LEGE
Nr. 88 din 17 decembrie 1993 * Republicata
privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea
diplomelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 552 din 11 noiembrie 1999
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 144 din 27 iulie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 361 din 29 iulie
1999, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 88 din 17 decembrie 1993 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutiile de invatamant superior se infiinteaza prin lege.
Art. 2
(1) Institutiile de invatamant superior functioneaza pe principiul
nonprofit, in conformitate cu criteriile si standardele de evaluare academica
si acreditare prevazute prin lege.
(2) Institutiile de invatamant superior sunt, in conditiile legii,
universitati, institute, academii de studii si altele similare.
Art. 3
(1) Procesul de acreditare a institutiilor de invatamant superior cuprinde
doua faze:
a) autorizarea de functionare provizorie, care acorda dreptul de organizare
a admiterii si de desfasurare a procesului de invatamant;
b) acreditarea, care acorda si dreptul de a organiza examen de licenta, de
diploma sau, dupa caz, de absolvire si de a emite diplome recunoscute de
Ministerul Educatiei Nationale.
(2) Asigurarea calitatii procesului de invatamant se face prin evaluare
periodica.
(3) Evaluarea se face la nivelul specializarilor universitare si/sau la
nivelul structurilor institutionale. Evaluarea la nivelul structurilor
institutionale se face pentru departamente, colegii, facultati si/sau
institutii de invatamant superior.
(4) Procesul de evaluare academica se realizeaza prin evaluare interna, in
cadrul institutiei respective, si prin evaluare externa realizata de catre
Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare, potrivit legii.
Art. 4
(1) In vederea evaluarii si acreditarii institutiilor de invatamant
superior, pentru asigurarea calitatii procesului de invatamant, se infiinteaza
Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare, sub control
parlamentar. Consiliul are in subordine comisii de evaluare pe domenii,
profiluri si/sau specializari.
(2) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare este constituit
din 19 - 21 membri si este numit de Parlament, la propunerea Guvernului.
(3) Lista cuprinzand candidatii pentru Consiliul National de Evaluare
Academica si Acreditare este alcatuita de catre Ministerul Educatiei Nationale
pe baza propunerilor senatelor institutiilor acreditate si se face publica.
Contestatiile la aceasta lista se depun la Ministerul Educatiei Nationale in
termen de 15 zile de la publicare. Dupa rezolvarea contestatiilor, Ministerul
Educatiei Nationale definitiveaza lista cuprinzand candidatii si o inainteaza
Guvernului.
(4) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare se reinnoieste o
data la 4 ani cu o treime din numarul membrilor sai.
(5) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare este format din
persoane recunoscute pentru competenta profesionala, probitate morala si
impartialitate.
(6) Presedintele, vicepresedintele si secretarul Consiliului National de
Evaluare Academica si Acreditare sunt alesi de consiliu, dintre membrii sai, la
propunerea ministrului educatiei nationale.
(7) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare stabileste
comisiile de evaluare si numeste membrii acestora din randul specialistilor
propusi de consiliile facultatilor din institutiile de invatamant superior
acreditate.
(8) Comisiile de evaluare sunt organisme permanente compuse din 7 - 9
membri, care se inlocuiesc in proportie de o treime o data la 4 ani.
Presedintele, vicepresedintele si secretarul fiecarei comisii sunt numiti de
catre Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare.
(9) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare are dreptul sa
foloseasca experti si un aparat tehnic propriu.
(10) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare si comisiile de
evaluare isi desfasoara activitatea pe baza regulamentelor aprobate prin
hotarare a Guvernului.
Art. 5
(1) Procedura de autorizare pentru functionarea provizorie cuprinde
urmatoarele operatiuni:
a) institutia interesata in organizarea si desfasurarea unor activitati de
invatamant superior elaboreaza un raport de autoevaluare pentru fiecare
specializare, pe baza criteriilor generale cuprinse in prezenta lege; raportul
de autoevaluare se anexeaza la cererea inaintata Ministerului Educatiei
Nationale, care verifica legalitatea cererii; acesta transmite de indata
raportul de autoevaluare Consiliului National de Evaluare Academica si
Acreditare;
b) comisiile de evaluare prevazute la art. 4 alin. (7) intocmesc rapoarte
de evaluare pe baza analizei raportului de autoevaluare si a verificarii
indeplinirii standardelor corespunzatoare criteriilor generale cuprinse in
lege, precum si prin vizite la institutia solicitanta;
c) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare elaboreaza
propriul sau raport, pe baza rapoartelor de evaluare ale comisiilor din
subordine si a constatarilor proprii, in care propune acordarea sau, dupa caz,
neacordarea autorizatiei de functionare provizorie pentru fiecare facultate,
colegiu sau specializare in parte; raportul Consiliului National de Evaluare
Academica si Acreditare se transmite Ministerului Educatiei Nationale si
institutiei solicitante;
d) in baza raportului Consiliului National de Evaluare Academica si
Acreditare si a avizului ministrului, Ministerul Educatiei Nationale elaboreaza
proiectul de hotarare a Guvernului, iar Guvernul acorda institutiei solicitante
autorizatia de functionare provizorie pentru facultatile, colegiile si
specializarile care indeplinesc standardele prevazute in prezenta lege.
(2) Infiintarea unei institutii de invatamant superior prin divizare se
face prin lege, la propunerea senatului universitar al institutiei respective,
dupa parcurgerea procedurilor de evaluare si acreditare.
(3) Infiintarea unei institutii de invatamant superior prin reunire de
institutii si/sau facultati se face prin lege, la propunerea senatelor
universitare ale institutiilor implicate, dupa parcurgerea procedurilor de
evaluare si acreditare.
(4) Institutia de invatamant superior infiintata potrivit alin. (2) sau (3)
trebuie sa aiba cel putin o facultate acreditata cu predare in limba romana, la
declansarea procedurii de infiintare.
Art. 6
(1) Procedura de acreditare se declanseaza la cererea institutiei de
invatamant superior interesate, pentru facultatile, colegiile si specializarile
care indeplinesc conditiile si standardele prevazute de lege.
(2) Termenul de depunere a cererii nu poate depasi 2 ani de la data
absolvirii celei de-a treia promotii, dupa obtinerea autorizatiei de
functionare provizorie, sub sanctiunea ridicarii autorizatiei de functionare
provizorie.
(3) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare, impreuna cu
comisiile din subordine, intocmeste un raport de evaluare, in baza caruia
Guvernul initiaza proiectul de lege privind infiintarea institutiei de
invatamant superior cu facultatile, colegiile si specializarile propuse spre
acreditare.
Art. 7
(1) In cazul unor rapoarte de evaluare negative pentru toate facultatile,
colegiile si specializarile, prin hotarare a Guvernului se retrage autorizatia
de functionare provizorie institutiei respective, aceasta intrand in procesul
de lichidare, incepand cu anul I.
(2) In cazul unor rapoarte de evaluare negative numai pentru o parte dintre
facultatile, colegiile si specializarile institutiei, prin hotarare a
Guvernului se retrage autorizatia de functionare provizorie pentru acestea, care
intra in procesul de lichidare, incepand cu anul I.
Art. 8
Institutia de invatamant superior autorizata provizoriu are dreptul de a
angaja si de a promova prin concurs personal didactic, auxiliar si
administrativ, in conditiile legii.
Art. 9
(1) Facultatile, colegiile si specializarile institutiei de invatamant
superior se supun periodic, din 5 in 5 ani, evaluarii academice de catre
Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare. In situatia unui raport
nefavorabil al acestuia, Ministerul Educatiei Nationale avertizeaza institutia
de invatamant superior cu privire la facultatea, colegiul sau specializarea in
cauza si, dupa un an, in baza unei noi evaluari cu rezultat negativ, prin ordin
al ministrului educatiei nationale, se dispune incetarea scolarizarii in
facultatea, colegiul sau specializarea in cauza incepand cu anul I.
(2) Specializarile acreditate, pentru care nu sunt depuse rapoarte in
vederea evaluarii periodice, intr-un termen de maximum un ciclu de scolarizare
de la data intrarii in vigoare a prezentei legi intra in lichidare. Ministerul
Educatiei Nationale este obligat sa avertizeze institutia de invatamant
superior cu cel putin 6 luni inainte de expirarea termenului pentru depunerea
rapoartelor respective.
(3) In primii 5 ani dupa obtinerea acreditarii institutiile de invatamant
superior nou-infiintate se supun, dupa caz, controalelor anuale ale Consiliului
National de Evaluare Academica si Acreditare, care monitorizeaza indeplinirea
standardelor de acreditare. Pentru aceste controale nu se percep taxe.
Art. 10
(1) In situatia in care nici o facultate, nici un colegiu sau nici o
specializare a unei institutii de invatamant superior nu mai indeplineste
standardele corespunzatoare criteriilor de evaluare academica la care este
supusa periodic, institutia de invatamant se desfiinteaza prin lege.
(2) Proiectul de lege privind desfiintarea institutiei de invatamant
superior se inainteaza Parlamentului de catre Guvern, la propunerea Consiliului
National de Evaluare Academica si Acreditare.
(3) Actul oficial privind desfiintarea unei institutii de invatamant
superior trebuie sa reglementeze, in conditiile legii, situatia studentilor si
baza materiala.
Art. 11
Facultatile, colegiile si specializarile din institutiile de invatamant
superior in functiune la data de 22 decembrie 1989 sunt supuse numai procedurii
de evaluare academica periodica, in conformitate cu prevederile art. 9.
Art. 12
(1) Cheltuielile privind organizarea si functionarea Consiliului National
de Evaluare Academica si Acreditare, ale comisiilor din subordine, precum si
ale expertilor utilizati sunt prevazute in bugetul propriu.
(2) Institutiile interesate in organizarea si desfasurarea unei activitati
de invatamant superior achita la data depunerii cererii o taxa pentru fiecare
faza a procedurii de acreditare pentru fiecare facultate, colegiu si
specializare, in cuantumul a zece salarii lunare brute de profesor universitar
din invatamantul de stat, cu vechime maxima.
(3) Pentru evaluarea academica periodica, prevazuta la art. 9 alin. (1),
taxa este de trei salarii lunare brute de profesor universitar din invatamantul
de stat cu vechime maxima, pentru fiecare facultate, colegiu ori specializare.
(4) Pentru evaluarea programelor de studii aprofundate sau master, taxa
este de un salariu lunar brut de profesor universitar cu vechime maxima.
(5) Taxa se depune in contul Consiliului National de Evaluare Academica si
Acreditare.
Art. 13
Examenul de licenta sau de diploma ori, dupa caz, de absolvire, sustinut la
institutiile, facultatile, colegiile si specializarile acreditate, se
desfasoara potrivit criteriilor generale aprobate de Ministerul Educatiei
Nationale si criteriilor specifice aprobate de senatul universitar.
Art. 14
Diplomele eliberate de institutiile de invatamant superior pentru
absolventii facultatilor, colegiilor sau specializarilor acreditate sunt
recunoscute de drept de catre Ministerul Educatiei Nationale.
Art. 15
Institutiile de invatamant superior pot organiza admiterea si pot continua
activitatea de invatamant la specializarile pentru care au obtinut autorizatia
de functionare provizorie sau acreditarea.
Art. 16
Au dreptul de organizare a invatamantului postuniversitar, inclusiv a
doctoratului, numai institutiile de invatamant superior acreditate care
indeplinesc conditiile stabilite prin lege.
Art. 17
Rapoartele Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare, precum
si avizul ministrului educatiei nationale se aduc la cunostinta si
institutiilor care solicita organizarea si desfasurarea unei activitati de
invatamant superior. Avizul ministrului educatiei nationale se comunica si
Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare.
CAP. 2
Criterii si standarde de evaluare academica si acreditare
Art. 18
(1) Procedura de evaluare academica si acreditare se bazeaza pe un ansamblu
de criterii generale si standarde obligatorii.
(2) Criteriile se refera la domeniile fundamentale de organizare si
functionare specifice institutiilor de invatamant superior: personal didactic,
continutul invatamantului, baza materiala, activitate de cercetare si
activitate financiara, structuri institutionale, administrative si manageriale,
conform legii.
(3) Standardele corespund fiecarui criteriu si indica nivelurile minime
obligatorii in procesul de evaluare si acreditare. Aceste niveluri sunt
diferentiate pentru perioada functionarii provizorii sau pentru perioada
ulterioara infiintarii prin lege.
Art. 19
(1) Prin personal didactic, conform prezentei legi, se intelege personalul
care desfasoara activitati didactice in institutia de invatamant superior.
(2) Personalul didactic trebuie sa indeplineasca cerintele legale pentru
ocuparea posturilor didactice.
(3) Pentru obtinerea autorizatiei de functionare provizorie institutia
trebuie sa aiba la fiecare specializare cel putin 70% din posturi, constituite
conform normativelor legale, acoperite cu cadre didactice titularizate in
invatamantul superior dupa normele legale si cel putin 20% cadre didactice cu
titlul de profesor universitar si conferentiar universitar, angajate cu norma
de baza sau cu statut de cadru didactic asociat.
(4) Pentru obtinerea acreditarii institutia de invatamant superior trebuie
sa aiba, la fiecare facultate, colegiu si specializare, cel putin 50% din
totalul posturilor cadre didactice cu norma de baza sau cu post rezervat,
titularizate in invatamantul superior conform normelor legale, iar dintre
acestea cel putin 20% sa fie profesori universitari si conferentiari
universitari.
(5) Pentru obtinerea acreditarii personalul de conducere al institutiei de
invatamant superior (rector, prorector, decan, prodecan), precum si sefii de
catedra trebuie sa fie cadre didactice cu norma de baza in institutie si sa
aiba gradul de profesor universitar sau conferentiar universitar titular.
Art. 20
(1) Pentru obtinerea autorizatiei de functionare provizorie si pentru
acreditare planurile de invatamant trebuie sa cuprinda discipline obligatorii,
optionale si facultative, corespunzator standardelor stabilite pe plan national
de catre Ministerul Educatiei Nationale, la propunerea Consiliului National de
Evaluare Academica si Acreditare.
(2) Programele analitice ale disciplinelor de studiu trebuie sa raspunda
acelorasi cerinte ca si planurile de invatamant.
Art. 21
Organizarea formatiunilor de studiu (serii, grupe, subgrupe) se face cu
respectarea normelor legale.
Art. 22
(1) Pentru obtinerea acreditarii institutiei de invatamant superior
titularii de discipline au obligatia de a fi elaborat cursuri si alte lucrari
necesare procesului de invatamant.
(2) Conducerea institutiei de invatamant superior are obligatia de a
asigura multiplicarea lucrarilor sus-mentionate in numar corespunzator si de a
le pune la dispozitie studentilor.
Art. 23
(1) In vederea acreditarii, primele trei serii de absolventi ai
institutiilor de invatamant superior autorizate provizoriu sustin examenul de
licenta sau, dupa caz, de absolvire la facultatile, respectiv colegiile,
stabilite de Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare.
(2) Din comisiile de examinare nu pot face parte cadrele didactice care au
desfasurat activitati la facultatile sau colegiile de la care provin candidatii
care urmeaza sa sustina examenul de licenta sau de absolvire, in conditiile
prevazute la alin. (1).
(3) Diplomele de licenta sau, dupa caz, de absolvire pentru cei care
promoveaza examenele in conditiile prevazute la alin. (1) se elibereaza de
institutia organizatoare. In aceste diplome se specifica in mod obligatoriu
institutia care a asigurat scolarizarea. Diplomele sunt recunoscute de
Ministerul Educatiei Nationale.
(4) Pentru acreditare, pe langa indeplinirea celorlalte conditii prevazute
de lege, este necesar ca cel putin 51% din totalul primelor trei serii de
absolventi sa promoveze examenul de licenta sau de diploma ori, dupa caz, de
absolvire, pana la termenul prevazut la art. 6 alin. (2). Pentru fiecare serie
de absolventi promovabilitatea in interiorul termenului prevazut la art. 6
alin. (2) trebuie sa fie de cel putin 40% .
(5) In cazul in care conditiile prevazute la alin. (4) nu sunt indeplinite,
facultatea, colegiul sau specializarea intra in procesul de lichidare incepand
cu anul I.
(6) In perioada de functionare provizorie institutia de invatamant superior
este obligata sa respecte standardele care au stat la baza acordarii
autorizatiei. Structurile institutionale de invatamant superior si conditiile
de functionare a specializarilor pentru care au fost date autorizatii de
functionare provizorie pot fi modificate numai in conditiile reluarii
procedurilor de evaluare. Consiliul National de Evaluare Academica si
Acreditare, precum si alte autoritati publice abilitate prin lege efectueaza
controale ori de cate ori se considera necesar, fara percepere de taxe. In
situatia in care se constata neindeplinirea conditiilor prevazute in prezenta
lege se aplica dispozitiile alin. (5).
Art. 24
(1) Baza materiala a institutiei de invatamant superior trebuie sa
corespunda standardelor desfasurarii unui proces instructiv-educativ de
calitate.
(2) Pentru obtinerea autorizatiei de functionare provizorie institutia
trebuie sa faca dovada ca dispune de:
a) spatii adecvate procesului de invatamant, in proprietate sau prin
inchiriere;
b) laboratoare proprii sau inchiriate, cu dotare corespunzatoare pentru un
an in avans fata de anul scolarizat;
c) biblioteca dotata cu sala de lectura si fond de carte propriu
corespunzator continutului disciplinelor predate si nivelului acestora.
(3) Pentru obtinerea acreditarii institutia de invatamant superior trebuie
sa faca dovada ca in perioada de functionare provizorie a utilizat cel putin
25% din venituri pentru investitii in baza materiala proprie.
(4) Dupa doua cicluri de scolarizare ulterioare infiintarii prin lege,
institutia de invatamant superior trebuie sa faca dovada ca dispune in
proprietate de cel putin 50% din spatiile de invatamant si ca, in toata perioada
anterioara, a utilizat cel putin 25% din venituri pentru investitii in baza
materiala proprie.
Art. 25
(1) Institutiile care solicita autorizatia de functionare provizorie sau
acreditarea trebuie sa dovedeasca faptul ca personalul didactic si de cercetare
propriu desfasoara activitati de cercetare stiintifica valorificate prin
publicatii, contracte, expertize, consultanta sau prin alte modalitati.
(2) In vederea obtinerii autorizatiei de functionare provizorie sau a
acreditarii, institutia de invatamant superior trebuie sa faca dovada ca
dispune de structuri de management academic si administrativ, adecvate fiecarei
etape.
Art. 26
La evaluarea academica periodica a facultatilor, colegiilor si
specializarilor, dupa caz, acestea trebuie sa indeplineasca standardele
stabilite pentru procesul de acreditare si celelalte prevederi legale.
CAP. 3
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27
Institutiile cu activitati de invatamant superior infiintate dupa 22
decembrie 1989 sunt obligate sa solicite autorizatia de functionare provizorie
in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 28
Prin acreditare se recunoaste valabilitatea intregii activitati desfasurate
de institutiile de invatamant superior pana la data acordarii acesteia.
Art. 29
In intelesul prezentei legi, filialele institutiilor, facultatilor,
colegiilor sau specializarilor sunt considerate unitati distincte. Acestea se
supun separat procedurii de evaluare academica si acreditare prevazute in
prezenta lege.
Art. 30
(1) Pot desfasura activitati de invatamant superior si pot utiliza
denumirile universitate, institut, academie de studii sau altele similare numai
institutiile de invatamant superior autorizate sa functioneze provizoriu sau
acreditate.
(2) Desfasurarea de activitati de invatamant superior de catre unitati
neautorizate, precum si asumarea denumirii universitate, in sensul de
institutie de invatamant superior, sau asumarea de calitati si atributii
academice se pedepsesc conform legii penale.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica, treptat, si institutiilor cu
activitati de invatamant superior, aflate in lichidare, carora li s-a retras
dreptul de scolarizare incepand cu anul I, in conditiile legii.
(4) Institutiile care desfasoara activitate de invatamant superior sunt
obligate sa afiseze, la loc vizibil, actele prin care au fost autorizate
provizoriu sau acreditate, dupa caz.
(5) Sesizarea organelor de urmarire penala se face de catre Ministerul
Educatiei Nationale, Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare sau
de catre orice alta persoana fizica sau juridica care se considera lezata in
drepturile sale prin functionarea institutiei in cauza.
Art. 31
(1) Cadrul didactic cu functia de baza la o institutie de invatamant de
stat sau particular poate efectua activitati didactice prin asociere,
indiferent de forma de angajare, la alte institutii de invatamant superior, in
conformitate cu prevederile legale si cu Carta Universitara.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si personalului didactic asociat
institutiilor de invatamant superior, provenit din alte sectoare de activitate.
(3) Cadrul didactic asociat are obligatia de a face cunoscut, prin
declaratie scrisa, conducatorului institutiei in care are functia de baza,
precum si rectorilor institutiilor la care este asociat, numarul orelor
didactice prestate prin asociere.
Art. 32
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul propune Parlamentului constituirea Consiliului National de Evaluare
Academica si Acreditare.
(2) In termen de 30 de zile de la constituire Consiliul National de
Evaluare Academica si Acreditare stabileste comisiile de evaluare din subordine
si numeste membrii acestora.
(3) In acelasi interval Consiliul National de Evaluare Academica si
Acreditare elaboreaza regulamentele proprii de functionare.
Art. 33
(1) Desfasurarea de activitati de invatamant superior si eliberarea de acte
de studii, in alte conditii decat cele prevazute prin prezenta lege, atrag
raspunderea civila sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
(2) Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare face publica
lista cuprinzand facultatile, colegiile si specializarile care nu au fost autorizate
provizoriu sau acreditate.
(3) Perceperea de taxe scolare si eliberarea de acte de studii, in cadrul
unei activitati desfasurate in alte conditii decat cele prevazute de prezenta
lege, atrag raspunderea civila sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
Art. 34
(1) Se considera desfiintata o specializare pentru care, din diferite
motive, institutia nu a mai scolarizat, incepand cu anul I, o perioada minima
egala cu un ciclu de scolarizare. Reluarea activitatii la aceste specializari
presupune o noua autorizare de functionare.
(2) Desfiintarea institutiei de invatamant superior se face in momentul
incetarii totale a activitatii acesteia din diferite motive sau in cazul in
care se constata ca institutia desfasoara activitati ostile statului roman sau
in contradictie cu legile si cu Constitutia Romaniei.