DECIZIE Nr. 190 din 13 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice,
aprobata si modificata prin Legea nr. 247/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 363 din 28 mai 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea
unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si
institutiile publice, aprobata si modificata prin Legea nr. 247/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Consiliul Local
al Municipiului Hunedoara in Dosarul nr. 71/2002 al Curtii de Conturi -
Colegiul jurisdictional Hunedoara.
La apelul nominal, pentru autorul exceptiei, raspunde Demis Marius Sparios.
Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei arata ca instantele Curtii de Conturi
sunt instante judecatoresti si solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, deoarece textul de lege criticat contravine art. 119 si
120 din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public, in temeiul art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 71/2002,
Colegiul Jurisdictional Hunedoara al Curtii de Conturi a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli
pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice, aprobata si
modificata prin Legea nr. 247/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Consiliul Local al Municipiului Hunedoara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 aduc atingere
prevederilor constitutionale ale art. 119 si ale art. 120 alin. (1). In acest
sens arata ca se aduce atingere principiului constitutional al autonomiei
locale, intrucat plafonarea nivelului cheltuielilor lunare pentru telefoane ar
trebui aprobata prin hotarare de catre consiliul local care are competenta
exclusiva a aprobarii bugetului local.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia este inadmisibila, deoarece instantele
Curtii de Conturi nu pot sesiza Curtea Constitutionala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul in
cauza intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie
2001, aprobata si modificata prin Legea nr. 247/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 9 mai 2002, astfel cum acestea au
fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 68/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 649 din 31 august 2002, si Ordonanta
Guvernului nr. 25/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 62 din 1 februarie 2003.
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
"Art. 7. - (1) Cheltuielile anuale pentru convorbiri telefonice se
reduc cu 10% pentru toate autoritatile administratiei publice si institutiile
publice, comparativ cu media anuala a acestor cheltuieli efectiv realizate in
anul 2001. Cheltuielile privind convorbirile telefonice vor putea fi majorate
in raport cu evolutia indicelui inflatiei.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica autoritatilor si institutiilor
publice prevazute la art. 1 alin. (3), Ministerului Afacerilor Externe si
misiunilor diplomatice ale Romaniei, Ministerului Administratiei Publice,
Agentiei Nationale de Presa ROMPRES, Centrului National pentru Programul de
Formare Profesionala <<Leonardo da Vinci>> si Agentiei Nationale
<<Socrates>>."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- "Art. 119. - Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe
cel al descentralizarii serviciilor publice.";
- Art. 120 alin. (1): "Autoritatile administratiei publice, prin care
se realizeaza autonomia locala in comune si in orase, sunt consiliile locale
alese si primarii alesi, in conditiile legii."
Examinand exceptia, Curtea constata ca aceasta este inadmisibila, deoarece,
in temeiul dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sesizarea legala a acesteia
se poate dispune printr-o incheiere doar de instanta judecatoreasca in fata
careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate.
Faptul ca instantele Curtii de Conturi nu sunt instante judecatoresti
rezulta din prevederile constitutionale ale art. 139, care nu fac parte din
cap. VI din Constitutie, intitulat "Autoritatea judecatoreasca".
De altfel, referitor la problema investirii sale, Curtea Constitutionala,
prin Decizia Plenului nr. II din 15 februarie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47 din 13 martie 1995, a statuat ca, in
temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, exceptiile privind
neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor se pot ridica numai in fata
instantelor judecatoresti stabilite de Legea nr. 92/1992 si de Legea nr.
54/1993, in baza art. 125 alin. (1) din Constitutie.
Deoarece fata de pozitia adoptata de Plenul Curtii Constitutionale prin
Decizia nr. II din 15 februarie 1995 nu au intervenit elemente noi care sa
justifice o eventuala schimbare a practicii jurisdictionale a Curtii, urmeaza
ca exceptia de fata sa fie respinsa ca inadmisibila, Curtea Constitutionala
nefiind legal sesizata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea
unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si
institutiile publice, aprobata si modificata prin Legea nr. 247/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Consiliul Local
al Municipiului Hunedoara in Dosarul nr. 71/2002 al Curtii de Conturi -
Colegiul jurisdictional Hunedoara.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman