DECIZIE Nr. 1075 din 28 octombrie 1997
pentru aprobarea Normelor tehnice privind procedura de agreare a expertilor
vamali autorizati, retragerea atestatului nominal si autorizarea comisionarilor
in vama
ACT EMIS DE: DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 305 bis din 10 noiembrie
1997
Secretar de stat, directorul general al Directiei Generale a Vamilor,
avand in vedere prevederile art. 93 alin. (2) din Regulamentul de aplicare
a Codului vamal al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 626 din 6
octombrie 1997, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 271
si nr. 271 bis din 9 octombrie 1997,
emite urmatorul ordin:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele tehnice privind procedura de agreare a expertilor vamali
autorizati, retragerea atestatului nominal si autorizarea comisionarilor in
vama.
Directorul general al
Directiei Generale a Vamilor,
Nini Sapunaru,
secretar de stat
NORME TEHNICE
privind procedura de agreare a expertilor vamali autorizati, retragerea
atestatului nominal si autorizarea comisionarilor in vama
I. Procedura de agreare a expertilor vamali autorizati
1. In vederea emiterii, de catre Directia Generala a Vamilor, a atestatului
nominal de agreare in calitatea de expert vamal autorizat, persoana fizica
solicitanta depune la Directia Generala a Vamilor - Directia organizare,
salarizare, resurse umane si invatamant o cerere insotita de un curriculum
vitae continand in mod minimal: numele si prenumele, data si locul nasterii,
domiciliul stabil si studiile absolvite, activitatea desfasurata, cursurile de
specialitate, motivatia pentru care solicita agrearea in calitatea de expert
vamal autorizat.
2. Cererea de agreare trebuie sa fie insotita de urmatoarele acte:
a) originalele si copiile de pe actul de identitate si de pe diploma de
studii;
b) originalul si copia de pe recomandarea de la ultimul loc de munca, din
care sa rezulte buna comportare si respectarea legilor in vigoare;
c) cazierul judiciar in copie si in original;
d) o adeverinta eliberata de catre organele financiare, din care rezulta ca
nu este debitor.
3. Persoana fizica, care solicita agrearea in calitatea de expert vamal
autorizat, raspunde in fata legii pentru exactitatea datelor declarate si
pentru veridicitatea actelor prezentate in sustinerea acestora.
4. Actele an original, prezentate in sustinerea cererii de agreare, se
inapoiaza solicitantului, dupa ce pe copii s-a facut mentiunea "conform cu
originalul" de catre Directia organizare, salarizare, resurse umane si
invatamant.
5. Pe baza cererii depuse si a documentelor prevazute la pct. 1 si 2 din
prezentele norme tehnice se procedeaza la inregistrarea lor in vederea
examinarii, daca sunt indeplinite conditiile legale.
6. Presedintele comisiei mixte de examinare stabileste o data pentru
verificarea cunostintelor de specialitate si convoaca pe membrii comisiei.
Data examinarii, tematica, precum si bibliografia obligatorie pentru
examinare este adusa la cunostinta solicitantului cu cel putin 15 zile inainte.
7. Verificarea cunostintelor de specialitate ale persoanei care solicita agrearea
in calitatea de expert vamal autorizat se face in scris, potrivit
Regulamentului de aplicare a Codului vamal al Romaniei. Subiectele ce fac
obiectul examinarii se stabilesc de catre comisia de examinare. Durata
examinarii este de doua ore, din momentul anuntarii subiectelor.
Examinarea se desfasoara pe parcursul a 3 zile, dupa cum urmeaza:
- prima zi de examinare: legislatie si tehnica vamala;
- a doua zi de examinare: legislatie de comert exterior;
- a treia zi de examinare: un studiu de caz privind efectuarea unei
operatiuni vamale.
Nota minima de promovare a fiecarui examen este 8. Aceasta este stabilita
pe baza unui sistem de punctaj, corespunzator fiecarui test.
Fiecare membru al comisiei mixte de examinare acorda note pentru lucrarea
scrisa.
Nota de promovare obtinuta la fiecare dintre probe ramane valabila, iar
testul este considerat promovat. Reluarea examinarii in cazul nepromovarii
uneia sau a celorlalte doua probe se va face doar pentru acestea, la o data
ulterioara, stabilita si comunicata conform procedurii instituite prin
prezentele norme tehnice.
Secretariatul comisiei mixte de examinare va fi asigurat de catre Directia
organizare, salarizare, resurse umane si invatamant, care indeplineste
urmatoarele activitati:
- asigura elaborarea testelor pentru fiecare dintre cele trei teste, precum
si a sistemului de punctaj corespunzator, necesar aprecierii de catre comisia
de examinare;
- ia masurile necesare asigurarii confidentialitatii subiectelor;
- intocmeste bibliografia obligatorie pentru examinare si o aduce la
cunostinta persoanelor care au solicitat agrearea in calitatea de expert vamal
autorizat;
- gestioneaza evidenta privind promovarea completa, promovarea partiala sau
nepromovarea examenului;
- comunica persoanelor care au solicitat agrearea in calitatea de expert
vamal autorizat datele calendaristice de sustinere a examenului.
Imediat ce procesul de examinare a luat sfarsit, iar notele au fost
stabilite, Directia organizare, salarizare, resurse umane si invatamant asigura
emiterea atestatelor nominale pentru candidatii admisi; cate o copie de pe
fiecare atestat nominal eliberat se transmite si Directiei reglementari si
proceduri vamale din cadrul Directiei Generale a Vamilor.
Presedintele comisiei mixte de examinare poate stabili o periodicitate in
sustinerea examenelor.
8. Formularul atestatului nominal de agreare in calitatea de expert vamal
autorizat este cel prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme tehnice.
9. In exercitarea activitatii sale, expertul vamal autorizat are
urmatoarele obligatii:
- sa desemneze, prin imputernicire pentru vamuire, scrisa, persoanele
angajate ale comisionarului in vama, de a carui activitate raspunde in mod
solidar, care pot intocmi si semna declaratii vamale;
- sa prezinte biroului vamal un exemplar din imputernicirea pentru vamuire,
scrisa, mentionata la alineatul anterior; modelul de imputernicire este
prezentat in anexa nr. 3 la prezentele norme tehnice;
- sa asigure indeplinirea corecta a obligatiilor fata de autoritatea vamala
de catre agentul economic autorizat in calitate de comisionar in vama, al carui
angajat este;
- sa prezinte autoritatilor vamale, ori de cate ori acestea solicita, orice
informatie privind operatiunile derulate;
- sa comunice autoritatilor vamale orice informatie privind incalcarea
legislatiei vamale.
10. Anularea agrearii in calitatea de expert vamal autorizat survine, in
functie de gradul de vinovatie, in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care comisionarului in vama i se anuleaza autorizatia de
functionare ca urmare a unei fraude vamale savarsite din culpa expertului vamal
autorizat;
b) atunci cand expertul vamal autorizat nu-si indeplineste obligatiile ce-i
revin in exercitarea activitatii sale, iar fapta incriminata are un grad mare
de gravitate;
c) atunci cand, conform punctajului de stabilire graduala a culpei, in
functie de gradul de vinovatie, ca urmare a neindeplinirii obligatiilor ce
revin comisionarului in vama pentru care lucreaza, expertul vamal autorizat
acumuleaza un numar de 100 de puncte.
11. Suspendarea agrearii in calitatea de expert vamal autorizat survine, in
functie de gradul de vinovatie si conform punctajului de stabilire graduala a
culpei in functie de gradul de vinovatie, ca urmare a neindeplinirii
obligatiilor ce revin comisionarului in vama pentru care lucreaza, cand
expertul vamal autorizat acumuleaza un numar de 50 de puncte.
12. Stabilirea graduala a culpei, in functie de gradul de vinovatie, se
face conform urmatorului punctaj:
- neindeplinirea obligatiei de a desemna, prin imputernicire pentru
vamuire, scrisa, persoanele angajate ale comisionarului in vama, de a carui
activitate raspunde in mod solidar, care pot intocmi si semna declaratii vamale
- 10 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de asigurare a integritatii marfurilor, in
cazul in care acestea sunt depozitate in spatiile proprii ale comisionarului in
vama - 5 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de plata, catre birourile vamale, a drepturilor
cuvenite bugetului de stat, pentru marfurile declarate de catre comisionarul in
vama, in cazul in care aceasta nu s-a efectuat direct de catre titularul
operatiunii - 10 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a comunica autoritatilor vamale schimbarea
sediului, a spatiului de lucru si orice alte modificari in ceea ce priveste
personalul si activitatea de comisionar in vama - 5 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a organiza si de a tine evidenta
operatiunilor in mod identic cu evidenta biroului vamal pe langa care
functioneaza comisionarul in vama - 5 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a pastra, timp de 5 ani, toate documentele
referitoare la operatiunile efectuate - 10 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a primi in custodie si de a asigura
depozitarea si conservarea, cu titlu gratuit, a bunurilor ridicate in vederea
confiscarii de catre organele de cercetare penala si de catre birourile vamale
- 10 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a pastra secretul operatiunilor vamale,
comerciale si financiare si al datelor si informatiilor obtinute, care nu sunt
destinate publicitatii - 10 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a informa conducerea biroului vamal pe langa
care functioneaza comisionarul in vama cu privire la orice incalcare a
reglementarilor vamale de care ia cunostinta - 5 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a asigura completarea corecta a documentelor
vamale cu datele cerute de formularistica in vigoare pentru efectuarea cu
exactitate a calculului sumelor cuvenite bugetului de stat - 10 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a asigura depunerea declaratiei vamale la
biroul vamal pe langa care isi desfasoara activitatea comisionarul in vama, al
carui angajat este, prin procedee informatice compatibile sistemului informatic
integrat al activitatii vamale - 10 puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a elibera titularilor operatiunilor o
factura in care sa apara data si felul prestatiei, precum si pretul achitat - 5
puncte;
- neindeplinirea obligatiei de a constitui la biroul vamal o garantie care
sa acopere nivelul drepturilor de import si de export corespunzatoare
marfurilor supuse vamuirii si aflate in depozitele sau in gestiunea
comisionarilor in vama - 5 puncte.
13. Acumularea punctelor prezentate la paragraful 12 al prezentelor norme
tehnice produce efecte de suspendare sau de anulare a agrearii in calitatea de
expert vamal autorizat, doar pentru anul calendaristic in care se produc actele
generatoare. Incepand cu data de 1 ianuarie a fiecarui an, acumularea
punctajului respectiv incepe de la zero.
14. Stabilirea punctajului, precum si tinerea evidentei punctelor acumulate
revin biroului vamal pe langa care functioneaza comisionarul in vama, al carui
angajat este expertul vamal autorizat, care face subiectul neindeplinirii
obligatiilor. Acestea sunt transmise, atunci cand se constata acumularea unui
numar de 100 si, respectiv, 50 de puncte, Directiei reglementari si proceduri
vamale.
15. Comisionarul in vama sau expertul vamal autorizat, angajat al acestuia,
poate solicita, in orice moment, biroului vamal care tine evidenta acumularii
punctelor ce pot determina suspendarea sau anularea agrearii, informatii
privind situatia existenta.
16. Anularea sau suspendarea agrearii in calitatea de expert vamal
autorizat se face prin decizia directorului general al Directiei Generale a
Vamilor, pe baza notificarii Directiei reglementari si proceduri vamale.
17. Decizia de suspendare sau de anulare a agrearii in calitatea de expert
vamal autorizat este comunicata tuturor birourilor vamale, directiilor
regionale vamale, expertului vamal autorizat, care face obiectul masurii
dispuse, precum si comisionarului in vama, al carui angajat este expertul vamal
respectiv.
18. Reluarea activitatii in profesia de expert vamal autorizat, intrerupta
prin anularea atestatului nominal, este conditionata de reluarea completa a
procedurii de agreare. Reluarea procedurii de agreare se face dupa un termen de
minimum 3 ani de la anularea atestatului nominal.
In cazul suspendarii, reluarea activitatii de expert vamal autorizat se
face, automat, dupa expirarea termenului de suspendare.
19. Deciziile de acordare, de anulare sau de suspendare a agrearii in
calitatea de expert vamal autorizat se publica obligatoriu in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea IV-a, pe cheltuiala persoanei in cauza.
II. Procedura de autorizare a comisionarilor in vama
20. Pentru eliberarea autorizatiei de comisionar in vama, solicitantul
trebuie sa depuna la Directia reglementari si proceduri vamale din cadrul
Directiei Generale a Vamilor o cerere, care trebuie sa cuprinda urmatoarele
date:
a) denumirea persoanei juridice si sediul acesteia;
b) numarul codului fiscal;
c) datele personale ale celor care reprezinta persoana juridica (numele si
prenumele, data si locul nasterii, domiciliul);
d) datele personale ale expertului vamal autorizat (numele si prenumele,
data si locul nasterii, domiciliul, caracterizarea profilului profesional si
moral al acestuia);
e) numarul contului din banca si societatea bancara unde acesta este
deschis;
f) indicarea spatiului de lucru din localitatea in care functioneaza biroul
vamal pe langa care isi va desfasura activitatea;
g) durata pentru care solicita autorizatia de functionare in calitatea de
comisionar in vama.
21. Cererea de autorizare trebuie sa fie insotita de urmatoarele acte:
a) certificatul de inmatriculare la Oficiul Registrului comertului;
b) o copie de pe statutul societatii comerciale, din care sa rezulte ca in
obiectul sau de activitate sunt incluse operatiuni de comisionar in vama;
c) cazierul judiciar al persoanelor fizice care angajeaza oficial
societatea comerciala, al persoanelor fizice care urmeaza sa exercite activitati
legate de vamuirea marfurilor, precum si al expertului vamal autorizat;
d) dovada din care rezulta ca poseda birotica si spatiu de birou, adecvate
desfasurarii activitatii, amplasate la o distanta fata de biroul vamal pe langa
care solicita autorizarea care sa permita desfasurarea normala a activitatii
vamale. Indeplinirea acestei conditii trebuie sa fie avizata favorabil de catre
biroul vamal in cauza.
22. Autorizarea de functionare se acorda pe baza concluziilor cuprinse in
raportul de cercetare a elementelor cuprinse in cererea de autorizare si a
documentelor depuse impreuna cu acesta.
23. Pentru intocmirea raportului de cercetare, dosarele se transmit
directiilor regionale vamale in a caror raza de competenta se afla sediul
agentului economic care solicita autorizatia de functionare - pentru
verificarea datelor mentionate In cererea de solicitare a autorizatiei, a
importantei si volumului schimburilor comerciale in care urmeaza sa se implice
solicitantul, a bonitatii si a indeplinirii conditiilor prevazute in
Regulamentul de aplicare a Codului vamal al Romaniei. Rezultatele verificarilor
efectuate se transmit la Directia reglementari si proceduri vamale.
24. Directiile regionale vamale, in a caror raza de competenta se afla
sediul agentului economic care solicita autorizatia de functionare, solicita
directiilor regionale vamale, in subordinea carora se afla birourile vamale pe
langa care se solicita autorizarea in calitatea de comisionar in vama,
examinarea cunostintelor profesionale in domeniul vamal pentru personalul care
urmeaza sa intocmeasca si sa semneze declaratii vamale.
25. Verificarea cunostintelor de specialitate ale persoanelor angajate ale
comisionarului in vama, care urmeaza sa intocmeasca si sa semneze declaratii
vamale in numele acestuia, se face, in scris, de catre o comisie de examinare
formata din urmatoarele persoane:
- directorul directiei regionale vamale - ca presedinte al comisiei de
examinare;
- seful Serviciului proceduri, origine, clasificare tarifara si drepturi
vamale;
- seful Brigazii de supraveghere si control vamal;
- seful Biroului organizare, salarizare, resurse umane si invatamant.
Subiectele ce fac obiectul examinarii se stabilesc pe loc, de catre comisia
de examinare. Durata examinarii este de 3 ore din momentul anuntarii
subiectelor.
Fiecare membru al comisiei de examinare acorda note pentru lucrarea scrisa.
Nota (media aritmetica dintre notele acordate de catre fiecare membru al
comisiei) minima de promovare este 7.
Secretariatul comisiei de examinare va fi asigurat de catre Directia
organizare, salarizare, resurse umane si invatamant, care va lua si masurile
necesare asigurarii confidentialitatii subiectelor. Acesta va intocmi,
totodata, si bibliografia obligatorie pentru examinare.
Data stabilita, precum si bibliografia obligatorie pentru examinare sunt
aduse la cunostinta solicitantului cu cel putin 10 zile inainte.
Imediat ce procesul de examinare a luat sfarsit, iar notele au fost
stabilite, un tabel centralizator, cuprinzand candidatii si notele obtinute, va
fi transmis Directiei reglementari si proceduri vamale.
Presedintele comisiei mixte de examinare poate stabili o periodicitate in
sustinerea examinarilor.
26. Pe baza concluziilor rezultate din verificari si a examinarii
cunostintelor profesionale, Directia reglementari si proceduri vamale
completeaza autorizatia de functionare in calitatea de comisionar in vama si o
inainteaza pentru semnare directorului general al Directiei Generale a Vamilor.
27. In aplicarea prevederilor art. 87 alin. (2) din Regulamentul de
aplicare a Codului vamal al Romaniei, extinderea activitatii de comisionar in
vama pe langa alte birouri vamale decat cele pentru care s-a emis initial
autorizatia se face pe baza unei cereri adresate Directiei Generale a Vamilor
si cu aprobarea directorului general al acesteia.
28. Modelul autorizatiei de comisionar in vama este cel prezentat in anexa
nr. 1 la prezentele norme tehnice.
III. Instructiuni privind evidentele si modul de lucru cu comisionarii in
vama
29. Cererile de agreare in calitatea de expert vamal autorizat, precum si
cererile de autorizare in calitatea de comisionar in vama se tin in evidenta,
in registre distincte, completate de Directia reglementari si proceduri vamale.
30. In declaratia vamala, la rubrica declarantului, se inscriu denumirea
comisionarului in vama si numele persoanei desemnate de expertul vamal
autorizat sa intocmeasca si sa semneze acest document.
31. In vederea declararii corecte a marfurilor, organele vamale permit
comisionarului in vama ca, inainte de depunerea declaratiei vamale, sa
examineze felul si cantitatea marfurilor. Aceasta examinare se face potrivit
reglementarilor cuprinse in Regulamentul de aplicare a Codului vamal al
Romaniei.
32. Registrele de evidenta utilizate de comisionarii in vama se certifica
de seful biroului vamal.
33. Seful biroului vamal poate dispune ca lucratorii vamali sa-si
desfasoare activitatea la sediul comisionarului in vama.
34. Trimestrial, seful biroului vamal dispune confruntarea evidentelor
vamii cu cele ale comisionarilor in vama si verificarea exactitatii, in
depozit, a marfurilor nevamuite. Pentru marfurile lipsa ca si pentru alte
nereguli constatate, dispune masurile prevazute de lege.
ANEXA 1
ROMANIA
MINISTERUL FINANTELOR
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
AUTORIZATIE
de comisionar in vama
Nr. ...................
Societatea Comerciala .................................................
(denumirea, adresa)
...........................................................................
este autorizata sa functioneze in calitatea de comisionar in vama pe langa
biroul (birourile) vamal(e) (conform anexei de pe verso) pana la data de
(conform anexei de pe verso).
Secretar de stat,
Data emiterii ........... (Format A4)
verso
ANEXA
la autorizatia de comisionar in vama
Nr. ..............
-------------------------------------------------
| Biroul vamal | Data limita de autorizare |
|__________________|____________________________|
| (1) | (2) |
|__________________|____________________________|
| | |
|__________________|____________________________|
| | |
|__________________|____________________________|
| | |
|__________________|____________________________|
ANEXA 2
--------------------------------------------------------
| VAMA ROMANA |
| |
| |
| ATESTAT NOMINAL |
| de agreare in calitatea de expert vamal autorizat |
| Nr. ...... din ............ |
| |
| |
| Domnul (doamna) ................................., |
| cu domiciliul in ................................ |
| ................................................., |
| este agreat in calitatea de expert vamal autorizat. |
| Exercitarea activitatii se va face cu respectarea |
| obligatiilor ce-i revin conform reglementarilor |
| in vigoare. |
| |
| Secretar de stat, |
|______________________________________________________|
ANEXA 3
IMPUTERNICIRE PENTRU VAMUIRE
Eu ...................................................................,
cu domiciliul stabil in ..................................................,
expert vamal, autorizat prin atestatul nominal nr. ...... din ............,
angajat si responsabil in mod solidar cu Societatea Comerciala ...........,
in calitatea de comisionar in vama prin autorizatia nr. ....... din ......,
a carei copie o anexez, imputernicesc urmatoarele persoane:
-------------------------------------------------------------------------
Tipul, seria si
Numele Data si locul numarul actului de Specimenul
si prenumele nasterii identitate cu care se de semnatura
legitimeaza
-------------------------------------------------------------------------
(1) (2) (3) (4)
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
1. Sa ne reprezinte pe langa biroul vamal .................
2. Sa semneze, in numele si in contul nostru, ca obligati principali:
- declaratiile vamale;
- documentele prin care se regleaza drepturile vamale;
- orice proces-verbal si alte documente cerute de reglementarile vamale.
3. Sa regleze taxele si penalitatile ce decurg din operatiunile vamale si
din celelalte acte prevazute mai sus.
4. Sa primeasca orice rambursare de sume si sa emita chitante.
5. Sa indeplineasca, in general, orice alte activitati ce intereseaza
autoritatea vamala.
Imi asum raspunderea civila pentru persoanele desemnate, fara a prejudicia
raspunderea eventuala pe plan penal, in special in situatii de frauda.
Ma angajez sa ma conformez procedurilor legislatiei si reglementarilor de
comert si vamale romane si sa indeplinesc obligatia de a pastra, timp de 5 ani,
documentele privind operatiunile vamale efectuate in baza prezentei imputerniciri
si a le prezenta imediat, la prima cerere, autoritatii vamale romane.
Prezenta imputernicire intra in vigoare din momentul aprobarii acesteia de
catre seful biroului vamal si este valabila pana la primirea de catre acesta a
notificarii de revocare a imputernicirii.
In caz de revocare, aceasta va avea efect dupa primirea notificarii de
catre seful biroului vamal.
Persoanele imputernicite nu sunt autorizate sa subdelege puterile ce le-au
fost acordate prin prezenta imputernicire.
Data la .................. la data de ....................
(localitatea)
Expert vamal autorizat, Imputerniciti,