DECIZIE Nr. 114 din 15 noiembrie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 354 din 21 decembrie 1994
*) Definitiva prin nerecurare.
Ion Filipescu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicata de Beleiu
Gheorghe in Dosarul nr. 6923/1994 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 2 noiembrie 1994, concluziile
partilor si ale reprezentantului Ministerului Public fiind consemnate in
incheierea cu aceeasi data, cand Curtea Constitutionala, avand nevoie de timp
pentru deliberare, a aminat pronuntarea la 7 noiembrie si apoi la 15 noiembrie.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin actiunea formulata, Beleiu Gheorghe a chemat in judecata Universitatea
Independenta "Titu Maiorescu", solicitand instantei obligarea piritei
la respectarea contractului de asociere didactica incheiat intre parti. In
motivarea cererii, reclamantul a aratat ca pirita, prin adresa nr. 76 din 15
aprilie 1994, i-a comunicat ca, incepand cu luna mai 1994, intelege sa
rezilieze conventia intervenita, deoarece dispozitiile art. 32 din Legea nr.
88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si
recunoasterea diplomelor nu permit continuarea acestei colaborari.
Cererea formeaza obiectul Dosarului nr. 6923/1994 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti, iar la termenul de 2 iunie 1994 reclamantul a invocat
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 din Legea nr. 88/1993,
sustinind, in esenta, ca ele sunt contrare art. 38 alin. (1) din Constitutie,
potrivit caruia dreptul la munca nu poate fi ingradit, iar restrangerea unor
drepturi nu este posibila decat in cazurile limitativ prevazute de art. 49 din Constitutie.
Mai arata ca dispozitiile contestate sunt contrare art. 6 pct. 1 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale la care
tara noastra este parte, astfel ca incalca si prevederile art. 20 din
Constitutie.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, prin Incheierea din 2 iunie 1994, a
suspendat judecarea cauzei si, in temeiul art. 23 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, a trimis dosarul Curtii Constitutionale pentru a se pronunta asupra
exceptiei de neconstitutionalitate. Exprimandu-si opinia, potrivit art. 23
alin. (5) din Legea nr. 47/1992, judecatoria considera ca art. 32 din Legea nr.
88/1993 "aduce atingere dreptului la munca care nu poate fi ingradit,
precum si libertatii de a alege locul de munca de catre cadrul didactic
implicat".
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat punctele
de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, iar potrivit art.
5 din aceeasi lege, relatii de la Ministerul Invatamantului.
In punctul sau de vedere, Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata,
nefiind vorba de o ingradire a dreptului la munca, si ca dispozitiile art. 32
din Legea nr. 88/1993 nu incalca nici prevederile art. 6 pct. 1 si nici ale
art. 7 lit. d) din Pactul international cu privire la drepturile economice,
sociale si culturale la care Romania este parte. Astfel, se arata ca
"Limitarea prevazuta in art. 32 al Legii art. 88/1993, pentru cadrele
didactice universitare, a dreptului de a preda la o alta institutie de invatamant
decat la cea la care au functia de baza, pana la cel mult echivalentul unei
norme didactice, s-a facut prin lege, asa cum prevede art. 49 alin. (1) din
Constitutie si fara incalcarea dreptului la munca". De asemenea, Guvernul
considera ca nu se incalca nici dispozitiile art. 20 din Constitutie, art. 32
din Legea nr. 88/1993 fiind in concordanta cu Pactul international cu privire
la drepturile economice, sociale si culturale, ratificat de Romania prin
Decretul nr. 212/1974, care in art. 6 pct. 1 prevede "dreptul la munca
include dreptul pe care il are orice persoana de a obtine posibilitatea sa-si
cistige existenta printr-o munca liber aleasa sau acceptata ...", iar in
art. 7 prevede ca orice persoana se bucura de conditii de munca juste si
prielnice care sa-i asigure, printre alte drepturi, si pe cel prevazut de lit.
d) "limitarea rationala a duratei muncii". Se arata ca la adoptarea
acestei masuri s-a avut in vedere situatia creata prin infiintarea a numeroase
institutii de invatamant particular "fara a avea asigurate cerintele
minime pentru desfasurarea unui invatamant superior de calitate".
In relatiile primite de la Ministerul Invatamantului se mentioneaza care
sunt obligatiile cadrelor didactice si se transmite in copie Ordinul
ministrului invatamantului nr. 8018 din 28 mai 1990 prin care au fost stabilite
normele didactice saptamanale in invatamantul superior. Cu privire la exceptie,
"roaga instanta sa se pronunte".
Cele doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
Tinand seama de exceptia ridicata, opinia instantei, punctul de vedere al
Guvernului, relatiile Ministerului Invatamantului, sustinerile partilor,
dispozitiile constitutionale invocate si de prevederile art. 32 din Legea nr.
88/1993, se retin cele ce urmeaza:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 si urmatoarele
din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala constata ca este competenta sa
solutioneze exceptia, fiind legal sesizata.
Art. 32 din Legea nr. 88/1993, ce formeaza obiectul controlului de
constitutionalitate, prevede in alin. (1) ca un cadru didactic cu functia de
baza la o institutie de invatamant de stat sau particular poate efectua
activitati didactice prin asociere, indiferent de forma de angajare, la alte
institutii de invatamant superior, pana la cel mult echivalentul unei norme
didactice stabilite in conformitate cu dispozitiile legale.
Art. 38 alin. (1) din Constitutie prevede ca "Dreptul la munca nu
poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea locului de munca sunt
libere".
In acelasi sens sunt si dispozitiile art. 6 pct 1 din Pactul international
cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, ratificat de Romania
prin Decretul nr. 212/1974, care prevede ca "Statele parti la prezentul
pact recunosc dreptul la munca ce cuprinde dreptul pe care il are orice
persoana de a obtine posibilitatea sa-si cistige existenta printr-o munca liber
aleasa sau acceptata si vor lua masuri potrivite pentru garantarea acestui
drept".
Dispozitiile art. 32 din Legea nr. 88/1993, limitand posibilitatea cadrelor
didactice de a efectua activitati la alte institutii de invatamant superior,
contravin in mod vadit prevederilor textului constitutional citat.
De altfel, potrivit art. 49 alin. (1) din Constitutie, exercitiul unor
drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca
se impune, dupa caz, pentru : apararea sigurantei nationale, a ordinii, a
sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor;
desfasurarea instructiei penale ; prevenirea consecintelor unei calamitati
naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
De asemenea, dispozitiile art. 32 din Legea 88/1993 contravin si
prevederilor art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile economice,
sociale si culturale, ratificat in tara noastra prin Decretul nr. 212/1974.
Textul respectiv prevede ca statele parti recunosc dreptul la munca, ce
cuprinde dreptul pe care il are orice persoana de a obtine posibilitatea sa-si
cistige existenta printr-o munca liber aleasa si acceptata si se obliga sa ia
masuri pentru garantarea acestui drept.
Potrivit prevederilor art. 20 din Constitutie, dispozitiile constitutionale
privind drepturile si libertatile cetatenilor trebuie interpretate si aplicate
in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care Romania este parte. Daca exista neconcordanta intre
pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care
Romania este parte si legile interne, au prioritate reglementarile
internationale.
In lumina tuturor acestor texte, este de retinut ca dreptul la munca al
unei persoane nu poate forma obiectul vreunei ingradiri sau limitari, fiecare
persoana fiind libera sa munceasca in masura posibilitatilor sale fizice si
intelectuale pe care doar singura le poate aprecia.
Ingradirea prevazuta de textul mentionat este de natura, pe de alta parte,
sa conduca la o discriminare intre cadrele didactice si restul salariatilor,
pentru care dreptul la munca nu este limitat prin lege, nesocotindu-se in felul
acesta si prevederile art. 16 din Constitutie, care proclama ca cetatenii sunt
egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari.
Sintagma limitarea rationala a duratei muncii, la care se refera art. 7
lit. d) din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si
culturale, nu trebuie inteleasa ca reprezentand temeiul unor ingradiri aduse
dreptului la munca, ci, dimpotriva, ca subliniind dreptul oricarui om care
munceste de a nu fi obligat la efectuarea unor activitati care sa depaseasca
posibilitatile sale.
Inlaturarea limitarii activitatii cadrelor didactice, in aceasta perioada
de organizare a invatamantului privat recent infiintat, care nu a avut inca
posibilitatea sa-si formeze cadre didactice proprii, deschide posibilitatea
folosirii cadrelor cele mai bine pregatite, masura salutara pentru ridicarea
acestui invatamant la nivelul celui de stat, contribuind tocmai prin aceasta la
asigurarea acelor cerinte minime pentru desfasurarea unui invatamant superior
de calitate.
In cadrul autonomiei universitare, garantata de art. 32 alin. (6) din
Constitutie, institutiile de invatamant privat au interesul si posibilitatea
conferita de lege si de contractul pe care il incheie cu cadrul didactic sa
controleze indeaproape indeplinirea tuturor obligatiilor didactice ce-i revin
acestuia, precum si nivelul stiintific al lectiilor predate de el, inlaturand
orice exercitiu abuziv al profesiei didactice.
Fata de toate aceste consideratii, exceptia de neconstitutionalitate
urmeaza a fi admisa, textul art. 32 din Legea nr. 88 din 17 decembrie 1993
fiind neconstitutional.
Ca urmare, in temeiul art. 13 alin. (1) lit. A. c) si al art. 25 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Beleiu Gheorghe, cu
care Curtea Constitutionala a fost sesizata de Judecatoria Sectorului 1
Bucuresti, prin Incheierea din 2 iunie 1994.
Constata ca art. 32 din Legea nr. 88/1993 este neconstitutional.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 15 noiembrie 1994.
PRESEDINTE,
acad. prof. dr. doc. Ion Filipescu
Magistrat asistent,
Constantin Burada