HOTARARE Nr. 7
din 23 octombrie 2009
privind contestarea
înregistrarii candidaturii domnului Corneliu Vadim Tudor la alegerile pentru
Presedintele Romaniei din anul 2009
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 723 din 27 octombrie 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
La data de 23 octombrie 2009 a fost înregistrată la
Curtea Constituţională contestaţia formulată de domnul Bucur Volk Petru
împotriva înregistrării candidaturii domnului Corneliu Vadim Tudor la alegerile
pentru Preşedintele României din anul 2009.
Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii
Constituţionale nr. 7.837F/2009, la care au fost ataşate propunerea de
candidatură a domnului Corneliu Vadim Tudor împreună cu decizia contestată,
transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa înregistrată la Curtea
Constituţională cu nr. J5.826 din 21 octombrie 2009.
In temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 30 alin.
(1) din Legea hr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,
contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea
reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte
documente aflate la dosar.
In motivarea contestaţiei formulate de domnul Bucur
Volk Petru se arată că propunerea de candidatură a domnului Corneliu Vadim
Tudor la funcţia de Preşedinte al României ar trebui respinsă ca fiind depusă
prematur, ţinându-se cont de faptul că încă nu a fost tranşat diferendul
politic dintre Preşedintele României şi Parlament cu privire la desemnarea
primului-ministru. Această situaţie poate produce confuzii şi ambiguităţi care
pun la îndoială corectitudinea procedurală a datei de 22 noiembrie 2009, ca
dată definitivă a primului tur de scrutin, întrucât nu se cunoaşte guvernul
care organizează alegerile. Se apreciază că numai după rezolvarea acestei
probleme sunt create „condiţiile politico-constituţionale" pentru ca
România să aibă un guvern peste care să nu mai planeze „spectrul de
neconstituţionalitate".
In concluzie, contestatorul solicită Curţii
Constituţionale interpretarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 103 alin.
(1) în ceea ce priveşte sintagma „majoritate absolută în Parlament" şi,
implicit, tranşarea conflictului dintre Preşedinte şi Parlament sub aspectul
desemnării candidatului pentru funcţia de prim-ministru.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a contestaţiei, arătând că motivele invocate de autorul contestaţiei
nu au legătură cu condiţiile prevăzute de lege pentru înregistrarea
candidaturii.
CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu prevederile Legii
nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile
reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar,
reţine următoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din
Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, precum şi celor ale art. 112
alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie
2004, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este
competentă să soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului
Corneliu Vadim Tudor pentru funcţia de Preşedinte al României.
Examinând contestaţia, Curtea constată că motivaţia
acesteia porneşte de la premisa că organizarea alegerilor şi înregistrarea
candidaturilor pentru funcţia de Preşedinte al României nu pot avea loc atât
timp cât nu există o certitudine cu privire la persoana care ocupă funcţia de
prim-ministru al României.
Or, Curtea reţine că, deşi actele normative care
privesc organizarea alegerilor pentru Preşedintele României, şi anume Legea nr.
370/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului
nr. 1.044/2009 prin care a fost aprobat programul calendaristic pentru
realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României în anul
2009, prevăd implicarea autorităţilor administrative şi a Guvernului în acest
proces, Constituţia nu condiţionează organizarea acestor alegeri şi, implicit,
înregistrarea candidaturilor de finalizarea procedurii privind numirea
Guvernului de către Preşedintele României, pe baza votului de încredere acordat
de Parlament.
Aşa fiind, Curtea constată că procedura organizării
alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009 este independentă de
procedura desemnării candidatului pentru funcţia de prim-ministru, iar motivul
invocat de autorul contestaţiei privind prematuritatea înregistrării
candidaturii domnului Corneliu Vadim Tudor nu priveşte nici încălcarea
dispoziţiilor constituţionale şi nici încălcarea dispoziţiilor Legii nr.
370/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit.
f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 şi 38 din Legea
nr. 47/1992, precum şi al art. 112 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
370/2004,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
HOTĂRĂŞTE:
Respinge contestaţia formulată de Bucur Volk Petru
privind înregistrarea candidaturii domnului Corneliu Vadim Tudor la alegerile
pentru Preşedintele României din anul 2009.
Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului
Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu