DECIZIE Nr. 1 din 15 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 59 din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 144 din 25 februarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul
produselor supuse accizelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Carl Reh Winery" - S.R.L.
din Bucuresti in Dosarul nr. 2.510/2001 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal au raspuns avocat Mihaela Ramulescu pentru autorul
exceptiei, precum si Garda financiara centrala, reprezentata prin consilier
juridic Constantin Marcu. Procedura este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei depune la dosar concluzii scrise, prin
care solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate si constatarea ca
prevederile art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 sunt neconstitutionale.
Garda financiara centrala, prin reprezentantul sau, avand cuvantul,
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca
dispozitiile de lege criticate nu incalca prevederile constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca dispozitiile art. 59
din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu contravin prevederilor constitutionale
cuprinse in art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.510/2001,
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 din Ordonanta Guvernului nr.
27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Carl
Reh Winery" - S.R.L. din Bucuresti, avand ca obiect solutionarea unei
plangeri formulate impotriva unui proces-verbal de contraventie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
textul de lege criticat, prin care se reglementeaza procedura de preschimbare a
unor autorizatii de comercializare obtinute in baza si cu respectarea legii in
vigoare la momentul emiterii lor si care sunt inca valabile, incalca
dispozitiile constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea
legii.
Autorul exceptiei mai sustine ca "prin anularea, inainte de expirarea
termenului legal, a unor acte administrative, respectiv autorizatii de
comercializare, legal emise si intrate in circuitul comercial, a fost afectata
stabilitatea unor raporturi comerciale, iar art. 59 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 27/2000, ce a constituit temeiul juridic al acestor anulari,
este evident neconstitutional".
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este neintemeiata, intrucat nu se incalca principiul
neretroactivitatii legii. In opinia instantei prevederile art. 59 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 27/2000 "dispun numai pentru viitor,
instituind in sarcina agentilor economici obligatia preschimbarii
autorizatiilor detinute cu formulare special tiparite intr-un anumit
termen", nefiind cuprinsa "vreo dispozitie legala care sa se aplice
cu caracter retroactiv".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. In argumentarea acestei opinii se arata
ca "prin art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu se incalca
principiul neretroactivitatii legii, nefiind cuprinse prevederi care sa se
aplice cu caracter retroactiv, articolul facand trimitere la aspecte formale, privind
preschimbarea formularelor tipizate pentru autorizatiile de comercializare,
ceea ce nu este de natura sa aduca atingere efectelor juridice produse
anterior".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, care au urmatorul cuprins: "(1)
Pana la data de 1 mai 2000 toate autorizatiile de comercializare eliberate
anterior datei de intrare in vigoare a prezentei ordonante vor fi prezentate
organului fiscal emitent pentru preschimbare cu formulare special tiparite de
Regia Autonoma <<Imprimeria Nationala>>.
(2) Pentru anul 2000 termenul maxim de obtinere a autorizatiilor anuale de
comercializare in calitate de agenti economici producatori interni si/sau
agenti economici importatori ai produselor prevazute la nr. crt. 1.1, 1.2 si
1.3 din anexa nr. 1 este de 60 de zile calendaristice de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante, termen pana la care isi pot desfasura
activitatea in baza autorizatiilor eliberate anterior. Dupa expirarea acestui
termen aceste autorizatii isi pierd valabilitatea.
(3) Nedepunerea in termen, in vederea preschimbarii, a autorizatiilor de
comercializare eliberate anterior datei de intrare in vigoare a prezentei
ordonante atrage anularea valabilitatii acestora.
(4) Dupa anularea valabilitatii autorizatiilor este interzisa orice
activitate de comercializare a produselor supuse autorizarii."
Curtea retine ca, desi Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a suferit mai multe
modificari si completari (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134/2000,
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2000, Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 252/2000, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2001),
textul criticat nu a intrat sub incidenta acestor modificari si completari.
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2) din Constitutie, conform
carora "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca reglementarea
obligatiei de schimbare a unor autorizatii eliberate anterior cu formulare noi
ce au alte caracteristici nu are semnificatia aplicarii retroactive, dispozitia
respectiva producand efecte numai pentru viitor. Astfel fiind, nu se poate
sustine incalcarea dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Carl Reh Winery" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
2.510/2001 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu