DECIZIE Nr. 147 din 14 iulie 2000
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 162 alin. 3 din
Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si
a cooperatiei de credit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 526 din 25 octombrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 162 din Legea nr. 109/1996 privind organizarea si
functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Lefcons" - S.A. din Aiud in
Dosarul nr. 5.867/1999 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 11 iulie 2000 si au fost
consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, in vederea depunerii
concluziilor scrise de FEDERALCOOP Alba, Curtea a amanat pronuntarea la data de
14 iulie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 februarie 2000 Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia
comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a art. 162 din Legea nr. 109/1996 privind
organizarea si functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Lefcons" - S.A.
din Aiud, in apel, in cadrul unui litigiu economic.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie referitor la
neretroactivitatea legii, deoarece este inadmisibila punerea in discutie a
dreptului de proprietate constituit si a carui legalitate a fost constatata in
temeiul unor acte normative cu putere de lege anterioare aparitiei Legii nr.
109/1996.
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, exprimandu-si opinia, considera ca, "desi nu se arata
expres in redactarea exceptiei, se deduce din motivarea acesteia ca aplicarea
art. 162 din Legea nr. 109/1996 incalca si art. 135 din Constitutie
[...]". In aceste conditii instanta de judecata apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece textul de lege criticat nu incalca prevederile
constitutionale invocate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, avand in vedere
"ideile cu valoare de principiu" cuprinse in Decizia Curtii
Constitutionale nr. 121/1996, considera ca exceptia este intemeiata, cu
precizarea ca "in momentul de fata nu vedem ce temei constitutional ar
opera in favoarea continutului art. 162 alin. 3 din Legea nr. 109/1996, astfel
incat bunurile din patrimoniul societatilor comerciale constituite in baza
Legii nr. 15/1990, care nu au fost primite cu alt titlu, sa fie restituite
organizatiilor cooperatiei de consum si ale cooperatiei de credit".
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "Masura prevazuta la
art. 162 din aceasta lege are caracter reparator, dispunand restituirea unor
categorii de bunuri sau despagubirea in masura in care restituirea nu mai este
posibila, tocmai pentru a se asigura aplicarea corecta a legii si a nu afecta
dreptul de proprietate al celor care au dobandit si detin in prezent in mod
legitim bunurile ce intra in categoria celor prevazute la art. 162 din Legea
nr. 109/1996". Asa fiind, acest text de lege nu contravine prevederilor
art. 15 alin. (2) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Examinand motivarea exceptiei de neconstitutionalitate si tinand seama de
dispozitiile art. 23 alin. (1) teza finala din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea constata ca in speta obiectul acesteia il constituie numai alin. 3 al
art. 162 din Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei
de consum si a cooperatiei de credit.
Dispozitiile acestui text legal au urmatorul continut: "Activele
imobilizate, proprietate a organizatiilor cooperatiei de consum si ale
cooperatiei de credit, care au fost trecute fara plata in proprietatea
statului, vor fi restituite acestora. Cererile de restituire se depun la
instantele judecatoresti competente, in termen de un an de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi. Aceste cereri sunt scutite de taxa de timbru. In
cazul in care bunurile respective nu pot fi restituite in natura, organizatiile
cooperatiei de consum si ale cooperatiei de credit vor fi despagubite."
Autorul exceptiei sustine ca acest text contravine art. 15 alin. (2) din
Constitutie, potrivit caruia "Legea dispune numai pentru viitor, cu
exceptia legii penale mai favorabile".
Analizand exceptia astfel formulata, Curtea constata ca aceasta a fost
ridicata intr-un litigiu civil ce are ca obiect restituirea unor bunuri care au
fost trecute, fara plata, in proprietatea statului prin Decretul nr. 103/1966.
Actiunea este intemeiata pe prevederile art. 162 din Legea nr. 109/1996. Aceste
prevederi legale dispun insa numai pentru viitor, masura restituirii sau a
platii despagubirii avand caracter reparator. Asa fiind, critica potrivit
careia dispozitiile art. 162 alin. 3 din Legea nr. 109/1996 au caracter
retroactiv, infrangand prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2), nu
poate fi retinuta.
Pe de alta parte insa, ca urmare a invocarii de catre instanta de judecata
a principiului ocrotirii proprietatii private consfintit prin art. 135 din
Constitutie, Curtea observa ca, in masura in care bunurile se afla in proprietatea
unei persoane juridice de drept privat (de exemplu, in proprietatea unei
societati comerciale cu capital privat, fiind dobandite o data cu privatizarea,
potrivit legii, a acestei societati comerciale), restituirea acestor bunuri,
prin aplicarea art. 162 alin. 3 din Legea nr. 109/1996, este neconstitutionala.
In acest sens Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 121 din 16 octombrie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 27 mai
1997, a decis ca nu se poate dispune prin lege trecerea in proprietatea publica
a statului a unor imobile intrate legal, pe calea privatizarii, in proprietatea
exclusiva a unor persoane juridice de drept privat. Aceasta se poate face in
temeiul art. 41 alin. (3) din Constitutie, numai prin expropriere, pentru o
cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila
despagubire.
Aceleasi considerente sunt aplicabile, mutatis mutandis, si in privinta
restituirii reglementate prin art. 162 alin. 3 din Legea nr. 109/1996.
In aceste conditii Curtea observa ca solutia potrivit careia nu vor putea
fi inapoiate, prin hotarare judecatoreasca, fostilor proprietari bunurile
aflate legal in proprietatea unei asemenea persoane juridice este valabila si
in ceea ce priveste acordarea de despagubiri, pe care Legea nr. 109/1996 le
prevede pentru cazul in care bunurile nu se pot restitui in natura.
Prin urmare dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale in raport
cu prevederile art. 135 alin. (1) din Constitutie, in masura in care obligatia
de restituire a unor bunuri sau de despagubire, atunci cand restituirea nu este
posibila, revine persoanelor juridice de drept privat care detin in
proprietatea lor bunurile respective.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala
"Lefcons" - S.A. din Aiud in Dosarul nr. 5.867/1999 al Curtii de Apel
Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ si constata ca
dispozitiile art. 162 alin. 3 din Legea nr. 109/1996 privind organizarea si
functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit sunt
neconstitutionale in masura in care obligatia de restituire a unor bunuri sau
de despagubire, atunci cand restituirea nu este posibila, revine persoanelor
juridice de drept privat care detin in proprietatea lor bunurile respective.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iulie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman