DECIZIE Nr. 100*) din 26 septembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 24 ianuarie 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) Definitiva prin nerecurare.
Ioan Deleanu - presedinte
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia a III-a civila, prin Incheierea
din 2 noiembrie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 2.673/1995, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 30
alin. 1 lit. a) din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale,
invocata de reclamantul Dinca Marcel.
In sustinerea exceptiei se arata ca dispozitiile art. 30 alin. 1 lit. a)
din Legea nr. 27/1994 contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
prin aceea ca determina o discriminare intre agentii economici mici si mijlocii
- care sunt obligati, in lipsa mijloacelor banesti, sa suporte taxe
exorbitante, inchiriind spatii aflate in locuri publice - si agentii economici
puternici, care ocupa cu chirie spatii cu aceeasi destinatie, situate insa in
cladiri. Potrivit calculelor infatisate, cei din prima categorie platesc lunar,
pentru 10 mp, aproape 250.000 lei, in timp ce chiria lunara pentru aceeasi
suprafata situata intr-o cladire este de numai 2.000 lei.
Intrucat Incheierea de sesizare din 2 noiembrie 1995 nu cuprindea opinia
instantei, Curtea, in conformitate cu art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
a solicitat completarea acesteia. Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia a
III-a civila a transmis, la data de 31 mai 1996, opinia sa asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, constatand ca "legea atacata este in vigoare, ea
nefiind expres sau tacit abrogata si ca, in atare situatie, nu ii sunt
aplicabile dispozitiile art. 150 alin. (1) din Constitutie".
In baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate puncte
de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, sustine ca dispozitiile art. 30 alin. 1
lit. a) din Legea nr. 27/1994 sunt constitutionale, dat fiind ca se refera la
relatiile financiare reglementate prin art. 138 alin. (2) din Constitutie, text
potrivit caruia "impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile
locale sau judetene, in limitele si conditiile legii".
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul judecatorului-raportor, dispozitiile art. 30 alin. 1 lit. a) din Legea
nr. 27/1994, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa se pronunte asupra exceptiei de
neconstitutionalitate invocate in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, in cauza fiind vorba de o lege ulterioara
adoptarii Constitutiei.
Art. 30 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 27/1994 prevede ca persoanele fizice
si juridice care, pentru vanzarea de produse ori prestari de servicii, ocupa
temporar sau permanent locuri publice, altele decat cele prevazute la art. 27
(locuri publice de desfacere din municipii, orase si comune: piete, targuri,
oboare etc.), precum si suprafete in fata magazinelor sau atelierelor de
prestari de servicii, dupa caz, datoreaza taxe intre 800 si 1.200 lei/mp/zi.
Potrivit alin. 2 al aceluiasi articol, taxele astfel prevazute se stabilesc
de consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor
municipiului Bucuresti, dupa caz, in cadrul limitelor mentionate.
Prin Ordonanta Guvernului nr. 24 din 11 august 1995 pentru modificarea si
completarea reglementarilor privind impozitul pe venitul agricol si impozitele
si taxele locale, art. 30 din Legea nr. 27/1994 a fost completat cu doua
alineate care reglementeaza situatiile in care taxele, intre 800 si 1.200
lei/mp/zi, se reduc.
S-a sustinut de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate ca art. 30
alin. 1 lit. a) din Legea nr. 27/1994 este neconstitutional, intrucat
contravine dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Pe fond, Curtea constata ca, fata de art. 16 alin. (1) din Constitutie,
care consacra egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
art. 30 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 27/1994 nu introduce o discriminare. Este
in afara oricarei indoieli ca cele doua categorii de agenti economici, la care
face referire reclamantul, se afla in situatii complet diferite sub aspect
juridic, ceea ce exclude, bineinteles, aplicarea acelorasi reglementari.
Astfel, in timp ce unii dintre ei ocupa suprafete comerciale in temeiul
contractelor de inchiriere, ceilalti, care intra sub incidenta dispozitiilor
art. 30 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 27/1994, ocupa, temporar sau permanent,
locuri publice, urmand sa plateasca, pentru acestea, taxele stabilite potrivit
legii susmentionate, iar nu chirie.
In consecinta, nu se poate sustine ca se incalca principiul constitutional
al egalitatii in drepturi a cetatenilor, atat timp cat prevederile art. 30
alin. 1 lit. a) din Legea nr. 27/1994 se aplica, in mod egal, tuturor agentilor
economici ce intra sub incidenta sa. In acest sens, in practica instantei de
justitie constitutionala s-a decis, in mod constant, ca principiul egalitatii
in fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care,
in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite. De aceea el nu exclude ci,
dimpotriva, presupune solutii diferite pentru situatii diferite. Or, este
evident ca, in speta, ne aflam in fata unor situatii diferite, care exclud
aplicarea aceluiasi tratament din punct de vedere financiar si juridic.
Formuland exceptia de neconstitutionalitate, reclamantul se plange si de
cuantumul taxelor stabilite prin textul atacat, cuantum care, in opinia sa,
este exorbitant si, de aceea, aproape imposibil de suportat de catre agentii
economici. Aceasta taxa, considerata excesiva, apare ca un argument in
sprijinul exceptiei de neconstitutionalitate.
Cu privire la acest aspect, Curtea constata ca nu se poate pronunta asupra
cuantumului taxelor stabilite prin Legea nr. 27/1994, nefiind vorba de o
chestiune de constitutionalitate, cu care de altfel nici nu a fost nemijlocit
sesizata. In sfarsit, chiar daca ar considera ca taxele la care se refera
reclamantul sunt cu adevarat excesive, Curtea nu ar putea, fara a se transforma
in legislator pozitiv, sa le modifice, inlocuind taxele respective din lege cu
o reglementare proprie.
Fata de cele aratate, urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate sa fie
respinsa ca vadit nefondata.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 30 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 27/1994, invocata de Dinca
Marcel in Dosarul nr. 2.673/1995 al Tribunalului Municipiului Bucuresti -
Sectia a III-a civila.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 26 septembrie 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Deleanu
Magistrat asistent,
Florentina Geangu