LEGE
Nr. 88 din 17 decembrie 1993
privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea
diplomelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 307 din 27 decembrie 1993
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutiile de invatamant superior se infiinteaza prin lege.
Art. 2
Institutiile de invatamant superior functioneaza pe principiul nonprofit,
in conformitate cu criteriile si standardele de evaluare academica si
acreditare prevazute in prezenta lege.
Art. 3
(1) Procesul de acreditare a institutiilor de invatamant superior cuprinde
doua faze:
a) autorizarea de functionare provizorie, in conditiile prevazute de art. 2
din prezenta lege, care acorda dreptul de organizare a admiterii;
b) acreditarea, care acorda dreptul de a organiza examen de licenta sau,
dupa caz, de absolvire si de a elibera diplome recunoscute de Ministerul
Invatamantului.
(2) Acreditarea trebuie obtinuta dupa 2 ani de la data absolvirii primei
promotii.
Art. 4
(1) In vederea evaluarii si acreditarii institutiilor de invatamant
superior, se infiinteaza Consiliul National de Evaluare Academica si
Acreditare, precum si comisiile de evaluare, pe profiluri sau specializari, in
subordinea acestuia.
(2) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare este constituit
din 19 - 21 membri si numit de Parlament, la propunerea Guvernului.
(3) Lista candidatilor pentru Consiliul National de Evaluare Academica si
Acreditare se face publica; contestatiile la aceasta lista se depun la
Ministerul Invatamantului in termen de 15 zile de la publicare. Dupa rezolvarea
contestatiilor, ministrul invatamantului definitiveaza lista candidatilor si o
inainteaza la Guvern.
(4) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare se reinnoieste o
data la 4 ani cu 1/3 din numarul membrilor sai.
(5) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare este format din
persoane recunoscute pentru competenta profesionala, probitate morala si
impartialitate.
(6) Presedintele, vicepresedintele si secretarul Consiliului National de
Evaluare Academica si Acreditare sunt alesi de consiliu, dintre membrii sai, la
propunerea ministrului invatamantului.
(7) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare stabileste
comisiile de evaluare si numeste membrii acestora din randul specialistilor
propusi de consiliile profesorale ale facultatilor de profil, precum si din
randul altor specialisti.
(8) Comisiile de evaluare sunt organisme permanente compuse din 7 - 9
membri, care se inlocuiesc in proportie de 1/3 o data la 4 ani. Presedintele,
vicepresedintele si secretarul fiecarei comisii sunt numiti de catre Consiliul
National de Evaluare Academica si Acreditare.
(9) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare are dreptul sa
foloseasca experti si un aparat tehnic propriu.
(10) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare si comisiile de
evaluare isi desfasoara activitatea pe baza regulamentelor aprobate prin
hotarare a Guvernului.
Art. 5
(1) Procedura de autorizare pentru functionarea provizorie cuprinde
urmatoarele operatiuni:
a) institutiile interesate in organizarea si desfasurarea unei activitati
de invatamant superior elaboreaza un raport de autoevaluare pe baza criteriilor
generale cuprinse in prezenta lege. Raportul de autoevaluare se anexeaza la
cererea de acreditare si se inainteaza Ministerului Invatamantului. Acesta transmite
de indata raportul de autoevaluare catre Consiliul National de Evaluare
Academica si Acreditare;
b) comisiile de evaluare prevazute la art. 4 alin. (7) din prezenta lege
intocmesc rapoarte de evaluare pe baza analizei raportului de autoevaluare si a
verificarii indeplinirii standardelor corespunzatoare criteriilor generale
cuprinse in lege;
c) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare elaboreaza
propriul sau raport, pe baza rapoartelor de evaluare ale comisiilor din
subordine, in care propune acordarea sau, dupa caz, neacordarea autorizatiei de
functionare provizorie pentru fiecare facultate, colegiu sau specializare in
parte.
Rapoartele comisiilor de evaluare si raportul propriu al Consiliului
National de Evaluare Academica si Acreditare constituie inscrisuri publice, cu
toate consecintele prevazute de lege;
d) in baza raportului Consiliului National de Evaluare Academica si
Acreditare si a avizului ministrului invatamantului, Guvernul acorda
institutiilor solicitante autorizatia de functionare provizorie pentru
facultatile, colegiile si specializarile care indeplinesc standardele prevazute
in prezenta lege.
(2) Modificarea structurii institutiei de invatamant superior in perioada
de functionare provizorie se supune aceleiasi proceduri de evaluare.
Art. 6
Procedura de acreditare se declanseaza dupa 2 ani de la data absolvirii
primei promotii pentru facultatile, colegiile si specializarile care
indeplinesc standardele prevazute in prezenta lege. Consiliul National de
Evaluare Academica si Acreditare, impreuna cu comisiile din subordine,
intocmeste un raport de evaluare, in baza caruia Guvernul elaboreaza proiectul
de lege privind infiintarea institutiei de invatamant superior cu facultatile,
colegiile si specializarile propuse spre acreditare.
Art. 7
In cazul unui raport de evaluare negativ pentru toate facultatile,
colegiile si specializarile, prin hotarare a Guvernului se retrage autorizatia
de functionare provizorie institutiei respective.
Art. 8
Institutia de invatamant superior autorizata provizoriu are dreptul de a
angaja si promova prin concurs personal didactic, auxiliar si administrativ, in
conditiile legii.
Art. 9
Facultatile, colegiile si specializarile institutiei de invatamant superior
se supun periodic, din 5 in 5 ani, evaluarii academice de catre Consiliul
National de Evaluare Academica si Acreditare. In situatia unui raport
nefavorabil al acestuia, Ministerul Invatamantului avertizeaza institutia de
invatamant superior cu privire la facultatea, colegiul sau specializarea in
cauza si, dupa un an, in baza unei noi evaluari cu rezultat negativ, prin ordin
al ministrului invatamantului, se dispune incetarea scolarizarii in facultatea,
colegiul sau specializarea in cauza, incepand cu anul I.
Art. 10
(1) In situatia in care nici o facultate, nici un colegiu sau nici o
specializare a unei institutii de invatamant superior nu mai indeplineste
standardele corespunzatoare criteriilor de evaluare academica la care este
supusa periodic, institutia de invatamant se desfiinteaza prin lege.
(2) Proiectul de lege privind desfiintarea institutiei de invatamant
superior se inainteaza Parlamentului de catre Guvern, la propunerea Consiliului
National de Evaluare Academica si Acreditare.
Art. 11
(1) Studentii institutiei de invatamant superior de stat care isi inceteaza
activitatea pot sa-si continue studiile in cadrul oricarei institutii de
invatamant superior acreditate sau autorizate provizoriu, cu acordul
institutiei de invatamant superior primitoare si cu respectarea criteriilor si
conditiilor stabilite de senatul universitar al acesteia.
(2) Studentii institutiei de invatamant superior particular care isi
inceteaza activitatea pot sa-si continue studiile in cadrul oricarei institutii
de invatamant superior particular acreditate sau autorizate provizoriu, cu
acordul institutiei de invatamant superior primitoare si cu respectarea
conditiilor si criteriilor stabilite de senatul universitar al acesteia.
Art. 12
Institutiile de invatamant superior in functiune la data de 22 decembrie
1989 sunt supuse numai procedurii de evaluare academica periodica, conform art.
9 din prezenta lege.
Art. 13
(1) Cheltuielile privind organizarea si functionarea Consiliului National
de Evaluare Academica si Acreditare, precum si ale comisiilor din subordine
sunt prevazute in bugetul propriu.
(2) Institutiile interesate in organizarea si desfasurarea unei activitati
de invatamant superior achita la data depunerii cererii o taxa pentru fiecare
faza a procedurii de acreditare pentru fiecare profil sau specializare, in
cuantumul a zece salarii lunare brute de profesor universitar din invatamantul
de stat, cu vechime maxima. Taxa se depune in contul Consiliului National de
Evaluare Academica si Acreditare.
Art. 14
Examenul de licenta sau, dupa caz, de absolvire, sustinut la institutiile,
facultatile, colegiile si specializarile acreditate, se desfasoara potrivit
metodologiei aprobate de Ministerul Invatamantului.
Art. 15
Diplomele de licenta sau, dupa caz, de absolvire eliberate de institutiile
de invatamant superior pentru absolventii facultatilor, colegiilor sau
specializarilor acreditate sunt recunoscute de drept de catre Ministerul
Invatamantului.
Art. 16
Institutiile de invatamant superior pot organiza admiterea si pot continua
activitatea de invatamant la specializarile pentru care au obtinut autorizatia
de functionare provizorie sau acreditarea.
Art. 17
Au dreptul de organizare a doctoratului, a activitatii postuniversitare si
de perfectionare numai institutiile de invatamant superior care indeplinesc
conditiile stabilite prin Legea invatamantului.
Art. 18
Rapoartele Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare, precum
si avizul ministrului invatamantului se aduc si la cunostinta institutiilor
care solicita organizarea si desfasurarea unei activitati de invatamant
superior.
CAP. 2
Criterii si standarde de evaluare academica si acreditare
Art. 19
(1) Procedura de evaluare academica si acreditare se bazeaza pe un ansamblu
de criterii generale si standarde obligatorii.
(2) Criteriile se refera la domeniile fundamentale de organizare si
functionare specifice institutiilor de invatamant superior: personal didactic,
continut, baza materiala, activitate de cercetare si activitate financiara.
(3) Standardele corespund fiecarui criteriu si indica nivelurile minime
obligatorii in procesul de evaluare si acreditare. Aceste niveluri sunt
diferentiate pentru perioada functionarii provizorii sau pentru perioada
ulterioara infiintarii prin lege.
Art. 20
(1) Prin personal didactic, conform prezentei legi, se intelege personalul
care desfasoara activitati didactice in institutia de invatamant superior.
(2) Personalul didactic trebuie sa indeplineasca cerintele legale pentru
ocuparea posturilor didactice.
(3) Pentru obtinerea autorizatiei de functionare provizorie, institutia
trebuie sa aiba la fiecare facultate, colegiu si specializare cel putin 70% din
posturi, constituite conform normativelor legale, acoperite cu cadre didactice
titularizate in invatamantul superior dupa normele legale, si cel putin 30%
cadre didactice cu grad de profesor si conferentiar, angajate cu norma de baza
sau cu statut de cadru didactic asociat.
(4) Pentru obtinerea acreditarii, institutia de invatamant superior trebuie
sa aiba la fiecare facultate, colegiu si specializare cel putin 50% cadre
didactice cu norma de baza, titularizate in invatamantul superior dupa normele
legale, iar dintre acestea, cel putin 30% sa fie profesori si conferentiari.
(5) Pentru obtinerea acreditarii, personalul de conducere al institutiei de
invatamant superior (rector, prorector, decan, prodecan, secretar stiintific),
precum si sefii de catedra trebuie sa fie cadre didactice cu norma de baza in
institutie si sa aiba gradul de profesor sau conferentiar universitar titular.
Art. 21
(1) Pentru obtinerea autorizatiei de functionare provizorie si pentru
acreditare, planurile de invatamant trebuie sa cuprinda discipline obligatorii,
optionale si facultative, corespunzator standardelor stabilite pe plan
national.
(2) Programele analitice ale disciplinelor de studiu trebuie sa raspunda
acelorasi cerinte ca si planurile de invatamant.
Art. 22
Formatiunile de studiu (serii, grupe, subgrupe) trebuie sa respecte normele
legale.
Art. 23
(1) Pentru obtinerea acreditarii institutiei de invatamant superior,
titularii de discipline au obligatia de a fi elaborat cursuri si alte lucrari
necesare procesului de invatamant.
(2) Conducerea institutiei de invatamant superior are obligatia de a
asigura multiplicarea lucrarilor sus-mentionate in numar corespunzator si de a
le pune la dispozitia studentilor.
Art. 24
(1) In vederea acreditarii, primele trei serii de absolventi ai
institutiilor de invatamant superior autorizate provizoriu sustin examenul de
licenta sau, dupa caz, de absolvire la facultatile, respectiv colegiile
stabilite de Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare.
(2) Din comisiile de examinare nu pot face parte cadrele didactice care au
desfasurat activitati la facultatile sau colegiile de la care provin candidatii
ce urmeaza sa sustina examenul de licenta sau de absolvire, in conditiile
prevazute la alin. (1).
(3) Diplomele de licenta sau, dupa caz, de absolvire pentru cei care
promoveaza examenele in conditiile prevazute la alin. (1) se elibereaza de
institutia organizatoare. In aceste diplome se specifica obligatoriu institutia
care a asigurat scolarizarea. Diplomele sunt recunoscute de Ministerul
Invatamantului.
(4) Pentru acreditare, pe langa indeplinirea celorlalte conditii prevazute
de lege, este necesar ca minimum 51% din totalul absolventilor fiecareia dintre
primele trei serii sa promoveze examenul de licenta sau, dupa caz, de
absolvire.
(5) In cazul in care una dintre primele serii de absolventi nu indeplineste
conditia prevazuta la alin. (4), facultatea, colegiul sau specializarea pierde
dreptul de scolarizare pentru anul I, incepand cu urmatorul an universitar.
(6) In perioada de functionare provizorie, institutia de invatamant
superior este obligata sa respecte standardele care au stat la baza acordarii
autorizatiei.
In acest sens, Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare,
precum si alte autoritati publice abilitate prin lege efectueaza controale
anuale si ori de cate ori se considera necesar.
In situatia constatarii neindeplinirii conditiilor prevazute prin prezenta
lege se aplica dispozitiile alin. (5).
Art. 25
(1) Baza materiala a institutiei de invatamant superior trebuie sa
corespunda standardelor desfasurarii unui proces instructiv-educativ de
calitate.
(2) Pentru obtinerea autorizatiei de functionare provizorie, institutia
trebuie sa faca dovada ca dispune de:
a) spatii adecvate procesului de invatamant in proprietate sau prin
inchiriere;
b) laboratoare proprii sau inchiriate, cu dotare corespunzatoare pentru un
an in avans fata de anul scolarizat;
c) biblioteca dotata cu sala de lectura si fond de carte propriu,
corespunzator continutului disciplinelor predate si nivelului acestora.
(3) Pentru obtinerea acreditarii, institutia de invatamant superior trebuie
sa faca dovada ca in perioada de functionare provizorie a utilizat cel putin
25% din venituri pentru investitii in baza materiala proprie.
(4) Dupa doua cicluri de scolarizare ulterioare infiintarii prin lege,
institutia de invatamant superior trebuie sa faca dovada ca dispune in
proprietate de cel putin 50% din spatiile de invatamant si ca, in toata
perioada anterioara, a utilizat cel putin 25% din venituri pentru investitii in
baza materiala proprie.
Art. 26
Institutiile care solicita autorizatia de functionare provizorie sau
acreditarea trebuie sa dovedeasca faptul ca personalul didactic si de cercetare
propriu desfasoara activitati de cercetare stiintifica valorificate prin
publicatii, contracte, expertize, consultanta sau prin alte modalitati.
Art. 27
La evaluarea academica periodica a institutiilor, facultatilor, colegiilor
si specializarilor trebuie indeplinite standardele stabilite pentru procesul de
acreditare si celelalte prevederi legale.
CAP. 3
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 28
Institutiile cu activitati de invatamant superior infiintate dupa 22
decembrie 1989 sunt obligate sa solicite autorizatia de functionare provizorie
in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 29
Autorizarea provizorie si acreditarea recunosc valabilitatea intregii
activitati desfasurate de institutiile de invatamant superior pana la data
acordarii acestora.
Art. 30
In intelesul prezentei legi, filialele institutiilor, facultatilor,
colegiilor sau specializarilor sunt considerate unitati distincte. Acestea se
supun separat procedurii de evaluare academica si acreditare prevazute in
prezenta lege.
Art. 31
Denumirea de universitate poate fi folosita numai de institutia de
invatamant superior autorizata sau acreditata.
Art. 32
(1) Cadrul didactic cu functia de baza la o institutie de invatamant de
stat sau particular poate efectua activitati didactice prin asociere,
indiferent de forma de angajare, la alte institutii de invatamant superior,
pana la cel mult echivalentul unei norme didactice stabilite in conformitate cu
dispozitiile legale.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si personalului didactic asociat
institutiilor de invatamant superior, provenit din alte sectoare de activitate.
(3) Cadrul didactic asociat are obligatia de a face cunoscut, prin
declaratie scrisa, conducatorului institutiei in care are functia de baza,
precum si rectorilor institutiilor la care este asociat, numarul orelor
didactice prestate prin asociere.
Art. 33
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, Guvernul propune Parlamentului constituirea Consiliului National de
Evaluare Academica si Acreditare.
(2) In termen de 30 de zile de la constituire, Consiliul National de
Evaluare Academica si Acreditare stabileste comisiile de evaluare din subordine
si numeste membrii acestora.
(3) In acelasi interval, Consiliul National de Evaluare Academica si
Acreditare elaboreaza regulamentele proprii de functionare.
Art. 34
(1) Continuarea activitatii de invatamant superior in alte conditii decat
cele prevazute prin prezenta lege atrage dupa sine raspunderea legala a celor
vinovati.
(2) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare face publica
lista cuprinzand facultatile, colegiile si specializarile care nu au fost autorizate
provizoriu sau acreditate.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 16 noiembrie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16
noiembrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN