cale legală, informaţii despre un anumit caz sau atunci
când sunt puse în pericol interesele legitime, viaţa ori integritatea
beneficiarilor, asistentul social poate dezvălui informaţiile cerute, în
condiţiile legii.
Art. 28. - (1) Accesul la documentele beneficiarilor şi
transferul acestora se realizează astfel încât să se asigure protecţia deplină
a informaţiilor confidenţiale conţinute.
(2) Accesul la documentele beneficiarilor este permis
profesioniştilor care lucrează în echipa pluridisciplinară, supervizorilor sau
coordonatorilor activităţii profesionale de asistenţă socială, precum şi altor
persoane autorizate în condiţiile legii.
(3) La cerere, beneficiarii au acces la informaţii din
propriile dosare, în măsura în care asistentul social apreciază că acestea
servesc intereselor lor şi nu prejudiciază alte persoane.
(4) La încheierea serviciilor, asistentul social are responsabilitatea de a arhiva dosarele clienţilor pentru a
asigura accesul la informaţie în viitor şi protecţia informaţiilor
confidenţiale.
Art. 29. - (1) Contactele fizice între asistenţii
sociali şi beneficiarii serviciilor de asistenţă socială trebuie evitate în
cazul în care se constată că acest lucru îi prejudiciază în vreun fel pe
aceştia.
(2) Asistentul social care se angajează în contacte
fizice cu beneficiarii trebuie să aibă responsabilitatea de a stabili limite
adecvate diferenţelor culturale, în condiţiile legii.
(3) Asistentul social nu poate întreţine relaţii
sexuale cu beneficiarii serviciilor de asistenţă socială sau cu rudele
acestuia, pe toată durata prestării serviciilor profesionale către aceştia.
(4) Asistentul social nu manifestă
faţă de beneficiarii actului său profesional comportamente verbale sau fizice
de natură sexuală, menite a fi înţelese ca avansuri sexuale sau solicitări de
favoruri sexuale.
Art. 30. -Asistentul social foloseşte un limbaj adecvat
şi respectuos faţă de client şi evită folosirea termenilor care pot aduce
prejudicii persoanelor, grupurilor sau comunităţilor.
Art. 31. - (1) Asistentul social va asigura
continuitatea serviciilor în cazul în care acestea sunt întrerupte de factori
cum ar fi: transferul, boala, indisponibilitatea
temporară etc.
(2) Asistentul social poate finaliza relaţia
profesională cu beneficiarii, precum şi serviciile oferite acestora atunci când
acestea nu mai răspund nevoilor şi intereselor acestora.
(3) Asistentul social se asigură că finalizarea
relaţiei profesionale cu beneficiarii şi a serviciilor oferite este un proces
planificat, asupra căruia beneficiarii deţin toate informaţiile necesare.
CAPITOLUL VI
Obligaţii faţă de membrii corpului profesional
Art. 32. - (1) Relaţiile dintre asistenţii sociali se
bazează întotdeauna, indiferent de interesele personale sau ale persoanelor pe
care le asistă, pe respect profesional reciproc.
(2) Asistentul social îşi construieşte reputaţia
profesională numai pe baza competenţei sale profesionale, fără a folosi
mijloace de reclamă sau alte mijloace comerciale, altele decât cele prevăzute
de lege.
Art. 33. - (1) Concurenţa profesională între asistenţii
sociali se bazează numai pe competenţa şi calitatea serviciilor profesionale
oferite beneficiarilor.
(2) Sunt interzise şi sunt considerate acte de
concurenţă profesională neloială următoarele acţiuni:
a) tentativa sau acţiunea de denigrare sau de
discreditare a asistenţilor sociali în scopul atragerii beneficiarilor de
servicii de asistenţă socială;
b) practicarea profesiei sub standardele de calitate
stabilite prin ghidurile de bună practică în domeniu sau prin normele privind
exercitarea profesiei de asistent social, precum şi prin stabilirea unor
onorarii derizorii având ca scop atragerea beneficiarilor serviciilor de
asistenţă socială;
c) utilizarea unor mijloace de presiune sau a funcţiei
deţinute în vederea atragerii beneficiarilor serviciilor psihologice sau în alt
scop personal;
d) utilizarea oricăror informaţii de specialitate nepublicate
sau neoficiale, la care asistentul social a avut acces pe diferite căi, în
scopul obţinerii de avantaje personale.
Art. 34. - (1) Orice litigiu între asistenţi sociali cu
privire la exercitarea profesiunii de asistent social trebuie comunicat imediat
pentru conciliere Colegiului.
(2) Comisia de deontologie profesională are competenţa
analizării situaţiei de litigiu create, precum şi desfăşurării tuturor actelor
necesare concilierii, înainte de sesizarea altor instanţe.
CAPITOLUL VII
Obligaţiile asistentului social în relaţiile cu instituţiile
publice
Art. 35. -Asistentul social, salariat sau membru al
unor comisii sau organisme de specialitate ale unor instituţii publice, nu va
divulga şi nu va folosi în scopul obţinerii de avantaje materiale personale,
familiale sau de grup informaţii de specialitate care nu au fost făcute
publice.
Art. 36. -Asistentul social, salariat sau membru al
unor comisii ori organisme publice sau tehnice de analiză ori decizie, nu se
poate pronunţa asupra unor acte sau documentaţii la a căror realizare este
implicat personal.
Art. 37. -Asistentul social nu va oferi avantaje
materiale sau de orice altă natură unui funcţionar public, cu intenţia de a
influenţa o decizie de care este interesat.
Art. 38. -Asistentul social care îşi desfăşoară
activitatea în cadrul unei instituţii a administraţiei publice, în învăţământ
sau participă în diverse foruri decizionale ori de jurizare nu va accepta
avantaje materiale sau de orice natură oferite pentru a influenţa decizia sa.
CAPITOLUL VIII
Sancţiunile
disciplinare
Art. 39. - (1) Incălcarea de către asistenţii sociali a
dispoziţiilor prevăzute în prezentul cod constituie abatere disciplinară.
(2) In urma realizării cercetării disciplinare,
Comisia de deontologie profesională şi organele de conducere ale Colegiului,
după caz, apreciază gravitatea fiecărui caz de încălcare a dispoziţiilor
prezentului cod.
(3) Sancţiunile disciplinare aplicabile asistenţilor
sociali sunt prevăzute în art. 20 alin. (2) lit. a)-d) din Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 40. - (1) De la data adoptării prezentului cod se
abrogă orice altă dispoziţie contrară, în condiţiile legii.
(2) De la data adoptării prezentului cod autorităţile
publice, alte persoane juridice sau entităţi specializate care au încadraţi
asistenţi sociali vor aduce la cunoştinţa acestora prevederile prezentului cod.
(3) Prezentul cod a fost adoptat în executarea Legii
nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social,
pentru detalierea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor legale privind
deontologia profesiei de asistent social.
Art. 41. - Punerea în aplicare a prezentului cod se
realizează sub aspect procedural potrivit dispoziţiilor procedurale prevăzute
în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul cod.
Art. 42. - Prezentul cod se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Colegiului Naţional al Asistenţilor
Sociali din România,
Florian Valeriu Sălăjeanu
ANEXA Nr. 1
TREPTELE DE COMPETENŢĂ PROFESIONALĂ
ale profesiei de asistent social
In conformitate cu dispoziţiile art. 25 alin. (1) din
Legea nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social şi ale actelor cu
caracter normativ aprobate de către Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali
în aplicarea unitară şi detalierea dispoziţiilor legii, pentru punerea în
executare a acesteia, treptele de competenţă profesională sunt:
a) asistent social debutant;
b) asistent social practicant;
c) asistent social specialist;
d) asistent social principal.
ANEXA Nr. 2
DISPOZIŢII PROCEDURALE
Art. 1. - (1) Procedura răspunderii disciplinare şi
deontologice a asistentului social are la bază prevederile Legii nr. 466/2004
privind Statutul asistentului social, denumită în continuare lege, şi ale art. 20 şi 21 din
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al
Asistenţilor Sociali.
(2) Plângerile şi reclamaţiile privind încălcarea
Codului deontologic al profesiei de asistent social, precum şi a dispoziţiilor
legale privind exercitarea profesiei de asistent social vor fi adresate
preşedintelui Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali, denumit în
continuare Colegiu, care
va lua măsurile necesare în vederea începerii cercetării disciplinare.
(3) Cercetarea disciplinară
este o cercetare profesională realizată în scopul analizării şi soluţionării
actelor de sesizare privind încălcarea de către asistenţii sociali a normelor deontologice
ale profesiei, precum şi a altor aspecte privind condiţiile prestării
serviciilor de asistenţă socială.
Art. 2. - Responsabilitatea analizării pe fond a
sesizărilor primite aparţine Comisiei de deontologie profesională a Colegiului.
Art. 3. - (1) După înregistrarea sesizării, în termen
de maximum 15 zile de la data primirii sesizării, preşedintele Colegiului
convoacă prin decizie Comisia de deontologie profesională a Colegiului, pentru
analizarea şi soluţionarea actului de sesizare înregistrat, fixând data şi
locul şedinţei.
(2) La data stabilită prin convocator, Comisia de
deontologie profesională analizează actul de sesizare primit şi în funcţie de
conţinutul acesteia propune Biroului executiv soluţionarea acesteia sau punerea
în mişcare a procedurii cercetării disciplinare prealabile.
Art. 4. - (1) Procedura cercetării disciplinare
prealabile urmăreşte obţinerea tuturor datelor necesare în vederea soluţionării
pertinente a sesizării primite.
(2) Comisia de deontologie profesională poate convoca
şi audia persoanele care au legătură cu faptele sesizate, poate adresa cereri
către autorităţile responsabile sau poate solicita avizul celorlalte comisii
operative ale Biroului executiv.
(3) Comisia de deontologie profesională poate solicita
avizul consilierului juridic, în legătură cu interpretarea şi aplicarea actelor
normative incidente în cauză.
(4) Comisia de deontologie profesională poate hotărî
deplasarea unei comisii de control profesional constituite din asistenţi
sociali principali, în vederea cercetării faptelor care au fost deduse
judecăţii.
Art. 5. - (1) Cercetarea disciplinară
prealabilă nu poate depăşi în niciun caz 15 zile de la data stabilirii primei
şedinţe a Comisiei de deontologie profesională.
(2) Cercetarea disciplinară prealabilă va conţine în
mod obligatoriu audierea asistentului social sau a asistenţilor sociali care
formează obiectul sesizării.
(3) In cazul existenţei unor motive întemeiate pentru
care nu este posibilă audierea asistenţilor sociali care formează obiectul
sesizării, Comisia de deontologie profesională va solicita acestora un punct de
vedere asupra faptelor sesizate, în baza unui chestionar anteformulat de către
membrii comisiei operative.
(4) Rezultatele obţinute în urma realizării cercetării
disciplinare prealabile vor fi anexate la propunerea de soluţionare aprobată de
către Comisia de deontologie profesională, ce va fi înaintată Biroului
executiv, în vederea aprobării.
Art. 6. - (1) Biroul executiv aprobă prin hotărâre
propunerea de soluţionare a cazului sesizat şi dispune comunicarea hotărârii
către reclamant, persoanele sancţionate şi autorităţile competente, după caz.
(2) In cazuri excepţionale, Biroul executiv poate
mandata preşedintele Colegiului pentru aprobarea propunerii înaintate de către
Comisia de deontologie profesională.
(3) In cazul în care anumite persoane sunt nemulţumite
de soluţia dată prin hotărârea aprobată de Biroul executiv, acestea pot utiliza
căile de atac prevăzute la art. 20 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali, în termen de 15
zile de la data comunicării hotărârii.
(4) Hotărârea Biroului executiv rămâne definitivă în
cazul necontestării acesteia în termen de 15 zile de la comunicare, precum şi
în cazul în care aceasta este confirmată de hotărârea Consiliului naţional,
adoptată în condiţiile legii şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare
al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali.
Art. 7. -Autorităţile publice sau alte persoane
juridice care au încadraţi asistenţi sociali vor sesiza Colegiului orice faptă
a acestora prin care sunt încălcate dispoziţiile Codului deontologic al
profesiei de asistent social, precum şi alte dispoziţii obligatorii în
exercitarea profesiei de asistent social.