DECIZIE Nr. 146 din 10 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si
sanctiuni
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 353 din 23 mai 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea
unor masuri si sanctiuni, exceptie ridicata de Iulian Oprea in Dosarul nr.
2.019/2002 al Judecatoriei Fetesti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Presedintele dispune a se face apelul si in dosarele nr. 56C/2003, nr.
60C/2003, nr. 74C/2003, nr. 118C/2003 si nr. 129C/2003, avand ca obiect aceeasi
exceptie de neconstitutionalitate, ridicata de Zoran Coicici in Dosarul nr.
4.668/2002 al Judecatoriei Resita, de Constantin Gavrila in Dosarul nr.
1.773/2002 al Tribunalului Galati - Sectia penala, de Vasile Oltean in Dosarul
nr. 202/2003 al Judecatoriei Brasov, de Viorel Decuseara in Dosarul nr. 2.621/P/2002
al Tribunalului Galati - Sectia penala si de Petru Bunea in Dosarul nr.
303/2003 al Judecatoriei Medias.
La apelul nominal in dosarele nr. 56C/2003, nr. 60C/2003, nr. 74C/2003, nr.
118C/2003 si nr. 129C/2003 se constata lipsa partilor, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca in Dosarul nr.
118C/2003 partea Maria Mancas a depus o cerere de judecare in lipsa, iar partea
Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca a depus o cerere prin care se
solicita amanarea judecarii cauzei pentru lipsa de procedura.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, arata ca procedura de
citare cu partea Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca a fost legal
indeplinita si apreciaza ca nu sunt indeplinite conditiile pentru amanarea
judecarii cauzei.
Curtea, deliberand, respinge cererea de amanare a judecarii cauzei.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere
continutul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile
legale pentru conexare.
Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
si al art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea
dosarelor nr. 56C/2003, nr. 60C/2003, nr. 74C/2003, nr. 118C/2003 si nr.
129C/2003 la Dosarul nr. 46C/2003, care este primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul, pe fond, reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, ca devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 28 ianuarie 2003, 21 noiembrie 2002, 4 noiembrie 2002,
30 ianuarie 2003, 21 februarie 2003 si 3 martie 2003, pronuntate in dosarele
nr. 2.019/2002 al Judecatoriei Fetesti, nr. 4.668/2002 al Judecatoriei Resita,
nr. 1.773/2002 al Tribunalului Galati - Sectia penala, nr. 202/2003 al Judecatoriei
Brasov, nr. 2.621/P/2002 al Tribunalului Galati - Sectia penala si nr. 303/2003
al Judecatoriei Medias, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind
gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni, exceptie
ridicata de Iulian Oprea, Zoran Coicici, Constantin Gavrila, Vasile Oltean,
Viorel Decuseara si Petru Bunea in cadrul unor cauze penale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia considera
ca dispozitia legala criticata contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, precum si celor ale art. 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Se arata ca in situatia
existentei a doi infractori care au comis aceeasi infractiune inainte de
intrarea in vigoare a Legii nr. 543/2002, cel condamnat definitiv, datorita
rapiditatii desfasurarii procesului penal in privinta sa, are un avantaj
nejustificat fata de cel care nu a fost condamnat definitiv, din motive
neimputabile lui. Se sustine ca unei persoane i se poate agrava situatia in
propria cale de atac, incalcandu-se principiul non reformatio in pejus,
deoarece promovarea apelului ori recursului de catre persoana respectiva sau de
catre procuror in favoarea acesteia si nesolutionarea caii de atac promovate
pana la intrarea in vigoare a legii de gratiere duc la pierderea beneficiului
acordat de lege.
Exprimandu-si opinia, instantele de judecata au apreciat, in esenta, ca
textul criticat incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
deoarece intre o persoana care, din cauze neimputabile ei, nu fusese judecata
definitiv pana la data intrarii in vigoare a legii si o alta persoana care a
savarsit aceeasi infractiune, in acelasi moment, dar care, datorita celeritatii
judecarii cauzei sale, a fost judecata definitiv pana la data intrarii in
vigoare a legii se creeaza o inegalitate de tratament. Se apreciaza ca textul
contestat contravine tehnicii legislative in domeniu, respectiv Legii nr.
137/1997 privind gratierea unor pedepse si Legii nr. 546/2002 privind gratierea
si procedura acordarii gratierii.
Judecatoria Resita considera ca exceptia este neintemeiata deoarece textul
criticat nu vine in contradictie cu art. 16 alin. (1) din Constitutie. Se arata
ca legea de gratiere este impersonala, acordarea beneficiului clementei numai
pentru cei condamnati prin hotarari definitive la data intrarii in vigoare a
legii "are o motivare rezonabila, constand in aceea ca s-ar afecta buna
desfasurare a procesului penal in situatia in care s-ar cunoaste incidenta
acestui beneficiu in cauzele in curs de solutionare, sau incidenta beneficiului
ar fi conditionata de aplicarea unei anumite pedepse. Prin urmare, la situatii
diferite, tratamentul juridic nu poate fi decat diferit, in conditiile in care
exista o motivare rezonabila".
Tribunalul Galati - Sectia penala apreciaza ca exceptia este neintemeiata
deoarece gratierea nu constituie un drept al persoanei si nici o obligatie a
puterii legiuitoare intemeiata pe art. 72 alin. (3) lit. g) din Constitutie.
Statul este acela care poate obliga inculpatul la executarea pedepsei ori poate
acorda gratierea, fara a avea o obligatie constitutionala ori legala in acest
sens. "Chiar daca la baza adoptarii legii de gratiere stau considerente de
natura politica, sociala sau penala - nimeni in afara Parlamentului nu are
dreptul de a impune acordarea unei gratieri colective sau conditiile de
acordare ale acesteia." Se apreciaza ca admiterea exceptiei, in lipsa posibilitatii
legale de a interveni pozitiv asupra textului, face ca legea sa devina
inaplicabila, deoarece va lipsi precizarea conditiei de timp de la care se va
aplica actul de clementa, Parlamentul fiind singura autoritate care va putea
rezolva eventuala inechitate. Se concluzioneaza ca textul criticat nu incalca
art. 16 alin. (1) ori alte texte din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece prevederile art. 8 din Legea nr. 543/2002 nu creeaza privilegii sau
discriminari, neincalcandu-se nici unul dintre criteriile egalitatii in
drepturi, enumerate in art. 4 alin. (2) din Constitutie. De asemenea, se arata
ca interpretarea data de autorii exceptiei principiului egalitatii in fata
legii, prevazut de art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala, este in vadita contradictie
cu jurisprudenta Curtii Constitutionale in aceasta materie. In acest sens se
citeaza Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994, in care s-a statuat ca
"Principiul egalitatii in fata legii presupune instituirea unui tratament
egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite. De
aceea el nu exclude ci, dimpotriva, presupune solutii diferite pentru situatii
diferite". Se mai apreciaza ca gratierea colectiva constituie un act de
clementa al Parlamentului, conditiile de acordare si de aplicare a acesteia
fiind stabilite prin lege organica in temeiul art. 72 alin. (3) lit. g) din
Constitutie. Destinatarii legii prin care se acorda gratierea colectiva au
vocatia de a beneficia de prevederile sale numai daca indeplinesc conditiile
prevazute in continutul acesteia, iar conditia continuta de art. 8 din Legea
nr. 543/2002 nu incalca principiul egalitatii in fata legii.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitia legala criticata este
neconstitutionala. Se arata ca Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor
pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni este atat un act de vointa
politica, cat si un act de clementa ce apartine Parlamentului.
Criteriile pe baza carora se acorda gratierea colectiva se stabilesc in
exclusivitate de legiuitor care are obligatia de a respecta principiile
Constitutiei. Continutul art. 8 din lege incalca insa atat principiul
egalitatii in drepturi a cetatenilor, consfintit de art. 16 alin. (1) din
Constitutie, cat si principiul aplicarii legii penale mai favorabile, reflectat
la randul sau de art. 15 alin. (2) din Legea fundamentala. De asemenea, se
sustine ca "legea mai favorabila se exprima printr-un tratament mai bland,
inclusiv prin acte de clementa ale statului". Textul de lege supus
controlului de constitutionalitate lipseste de tratamentul juridic mentionat
persoanele care nu au fost condamnate prin hotarare judecatoreasca definitiva.
Se considera ca art. 8 "ar putea fi constitutional numai daca se referea
la data savarsirii faptei si nu la data ramanerii definitive a hotararii
judecatoresti".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitia legala criticata, raportata la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor
masuri si sanctiuni, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
726 din 4 octombrie 2002, dispozitii care au urmatorul cuprins:
"Dispozitiile prezentei legi privesc pedepsele, masurile si sanctiunile
aplicate prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate pana la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
Aceste dispozitii sunt considerate de autorii exceptiei ca fiind
neconstitutionale in raport cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, precum
si cu cele ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, referitoare la interzicerea discriminarii.
In legatura cu acest text de lege, ulterior sesizarii cu exceptia de
neconstitutionalitate ce formeaza obiectul prezentului dosar, Curtea Constitutionala
s-a pronuntat in alte cauze prin Decizia nr. 86 din 27 februarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 207 din 31 martie
2003, si Decizia nr. 89 din 27 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 27 martie 2003. Prin aceste decizii Curtea a
statuat ca prevederile art. 8 din Legea nr. 543/2002 sunt neconstitutionale,
intrucat "limiteaza aplicarea legii la pedepse, masuri si sanctiuni
stabilite prin hotarari judecatoresti ramase definitive pana la data intrarii
in vigoare a legii, excluzand pedepsele, masurile si sanctiunile aplicate
ulterior pentru fapte savarsite pana la aceasta data". In consecinta, in
speta ce face obiectul prezentei decizii, avand in vedere prevederile art. 23
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Nu pot face
obiectul exceptiei prevederile legale a caror constitutionalitate a fost
stabilita potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii
Constitutionale", rezulta ca, in temeiul alin. (6) din acelasi articol,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002
a devenit inadmisibila.
De altfel, ulterior publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
a deciziilor mentionate a fost adoptata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
18/2003 pentru modificarea art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor
pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 3 aprilie 2003, modificare care are
urmatorul continut: "Art. 8. - Dispozitiile prezentei legi privesc
pedepsele, masurile si sanctiunile aplicate pentru fapte savarsite pana la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I." Ca urmare a
modificarii textului, criticile de neconstitutionalitate au ramas fara obiect.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002, exceptie ridicata de Iulian Oprea
in Dosarul nr. 2.019/2002 al Judecatoriei Fetesti, de Zoran Coicici in Dosarul
nr. 4.668/2002 al Judecatoriei Resita, de Constantin Gavrila in Dosarul nr.
1.773/2002 al Tribunalului Galati - Sectia penala, de Vasile Oltean in Dosarul
nr. 202/2003 al Judecatoriei Brasov, de Viorel Decuseara in Dosarul nr.
2.621/P/2002 al Tribunalului Galati - Sectia penala si de Petru Bunea in
Dosarul nr. 303/2003 al Judecatoriei Medias.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 aprilie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu