DECIZIE Nr. 14
din 9 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti, cat si a ordonantei in ansamblu, a dispozitiilor art. 12 alin.
(4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin.
(3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 si ale art. 9 alin.
(7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 5 februarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor
- judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader -
judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, cat şi a
ordonanţei în ansamblu, a dispoziţiilor art. 12 alin. (4) din Legea bugetului
de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de
stat pe anul 2003 nr. 631/2002 şi ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de
stat pe anul 2004 nr. 507/2003, excepţie ridicată de Horia Adrian Peptea,
Ionela Văleanu, Mihaela Lascu, Elena Mihaela Colceriu Dandu, Victoria Borcoman,
Elena Niciu, Emilia Răţoi, Elena Itu, Simona Magda Lupancea, Ana Şerban, Eniko
Nagy, Angela Topală şi Edidca Biro în Dosarul nr. 727/62/M/2006 al Tribunalului
Braşov - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, arătand că textele de lege au încetat să mai
producă efecte juridice.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 17 octombrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 727/62/M/2006, Tribunalul Braşov - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind
unele măsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor
categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din
organele autorităţii judecătoreşti, cat şi a ordonanţei în ansamblu, a dispoziţiilor art. 12 alin. (4)
din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3)
din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 şi ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, excepţie ridicată de judecătorii Horia Adrian Peptea şi Ionela
Văleanu, precum şi de grefierii Mihaela Lascu, Elena Mihaela Colceriu Dandu,
Victoria Borcoman, Elena Niciu, Emilia Răţoi, Elena Itu, Simona Magda Lupancea,
Ana Şerban, Eniko Nagy, Angela Topală şi Edidca Biro cu prilejul soluţionării unui
litigiu de muncă avand ca
obiect pretenţii pentru plata primelor de vacanţă.
Tribunalul Braşov - Secţia civilă, însuşindu-şi motivele invocate de autorii excepţiei, apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucat textele de lege criticate au avut o
aplicabilitate limitată în timp, iar în prezent nu mai sunt în vigoare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA, examinand încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat de autorii acesteia, îl
constituie dispoziţiile art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea
funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar,
precum şi a personalului din organele autorităţii judecătoreşti, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr.
386/2001, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001, ale art. 12 alin. (4)
din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie
2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 863 din 29 noiembrie
2002, precum şi dispoziţiile art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe
anul 2004 nr. 507/2003, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 853 din 2 decembrie 2003.
Dispoziţiile legale criticate au următorul cuprins:
Art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001: „De asemenea, se suspendă pană la data de 1 ianuarie 2002
aplicarea prevederilor art. 411 alin. (1) care cuprind dispoziţii referitoare la acordarea primei
pentru concediul de odihnă şi ale art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul
sporului cu care se plătesc orele lucrate peste durata normală a timpului de
muncă din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale
personalului din organele autorităţii judecătoreşti, republicată în Monitorul
Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, modificată şi completată prin
Ordonanţa Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele
autorităţii judecătoreşti, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1
septembrie 2000, precum şi aplicarea prevederilor art. IVreferitoare la
acordarea primei cu ocazia plecării în concediul de odihnă din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru
prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, publicată în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie
2000.";
Art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001: „Termenele prevăzute la art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici
şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului
din organele autorităţii judecătoreşti, aprobată şi modificată prin Legea nr.
386/2001, se prelungesc pană la data de 31 decembrie 2002. ",
Art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002: „Termenele prevăzute la art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea
funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar,
precum şi a personalului din organele autorităţii judecătoreşti, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 386/2001,cu modificările ulterioare, se prelungesc pană la data de 31 decembrie
2003."
Art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003: „Aplicarea prevederilor din actele normative în vigoare referitoare
la primele ce se acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă, precum şi a
celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă
pană la data de
31 decembrie 2004."
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii
acesteia invocă încălcarea prevederilor art. 41 alin. (2) şi ale art. 53 din
Constituţie, referitoare la protecţia socială a muncii, respectiv la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al
unor libertăţi.
De asemenea, autorii excepţiei consideră că Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 contravine, în ansamblul său, prevederilor
art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că prin art. III alin. (2) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 s-a dispus suspendarea aplicării prevederilor art. 411 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 pană la data de 1 ianuarie 2002, dată de la care efectele textului de
lege criticat au încetat. Toate celelalte texte de legi criticate fac parte din
legi de aprobare a bugetului de stat, avand caracter
anual. Astfel, aplicabilitatea lor a încetat la finele
anului bugetar pentru care au fost adoptate, respectiv la 31 decembrie 2002, la
31 decembrie 2003 şi la 31 decembrie 2004.
In consecinţă, Curtea constată că, la data sesizării
sale, niciuna dintre dispoziţiile legale criticate nu
era în vigoare.
In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate
privind Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 în raport cu prevederile
art. 115 alin. (4) din Constituţie, Curtea apreciază că examinarea
constituţionalităţii acestui act normativ în ansamblul său apare ca fiind
lipsită de interes în măsura în care dispoziţiile legale cuprinse în acest act
normativ ce au legătură cu soluţionarea cauzei, respectiv art. III alin. (2),
nu mai sunt în vigoare.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, cat şi a
ordonanţei în ansamblu, a dispoziţiilor art. 12 alin. (4) din Legea bugetului
de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de
stat pe anul 2003 nr. 631/2002 şi ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de
stat pe anul 2004 nr. 507/2003, excepţie ridicată de Horia Adrian Peptea,
Ionela Văleanu, Mihaela Lascu, Elena Mihaela Colceriu Dandu, Victoria Borcoman,
Elena Niciu, Emilia Răţoi, Elena Itu, Simona Magda Lupancea, Ana Şerban, Eniko
Nagy, Angela Topală şi Edidca Biro în Dosarul nr. 727/62/M/2006 al Tribunalului
Braşov - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 ianuarie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea