ORDONANTA DE URGENTA Nr. 28 din 25 martie 1999
privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 31 martie 1999
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
(1) Agentii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de
servicii direct catre populatie, pentru care nu este obligatorie emiterea de
facturi, sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Agentii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare
utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat
electronice fiscale si sa le predea clientilor.
(3) In cazul in care agentii economici efectueaza atat activitati de
vanzare cu amanuntul, cat si cu ridicata, acestia au obligatia sa emita bonuri
fiscale pentru bunurile vandute cu amanuntul si facturi fiscale pentru
vanzarile cu ridicata.
(4) In situatia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale,
utilizatorii sunt obligati ca in momentul constatarii defectiunii sa anunte
distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau reprezentantii legali ai
acestuia in teritoriu. Prin distribuitor autorizat, in sensul prezentei
ordonante de urgenta, se intelege orice agent economic producator, importator
sau comerciant, autorizat in conditiile prevazute la art. 5.
(5) Pana la repunerea in functiune a aparatelor de marcat electronice
fiscale, agentii economici utilizatori sunt obligati sa inregistreze intr-un
registru, special intocmit in acest sens, toate operatiunile efectuate si sa
emita facturi fiscale pentru respectivele operatiuni.
Art. 2
(1) Se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1):
a) agentii economici care realizeaza venituri totale anuale de pana la 100
milioane lei;
b) comertul si prestarile de servicii cu caracter ambulant, desfasurate in
zone publice ori la domiciliul clientului, pe baza de autorizatie, precum si
vanzarile efectuate prin automatele comerciale;
c) serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport;
d) vanzarea de paine si produse de panificatie in magazine sau in raioane
specializate;
e) vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
f) transportul de persoane pe baza de bilete sau de abonamente, precum si
cu metroul;
g) activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu
valoare fixa - bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si
oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare
pentru autovehicule si altele similare.
(2) In situatia in care un agent economic presteaza atat activitati
prevazute la alin. (1) lit. b) - g), cat si activitati pentru care este
obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, fara a
organiza gestiuni si evidente contabile distincte pentru acestea, obligatia
utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale se extinde asupra intregii
activitati.
Art. 3
(1) In sensul dispozitiilor art. 1 alin. (1), aparate de marcat electronice
fiscale sunt: casele de marcat, precum si alte sisteme ce includ dispozitive cu
functii de case de marcat, care inglobeaza constructiv un modul fiscal, prin
intermediul caruia controleaza memoria fiscala, dispozitivul dublu de imprimare
si afisajul client.
(2) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa indeplineasca
cumulativ cel putin urmatoarele functii esentiale:
a) conservarea datelor prin acumulari progresive;
b) imprimarea si emiterea de: bonuri fiscale, role jurnal, rapoarte fiscale
de inchidere zilnica, rapoarte fiscale periodice;
c) inregistrarea in memoria fiscala a datelor de sinteza cu caracter fiscal
provenite din rapoartele fiscale de inchidere zilnica si a oricaror modificari
de parametri care afecteaza interpretarea datelor stocate si evenimente care
afecteaza continuitatea inregistrarii datelor;
d) blocarea automata a functionarii aparatului atunci cand sunt inactive
memoria fiscala, dispozitivul dublu de imprimare sau afisajul client;
e) asigurarea continuitatii functionarii si inregistrarii datelor,
coerentei structurii de date si a documentelor emise, precum si asigurarea
procedurilor de recuperare din stari de eroare generate de manipulari gresite
sau de erori de sistem.
(3) Memoria fiscala este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul
fiscal, care trebuie sa permita obligatoriu acumulari progresive ale datelor
fara ca acestea sa poata fi modificate sau sterse, precum si conservarea in
timp a acestora pe o perioada de minimum 10 ani.
(4) In memoria fiscala se vor stoca urmatoarele date: denumirea, adresa,
codul fiscal ale emitentului, logotipul si seria aparatului, precum si datele
prevazute la alin. (2) lit. c).
(5) Aparatele de marcat electronice fiscale vor fi sigilate prin aplicarea
unui sigiliu fiscal de catre persoane autorizate in acest scop de Ministerul
Finantelor.
Art. 4
(1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic
fiscal, care trebuie sa cuprinda cel putin: denumirea, adresa si codul fiscal
ale agentului economic emitent; logotipul si seria aparatului; numarul de
ordine; data si ora emiterii; denumirea bunurilor livrate sau a serviciilor
prestate; cantitatile; preturile unitare; valoarea; cotele de taxa pe valoarea
adaugata; valoarea totala; valoarea taxei pe valoarea adaugata, precum si alte
taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
(2) Rola jurnal este documentul care se tipareste concomitent cu bonul
fiscal, contine toate datele din acesta si se pastreaza in arhiva agentilor
economici timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul
caruia a fost intocmit.
(3) Raportul fiscal de inchidere zilnica este documentul care contine:
denumirea, adresa si codul fiscal ale agentului economic emitent; logotipul si
seria aparatului; numarul de ordine numerotat progresiv; data si ora emiterii; numarul
bonurilor emise in ziua respectiva; valoarea totala a operatiunilor efectuate,
inclusiv taxa pe valoarea adaugata, si defalcarea acesteia pe cote de taxa pe
valoarea adaugata, cu precizarea nivelului cotei, precum si valoarea taxelor
care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
(4) Registrul special prevazut la art. 1 alin. (5) si raportul fiscal de
inchidere zilnica sunt documente avute in vedere de catre organele fiscale cu
ocazia verificarii veniturilor care stau la baza determinarii impozitelor si
taxelor datorate bugetului de stat. Aceste documente se arhiveaza si se
pastreaza pe o perioada de 10 ani.
(5) Agentii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice
fiscale, la umplerea memoriei fiscale sau atunci cand aceasta trebuie inlocuita
ca urmare a defectarii, sunt obligati sa predea memoria fiscala spre pastrare
si arhivare directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz. Pastrarea si
arhivarea memoriilor fiscale se asigura pentru o perioada de 10 ani.
Art. 5
(1) In vederea avizarii modelelor de aparate de marcat electronice fiscale,
a distribuitorilor autorizati si a unitatilor service acreditate se constituie
Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale.
(2) Comercializarea sau utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
pe teritoriul Romaniei este permisa numai daca pentru respectivele aparate s-a
obtinut avizul comisiei prevazute la alin. (1) si in conditiile stipulate in
acest aviz.
(3) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa fie dotate de catre
distribuitor cu o brosura cu pagini numerotate, care contine istoria
aparatului, denumita carte de interventii. Utilizatorii aparatelor de marcat
electronice fiscale sunt obligati sa pastreze in conditii optime cartea de
interventii, iar impreuna cu unitatile de service acreditate raspund de
completarea si de actualizarea acesteia cu datele referitoare la utilizator si
la interventiile service.
(4) Sunt admisi la procedura de avizare numai agentii economici care
comercializeaza aparate de marcat electronice fiscale ce se incadreaza in
prevederile art. 3, asigura service pentru perioada de garantie, postgarantie
si piese de schimb.
(5) Distribuitorii sunt obligati ca prin sistemul de service acreditat sa
asigure, in termen de maximum 72 de ore de la anuntarea defectarii aparatului
de catre agentul economic, repunerea in functiune a aparatului de marcat
electronic fiscal sau inlocuirea acestuia.
Art. 6
(1) Obligatia agentilor economici prevazuti la art. 1 de a utiliza
aparatele de marcat electronice fiscale ia nastere astfel:
a) in termen de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei a prezentei ordonante de urgenta, pentru contribuabilii care au
realizat venituri totale in anul 1998 de peste 500 milioane lei;
b) in termen de 12 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei a prezentei ordonante de urgenta, pentru contribuabilii care au
realizat venituri totale in anul 1998 intre 100 si 500 milioane lei.
(2) Agentii economici care se inregistreaza la Oficiul National al
Registrului Comertului dupa data de 1 ianuarie 1999 au obligatia de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale de la data de intai a lunii urmatoare
celei in care au depasit plafonul prevazut la art. 2 alin. (1) lit. a), dar nu
inainte de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 7
Agentii economici care pana la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta au achizitionat aparate de marcat electronice fiscale in
scopul utilizarii sau distribuirii sunt obligati ca in termen de 6 luni de la
aceasta data sa obtina avizul Comisiei de avizare a distributiei si utilizarii
aparatelor de marcat electronice fiscale.
Art. 8
Clientii vor solicita, vor prelua si vor pastra bonurile fiscale asupra lor
pana la iesirea din unitatea de livrare a bunurilor sau de prestare a
serviciilor, in vederea prezentarii acestora la un eventual control.
Art. 9
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca potrivit legii penale nu
sunt considerate infractiuni:
a) dotarea, comercializarea sau utilizarea de catre agentii economici a
aparatelor de marcat electronice fiscale fara avizul Comisiei de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale ori
nerespectarea conditiilor stipulate in aviz;
b) livrarea de bunuri sau prestarea de servicii fara emiterea bonului
fiscal, cu exceptia situatiei prevazute la art. 1 alin. (5);
c) nepredarea bonului fiscal clientului de catre operatorul aparatului de
marcat electronic fiscal;
d) nerespectarea de catre clienti a obligatiei de a solicita, prelua,
pastra bonurile fiscale si de a le prezenta la cererea organelor de control;
e) nerespectarea de catre utilizatori a obligatiei de a anunta
distribuitorul autorizat sau reprezentantii legali ai acestuia in teritoriu in
momentul constatarii defectarii aparatului de marcat electronic fiscal;
f) nerespectarea obligatiilor ce revin distribuitorilor de repunere in
functiune a aparatelor de marcat electronice fiscale defecte sau de inlocuire a
acestora in termenul prevazut de prezenta ordonanta de urgenta;
g) nerespectarea obligatiei de a pastra si de a arhiva rola jurnal,
raportul fiscal de inchidere zilnica si registrul special prevazut la art. 1
alin. (5);
h) nerespectarea obligatiei de a pastra, de a completa si de a actualiza
cartea de interventii prevazuta la art. 5 alin. (3);
i) nerespectarea obligatiei de a preda spre pastrare si arhivare memoria
fiscala, conform prevederilor art. 4 alin. (5);
j) emiterea bonului fiscal pentru o valoare inferioara celei reale, precum
si nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (5).
Art. 10
(1) Amenzile pentru contraventiile prevazute la art. 9 se aplica
persoanelor juridice, cu exceptia celor prevazute la lit. c) si d), astfel:
a) faptele prevazute la lit. a), b), e), f) si j) se sanctioneaza cu amenda
de la 5 milioane lei la 10 milioane lei;
b) faptele prevazute la lit. g) si h) se sanctioneaza cu amenda de la un
milion lei la 25 milioane lei;
c) fapta prevazuta la lit. i) se sanctioneaza cu amenda de la 50 milioane
lei la 100 milioane lei.
(2) Amenzile pentru contraventiile prevazute la art. 9 lit. c) si d) se
aplica persoanelor fizice, astfel:
a) fapta prevazuta la lit. c) se sanctioneaza cu amenda de la un milion lei
la 5 milioane lei;
b) fapta prevazuta la lit. d) se sanctioneaza cu amenda de la 100.000 lei
la 500.000 lei.
Art. 11
(1) Constatarea contraventiilor, precum si aplicarea sanctiunilor se fac de
catre organele de specialitate din Ministerul Finantelor, Ministerul de
Interne, precum si din unitatile lor teritoriale.
(2) Contestarea actelor de control intocmite de organele prevazute la alin.
(1) si solutionarea contestatiilor se efectueaza pe baza procedurilor prevazute
de legislatia in vigoare.
(3) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25 - 27.
Art. 12
In cazul repetarii faptei prevazute la art. 9 lit. f), o data cu aplicarea
amenzii contraventionale organele de control vor dispune si retragerea
definitiva a avizului eliberat distribuitorului pentru distributia si
comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale.
Art. 13
Neindeplinirea obligatiei agentilor economici prevazuti la art. 1 de a se dota
si de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale la termenele prevazute la
art. 6 atrage suspendarea activitatii unitatii pana in momentul inlaturarii
cauzelor care au generat aceasta.
Art. 14
In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de
urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei Ministerul Finantelor va elabora norme
metodologice de aplicare, ce vor cuprinde prevederi privind structura si
atributiile Comisiei de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale, precum si procedura de suspendare a activitatii sau de
retragere definitiva a avizului eliberat distribuitorului pentru distribuirea
si comercializarea aparatelor, care se vor aproba prin hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministru de interne,
Constantin Dudu-Ionescu
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu