HOTARARE Nr. 477 din 15 iunie 1999
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 301 din 28 iunie 1999
In temeiul art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999
privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice
fiscale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind
obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice
fiscale
Ordonanta de urgenta:
Art. 1
(2) Agentii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare
utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat
electronice fiscale si sa le predea clientilor.
Norme metodologice:
1.1. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale au obligatia sa
emita bonuri fiscale la livrarea de bunuri sau la prestarea de servicii, pe
care sa le predea clientilor.
1.2. Bonurile fiscale vor fi emise de catre utilizatori numai cu aparate de
marcat electronice fiscale pentru care s-a obtinut avizul Comisiei de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale.
1.3. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale vor afisa la
intrarea in unitatile de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor,
precum si la locul unde sunt amplasate aparatele anunturi de atentionare a
clientilor cu privire la obligatia acestora de a solicita si pastra bonurile
fiscale pana la iesirea din unitate.
Anunturile trebuie sa fie scrise cu litere de tipar avand inaltimea minima
de 3 cm.
Ordonanta de urgenta:
Art. 1
(3) In cazul in care agentii economici efectueaza atat activitati de
vanzare cu amanuntul, cat si cu ridicata, acestia au obligatia sa emita bonuri
fiscale pentru bunurile vandute cu amanuntul si facturi fiscale pentru
vanzarile cu ridicata.
Norme metodologice:
1.4. Activitatile de vanzare cu amanuntul si, respectiv, cu ridicata vor fi
organizate in spatii comerciale separate, cu gestiuni distincte pentru fiecare
activitate, iar in contabilitate operatiunile vor fi reflectate corespunzator.
Ordonanta de urgenta:
Art. 1
(4) In situatia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale,
utilizatorii sunt obligati ca in momentul constatarii defectiunii sa anunte
distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau reprezentantii legali ai
acestuia in teritoriu. Prin distribuitor autorizat, in sensul prezentei
ordonante de urgenta, se intelege orice agent economic producator, importator
sau comerciant, autorizat in conditiile prevazute la art. 5.
Norme metodologice:
1.5. Utilizatorul va consemna in cartea de interventii a aparatului de
marcat electronic fiscal prezentata in anexa nr. 1 data si ora la care a
anuntat defectarea acestuia.
1.6. Distribuitorul autorizat sau reprezentantul legal al acestuia in
teritoriu are obligatia ca, in termen de 72 de ore de la anuntarea de catre
utilizator a defectarii aparatului, sa il repuna in functiune prin unitatea de
service acreditata de care apartine utilizatorul aparatului.
1.7. Utilizatorii prevazuti la pct. 5.7 alin. 2 vor anunta unitatea de
service acreditata in cazul defectarii aparatului si vor consemna in cartea de
interventii data si ora anuntarii. Unitatea de service are obligatia de a
repune in functiune aparatul in termen de 72 de ore de la anuntare.
Ordonanta de urgenta:
Art. 1
(5) Pana la repunerea in functiune a aparatelor de marcat electronice
fiscale, agentii economici utilizatori sunt obligati sa inregistreze intr-un
registru special, intocmit in acest sens, toate operatiunile efectuate si sa
emita facturi fiscale pentru respectivele operatiuni.
Norme metodologice:
1.8. Pana la repunerea in functiune a aparatului defect, tranzactiile
efectuate se inregistreaza intr-un registru, denumit in continuare registru
special, care se va completa fara stersaturi sau fara spatii neutilizate, iar
pentru clienti se vor emite facturi fiscale. Registrul special va fi conform
modelului prezentat in anexa nr. 2.
1.9. Registrul special va avea paginile numerotate, va fi sigilat si
stampilat de catre organul fiscal la care utilizatorul este inregistrat ca
platitor de impozite si taxe, cu precizarea numarului de pagini continut de
acesta.
1.10. La repunerea in functiune a aparatului tehnicianul unitatii de
service acreditate certifica in registrul special, dupa ultima inregistrare a
tranzactiilor efectuate de utilizator, data si ora inceperii functionarii
aparatului, sub semnatura si parafa.
1.11. In situatia intreruperii curentului electric in momentul emiterii
unui bon, acesta va fi pastrat de catre utilizator impreuna cu raportul fiscal
de inchidere zilnica.
Pentru tranzactiile efectuate in perioada intreruperii curentului electric
utilizatorii vor aplica prevederile pct. 1.8.
In registrul special, inainte de inregistrarea tranzactiilor, se vor nota
data si ora intreruperii curentului electric, iar in final, data si ora la care
aparatul incepe sa functioneze, sub semnatura si stampila utilizatorului.
Ordonanta de urgenta:
Art. 2
(1) Se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1):
a) agentii economici care realizeaza venituri totale anuale de pana la 100
milioane lei;
Norme metodologice:
2.1. Agentii economici care realizeaza venituri totale anuale de pana la
100 milioane lei nu sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice
fiscale.
2.2. Daca in cursul anului agentii economici prevazuti la pct. 2.1
realizeaza venituri totale egale sau mai mari de 100 milioane lei, ei sunt
obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale de la data de intai
a lunii urmatoare celei in care au depasit plafonul.
Ordonanta de urgenta:
Art. 3
(1) In sensul dispozitiilor art. 1 alin. (1), aparate de marcat electronice
fiscale sunt: casele de marcat, precum si alte sisteme ce includ dispozitive cu
functii de case de marcat, care inglobeaza constructiv un modul fiscal, prin
intermediul caruia controleaza memoria fiscala, dispozitivul dublu de imprimare
si afisajul client.
Norme metodologice:
3.1. Aparate de marcat electronice fiscale pot fi:
a) case de marcat electronice cu structura inchisa, izolate. Acestea au
hardware dedicat, set fix de functii, baza de date proprie si functioneaza
izolat (nu pot fi cuplate intr-o retea). Modulul fiscal este integrat in
hardware propriu, iar programul de aplicatie si cel de control din modulul
fiscal sunt plasate intr-o memorie fixa;
b) case de marcat electronice cu structura inchisa, integrabile intr-o
retea. In plus fata de categoria anterioara, acestea dispun de o interfata de
retea prin care se asigura cooperarea cu un program de aplicatie extern.
Interfatarea furnizeaza un set limitat de comenzi de modificare sau de
completare a bazei de date interne si de citire a unor categorii de date,
asigurand securitatea comunicarii, impusa de aceasta clasa de aparate;
c) case de marcat electronice computerizate. Acestea sunt realizate pe o
structura de calculator standard, in care este inclus un modul fiscal cu
hardware si program de control proprii, care se interfateaza cu programul de
aplicatie al aparatului de marcat electronic fiscal, care ruleaza pe
calculatorul standard printr-un set limitat de comenzi de interfatare adecvat
acestei categorii de aplicatii. Eventuala comunicare pentru integrarea intr-o
retea este controlata de programul de aplicatie in limitele acceptabile pentru
aceasta clasa de aplicatii;
d) aparate/terminale cu functii de case de marcat electronice. Dispozitive,
identificabile ca structura si program aplicativ, care includ un modul fiscal.
Interfatarea aplicatiei cu modulul fiscal confera acestora si functii de casa
de marcat, in afara altor functii specifice;
e) imprimante fiscale. Dispozitive care includ un modul fiscal, memorie
fiscala si periferice, controlabile de catre acesta. Acestea nu au program de
aplicatie propriu si se interfateaza ca periferice cu un sistem de calcul, cu
structura hardware si program aplicativ identificabil, impreuna cu care
formeaza ansamblul aparatului de marcat electronic fiscal.
3.2. Constructiv, aparatele de marcat electronice fiscale pot fi realizate:
- unitar (carcasa unica care include ansamblul);
- modular (sisteme de module functionale, la care se asigura integritatea
si continuitatea legaturii cu modulul fiscal si cu perifericele controlate de
acesta).
Un aparat de marcat electronic fiscal instalat intr-un punct de desfacere
de bunuri sau de prestare de servicii trebuie:
a) sa contina:
- un modul fiscal propriu cu un set minim de functii accesibile prin
comenzi de interfatare, prin intermediul caruia controleaza:
- o memorie fiscala de tip (E)PROM;
- un dispozitiv de afisaj client special, cu caractere de minimum 7 mm, cu
numarul minim de caractere suficient pentru afisarea valorii maxime pentru
totalul de bon si care asigura o buna lizibilitate pentru client in orice
conditii de lumina ambianta. Sunt exceptate aparatele utilizate in alimentatia
publica, unde plata se face la masa, si in activitatea hoteliera;
- un dispozitiv de imprimare care sa asigure tiparirea simultana a
bonurilor si a unei role-jurnal, prevazut cu senzori pentru ambele role
utilizate pentru emiterea documentelor respective, cu minimum 18
caractere/linie document, avand caractere de minimum 2,5 mm inaltime;
- un afisaj operator;
- o tastatura pentru accesarea functiilor aparatului;
- un sistem pentru stabilirea regimului de lucru;
b) sa poata functiona autonom, oferind local un set minimal de functii de
casa de marcat, interfatandu-se cu modulul fiscal pentru executia lor;
c) sa asigure securitatea procesului de culegere de date prin efectuarea de
verificari inainte de a afecta ansamblul datelor stocate;
d) sa asigure continuitatea memoriei RAM si a ceasului de timp real, astfel
incat sa fie permise reluarea unei operatiuni intrerupte de caderea tensiunii
de alimentare si finalizarea corecta a acesteia;
e) sa controleze dispozitivul propriu de imprimare (minimum dublu -
bon/raport si rola-jurnal) si afisajul client exclusiv prin intermediul
modulului fiscal, respectiv prin comenzile de interfatare oferite de acesta;
f) sa inregistreze pe termen lung in memoria fiscala din modulul fiscal
datele la nivelul zilei de lucru si modificarea parametrilor si a evenimentelor
care au implicatii in interpretarea datelor stocate;
g) sa asigure inviolabilitatea accesului neautorizat prin:
- sigilare si prin elemente fizice de securizare a accesului la operatiuni
privilegiate, accesibile doar personalului de service;
- existenta unor regimuri de lucru protejate, accesibila numai printr-un
bloc de chei sau parole de minimum 4 cifre;
- asigurarea continuitatii si integritatii legaturilor implicate in fluxul
de date si emiterea de documente pe dispozitivul propriu de imprimare;
- controlul comunicatiei prin interfete;
h) sa verifice:
- conexiunile cu dispozitivul propriu de imprimare si cu afisajul client;
- prezenta si corectitudinea functionarii memoriei fiscale;
- tensiunea de alimentare si bateria de sustinere, implicate in
continuitatea memoriei de date si a ceasului de timp real;
- integritatea si coerenta datelor stocate si a documentelor emise, blocand
functionarea atunci cand se depisteaza situatii anormale;
i) sa asigure proceduri de recuperare, in caz de anomalii de functionare
nedeterminate de defectarea aparatului.
Programul aparatelor de marcat electronice fiscale este responsabil pentru
asigurarea functionalitatii aparatelor de marcat electronice fiscale in
conformitate cu specificatiile de utilizare. Acesta este compus din programul
de control al aparatelor de marcat electronice fiscale (localizat in modulul
fiscal) si din programul de aplicatie al aparatelor de marcat electronice
fiscale. Prin cooperarea acestora se asigura functionalitatea de ansamblu si
protectia fluxului de date si a emiterii de documente cu caracter fiscal.
Partajarea fizica si modul de comunicatie intre cele doua componente depind de
varianta constructiva a aparatelor de marcat electronice fiscale.
3.3. Modulul fiscal este un subansamblu hardware - software din aparatele
de marcat electronice fiscale cu resurse de procesare, de stocare de date, de
program, de ceas de timp real si de asigurare a protectiei si integritatii
datelor proprii, care izoleaza sectiunea critica din aparatul de marcat
electronic fiscal, responsabila pentru siguranta gestionarii datelor si
documentelor cu caracter fiscal, oferind un set limitat de comenzi de interfatare
cu restul aplicatiei aparatului de marcat electronic fiscal. El capteaza toate
datele trimise spre dispozitivul propriu de imprimare al aparatelor de marcat
electronice fiscale, gestionand independent si asigurand sinteza acestor date
pe termen scurt (zi in totalizatoare si in contoare distincte pe categorii de
operatiuni permise) si pe termen lung (durata de utilizare a memoriei fiscale
inglobate), controleaza datele afisate pentru client si asigura integritatea si
protectia datelor colectate si a documentelor emise.
Modulul fiscal va asigura stocarea datelor si functionarea ceasului de timp
real minimum 1.440 de ore in absenta tensiunii de alimentare.
Capacitatea registrelor interne trebuie sa fie de minimum 7 cifre la
introducere, de minimum 8 cifre la totalizatoarele de bon, de minimum 10 cifre
la totalizatoarele zilnice si suficienta pentru a prezenta bilantul intregului
continut al memoriei fiscale la totalizatoarele de bilant.
Datele de sinteza stocate in memoria fiscala sunt inviolabile si se
pastreaza pe timp nelimitat.
Functionarea sa este asigurata de programul de control al aparatului, care
este localizat in memoria fixa din acest modul. Acest program va asigura si
functiile de autodiagnoza.
Modulul fiscal poate folosi aceleasi resurse hardware cu restul aplicatiei
aparatului, numai in cazul in care acesta are structura inchisa.
Fiecare aparat de marcat electronic fiscal are propriul sau modul fiscal.
Modulul fiscal va contine elemente de control pentru restrictionarea
operatiunilor permise numai personalului de service, elemente de detectie a
caderii tensiunii de alimentare si pentru controlul bateriei de sustinere si
elemente de securizare.
3.4. Partea de aplicatie a aparatelor de marcat electronice fiscale din
ansamblul aparatelor de marcat electronice fiscale, implementata sau nu, pe
aceeasi structura hardware ca modulul fiscal, in functie de varianta
constructiva, si controlata de programul de aplicatie al aparatului, trebuie:
a) sa devina activa automat dupa cuplarea tensiunii;
b) sa permita numai setul de comenzi de tastatura si de interfata de
comunicatie din specificatiile de utilizare si sa nu permita executia de
comenzi care necesita comunicarea cu modulul fiscal, fara a coopera cu acesta;
c) sa acceseze modulul fiscal prin comenzile de interfatare ale acestuia,
pentru a comunica cu dispozitivul propriu de imprimare din aparat, cu afisajul
si cu memoria fiscala;
d) sa acceseze modulul fiscal pentru: citirea cotelor curente de taxa pe
valoarea adaugata, a datei si orei locale intretinute de ceasul de tip real al
acestuia, a indicatorilor de stare si, optional, pentru citirea valorii unor
totalizatoare si contoare zilnice;
e) sa asigure continuitatea propriei memorii de date;
f) sa gestioneze baza de date pentru articole si sa asigure asocierea
articol - cota de taxa pe valoarea adaugata si posibilitatea modificarii
acestei asocieri doar dupa o operatiune de inchidere zilnica;
g) sa asigure sinteza la nivelul zilei de lucru a datelor gestionate prin
alte comenzi decat cele specifice setului minimal impus de comenzi si sa
permita raportarea acestora la nivel de tip de comanda;
h) sa controleze comunicatia cu alte periferice auxiliare si/sau cu alta
retea.
3.5. Optional, la aparatele de marcat electronice fiscale pot fi cuplate
dispozitive ca: balante electronice, cititoare de coduri de bare, cititoare de
carti de credit etc.
Comunicatia aparatului de marcat electronic fiscal cu perifericele
specifice domeniului si cu dispozitivul de imprimare propriu (cu exceptia
cazului in care acesta are caracter fiscal) trebuie:
a) sa permita introducerea unica de articol fara a interveni asupra
informatiilor legate de sistemul de taxare;
b) sa nu permita tiparirea prin alte mijloace decat prin intermediul
modulului fiscal a documentelor pe dispozitivul de imprimare propriu;
c) sa nu permita modificarea directa prin comenzi de interfata a
continutului memoriei de date din modulul fiscal.
Cand aparatul de marcat electronic fiscal are posibilitati de cuplare
intr-o retea, interfata trebuie:
a) pentru baza de date:
- sa permita doar completarea acesteia in cursul unei zile de lucru
deschise;
- sa permita modificarea articolelor din baza de date proprie doar dupa un
raport fiscal de inchidere zilnica;
b) sa nu permita scrierea/stergerea memoriei operationale a modulului
fiscal.
Ordonanta de urgenta:
Art. 3
(2) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa indeplineasca
cumulativ cel putin urmatoarele functii esentiale:
a) conservarea datelor prin acumulari progresive;
b) imprimarea si emiterea de: bonuri fiscale, role jurnal, rapoarte fiscale
de inchidere zilnica, rapoarte fiscale periodice;
c) inregistrarea in memoria fiscala a datelor de sinteza cu caracter fiscal
provenite din rapoartele fiscale de inchidere zilnica si a oricaror modificari
de parametri care afecteaza interpretarea datelor stocate si evenimente care
afecteaza continuitatea inregistrarii datelor;
d) blocarea automata a functionarii aparatului atunci cand sunt inactive
memoria fiscala, dispozitivul dublu de imprimare sau afisajul client;
e) asigurarea continuitatii functionarii si inregistrarii datelor,
coerentei structurii de date si a documentelor emise, precum si asigurarea
procedurilor de recuperare din stari de eroare generate de manipulari gresite
sau de erori de sistem.
Norme metodologice:
3.6. Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure prin
comenzi de la tastatura, in mod cumulativ, minimum urmatoarele functii:
a) in regim de programare:
1. fiscalizarea memoriei fiscale. Prin operatiunea de fiscalizare, in
sensul ordonantei de urgenta, se intelege identificarea memoriei fiscale si a
utilizatorului prin datele inscrise in aceasta, si anume: seria fiscala a
aparatului, denumirea, adresa si codul fiscal ale utilizatorului, data si ora
la care se activeaza memoria;
2. programarea antetului bonului fiscal;
3. programarea cotelor de taxa pe valoarea adaugata (minimum 4 niveluri de
cota);
4. programarea asocierii articol - cota de taxa pe valoarea adaugata;
5. programarea datei;
b) in regim de inregistrare:
1. inregistrarea livrarii de bunuri sau prestarii de servicii concomitent
cu calculul taxei pe valoarea adaugata aferente, cu specificarea nivelului de
cota de taxa pe valoarea adaugata pentru fiecare operatiune sau a faptului ca
operatiunea nu este supusa taxarii;
2. imprimarea bonurilor fiscale conform prevederilor ordonantei de urgenta;
3. posibilitatea de corectie a erorilor numai inainte de emiterea bonului
fiscal. Corectarea unei erori sau anularea unei vanzari se evidentiaza pe bon
si se poate efectua numai cu conditia ca valoarea totala a acestuia sa nu
devina negativa;
4. semnalizarea printr-un mesaj de atentionare atunci cand capacitatea
memoriei fiscale scade sub minimum 60 de inchideri zilnice;
5. transmiterea mesajelor in limba romana;
c) in regim de raportare:
1. emiterea raportului nefiscal "X" care reprezinta o vizualizare
a valorilor curente cumulate in totalizatoarele zilnice, de la ultimul raport
fiscal de inchidere zilnica pana in momentul tiparirii acestuia;
2. emiterea raportului fiscal "Z" de inchidere zilnica pe baza
totalizatoarelor zilnice din memoria de date proprie, insotit de inscrierea
datelor cu caracter fiscal care caracterizeaza sintetic ziua de lucru, in
memoria fiscala ca operatiune indivizibila, urmat de operatiunea efectiva de
golire zilnica (stergerea totalizatoarelor si a contoarelor zilnice). Atunci
cand capacitatea de inregistrare libera a memoriei fiscale scade sub minimum 60
de inregistrari de golire zilnica, utilizatorul trebuie sa fie avertizat despre
acest lucru printr-un mesaj explicit;
3. emiterea de rapoarte fiscale periodice pe anumite perioade sau pe
intreaga perioada de utilizare a memoriei fiscale prin obtinerea datelor de
raportare pentru perioada solicitata din memoria fiscala si prin calcularea
totalurilor pentru perioada raportata.
3.7. Functii interzise aparatelor de marcat electronice fiscale:
a) inregistrarea tranzactiilor doar valoric, fara identificarea bunurilor
sau a serviciilor, ca si a celor care nu au specificata cota de taxa pe
valoarea adaugata asociata sau faptul ca nu sunt taxabile ori inregistrarea de
vanzari inainte de programarea cotelor de taxa pe valoarea adaugata;
b) functionarea aparatului in conditiile deconectarii dispozitivului de
imprimare sau a afisajului client ori a memoriei fiscale;
c) emiterea de bonuri cu valori totale negative;
d) modificarea cotelor de taxa pe valoarea adaugata fara obtinerea in
prealabil a raportului fiscal de golire zilnica;
e) inregistrarea returului de marfa;
f) corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea
bonului fiscal;
g) initializarea contorului Z pentru raportul fiscal de inchidere zilnica
si a totalizatoarelor generale, intretinute pe toata durata de utilizare a unei
memorii fiscale;
h) emiterea de copii de pe bonul fiscal;
i) schimbarea datei si a orei in alte conditii decat cele prevazute in
ordonanta de urgenta si in prezentele norme metodologice;
j) stergerea totalului general de vanzari;
k) programarea ceasului de timp real din modulul fiscal cu o data
calendaristica anterioara celei a ultimei inregistrari din memoria fiscala,
atunci cand memoria fiscala este activata.
3.8. Aparatul trebuie sa se blocheze automat, daca:
a) nu este conectata memoria fiscala;
b) nu este conectat sistemul de imprimare sau afisajul client;
c) lipsesc rolele de hartie;
d) capacitatea memoriei fiscale s-a umplut;
e) se produce o eroare de inregistrare in memoria fiscala, moment din care
sa se poata efectua numai citirea acesteia.
Ordonanta de urgenta:
Art. 3
(3) Memoria fiscala este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul
fiscal, care trebuie sa permita obligatoriu acumulari progresive ale datelor
fara ca acestea sa poata fi modificate sau sterse, precum si conservarea in
timp a acestora pe o perioada de minimum 10 ani.
Norme metodologice:
3.9. Memoria fiscala este un dispozitiv de tip memorie fixa unic
inscriptibila, care asigura arhivarea secventiala a datelor cu caracter fiscal
si garanteaza protectia acestora impotriva pierderii, modificarilor si
stergerilor. Ea face parte din modulul fiscal, putand fi accesata numai prin
intermediul programului de control propriu al acestuia. Fiecare locatie de
memorie poate fi accesata o singura data pentru inscriere si ori de cate ori
este nevoie pentru citire.
Cerintele pentru acest dispozitiv sunt neconvertibilitatea,
inaccesibilitatea si securitatea dubla.
Memoria fiscala trebuie sa asigure pastrarea nealterata a datelor pe
perioada de utilizare si minimum 10 ani dupa umplere.
3.10. Securitatea memoriei fiscale se asigura prin:
a) posibilitatea acesteia de a retine datele stocate pe termen lung in
absenta tensiunii de alimentare si prin includerea in structura de date a unor
elemente de control al integritatii datelor stocate;
b) inglobarea intr-un material opac care impiedica dezasamblarea fara
distrugerea memoriei si care sa nu permita denaturarea sau stergerea datelor
stocate;
c) fixarea memoriei in interiorul aparatului astfel incat sa nu permita
scoaterea acesteia fara distrugerea sigiliului.
3.11. Sigilarea memoriei fiscale se face de catre distribuitorul autorizat
sau de catre unitatea de service acreditata, in cazul utilizatorilor prevazuti
la pct. 5.7 alin. 2, in prezenta organului fiscal teritorial, conform
prevederilor pct. 3.16.
3.12. Memoria fiscala devine activa numai in urma fiscalizarii, operatiune
care se executa de catre tehnicianul unitatii de service acreditate, la
instalarea aparatului de marcat electronic fiscal.
Ordonanta de urgenta:
Art. 3
(4) In memoria fiscala se vor stoca urmatoarele date: denumirea, adresa,
codul fiscal ale emitentului, logotipul si seria aparatului, precum si datele
prevazute la alin. (2) lit. c).
Norme metodologice:
3.13. Datele care trebuie sa fie inregistrate si stocate in memoria fiscala
sunt:
a) denumirea, adresa si codul fiscal ale emitentului;
b) logotipul si seria fiscala ale aparatului;
c) data (ziua/luna/anul) si ora emiterii raportului fiscal de inchidere
zilnica;
d) numarul de ordine al raportului fiscal de inchidere zilnica, progresiv
numerotat;
e) numarul bonurilor fiscale emise zilnic;
f) nivelul cotelor de taxa pe valoarea adaugata;
g) valoarea totala zilnica a operatiunilor efectuate, inclusiv taxa pe
valoarea adaugata;
h) valoarea totala zilnica a operatiunilor, inclusiv taxa pe valoarea
adaugata, defalcata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota;
i) valoarea totala zilnica a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea
adaugata;
j) valoarea totala zilnica a sumelor care nu se includ in baza de
impozitare a taxei pe valoarea adaugata;
k) valoarea totala a operatiunilor, inclusiv taxa pe valoarea adaugata,
cumulat de la data punerii in functiune a aparatului;
l) valoarea totala a operatiunilor, inclusiv taxa pe valoarea adaugata,
defalcata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota, cumulat de la data
punerii in functiune a aparatului;
m) valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata,
cumulat de la data punerii in functiune a aparatului;
n) valoarea totala a sumelor care nu se includ in baza de impozitare a
taxei pe valoarea adaugata, cumulat de la data punerii in functiune a
aparatului;
o) semnalizarea evenimentului reset de stergere a memoriei de date din
modulul fiscal (facuta atunci cand se intrerupe continuitatea stocarii datelor
in memoria de date din modulul fiscal si cand se reinitializeaza aceasta
memorie in conditii de avarii).
De asemenea, in memoria fiscala trebuie sa se inregistreze data cand se
modifica cota de taxa pe valoarea adaugata sau orice eveniment de natura sa
permita modificarea interpretarii datelor.
Memoria fiscala trebuie sa aiba o capacitate pentru a putea stoca minimum:
- 30 de inregistrari de modificare de cote de taxa pe valoarea adaugata;
- 1.830 de inregistrari de inchidere zilnica;
- 200 de inregistrari de semnalizare a evenimentului reset.
Programul de control din modulul fiscal trebuie sa atentioneze utilizatorul
atunci cand capacitatea disponibila a memoriei fiscale scade sub minimum 60 de
inregistrari de inchidere zilnica.
Fiecare inregistrare este identificabila cu data calendaristica si cu
valoarea contorului Z, iar evenimentul reset este insotit si de ora.
Inregistrarea datelor trebuie sa fie completata cu indicatori care sa
permita asigurarea mecanismului de control al integritatii datelor
inregistrate.
Ordonanta de urgenta:
Art. 3
(5) Aparatele de marcat electronice fiscale vor fi sigilate prin aplicarea
unui sigiliu fiscal de catre persoane autorizate in acest scop de Ministerul
Finantelor.
Norme metodologice:
3.14. Prin constructie, carcasa aparatului de marcat electronic fiscal nu
trebuie sa permita accesul la componentele aparatului, in urma sigilarii
acestuia, cu exceptia suporturilor pentru rolele de hartie. Sigiliul fiscal se
aplica intr-o zona care sa permita verificarea vizuala a integritatii acestuia.
3.15. Pe carcasa aparatului trebuie sa fie aplicata vizibil o eticheta care
sa indice distribuitorul, daca este cazul, unitatea de service acreditata,
marca si seria aparatului, numarul avizului eliberat de Comisia de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale.
3.16. Sigilarea aparatelor de marcat electronice fiscale se efectueaza de
catre distribuitorii autorizati sau de catre unitatile de service pentru
utilizatorii prevazuti la pct. 5.7 alin. 2, in prezenta reprezentantului
organului fiscal teritorial la care acestia sunt inregistrati ca platitori de
impozite si taxe, intocmindu-se cu aceasta ocazie un proces-verbal semnat de
catre acestia.
3.17. Reprezentantul organului fiscal teritorial este obligat ca, inainte
de sigilare, sa verifice daca pentru aparatele de marcat electronice fiscale a
fost obtinut avizul de distributie si de utilizare, eliberat de Comisia de
avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale.
3.18. Sigiliul fiscal va avea amprenta de forma unei elipse cu axele de 8
mm si 6 mm, cu inscriptia literelor M si F, sub care sunt inscrise doua
caractere alfabetice reprezentand judetul sau municipiul Bucuresti si doua
caractere numerice reprezentand numarul de ordine atribuit fiecarui sigiliu de
catre Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale. Sigiliul fiscal se pastreaza de catre distribuitorul
autorizat.
3.19. Inlaturarea sigiliului fiscal se efectueaza numai de catre
tehnicianul unitatii de service acreditate de care apartine utilizatorul
aparatului, cu ocazia operatiunilor de intretinere sau de reparare a acestuia,
cu obligatia ca la finalizarea operatiunilor respective sa aplice sigiliul de
identificare si sa completeze cartea de interventii a aparatului.
Sigiliul de identificare a tehnicianului unitatii de service acreditate va
avea inscriptionat un simbol caracteristic al unitatii de service, constand in
doua caractere alfabetice si trei caractere numerice, reprezentand numarul de
identificare a tehnicianului, atribuite de catre Comisia de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale.
3.20. Sigiliile fiscale si sigiliile de identificare a tehnicienilor de
service vor fi asigurate de catre distribuitorii autorizati.
Confectionarea sigiliilor fiscale si a sigiliilor de identificare a
tehnicienilor de service se va efectua de catre Monetaria Statului, la comanda
distribuitorilor, vizata de catre Comisia de avizare a distributiei si
utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale.
3.21. Prevederile pct. 3.20 se aplica si utilizatorilor prevazuti la pct. 5.7
alin. 2, dupa obtinerea avizului privind utilizarea aparatelor de marcat
electronice fiscale conform modelului prezentat in anexa nr. 4.
Ordonanta de urgenta:
Art. 4
(1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal,
care trebuie sa cuprinda cel putin: denumirea, adresa si codul fiscal ale
agentului economic emitent; logotipul si seria aparatului; numarul de ordine;
data si ora emiterii; denumirea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;
cantitatile; preturile unitare; valoarea; cotele de taxa pe valoarea adaugata;
valoarea totala; valoarea taxei pe valoarea adaugata, precum si alte taxe care
nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
Norme metodologice:
4.1. Bonul fiscal este documentul emis numai de aparatul de marcat
electronic fiscal, cu ocazia efectuarii livrarilor de bunuri sau prestarilor de
servicii, si cuprinde detalierea datelor referitoare la acestea.
Tiparirea bonului fiscal se va efectua in urmatoarea structura: antet,
continut si parte finala.
In bonul fiscal se vor inscrie cel putin urmatoarele date:
a) antet: denumirea, adresa si codul fiscal ale agentului economic emitent.
Spatiul destinat antetului trebuie sa cuprinda minimum 3 randuri, fiecare rand avand
minimum 18 caractere. Codul fiscal va fi inscris intotdeauna pe ultimul rand;
b) continut: data, ora si minutul emiterii bonului fiscal, numarul de
ordine al acestuia, denumirea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate,
pretul (tariful) unitar, cantitatea, valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv
taxa pe valoarea adaugata, cu indicarea cotei de taxa, valoarea totala a
bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, valoarea totala a taxei pe
valoarea adaugata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota, valoarea
totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata, precum si valoarea
altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea
adaugata, daca este cazul.
Datele inscrise pe bon trebuie sa fie lizibile si univoce.
Tiparirea datei se va face numai in ordinea urmatoare: ziua, luna, anul.
Valorile se vor calcula intern cu minimum doua zecimale si vor fi rotunjite
la intreg, pornindu-se de la a doua zecimala, conform urmatoarei reguli:
< 5 - rotunjire la inferior;
> sau = 5 - rotunjire la superior;
c) partea finala: logotipul si seria fiscala ale aparatului, iar in cazul
cand acesta opereaza in cadrul unui sistem de gestiune - numarul aparatului de
marcat electronic fiscal.
4.2 Logotipul si seria fiscala servesc la identificarea fiscala a fiecarui
aparat de marcat electronic fiscal.
Logotipul este asocierea stilizata intr-un singur semn grafic a literelor R
si L, realizata respectandu-se raportul dimensional redat in anexa nr. 5.
Seria fiscala a aparatului este formata din doua caractere alfabetice si
din 10 caractere numerice.
Cele doua caractere alfabetice ale seriei fiscale reprezinta judetul sau
municipiul Bucuresti, dupa caz, unde utilizatorul isi are stabilit sediul
activitatii economice.
Primele 4 caractere numerice din seria fiscala a aparatului reprezinta
numarul avizului de distributie si de utilizare a aparatelor de marcat
electronice fiscale sau al avizului de utilizare, in cazul utilizatorilor
prevazuti la pct. 5.7.
Urmatoarele 6 caractere reprezinta numarul de ordine din Registrul de
evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet sau in
municipiul Bucuresti.
O data cu intrarea in vigoare a prezentelor norme metodologice directiile
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti au obligatia sa intocmeasca Registrul de evidenta a
aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet sau in municipiul
Bucuresti, conform modelului prezentat in anexa nr. 6.
Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale vor solicita
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza de cerere conform
modelului prezentat in anexa nr. 7, atribuirea numarului de ordine din
Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in
judet sau in municipiul Bucuresti, care are obligatia ca in termen de 15 zile
sa comunice utilizatorului numarul de ordine atribuit pentru fiecare aparat.
4.3. Orice corectie efectuata in cadrul bonului inainte de emiterea
acestuia trebuie sa fie evidentiata distinct pe bon.
Daca aparatul permite reduceri/majorari de sume, acestea vor fi explicitate
in bonul fiscal.
Ordonanta de urgenta:
Art. 4
(2) Rola-jurnal este documentul care se tipareste concomitent cu bonul
fiscal, contine toate datele din acesta si se pastreaza in arhiva agentilor
economici timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul
caruia a fost intocmit.
Norme metodologice:
4.4. Rola-jurnal este documentul de control pe care se inscriu toate
informatiile din bonurile fiscale si raportul fiscal de inchidere zilnica.
Datele inscrise pe rola-jurnal trebuie sa se mentina lizibile pe perioada
de arhivare prevazuta in ordonanta de urgenta.
Ordonanta de urgenta:
Art. 4
(3) Raportul fiscal de inchidere zilnica este documentul care contine:
denumirea, adresa si codul fiscal ale agentului economic emitent; logotipul si
seria aparatului; numarul de ordine numerotat progresiv; data si ora emiterii;
numarul bonurilor emise in ziua respectiva; valoarea totala a operatiunilor
efectuate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, si defalcarea acesteia pe cote de
taxa pe valoarea adaugata, cu precizarea nivelului cotei, precum si valoarea
taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
Norme metodologice:
4.5. Raportul fiscal de inchidere zilnica (raportul Z) este documentul de
finalizare a gestiunii pe termen scurt (zi de lucru), care contine in mod
detaliat date care se vor inregistra in memoria fiscala ca date de sinteza pe
termen lung, o data cu emiterea acestui raport.
Comanda de inchidere zilnica a totalizatoarelor zilnice cu caracter fiscal
va fi unica.
In raportul Z se inscriu urmatoarele date:
a) denumirea, adresa si codul fiscal ale utilizatorului aparatului;
b) numarul de ordine al raportului Z, care va fi numai crescator, si care
se inregistreaza in contorul Z;
c) data emiterii raportului Z, ora, ziua, luna si anul;
d) valoarea totala zilnica a operatiunilor, inclusiv taxa pe valoarea
adaugata;
e) valoarea totala zilnica a operatiunilor, inclusiv taxa pe valoarea
adaugata, defalcata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota;
f) valoarea totala zilnica a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea
adaugata;
g) valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe
valoarea adaugata;
h) numarul avariilor care determina stergerea memoriei RAM si ora
producerii acestora. In cazul stergerii memoriei RAM, utilizatorul are
obligatia de a reintroduce datele inscrise pe rola jurnal privind tranzactiile
efectuate de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei
RAM;
i) numarul bonurilor fiscale emise in ziua raportata;
j) logotipul si seria fiscala ale aparatului.
Ordonanta de urgenta:
Art. 4
(4) Registrul special prevazut la art. 1 alin. (5) si raportul fiscal de
inchidere zilnica sunt documente avute in vedere de catre organele fiscale cu
ocazia verificarii veniturilor care stau la baza determinarii impozitelor si
taxelor datorate bugetului de stat. Aceste documente se arhiveaza si se
pastreaza pe o perioada de 10 ani.
Norme metodologice:
4.6. Agentii economici sunt obligati sa asigure arhivarea si pastrarea
registrului special si a raportului fiscal de inchidere zilnica pe o perioada
de 10 ani.
Datele inscrise in documentele mentionate la alineatul precedent trebuie sa
ramana lizibile pe perioada de pastrare, utilizandu-se consumabile care au
garantata perioada de pastrare impusa.
Ordonanta de urgenta:
Art. 4
(5) Agentii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice
fiscale, la umplerea memoriei fiscale sau atunci cand aceasta trebuie inlocuita
ca urmare a defectarii, sunt obligati sa predea memoria fiscala spre pastrare
si arhivare directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz. Pastrarea si
arhivarea memoriilor fiscale se asigura pentru o perioada de 10 ani.
Norme metodologice:
4.7. In momentul constatarii defectarii sau umplerii memoriei fiscale,
utilizatorul trebuie sa anunte distribuitorul autorizat sau reprezentantii
legali ai acestuia, in teritoriu.
Distribuitorul este obligat ca prin sistemul de service acreditat sa
asigure, in termen de maximum 72 de ore de la anuntare, inlocuirea memoriei
fiscale defecte sau umplute si repunerea in functiune a aparatului de marcat
electronic fiscal. Inlocuirea, sigilarea si activarea memoriei fiscale se vor
efectua la sediul utilizatorului de catre tehnicianul unitatii de service
acreditate, in prezenta reprezentantului organului fiscal teritorial de care
apartine utilizatorul.
Utilizatorii prevazuti la pct. 5.7 alin. 2, in momentul constatarii
defectarii sau umplerii memoriei fiscale, vor anunta unitatile de service
acreditate, care au obligatia ca, in termen de maximum 72 de ore de la
anuntare, sa inlocuiasca memoria fiscala defecta sau umpluta si sa repuna in
functiune aparatul de marcat electronic fiscal. Inlocuirea, sigilarea si
activarea memoriei fiscale se vor efectua la sediul utilizatorului de catre
tehnicianul unitatii de service acreditate, in prezenta reprezentantului
organului fiscal teritorial de care apartine utilizatorul.
Inainte de inlocuirea memoriei fiscale se va efectua citirea acesteia, iar
rola pe care sunt inregistrate datele din memoria fiscala va fi predata
reprezentantului organului fiscal teritorial.
Pentru a nu fi afectata perioada obligatorie de repunere in functiune a
aparatului, utilizatorul va anunta reprezentantul organului fiscal teritorial,
prin prezentare la sediul acestuia si prin solicitarea in scris a prezentei
acestuia.
Operatiunea de inlocuire a memoriei fiscale trebuie sa fie inregistrata in
cartea de interventii a aparatului de catre tehnicianul de service si
confirmata de reprezentantul organului fiscal teritorial.
De asemenea, in situatia inlocuirii aparatului de marcat electronic fiscal
in perioada de garantie, memoria fiscala a aparatului inlocuit va fi predata
reprezentantului organului fiscal teritorial, iar pentru aparatul nou se va
urma procedura normala de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale.
Pentru tranzactiile efectuate in perioada de inlocuire a memoriei fiscale
utilizatorii vor aplica prevederile pct. 1.8.
4.8. Reprezentantul organului fiscal teritorial va prelua memoria fiscala
inlocuita, pe baza unui proces-verbal intocmit un trei exemplare, care se
semneaza de acesta, de utilizator si de tehnicianul unitatii de service.
Originalul procesului-verbal este preluat de catre reprezentantul organului
fiscal teritorial, iar copiile revin utilizatorului si tehnicianului unitatii de
service acreditate.
4.9. Originalul procesului-verbal si rola pe care sunt inregistrate datele
din memoria fiscala se pastreaza la organul fiscal teritorial de care apartine
utilizatorul, pe o perioada de 10 ani.
4.10. Organul fiscal teritorial preda memoria fiscala inlocuita directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, cu proces-verbal de predare-primire, in vederea
pastrarii.
4.11. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene sau a municipiului Bucuresti sunt obligate sa organizeze si sa
asigure pastrarea si arhivarea memoriilor fiscale pe o perioada de 10 ani.
Evidenta primirii memoriilor fiscale inlocuite se va tine intr-un registru
de evidenta, care va contine urmatoarele date: numarul de ordine, data
primirii, numarul procesului-verbal de predare-primire a memoriei fiscale,
seria fiscala a aparatului si datele de identificare a utilizatorului, conform
anexei nr. 8.
Pe fiecare memorie fiscala primita spre pastrare va fi aplicata o eticheta
cuprinzand numarul de ordine din registrul de evidenta a acestora si datele de
identificare a utilizatorului.
Memoriile fiscale vor fi pastrate pe ani, in functie de numarul de ordine
din registrul de evidenta.
Ordonanta de urgenta:
Art. 5
(1) In vederea avizarii modelelor de aparate de marcat electronice fiscale,
a distribuitorilor autorizati si a unitatilor service acreditate se constituie
Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale.
(2) Comercializarea sau utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
pe teritoriul Romaniei este permisa numai daca pentru respectivele aparate s-a
obtinut avizul comisiei prevazute la alin. (1) si in conditiile stipulate in
acest aviz.
Norme metodologice:
5.1. Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale este formata din 7 membri, in urmatoarea structura:
presedinte - reprezentant al Ministerului Finantelor;
vicepresedinte - reprezentant al Ministerului Industriei si Comertului;
membri - 2 reprezentanti ai Ministerului Finantelor - Directia
generala legislatie impozite indirecte;
membru - reprezentant al Ministerului Industriei si Comertului;
membru - reprezentant al Ministerului Finantelor - Garda
Financiara Centrala;
membru - reprezentant al Oficiului pentru Protectia
Consumatorului;
secretar - reprezentant al Ministerului Finantelor.
Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale isi desfasoara activitatea la sediul Ministerului
Finantelor.
Numirea si revocarea membrilor Comisiei de avizare a distributiei si
utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale se efectueaza de catre
institutiile care i-au desemnat.
In scopul indeplinirii de catre Comisia de avizare a distributiei si
utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale a atributiilor prevazute de
prezentele norme metodologice, se va infiinta in cadrul Directiei generale
legislatie impozite indirecte din Ministerul Finantelor un secretariat tehnic.
5.2. Atributiile Comisiei de avizare a distributiei si utilizarii
aparatelor de marcat electronice fiscale sunt urmatoarele:
a) analizeaza documentele prevazute la pct. 5.19 si 5.20, depuse de agentii
economici, in scopul verificarii indeplinirii conditiilor impuse de ordonanta
de urgenta si de prezentele norme metodologice;
b) emite avizul privind distribuirea si utilizarea aparatelor de marcat
electronice fiscale, conform modelului prezentat in anexa nr. 9, si avizul
privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, in cazul utilizatorilor
prevazuti la pct. 5.7, conform modelului prezentat in anexa nr. 4;
c) transmite catre distribuitori sau utilizatori elementele necesare pentru
realizarea sigiliilor fiscale si a celor de identificare a tehnicienilor de
service;
d) inregistreaza legitimatiile tehnicienilor de service din unitatile de
service acreditate;
e) formuleaza propuneri privind perfectionarea cadrului legislativ existent
in domeniu;
f) informeaza conducerile institutiilor reprezentate in comisie despre
problemele aparute in activitatea de avizare;
g) anuleaza avizele privind distribuirea si utilizarea aparatelor de marcat
electronice fiscale agentilor economici care nu respecta conditiile care au
stat la baza acordarii acestora (service, consumabile, piese de schimb etc.);
h) acrediteaza unitatile de comercializare sau de service, altele decat
cele pentru care distribuitorul autorizat a obtinut acreditarea in momentul
eliberarii avizului;
i) acrediteaza unitatile de service, la solicitarea utilizatorilor
prevazuti la pct. 5.7 alin. 2;
j) anuleaza acreditarea unitatilor de comercializare pentru care
distribuitorul autorizat a anulat contractele incheiate;
k) transmite spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei lista
cuprinzand agentii economici avizati sa distribuie aparate de marcat
electronice fiscale, precum si agentii carora li s-a anulat avizarea.
5.3. Membrii Comisiei de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de
marcat electronice fiscale au urmatoarele atributii si competente:
a) presedintele comisiei:
- coordoneaza activitatea comisiei;
- reprezinta comisia in relatiile cu tertii;
- convoaca comisia in sedinte de lucru;
- semneaza avizele eliberate de comisie, in baza proceselor-verbale
incheiate in sedintele de lucru, precum si alte acte emise de catre comisie;
- propune ordinea de zi si temele de lucru ale comisiei intre sedinte;
- se pronunta, prin vot, asupra problemelor in legatura cu care comisia
trebuie sa ia hotarari;
b) vicepresedintele comisiei:
- participa la sedintele de lucru ale comisiei;
- il suplineste pe presedinte si ii preia atributiile in lipsa acestuia;
- se pronunta, prin vot, asupra problemelor in legatura cu care comisia
trebuie sa ia hotarari;
c) membrii:
- participa la dezbaterile din cadrul sedintelor de lucru;
- se pronunta, prin vot, asupra problemelor in legatura cu care comisia
trebuie sa ia hotarari;
d) secretarul:
- contrasemneaza avizele emise de catre comisie;
- pregateste documentatia de avizare, pe care o prezinta in sedintele de
lucru.
5.4. Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale se intruneste la sediul Ministerului Finantelor bilunar, in
sedinte ordinare, si, in mod extraordinar, la solicitarea presedintelui
comisiei sau a cel putin 5 membri ai acesteia, ori de cate ori este necesar.
5.5. Hotararile comisiei se iau cu votul majoritatii simple din numarul
total al membrilor comisiei, in sedintele de lucru, la care este obligatorie
prezenta presedintelui sau a vicepresedintelui si a secretarului.
In cadrul fiecarei sedinte de lucru se incheie un proces-verbal, in care se
consemneaza dezbaterile si care se semneaza de catre toti membrii prezenti ai
comisiei.
5.6. Sunt admisi la avizare agentii economici care indeplinesc urmatoarele
conditii:
a) detin avizul tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale
modelului aparatului de marcat electronic fiscal (anexa nr. 3);
b) au prevazut in obiectul lor de activitate comercializarea aparatelor de
marcat electronice fiscale si a tehnicii de calcul;
c) nu au datorii fiscale restante la bugetul de stat;
d) dispun de spatiu adecvat de desfacere;
e) dispun de retea de service proprie sau asigura service prin unitati
specializate de service, pe baza de contract, care asigura asistenta tehnica si
intretinerea aparatelor de marcat electronice fiscale cu personal tehnic
specializat in domeniu, pentru care trebuie sa depuna documentele prevazute la
pct. 5.33;
f) asigura piesele de schimb pentru perioada de garantie si postgarantie pe
perioada normala de functionare a aparatelor de marcat electronice fiscale,
conform Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active
corporale si necorporale;
g) asigura materialele consumabile care corespund prevederilor prezentelor
norme metodologice.
5.7. Agentii economici care, pana la data intrarii in vigoare a ordonantei
de urgenta, au achizitionat aparate de marcat electronice fiscale pot fi admisi
la avizarea pentru utilizarea acestor aparate direct sau prin distribuitori.
In cazul solicitarii avizarii in mod direct, utilizatorii sunt obligati sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa detina avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale aparatului
de marcat electronic fiscal, eliberat de persoana juridica notificata in acest
sens de Ministerul Industriei si Comertului;
- sa dispuna de service, asigurat de unitati de service, pe baza de
contract, sau de unitati proprii de service, pentru efectuarea asistentei
tehnice si a intretinerii aparatelor de marcat electronice fiscale cu personal
tehnic specializat in domeniu, pentru care trebuie sa depuna documentele
prevazute la pct. 5.32;
- sa aiba asigurate piese de schimb pe perioada de garantie si
postgarantie, pe perioada normala de functionare a aparatului de marcat
electronic fiscal, conform Legii nr. 15/1994;
- sa aiba asigurate materiale consumabile, care corespund prevederilor
prezentelor norme metodologice.
5.8. Agentii economici care solicita emiterea avizului tehnic mentionat la
pct. 5.6 lit. a) trebuie sa depuna la persoana juridica notificata in acest
sens de catre Ministerul Industriei si Comertului urmatoarele:
a) cererea prin care solicita eliberarea avizului tehnic, care trebuie sa
contina si obligatia asumata de distribuitor ca aparatul de marcat electronic
fiscal prezentat la avizare este in concordanta cu prevederile legale in
vigoare si ca aparatele de marcat electronice fiscale care se vor produce sau
se vor importa vor fi identice cu cel avizat;
b) un aparat-martor pentru efectuarea testelor si o memorie fiscala goala
cu (E)PROM accesibil;
c) certificatul de calitate al aparatului de marcat electronic fiscal, emis
de producator;
d) certificatul de origine al aparatului de marcat electronic fiscal supus
expertizarii, emis de autoritatea din tara de origine a producatorului;
e) rapoartele de testare privind parametrii de functionare, obtinute de
producator la omologarea aparatului de marcat electronic fiscal, traduse in
limba romana, in cazul celor provenite din import;
f) manualele de utilizare, programare si documentatia de service, in
original, precum si manualul de utilizare, in limba romana, pentru aparatele de
marcat electronice fiscale, provenite din import;
g) modelele documentelor listate de aparatul de marcat electronic fiscal,
in limba romana.
5.9. Pentru obtinerea avizului tehnic privind caracteristicile tehnice ale
aparatului de marcat electronic fiscal utilizatorii prevazuti la pct. 5.7.
trebuie sa depuna la persoana juridica notificata de catre Ministerul
Industriei si Comertului urmatoarele:
a) cererea prin care solicita eliberarea avizului tehnic;
b) aparatul-martor pentru efectuarea testelor si o memorie fiscala goala cu
(E)PROM accesibil;
c) certificatul de calitate al aparatului de marcat electronic fiscal, emis
de producator.
Certificatul de calitate va fi insotit de copii de pe buletinele de
verificare la omologarea produsului;
d) certificatul de origine al aparatului de marcat electronic fiscal supus
expertizarii, emis de autoritatea din tara de origine a producatorului;
e) rapoartele de testare privind parametrii de functionare, obtinute de
producator la omologarea aparatului de marcat electronic fiscal, traduse in
limba romana, in cazul celor provenite din import;
f) manualele de utilizare, programare si documentatia de service, in
original, precum si manualul de utilizare, in limba romana, pentru aparatele de
marcat electronice fiscale, provenite din import;
g) modelele documentelor listate de aparatul de marcat electronic fiscal,
in limba romana.
5.10. Persoana juridica notificata sa elibereze avizul tehnic privind
caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal va verifica
modul in care acesta asigura:
a) cerintele generale prevazute la pct. 5.11;
b) programarea aparatului de marcat electronic fiscal;
c) functiile obligatorii;
d) imposibilitatea accesului la functiile interzise;
e) testarea memoriei fiscale;
f) functionarea in cadrul unui sistem de gestiune, unde este cazul;
g) inaccesibilitatea la componentele aparatului de marcat electronic fiscal
si programul de operare;
h) posibilitatea iesirii din situatiile de pana.
5.11. Cerintele generale sunt:
a) semnalizarea cuplarii de alimentare pe documente, daca a aparut o
intrerupere de tensiune in cursul emiterii acestora;
b) asigurarea continuitatii memoriei de date si a ceasului de timp real,
precum si a reluarii operatiunilor intrerupte de caderi de tensiune si a
finalizarii corecte a acestora;
c) tensiunea de alimentare. Aparatul de marcat electronic fiscal trebuie sa
fie adaptat pentru alimentarea cu energie electrica din reteaua de curent alternativ
cu o frecventa nominala de 50 Hz si cu o tensiune nominala de 220 V;
d) rezistenta la conditiile de mediu. Aparatul de marcat electronic fiscal
trebuie sa opereze corect si sigur in conditiile specificate mai jos:
1. temperatura mediului inconjurator in limite de +5 - +40 grade C;
2. umiditate relativa a aerului fara condens intre 40 - 80% .
5.12. Testarea programarii parametrilor
Testarea consta in programarea parametrilor, in listarea documentelor si in
verificarea respectarii prevederilor prezentelor norme metodologice.
5.13. Testarea functiilor obligatorii
Testarea se efectueaza prin apelarea functiilor obligatorii prevazute la
pct. 3.6 si prin verificarea rezultatelor obtinute.
5.14. Imposibilitatea accesului la functiile interzise
Programul corespunde cerintelor, daca nu permite accesul la functiile
interzise.
5.15. Testarea memoriei fiscale
Testarea memoriei fiscale consta in activarea acesteia si in efectuarea
programului de inregistrare, pe baza instructiunilor de folosire a aparatului
de marcat electronic fiscal. Se vor verifica rezultatele inregistrarilor cu
prevederile prezentelor norme metodologice. De asemenea, se vor face incercari
de schimbare a inregistrarilor din memoria fiscala sau de stergere a acestora.
Memoria fiscala va corespunde numai daca satisface prevederile referitoare la
securitatea datelor inregistrate.
5.16. Testarea operarii in cadrul unui sistem de gestiune
Testarea se efectueaza prin simularea functionarii terminalului aparatului
de marcat electronic fiscal intr-o configuratie identica cu cea prevazuta
pentru utilizarea tipului respectiv, prin verificarea programului de operare a
sistemului care trebuie sa corespunda cerintelor unei case de marcat
electronice fiscale si prin listarea documentelor in concordanta cu prevederile
ordonantei de urgenta.
Modulul fiscal al terminalului aparatului de marcat electronic fiscal
trebuie sa fie instalat astfel incat sa nu permita accesul la el fara
inlaturarea sigiliului.
Setul integral de comenzi al interfetelor de comunicatie trebuie specificat
detaliat. El nu trebuie sa permita comenzi care ar necesita cooperarea cu
modulul fiscal fara a coopera cu acesta si afectarea datelor inregistrate in
modulul fiscal in alt mod decat prin procedurile normale de lucru.
Trebuie asigurata autonomia de functionare a terminalului aparatului de
marcat electronic fiscal pentru realizarea functiilor obligatorii.
5.17. Verificarea posibilitatilor de inlaturare a situatiilor de pana consta
in provocarea unor situatii de intrerupere a functionarii aparatului de marcat
electronic fiscal si de blocare a operarii acestuia, conform prevederilor pct.
3.9, precum si in urmarirea comportarii aparatului, in sensul neafectarii
datelor stocate si asigurarii continuitatii inregistrarilor.
5.18. Dupa efectuarea testelor si a verificarilor, daca aparatul de marcat
electronic fiscal corespunde tuturor cerintelor, se elibereaza "Avizul
tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat
electronic fiscal".
Avizul tehnic va fi emis in termen de maximum 15 zile de la data
indeplinirii conditiilor prevazute la pct. 5.6.
Modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat tehnic va fi inseriat
de catre persoana juridica notificata de catre Ministerul Industriei si
Comertului, aplicandu-i-se o eticheta cuprinzand numarul seriei, data si
numarul avizului tehnic, care va fi asigurata de catre persoana juridica
notificata. Eticheta va fi aplicata astfel incat sa nu poata fi inlocuita.
5.19. In vederea obtinerii avizului privind distribuirea si utilizarea
aparatelor de marcat electronice fiscale, agentii economici care au obtinut
avizul tehnic favorabil vor prezenta Comisiei de avizare a distributiei si
utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale urmatoarele documente:
a) cererea prin care solicita eliberarea avizului privind distributia si
utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, care trebuie sa contina:
datele de identificare a distribuitorului, tipul aparatului si denumirea
comerciala a acestuia, obligatia furnizarii cu caracter de continuitate a
pieselor de schimb, a materialelor consumabile si asigurarea de service;
b) avizul tehnic;
c) copia de pe certificatul de inmatriculare a societatii comerciale;
d) copia de pe certificatul de inregistrare fiscala;
e) copia de pe statutul societatii comerciale;
f) adeverinta emisa de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte ca nu
are datorii fiscale restante fata de bugetul de stat;
g) prezentarea retelei de distributie si amplasarea acesteia in teritoriu,
daca este cazul;
h) copiile de pe contractele ferme incheiate cu societatile comerciale care
efectueaza vanzarea catre utilizatori, daca este cazul;
i) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial pentru societatile
comerciale care efectueaza vanzarea, din care sa rezulte ca nu au datorii
fiscale restante la bugetul de stat;
j) prezentarea retelei de service: amplasarea in teritoriu, modul de
asigurare de service, descrierea posibilitatii de repunere in functiune a
aparatelor de marcat electronice fiscale defecte in termenul prevazut de
ordonanta de urgenta, precum si documentele prevazute la pct. 5.32;
k) copiile de pe contractele ferme incheiate cu unitatile de service.
5.20. In vederea obtinerii avizului de utilizare a aparatelor de marcat
electronice fiscale, agentii economici prevazuti la pct. 5.7 alin. 2, care au
obtinut avizul tehnic favorabil, vor prezenta Comisiei de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, direct sau
prin distribuitori, urmatoarele documente:
a) cererea prin care solicita eliberarea avizului de utilizare a aparatelor
de marcat electronice fiscale, care trebuie sa contina: datele de identificare
a utilizatorului, tipul aparatului si denumirea comerciala a acestuia;
b) avizul tehnic;
c) copia de pe certificatul de inmatriculare a societatii comerciale;
d) copia de pe certificatul de inregistrare fiscala;
e) copia de pe statutul societatii comerciale;
f) prezentarea unitatii de service care asigura service si repunerea in
functiune a aparatelor de marcat electronice fiscale defecte in termen de 72 de
ore, precum si documentele prevazute la pct. 5.32;
g) copia de pe contractul ferm incheiat cu unitatea de service.
5.21. Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale analizeaza documentatia depusa si, in termen de 15 zile de
la data depunerii acesteia, se pronunta asupra aprobarii sau respingerii
solicitarii.
Hotararea comisiei va fi adusa la cunostinta solicitantului.
Avizul privind distribuirea si utilizarea aparatelor de marcat electronice
fiscale, conform modelului prezentat in anexa nr. 9, precum si avizul de
utilizare vor fi eliberate numai dupa confectionarea sigiliilor fiscale si a
sigiliilor de identificare a tehnicienilor de service.
5.22. Distribuitorul autorizat are obligatia sa pastreze ca model de
referinta aparatul de marcat electronic fiscal care a fost supus verificarii in
vederea obtinerii avizului tehnic si sa il prezinte Comisiei de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, la
solicitarea acesteia, ori de cate ori este necesar.
5.23. Distribuitorul autorizat este obligat sa anunte Comisiei de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, in termen
de 7 zile, orice modificare intervenita in reteaua de comercializare sau de
service.
De asemenea, distribuitorul trebuie sa comunice Comisiei de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, in termen
de 7 zile, orice modificare intervenita fata de avizul initial cu privire la
sigiliile de identificare si la legitimatiile tehnicienilor de service.
In acest scop va fi depusa fisa prevazuta la pct. 5.32 lit. d).
5.24. In cazul distribuirii de aparate de marcat electronice fiscale cu
modificari de structura, software sau cu parametri tehnici diferiti fata de
modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat, este necesara o noua
avizare in conditiile prevazute de prezentele norme metodologice.
In cazul intreruperii activitatii de distribuire a aparatelor de marcat
electronice fiscale, distribuitorii raman raspunzatori in continuare pentru toate
obligatiile ce le revin, conform prevederilor ordonantei de urgenta si
prezentelor norme metodologice, pentru aparatele livrate.
In situatia de faliment, distribuitorul autorizat este obligat sa cedeze
dreptul de distribuire si obligatiile ce decurg din avizarea initiala unui alt
agent economic, caz in care este obligatorie reavizarea in conditiile
procedurii stabilite prin prezentele norme metodologice.
5.25. Pe langa celelalte obligatii prevazute de prezentele norme
metodologice, dupa obtinerea avizului, distribuitorul autorizat trebuie:
a) sa livreze numai aparate de marcat electronice fiscale conforme cu
modelul avizat;
b) sa emita certificate de garantie pentru aparatele de marcat electronice
fiscale distribuite;
c) sa asigure instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la
beneficiar prin personalul din reteaua de service acreditata, precum si service
in perioada de garantie si postgarantie;
d) sa asigure suportul hard/soft necesar, in cazul in care aparatul de
marcat electronic fiscal urmeaza sa fie integrat ca parte a unui sistem de
gestiune, iar prin personalul din reteaua de service acreditata sa verifice
integrarea corecta a aparatului in sistem;
e) sa furnizeze, o data cu aparatul de marcat electronic fiscal, manualul
de utilizare, in limba romana.
5.26. Instrainarea aparatelor de marcat electronice fiscale de catre
utilizator se poate face numai dupa predarea la organul fiscal teritorial a
memoriei fiscale, conform procedurii cuprinse in prezentele norme metodologice,
si numai prin distribuitorii autorizati.
Ordonanta de urgenta:
Art. 5
(3) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa fie dotate de catre
distribuitor cu o brosura cu pagini numerotate, care contine istoria
aparatului, denumita carte de interventii. Utilizatorii aparatelor de marcat
electronice fiscale sunt obligati sa pastreze in conditii optime cartea de
interventii, iar impreuna cu unitatile de service acreditate raspund de
completarea si de actualizarea acesteia cu datele referitoare la utilizator si
la interventiile service.
Norme metodologice:
5.27. Distribuitorul autorizat are obligatia sa furnizeze cartea de
interventii pentru fiecare aparat de marcat electronic fiscal in momentul
livrarii. Aceasta este o brosura cu pagini numerotate, care se completeaza in
momentul vanzarii catre utilizator cu datele prevazute la paginile 2 - 5 din
anexa nr. 1.
Pentru agentii economici prevazuti la pct. 5.7 alin. 2, cartea de
interventii se tipareste de catre acestia si se completeaza de catre unitatea
de service acreditata.
5.28. La instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator,
tehnicianul acreditat al unitatii de service va nota in cartea de interventii
datele sale de identificare, ultimul numar al raportului de inchidere zilnica
rezultat la sfarsitul operatiunilor de proba si de initiere a operatorului care
va utiliza aparatul.
5.29. Bonurile emise in timpul operatiunilor de proba si de initiere,
precum si rapoartele de inchidere zilnica emise in faza de instalare a
aparatului de marcat electronic fiscal vor purta inscriptia "proba"
si vor fi pastrate de utilizator.
5.30. Dupa instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se va intocmi
"Declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale"
conform modelului prezentat in anexa nr. 10, in patru exemplare, respectiv trei
pentru utilizatorii prevazuti la pct. 57 alin. 2, semnata de utilizatorul
aparatului de marcat electronic fiscal si de tehnicianul care a efectuat
instalarea.
Originalul declaratiei trebuie depus de utilizatorul aparatului de marcat
electronic fiscal la organul fiscal de care apartine, a doua zi dupa instalarea
aparatului, in vederea luarii in evidenta a acestuia, o copie ramane la
utilizator si doua copii, la unitatea de service.
Unitatea de service va trimite o copie de pe declaratia de instalare
distribuitorului sau reprezentantului legal al acestuia in teritoriu, daca este
cazul.
O data cu declaratia, utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal
va prezenta organului fiscal cartea de interventii a aparatului si registrul
special.
Organul fiscal va inscrie in cartea de interventii numarul de pagini si va
aplica stampila, iar in ceea ce priveste registrul special, pe ultima pagina va
scrie "Acest registru contine un numar de ... pagini", il va sigila
si stampila.
Ordonanta de urgenta:
Art. 5
(4) Sunt admisi la procedura de avizare numai agentii economici care
comercializeaza aparate de marcat electronice fiscale ce se incadreaza in
prevederile art. 3, asigura service pentru perioada de garantie, postgarantie
si piese de schimb.
(5) Distribuitorii sunt obligati ca prin sistemul de service acreditat sa
asigure, in termen de maximum 72 de ore de la anuntarea defectarii aparatului de
catre agentul economic, repunerea in functiune a aparatului de marcat
electronic fiscal sau inlocuirea acestuia.
Norme metodologice:
5.31. Agentii economici care solicita avizarea pentru distribuirea si
utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale trebuie sa aiba retea de
service repartizata in teritoriu. Fiecare unitate de service trebuie sa dispuna
de personal tehnic specializat, care sa asigure repunerea in functiune a
aparatelor de marcat electronice fiscale defecte in termen de maximum 72 de ore
de la solicitare.
Unitatile care fac parte din reteaua de service trebuie sa aiba mentionat
in mod expres in obiectul lor de activitate activitatea de service pentru
aparate de marcat electronice fiscale.
Personalul tehnic al unitatilor de service trebuie sa fie specializat in
domeniul aparatelor de marcat electronice fiscale si sa aiba experienta.
5.32. In vederea acreditarii unitatilor de service pentru aparatele de
marcat electronice fiscale si a personalului tehnic al acestora, distribuitorii,
respectiv utilizatorii prevazuti la pct. 5.7, indiferent de modul de
solicitare, vor depune la Comisia de avizare a distributiei si utilizarii
aparatelor de marcat electronice fiscale urmatoarele documente:
a) copie de pe certificatul de inmatriculare a unitatii de service;
b) copie de pe certificatul de inregistrare fiscala;
c) copie de pe statutul unitatii de service;
d) fisa de personal pentru fiecare tehnician angajat al unitatii
respective, pentru care se solicita acreditarea, care va cuprinde urmatoarele
date: numele si prenumele, adresa, seria si numarul buletinului de identitate,
cazierul, studiile, specializarea in domeniu si vechimea in specialitate;
e) dovada privind detinerea spatiului in care se desfasoara activitatea de
service;
f) prezentarea zonei in care isi va desfasura activitatea unitatea de
service.
5.33. Distribuitorul este obligat sa anunte Comisiei de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale orice
modificare ce intervine in structura unitatilor de service si sa depuna la
aceasta documentele prevazute la pct. 5.32 pentru obtinerea acreditarii noilor
unitati de service, daca este cazul.
5.34. Pe langa celelalte obligatii prevazute de prezentele norme metodologice,
unitatile de service acreditate trebuie sa asigure, prin personalul lor tehnic,
si:
a) instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator,
completarea datelor referitoare la acesta in cartea de interventii a aparatului
si semnarea declaratiei de instalare;
b) efectuarea a cel putin unei verificari anuale a aparatului de marcat
electronic fiscal;
c) interventia prompta si gratuita, la cererea organelor de control;
d) repunerea in functiune a aparatului de marcat electronic fiscal in timp
de 72 de ore de la solicitarea utilizatorului.
5.35. Personalul tehnic care asigura asistenta si intretinerea aparatelor
de marcat electronice fiscale trebuie sa consemneze in cartea de interventii
din dotarea aparatului urmatoarele:
a) data si ora solicitarii interventiei din partea utilizatorului;
b) data si ora inceperii interventiei;
c) observatii asupra starii sigiliului, descrierea sumara a defectiunii
constatate;
d) numarul ultimului bon fiscal si al raportului fiscal de inchidere
zilnica inainte de inceperea interventiei;
e) ultimul numar al raportului fiscal de inchidere zilnica rezultat dupa
efectuarea interventiei;
f) data si ora finalizarii interventiei, semnatura tehnicianului si parafa
sa;
g) eventualele resetari din timpul interventiei.
In momentul instalarii aparatului de marcat electronic fiscal tehnicianul
trebuie sa consemneze in cartea de interventii ultimul numar al bonului fiscal
si al raportului de inchidere zilnica, emise la finalul operatiunilor de proba,
instruirea operatorului si integritatea sigiliului.
5.36. Distribuitorul are obligatia de a asigura piesele de schimb pentru
perioada de garantie si postgarantie pe perioada normala de functionare a
aparatului de marcat electronic fiscal, conform Legii nr. 15/1994.
Ordonanta de urgenta:
Art. 12
In cazul repetarii faptei prevazute la art. 9 lit. f), o data cu aplicarea
amenzii contraventionale, organele de control vor dispune si retragerea
definitiva a avizului eliberat distribuitorului pentru distributia si
comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale.
Norme metodologice:
12.1. Organele de control prevazute la art. 11 alin. 1 din ordonanta de
urgenta, in cazul in care, pentru a doua oara, vor constata la acelasi
utilizator ca aparatul de marcat electronic fiscal este defect si ca acesta nu
a fost reparat sau inlocuit in termen de 72 de ore de catre distribuitorul
autorizat, prin reteaua sa de service acreditata, vor intocmi un proces-verbal
de constatare, in patru exemplare, in care vor propune Comisiei de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale retragerea
definitiva a avizului eliberat distribuitorului in cauza. Procesul-verbal va fi
semnat de reprezentantul organului de control si de utilizatorul aparatului de
marcat electronic fiscal.
Utilizatorul este obligat sa aiba confirmarea scrisa privind anuntarea
defectarii aparatului de marcat electronic fiscal (telex, fax etc.).
12.2. In termen de 3 zile de la data intocmirii procesului-verbal, organele
de control vor transmite originalul procesului-verbal Comisiei de avizare a
distributiei si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, o copie
distribuitorului si o copie agentului economic in a carui unitate s-a constatat
ca aparatul de marcat electronic fiscal este defect.
12.3. Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale, trebuie sa se intruneasca in sedinta extraordinara, in
termen de 3 zile de la primirea procesului-verbal, in vederea analizarii celor
constatate de catre organele de control si a emiterii deciziei de retragere
definitiva a avizului privind distribuirea si utilizarea aparatelor de marcat
electronice fiscale distribuitorului in cauza. Decizia va fi intocmita in trei
exemplare.
12.4. Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale va transmite originalul si o copie de pe decizia de
retragere definitiva a avizului organului de control care a intocmit
procesul-verbal, in termen de 24 de ore de la data emiterii acesteia.
12.5. In termen de 24 de ore de la data primirii deciziei de retragere
definitiva a avizului, organul de control va inmana originalul deciziei
distribuitorului in cauza, care va semna pe copia care ramane la organul de
control.
12.6. De la data primirii deciziei de retragere definitiva a avizului,
distribuitorului i se interzice comercializarea aparatelor de marcat
electronice fiscale. Aparatele de marcat electronice fiscale detinute in stoc
la acea data pot fi livrate numai unui alt distribuitor avizat. Distribuitorul
care preia stocul de aparate de marcat electronice fiscale trebuie sa se
adreseze Comisiei de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale, in vederea obtinerii avizului pentru comercializarea
acestora, daca este cazul.
12.7. Distribuitorii carora le-a fost retras avizul de comercializare a
aparatelor de marcat electronice fiscale raman raspunzatori in continuare
pentru toate obligatiile ce le revin, conform prevederilor ordonantei de
urgenta, pentru aparatele livrate pana la data comunicarii retragerii avizului.
Ordonanta de urgenta:
Art. 13
Neindeplinirea obligatiei agentilor economici prevazuti la art. 1 de a se
dota si de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale la termenele
prevazute la art. 6 atrage suspendarea activitatii unitatii pana in momentul
inlaturarii cauzelor care au generat aceasta.
Norme metodologice:
13.1. Suspendarea activitatii utilizatorului are la baza procesul-verbal
incheiat de o echipa de control, formata din:
a) 2 inspectori din cadrul directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz;
b) un comisar al Garzii Financiare.
13.2. Echipa de control este numita de catre directorul general al
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, la sesizarea organelor de
control abilitate.
13.3. Procesul-verbal se semneaza de catre membrii echipei de control si de
catre reprezentantii legali ai utilizatorului si se depune in termen de 24 de
ore la directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
judeteana sau a municipiului Bucuresti.
13.4. In termen de 3 zile de la depunere, procesul-verbal astfel intocmit
va fi analizat de catre o comisie formata din directorul general al directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti - in calitate de presedinte al acesteia - comisarul-sef
al Sectiei Garzii Financiare si din directorul directiei controlului financiar
fiscal, in calitate de membri.
13.5. Pe baza analizei procesului-verbal de control, aceasta comisie
hotaraste, prin decizie, in termen de 24 de ore, suspendarea activitatii
unitatii agentului economic in cauza, pana la indeplinirea conditiilor
prevazute in ordonanta de urgenta si in prezentele norme metodologice.
13.6. Decizia comisiei, prin care se precizeaza data de incepere a
suspendarii activitatii in unitatea respectiva, se intocmeste in doua
exemplare, din care un exemplar se transmite spre instiintare agentului
economic in cauza, in termen de 3 zile. Data inceperii suspendarii activitatii
nu poate depasi 3 zile de la data emiterii deciziei.
13.7. Pe toata durata de suspendare a activitatii unitatea va fi sigilata.
Sigilarea se efectueaza in baza deciziei de suspendare a activitatii de catre
echipa de control constituita conform prevederilor pct. 13.1. Concomitent, se
afiseaza la loc vizibil motivul sigilarii, respectiv "Unitate inchisa
pentru nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale". Anuntul va fi
scris cu litere de tipar avand inaltimea minima de 10 cm.
13.8. Pe intreaga perioada de suspendare a activitatii unitatii respective
organele de control abilitate de lege vor urmari respectarea acestei sanctiuni.
13.9. Dupa achizitionarea aparatelor de marcat electronice fiscale si
indeplinirea conditiilor de instalare si fiscalizare, agentul economic in cauza
informeaza in scris directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, despre
aceasta situatie, transmitand copiile de pe documentele de achizitionare a
aparatelor de marcat electronice fiscale si de pe documentele care atesta plata
contravalorii acestora.
In cazul agentilor economici prevazuti la pct. 5.7, utilizatorul informeaza
in scris directia generala a finantelor publice si controlului financiar de
stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, despre indeplinirea
conditiilor de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale,
transmitand copia de pe avizul de utilizare.
13.10. Comisia prevazuta la pct. 13.4 decide, in termen de 3 zile de la
primirea acestor documente, ridicarea sanctiunii de suspendare a activitatii
unitatii agentului economic in cauza.
13.11. Decizia de ridicare a sanctiunii de suspendare a activitatii
unitatii agentului economic se intocmeste in trei exemplare semnate de
presedintele comisiei, din care originalul se transmite agentului economic in
termen de maximum 3 zile de la data emiterii deciziei si o copie echipei de
control.
13.12. Desigilarea unitatii se face de catre echipa de control prevazuta la
pct. 13.1, in baza deciziei de ridicare a sanctiunii de suspendare a
activitatii, moment in care se instaleaza si se pune in functiune aparatul de
marcat electronic fiscal in conditiile prevazute de prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
CARTEA DE INTERVENTII DIN DOTARE
________________________
| CARTE DE INTERVENTII |
| PENTRU |
| APARATE DE MARCAT |
| ELECTRONICE FISCALE |
| |
| |
| (pag. 1) |
|________________________|
___________________________________ ___________________________________
| APARATE DE MARCAT | | DISTRIBUITORUL |
| ELECTRONICE FISCALE | | |
| _ | | |
| |_| Casa de marcat electronica | | Denumirea ..................... |
| _ cu structura inchisa | | ............................... |
| |_| Casa de marcat electronica cu | | |
| structura inchisa integrabila | | |
| _ intr-o retea | | Adresa ........................ |
| |_| Casa de marcat electronica | | |
| _ computerizata | | |
| |_| Aparate/terminale cu functii | | Codul fiscal .................. |
| _ de case de marcat electronice | | |
| |_| Imprimante fiscale | | |
| | | Se completeaza numai in cazul |
| MODEL ......................... | | aparatelor achizitionate prin |
| | | distribuitori autorizati. |
| AVIZ DE DISTRIBUTIE/UTILIZARE | | |
| | | |
| Nr. ........... din ........... | | |
| | | |
| (pag. 2) | | (pag. 3) |
|___________________________________| |___________________________________|
___________________________________ ___________________________________
| | | |
| UTILIZATOR | | UNITATE SERVICE |
| | | |
| Denumirea ..................... | | Denumirea ..................... |
| Adresa ........................ | | Adresa ........................ |
| Codul fiscal .................. | | Codul fiscal .................. |
| Data livrarii aparatului ...... | | |
| ............................... | | |
| Locul de instalare a aparatului | | |
| ............................... | | |
| Adresa ........................ | | |
| Data .......................... | | |
| | | |
| | | |
| (pag. 4) | | (pag. 5) |
|___________________________________| |___________________________________|
DATE PRIVIND IDENTIFICAREA TEHNICIANULUI ACREDITAT
___________________________________________________________________________
|Numele si |Denumirea | Numarul | Adresa |Data |
|prenumele |unitatii |legitimatiei/Sigiliul |tehnicianului |inceperii |
| |de service |de identificare | |activitatii |
| |___________| | |______________|
| | Codul | | |Data |
| | fiscal | | |incetarii |
| | | | |activitatii |
|__________|___________|______________________|______________|______________|
| |___________| | |______________|
|__________|___________|______________________|______________|______________|
| |___________| | |______________|
|__________|___________|______________________|______________|______________|
| |___________| | |______________|
|__________|___________|______________________|______________|______________|
(pag. 6)
NOTARILE TEHNICIANULUI DE SERVICE
Instalarea aparatului Comunicarea defectarii Comunicarea necesitatii
aparatului inlocuirii memoriei fiscale
Data ... Ora .... Data ... Ora .... Data ... Ora ....
Inceperea interventiei Date privind interventia Situatia inainte de
Integritatea sigiliului interventie
Data ... Ora .... Da Nu Numarul ultimului
Defectul constatat bon fiscal .........
Numarul ultimului raport
de inchidere zilnica .....
Perioada de proba Finalizarea interventiei
Bon Raport Z Bon Raport Z
Numarul initial ............... Numarul initial .......................
Numarul final ................. Numarul final .........................
Data ...... Ora ....
Resetare Instruirea operatorului Integritatea sigiliului dupa
interventie si proba
Da Da Da
Nu Nu Nu
Semnatura si parafa
tehnicianului
...........................
Semnatura Semnatura si stampila
reprezentantului utilizatorului pentru
organului fiscal*) functionarea normala
a aparatului
...................... ...................... (pag. 7, 8, ...)
------------
*) Reprezentantul organului fiscal teritorial semneaza numai la instalarea
aparatului de marcat electronic fiscal si la inlocuirea memoriei fiscale.
ANEXA 2
la normele metodologice
Societatea Comerciala .............
Adresa ............................
Codul fiscal ......................
REGISTRU SPECIAL
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - cu cota standard de T.V.A.
B - cu cota redusa de T.V.A.
C - scutit cu drept de deducere
D - scutit fara drept de deducere
E - valoarea altor taxe ce nu se cuprind in baza de impozitare a T.V.A.
Nr. pagina ......
___________________________________________________________________________
| | | | Valoarea facturii |
| | | |_______________________________________|
| | | | | din care: |
| | | | |_____________________________|
| Nr. | Numarul/Data | Specificatie |Total, | A | B | C | D | E |
| crt.| facturii | |inclusiv | | | | | |
| | | |T.V.A. | | | | | |
| | | | | | | | | |
|_____|______________|______________|_________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|_____|______________|______________|_________|_____|_____|_____|_____|_____|
| | | | | | | | | |
|_____|______________|______________|_________|_____|_____|_____|_____|_____|
ANEXA 3
la normele metodologice
Persoana juridica notificata
de Ministerul Industriei si Comertului
Denumirea .........................
Adresa ............................
Codul fiscal ......................
AVIZ TEHNIC
Nr. ..... din ......
privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic
fiscal
In conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 28/1999, a fost verificat din punct de vedere tehnic aparatul de marcat
electronic fiscal ............, model ............., configuratie ...........,
destinatie .........., pentru Societatea Comerciala ............, adresa
......, codul fiscal ................., telefon/telex/fax ............., in
calitate de distribuitor/utilizator.
Aparatul verificat se avizeaza/nu se avizeaza din punct de vedere tehnic,
intrucat corespunde/nu corespunde conditiilor impuse prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 28/1999 si de normele metodologice de aplicare.
Conducatorul persoanei juridice abilitate,
................................
(semnatura si stampila)
ANEXA 4
la normele metodologice
COMISIA DE AVIZARE A DISTRIBUTIEI SI UTILIZARII
APARATELOR DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE
AVIZ
Nr. .... din ....
privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
In conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 28/1999, se avizeaza utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
.............., model ................, configuratie .......................,
avizul tehnic nr./data ..........., destinatie
..............................
de catre
Societatea Comerciala ..........., adresa ........., codul fiscal ........,
telefon/fax/telex ..............
Distribuitor*)
Societatea Comerciala ..........., adresa ........., codul fiscal ........,
telefon/fax/telex ..............
Service pentru aparatele de marcat electronice fiscale utilizate va fi
asigurat prin urmatoarele unitati:
1. Societatea Comerciala .........., adresa ........., codul fiscal ......,
telefon/fax/telex .............. zona pentru care se asigura service ..........
2. Societatea Comerciala .........., adresa ........., codul fiscal ......,
telefon/fax/telex .............. zona pentru care se asigura service ..........
3. .......................
Presedintele Comisiei de avizare Secretarul Comisiei de avizare
a distributiei si utilizarii a distributiei si utilizarii
aparatelor de marcat electronice aparatelor de marcat electronice
fiscale, fiscale,
.................................... ...................................
(semnatura si stampila) (semnatura si stampila)
------------
*) Se completeaza in cazul in care agentii economici prevazuti la pct. 5.7
solicita avizarea prin distribuitori care nu detin avizul de distributie si de
utilizare pentru modelul aparatului de marcat electronic fiscal respectiv.
ANEXA 5
la normele metodologice
LOGOTIPUL
|<------------0,8---------->|
| |
>| 0,2 |< |
____________|_________|_________________|
^ | / /
| | / /
| | / /
| | / /
1 _____|_____/________________/
| ^ | / \ /
| | | / \ /
| 0,5 | / \ /
| | | / \ /
|_____v_____|/ \ |_________
| \ | |
|<-- 0,5 --> | 0,1|<--0,6-->|
| |
|<-----------1,2----------->|
ANEXA 6
la normele metodologice
MINISTERUL FINANTELOR
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
SI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A JUDETULUI ............../MUNICIPIULUI BUCURESTI
REGISTRUL DE EVIDENTA
a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Marca aparatului
B - Modelul aparatului
C - Seria aparatului
D - Numarul avizului de distributie si de utilizare*)
E - Numarul de ordine
F - Organul fiscal teritorial
___________________________________________________________________________
|Nr. | Utilizatorul | | | | | | |
|crt.|___________________________________| | | | | | |
| | Denumirea | Adresa/Locul | Codul | A | B | C | D | E | F |
| | | de instalare | fiscal | | | | | | |
|____|___________|______________|________|____|_____|_____|_____|_____|_____|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
|____|___________|______________|________|____|_____|_____|_____|_____|_____|
|____|___________|______________|________|____|_____|_____|_____|_____|_____|
*) In cazul agentilor economici prevazuti la pct. 5.7 se va inscrie numarul
avizului de utilizare.
ANEXA 7
la normele metodologice
CERERE
de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de
marcat electronice fiscale, instalate in judet/municipiul Bucuresti
Societatea Comerciala ............., adresa ............., codul fiscal
.............., reprezentata legal prin ......................, posesor al
buletinului/cartii de identitate seria .... nr. ...., eliberat de .............
la data de .........., in calitate de ............, declaram ca am
achizitionat
la data de ......... un numar de ........... aparate de marcat electronice
fiscale, avand urmatoarele elemente de identificare:
1. marca ..........., modelul ..........., seria aparatului ..............,
numarul si data avizului de distributie si de utilizare a aparatelor de marcat
electronice fiscale*) .............;
2. marca ..........., modelul ..........., seria aparatului ..............,
numarul si data avizului de distributie si de utilizare a aparatelor de marcat
electronice fiscale*) .............;
3. ..........
Prin prezenta solicitam atribuirea numarului de ordine din Registrul de
evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in
judet/municipiul Bucuresti pentru fiecare aparat achizitionat, in vederea
instalarii si fiscalizarii acestuia.
Conducatorul unitatii solicitante,
..............................
(semnatura si stampila)
-----------
*) In cazul agentilor economici prevazuti la pct. 5.7 se vor inscrie
numarul si data avizului de utilizare.
ANEXA 8
la normele metodologice
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
SI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A JUDETULUI .........../MUNICIPIULUI BUCURESTI
REGISTRUL DE EVIDENTA A MEMORIILOR FISCALE INLOCUITE
___________________________________________________________________________
| | | | | Data de identificare a |
|Numarul |Data |Numarul si data | Seria | utilizatorului |
|de |primirii |procesului-verbal | fiscala |_________________________|
|ordine |memoriei | de | a |Denumirea |Adresa/|Codul |
| |fiscale |predare-primire |aparatului| |Punctul|fiscal|
| |inlocuite | | | | de | |
| | | | | |lucru | |
|________|__________|__________________|__________|__________|_______|______|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|________|__________|__________________|__________|__________|_______|______|
| | | | | | | |
|________|__________|__________________|__________|__________|_______|______|
ANEXA 9
la normele metodologice
COMISIA DE AVIZARE A DISTRIBUTIEI SI UTILIZARII
APARATELOR DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE
AVIZ
Nr. ... din ...
privind distribuirea si utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
In conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 28/1999, se avizeaza distribuirea si utilizarea aparatelor de marcat
electronice fiscale ................., model ................, configuratie
............., avizul tehnic nr./data ............., destinatie ...............
de catre
Societatea Comerciala ..........., adresa ........., codul fiscal ........,
telefon/fax/telex ..............
prin urmatoarea retea de distributie*):
1. Societatea Comerciala ..........., adresa ........., codul fiscal
......, telefon/fax/telex ..............
2. Societatea Comerciala ..........., adresa ........., codul fiscal
......, telefon/fax/telex ..............
3. ..................
Service pentru aparatele de marcat electronice fiscale distribuite
utilizatorilor va fi asigurat prin urmatoarele unitati:
1. Societatea Comerciala .........., adresa ........., codul fiscal ......,
telefon/fax/telex .............. zona pentru care se asigura service ..........
2. Societatea Comerciala .........., adresa ........., codul fiscal ......,
telefon/fax/telex .............. zona pentru care se asigura service ..........
3. .......................
Presedintele Comisiei de avizare Secretarul Comisiei de avizare
a distributiei si utilizarii a distributiei si utilizarii
aparatelor de marcat electronice aparatelor de marcat electronice
fiscale, fiscale,
.................................... ...................................
(semnatura si stampila) (semnatura si stampila)
------------
*) Daca este cazul.
ANEXA 10
la normele metodologice
DECLARATIE DE INSTALARE
a aparatelor de marcat electronice fiscale
Organul fiscal teritorial
.........................
Data ....................
Subsemnatul .............., posesor al buletinului/cartii de identitate
seria nr. ....., eliberat de ............ la data de ............., in calitate
de .......... la Societatea Comerciala ................., adresa .............,
codul fiscal .............., declar ca am instalat la data de ............. un
numar de .............. aparate de marcat electronice fiscale, avand
urmatoarele elemente de identificare: marca .........., modelul
....................., seria fiscala a aparatului ..........., nr./data
avizului Comisiei de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale*) ........, data achizitionarii aparatului
.................. .
Instalarea a fost efectuata de tehnicianul .............., avand
legitimatia nr. ..., numarul de identificare .............. de la unitatea de
service .........., adresa ............., codul fiscal ................ .
Asistenta tehnica va fi asigurata de unitatea de service ..............,
adresa .................., codul fiscal .............., telefon/fax ........ .
Societatea Comerciala Unitatea de service
........................... ........................
Semnatura ........... Semnatura .........
------------
*) In cazul agentilor economici prevazuti la pct. 5.7 se vor inscrie
numarul si data avizului de utilizare.
ANEXA 11
la normele metodologice
LEGITIMATIA
tehnicianului abilitat sa asigure asistenta tehnica
___________________________________ ___________________________________
| | | |
| | | SOCIETATEA DE SERVICE |
| | | |
| | | Denumirea ....................... |
| | | Adresa .......................... |
| LEGITIMATIE | | Codul fiscal .................... |
| | | |
| | | Titularul prezentei legitimatii |
| | | este abilitat sa asigure asistenta|
| | | tehnica a aparatelor de marcat |
| | | electronice fiscale in baza |
| (coperta) | | avizului de distributie si de |
| | | utilizare nr./data*) ............ |
| | | (pag. 1) |
| | | ------------ |
| | | *) In cazul agentilor economici |
| | |prevazuti la pct. 5.7 se vor |
| | |inscrie numarul si data avizului de|
| | |utilizare. |
|___________________________________| |___________________________________|
___________________________________________________________
| LEGITIMATIE NR. ...... |
| |
| Numele ............................... |
| Prenumele ............................ ______________ |
| Numarul de identificare .............. | | |
| Buletinul/cartea de identitate ....... | | |
| seria ..... nr. ............ | FOTOGRAFIA | |
| Data eliberarii ............. | TITULARULUI | |
| | | |
| | | |
| Semnatura titularului | | |
| ..................... |______________| |
| |
| Director general, |
| ....................... |
| (semnatura si stampila) |
| (pag. 2) |
|___________________________________________________________|