DECIZIE Nr. 183 din 10 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata
prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 645 din 11 decembrie 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Microelectronica" - S.A.
din Bucuresti in Dosarul nr. 1.003/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
comerciala.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, reprezentat de avocat Dumitru
Radescu, lipsind Ministerul de Interne, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei
solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. Se arata ca prevederile
art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru sunt
neconstitutionale prin aceea ca, "aplicand acelasi regim juridic unor
situatii diferite se creeaza o situatie favorabila autoritatii publice parte
intr-un raport juridic de drept privat, iar nu de drept public", ceea ce
contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1).
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea, ca fiind
neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, aratand ca textul de
lege criticat este in deplin acord cu dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 septembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
1.003/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata
prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Microelectronica" - S.A. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin art. 17
din Legea nr. 146/1997, modificat si completat, este incalcat art. 16 alin. (1)
din Constitutia Romaniei, care prevede egalitatea in drepturi a cetatenilor,
fara privilegii si fara discriminari. De aceea, prin scutirea de la plata taxei
de timbru numai a autoritatilor publice mentionate in textul criticat,
persoanele juridice de drept privat sunt supuse unui tratament discriminatoriu.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza
ca exceptia invocata este neintemeiata, deoarece in cauza "reclamanta este
o institutie de stat, bugetara, care poate fi partener comercial, dar profitul
prestatiei sale se dirijeaza la bugetul de stat sau completeaza propriile
cheltuieli de functionare, degrevand, in mod corespunzator, alocatia de la
buget".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata. Se arata ca aspectele invocate de autorul exceptiei "nu
vizeaza o problema de neconstitutionalitate, ci una ce tine de aplicarea legii.
Scutirea de la plata taxelor judiciare de timbru este, in fond, una dintre masurile
care definesc regimul juridic al proprietatii publice, ea avand ca obiect numai
cererile si actiunile privind venituri publice".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 17 din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999. Acest text de lege are urmatorul
continut: "Sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile si actiunile,
inclusiv caile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputatilor,
Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea Constitutionala, Curtea de
Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public si de
Ministerul Finantelor, indiferent de obiectul acestora, precum si cele
formulate de alte institutii publice, indiferent de calitatea procesuala a
acestora, cand au ca obiect venituri publice."
Autorul exceptiei considera ca prin art. 17 din Legea nr. 146/1997 au fost
incalcate dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, text potrivit caruia:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca in speta
procesul aflat pe rol in fata instantei judecatoresti are ca parti o societate
comerciala si un organ al administratiei publice. Prin art. 16 alin. (1) din
Constitutie este prevazuta egalitatea intre cetateni, asadar intre persoane
fizice. Ca urmare, referirea la acest text constitutional nu este pertinenta.
De altfel Curtea Constitutionala, prin mai multe decizii, a stabilit ca art. 16
alin. (1) garanteaza egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu egalitatea
persoanelor colective, a persoanelor juridice (de exemplu, Decizia nr. 18 din
27 februarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70
din 8 aprilie 1996), precum si ca acesta priveste egalitatea cetatenilor in
fata legilor si a autoritatilor publice, iar nu egalitatea de tratament juridic
intre cetateni si autoritatile publice (de exemplu, Decizia nr. 371 din 14
octombrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 45
din 2 februarie 1998).
De asemenea, Curtea mai retine ca scutirea de la plata taxei de timbru a
autoritatilor publice prevazute la art. 17 din Legea nr. 146/1997 nu este
nejustificata, deoarece aceasta scutire se refera numai la actiunile prin care
se urmareste intregirea veniturilor statului, venituri care, prin neplata
taxelor de timbru, ar fi, inutil si temporar, diminuate.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 17 din Legea nr.
146/1997 Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 121 din 27
iunie 2000, stabilind ca acest text de lege este constitutional.
Aceasta solutie isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, neexistand
ratiuni pentru modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, astfel ca
exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata
prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Microelectronica" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr.
1.003/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Florentina Geangu