DECIZIE Nr. 172 din 26 septembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 645 din 11 decembrie 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Alexandru Ienciu si Paraschiva
Ienciu in Dosarul nr. 760/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti, avand ca
parti pe autorii exceptiei si Vasile Sasu.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate. In sustinere arata ca dispozitiile Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 40/1999 nu contravin Constitutiei, ci, dimpotriva, aceste dispozitii
au scopul de a proteja chiriasii din imobilele restituite fostilor proprietari
atat in baza Legii nr. 112/1995, cat si prin hotarari judecatoresti. Se sustine
ca prin ordonanta de urgenta se pot reglementa domenii rezervate legii
organice, invocandu-se in acest sens si jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 760/2000,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de
Alexandru Ienciu si Paraschiva Ienciu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia, fara a
indica textul din Constitutie caruia i-ar contraveni dispozitiile art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, considera ca
"Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului de a
emite ordonante pe domenii ce nu fac obiectul unor legi organice".
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia, arata ca
dispozitiile art. 11 alin. (2) nu contravin prevederilor art. 114 din
Constitutie, "fiind vorba de dispozitiile unei ordonante de urgenta a
Guvernului care nu modifica legea organica - Codul de procedura civila cu
privire la ordonanta presedintiala - art. 581 din Codul de procedura civila, ci
arata in mod expres ca aceasta dispozitie se aplica si in materia evacuarii
chiriasilor din casele nationalizate, care nu poseda titlu de locatiune".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia de neconstitutionalitate
ca fiind neintemeiata, cu sustinerea ca, potrivit art. 114 alin. (1) si (2) din
Constitutie, ordonantele emise in temeiul unei legi de abilitare nu pot
reglementa domenii care fac obiectul legilor organice. In ceea ce priveste
ordonantele de urgenta, acestea pot fi emise in orice domeniu, daca este
indeplinita conditia existentei unor situatii exceptionale. In sprijinul
acestor sustineri invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 34/1998.
Referindu-se la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, arata ca
adoptarea ei a fost determinata de expirarea termenului prevazut de Legea nr.
17/1994, precum si de necesitatea solutionarii litigiilor aparute ca urmare a
aplicarii Legii nr. 112/1995, a caror nerezolvare ar fi putut genera conflicte
sociale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 11 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8
aprilie 1999, text care are urmatorul continut: "Lipsa unui raspuns scris
sau refuzul nejustificat al chiriasului sau al fostului chirias de a incheia un
nou contract de inchiriere in termen de 60 de zile de la primirea notificarii
il indreptateste pe proprietar sa ceara in justitie evacuarea neconditionata a locatarilor,
cu plata daunelor-interese, pe calea ordonantei presedintiale."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate critica textul de lege mentionat
pe motiv ca "Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului in domenii ce nu fac obiectul unor legi organice".
Examinand aceasta sustinere, Curtea Constitutionala constata ca textul
constitutional presupus a fi incalcat este cel al art. 114 din Constitutie,
care are urmatorul cuprins:
"(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Cu privire la argumentele aduse de autorii exceptiei Curtea retine ca
interdictia reglementarii de catre Guvern in domeniul legilor organice priveste
numai ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare,
aceasta interdictie decurgand nemijlocit din textul constitutional. O asemenea
limitare nu este prevazuta insa de alin. (4) al art. 114 din Constitutie,
referitor la ordonantele de urgenta, deoarece cazul exceptional ce impune
adoptarea unor masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar
reclama instituirea unei reglementari de domeniul legii organice, care, daca nu
ar putea fi adoptata, interesul public avut in vedere ar fi sacrificat, ceea ce
este contrar finalitatii constitutionale a institutiei. In acest sens s-a
pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie
1998.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie
1997, a statuat, de asemenea, ca "din cuprinsul prevederilor art. 72 alin.
(3) din Constitutie si al celorlalte dispozitii constitutionale nu rezulta ca
reglementarile relative la procedura civila, in ansamblul lor, fac parte din
domeniul legilor organice; fara indoiala, in continutul unor asemenea
reglementari pot exista si norme de domeniul legii organice care atrag deci
adoptarea lor cu majoritatea prevazuta de Constitutie pentru astfel de legi.
Aceasta insa nu inseamna transformarea tuturor dispozitiilor Codului de
procedura civila in prevederi de natura legii organice, deoarece astfel s-ar
ajunge, practic, la completarea Constitutiei, care reglementeaza expres si
limitativ domeniile rezervate acestei categorii de legi, intre care nu
figureaza dispozitii legale privind procedura civila".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutiile promovate prin deciziile
sus-amintite isi mentin valabilitatea si in aceasta cauza, astfel ca exceptia
de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa sub acest aspect.
Curtea retine, de altfel, ca masura evacuarii din spatiul detinut abuziv de
chiriasul care refuza sa incheie contractul de inchiriere in termen de 60 de
zile de la notificarea facuta de proprietar poate fi luata pe calea ordonantei
presedintiale, institutie reglementata de art. 581 din Codul de procedura
civila, aceasta facand parte din ansamblul procedurilor de judecata
reglementate prin lege, asa cum prevede art. 125 alin. (3) din Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptie ridicata de Alexandru Ienciu si Paraschiva Ienciu in Dosarul nr.
760/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 septembrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Maria Bratu