DECIZIE Nr. 193 din 19 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136 alin.
(2) din Codul muncii (adoptat prin Legea nr. 10 din 23 noiembrie 1972)
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 441 din 6 august 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 136 alin. (2) din Codul muncii, exceptie ridicata de Radu
Chis in Dosarul nr. 3.632/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a
civila.
La apelul nominal se prezinta avocatul Gheorghe Badica pentru Radu Chis,
lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul autorului exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceasta
este fondata, deoarece prevederile art. 136 alin. (2) din Codul muncii,
referitoare la diminuarea despagubirilor si pentru cazul in care persoana a
realizat castiguri mai mici, fara a se defini natura sau izvorul acestora,
contravin dispozitiilor art. 38 din Constitutie. O asemenea prevedere legala
era caracteristica sistemului economiei centralizate, de comanda, nemaifiind in
conformitate insa cu logica economiei de piata. Este evocata o decizie
anterioara a Curtii Constitutionale, si anume Decizia nr. 160/1999, prin care
s-a declarat neconstitutional art. 136 alin. (1) din Codul muncii.
Reprezentantul Ministerului Public solicita admiterea exceptiei, deoarece
considera ca art. 136 alin. (1) din Codul muncii este abrogat prin efectul art.
150 alin. (1) din Constitutie, fiind contrar prevederilor constitutionale ale
art. 38 privind dreptul la munca, iar dispozitiile legale criticate prin
exceptia ridicata fac trimitere la acest text, constatat de Curte ca fiind
iesit din vigoare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.632/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136 alin. (2) din Codul
muncii, exceptie ridicata de Radu Chis intr-un dosar avand ca obiect judecarea
recursului declarat de autorul exceptiei in cadrul unui litigiu de munca
privind acordarea de despagubiri pe perioada cat contestatorul nu a lucrat,
decizia de desfacere a contractului de munca a angajatorului fiind anulata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 136 alin. (2) din Codul muncii contravin prevederilor art. 38 alin. (1) si
ale art. 134 alin. (1) din Constitutie, deoarece acorda despagubiri diminuate
salariatului reincadrat in munca ca urmare a anularii deciziei de desfacere a
contractului de munca. Se arata ca nu pot fi diminuate castigurile salariale de
care a fost lipsita o persoana prin incalcarea dreptului la munca de faptul ca,
in calitate de actionar, a participat la repartizarea beneficiilor societatii comerciale
la care a subscris capital social.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat
"In sensul dispozitiilor actuale este incurajata persoana careia i s-a
desfacut contractul de munca sa nu munceasca, pe motiv ca oricum va fi
despagubita si cu acea diferenta de bani rezultata ca urmare a desfasurarii
unei activitati in afara unitatii care i-a desfacut contractul de munca."
Totodata se considera ca prevederile legale criticate "nu trebuie sa
refuze" plata integrala a drepturilor ce s-ar fi cuvenit salariatului daca
nu i s-ar fi desfacut contractul de munca din culpa lui.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. Se arata ca dispozitiile art. 136 alin.
(2) din Codul muncii sunt neconstitutionale in raport cu prevederile art. 38
alin. (1) teza intai si ale art. 134 din Constitutie, care permit obtinerea de
castiguri licite si din activitati comerciale ori de alt gen, specifice economiei
de piata. Fiind mentionata Decizia Curtii Constitutionale nr. 160/1999 prin
care s-a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136 alin.
(1) din Codul muncii, se considera ca aceasta solutie este aplicabila, prin
analogie, si cu referire la alin. (2) al aceluiasi articol, care face trimitere
la despagubirea prevazuta la alin. (1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, concluziile scrise depuse de autorul
exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
136 alin. (2) din Codul muncii (adoptat prin Legea nr. 10 din 23 noiembrie
1972), care au urmatorul cuprins: "Daca persoana in cauza s-a incadrat
intre timp intr-o functie cu un salariu inferior sau a realizat alte castiguri
mai mici, despagubirea prevazuta in alineatul precedent va consta, pentru
perioada respectiva, in diferenta dintre salariul mediu realizat anterior
desfacerii contractului de munca si castigul realizat intre timp."
Autorul exceptiei sustine ca prevederile legale criticate contravin
dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 38 alin. (1) teza intai,
potrivit carora "Dreptul la munca nu poate fi ingradit", precum si
celor ale art. 134 alin. (1), care prevad ca "Economia Romaniei este
economie de piata".
Analizand actele dosarului, Curtea Constitutionala retine ca in cauza este
stabilit prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila ca dreptul la
munca al autorului exceptiei a fost incalcat prin desfacerea nelegala a
contractului de munca si, in consecinta, persoana angajata a fost lipsita,
printr-un act injust al angajatorului, de incasarea salariului. Or, pentru
perioada in care un salariat a fost impiedicat printr-o masura nelegala sa isi
indeplineasca obligatiile prevazute in contractul de munca si, corelativ, sa
isi primeasca salariul ce i s-ar fi cuvenit pentru munca pe care ar fi
prestat-o daca nu i-ar fi fost incalcat de catre angajator dreptul la munca,
acest salariat are dreptul de a beneficia de o despagubire echivalenta cu
totalul sumelor de bani pe care le-ar fi primit daca nu s-ar fi luat de catre
angajator masura nelegala de indepartare din munca, iar nu o despagubire
limitata la "diferenta dintre salariul mediu realizat anterior desfacerii
contractului de munca si castigul realizat intre timp", cum prevede alin.
(2) al art. 136 din Codul muncii.
Avand in vedere prevederile constitutionale ale art. 11 alin. (1), potrivit
carora "Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte",
precum si ale art. 20 alin. (1), care prevad ca "Dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate
si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu
pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte", Curtea
retine, de asemenea, ca Romania este semnatara a mai multor acte internationale
care recunosc si garanteaza dreptul la munca. Astfel, prin Decretul nr. 212 din
31 octombrie 1974, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20
noiembrie 1974, a fost ratificat Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale, adoptat de Adunarea Generala a Organizatiei
Natiunilor Unite la 16 decembrie 1966. Potrivit art. 6 pct. 1 din acest act
international, "Statele-parti la prezentul pact recunosc dreptul la munca,
ce cuprinde dreptul pe care il are orice persoana de a obtine posibilitatea
sa-si castige existenta printr-o munca liber aleasa sau acceptata si vor lua
masuri potrivite pentru garantarea acestui drept." In plus, prin art. 7 al
aceluiasi act international, statele-parti "recunosc dreptul pe care il
are orice persoana de a se bucura de conditii de munca juste [...]", drept
care trebuie sa asigure, printre altele, dar indeosebi,
"remuneratia". Tot astfel, prin Legea nr. 74 din 3 mai 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999, a
fost ratificata Carta sociala europeana revizuita, adoptata la Strasbourg la 3
mai 1996. Conform art. 1 pct. 2 din Carta sociala europeana revizuita, "In
vederea exercitarii efective a dreptului la munca, partile se angajeaza: [...]
2. sa protejeze de o maniera eficienta dreptul lucratorului de a-si castiga
existenta printr-o munca liber intreprinsa;".
In raport cu dispozitiile art. 38 alin. (1) teza intai din Constitutie si
in lumina prevederilor din documentele internationale mentionate Curtea
constata ca sunt neconstitutionale prevederile art. 136 alin. (2) din Codul
muncii, referitoare la stabilirea despagubirii cuvenite salariatului reincadrat
intre timp intr-o functie cu un salariu tarifar inferior sau care a realizat
alte castiguri mai mici la o suma calculata prin diferenta dintre salariul
mediu realizat anterior desfacerii contractului de munca si castigul realizat
intre timp.
Limitarea la o suma comensurata pe baza unor criterii artificiale a
despagubirii acordate in cazul reintegrarii in munca a celui caruia i s-a
desfacut contractul de munca in mod nejustificat constituie, de altfel, o
derogare de la regula generala de drept al muncii stabilita la art. 111 alin.
(1) din Codul muncii, conform caruia "Unitatea este obligata, in
conditiile legii, sa despagubeasca persoana incadrata in munca, in situatia in
care aceasta a suferit, din culpa unitatii, un prejudiciu in timpul
indeplinirii indatoririlor de munca sau in legatura cu serviciul". Asa
fiind, dispozitiile art. 136 alin. (2) din Codul muncii sunt neconstitutionale
si prin raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari". Si aceasta intrucat se afla in
situatii egale salariatii carora li s-a creat un prejudiciu prin desfacerea
nelegala, din culpa unitatii, a contractului de munca, adica salariatii aflati
in ipoteza reglementata la art. 136 alin. (2) din Codul muncii, precum si
salariatii carora li s-a creat un prejudiciu prin vreo alta fapta culpabila a
angajatorului decat desfacerea nelegala a contractului de munca, adica
salariatii aflati in ipoteza reglementata prin art. 111 alin. (1) din Codul
muncii. De aceea, in vederea respectarii principiului constitutional stabilit
la art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala, este necesara, pentru toate aceste
situatii, instituirea unui tratament juridic nediscriminatoriu, care presupune
aplicarea regulii generale cuprinse in art. 111 alin. (1) din Codul muncii.
Prin Decizia nr. 160 din 19 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 610 din 14 decembrie 1999, Curtea Constitutionala
s-a pronuntat si asupra prevederilor art. 136 alin. (1) din Codul muncii, in
sensul ca a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca sunt
contrare Constitutiei si, in consecinta, nu mai sunt in vigoare, potrivit art.
150 alin. (1) din Constitutie, dispozitiile tezei finale a art. 136 alin. (1)
din Codul muncii, conform carora despagubirea cuvenita salariatului reincadrat
in functia avuta, ca urmare a anularii desfacerii contractului de munca, este
"calculata pe baza salariului sau mediu realizat in ultimele 3 luni
anterioare desfacerii contractului de munca". Fata de aceasta imprejurare
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 136 alin. (2)
din Codul muncii se impune cu atat mai mult cu cat prevederile legale criticate
fac trimitere la alin. (1) al art. 136 din Codul muncii, respectiv la o
dispozitie normativa constatata de Curte ca nemaifiind in vigoare.
Totodata in privinta neconstitutionalitatii art. 136 alin. (2) din Codul
muncii, adoptat prin Legea nr. 10 din 23 noiembrie 1972, asadar anterior
adoptarii Constitutiei, rezulta ca sunt incidente dispozitiile art. 150 alin.
(1) din Legea fundamentala, conform carora "Legile si toate celelalte acte
normative raman in vigoare in masura in care ele nu contravin prezentei
Constitutii", cu consecinta constatarii pe aceasta cale ca prevederile
legale mentionate nu mai sunt in vigoare.
Fata de cele aratate, prevederile art. 136 alin. (2) din Codul muncii nu
mai sunt in vigoare, in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, intrucat
vin in contradictie cu dispozitiile art. 16 alin. (1), ale art. 38 alin. (1) si
ale art. 134 alin. (1) din Legea fundamentala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 150
alin. (1) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Radu Chis in Dosarul
nr. 3.632/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila si constata ca
dispozitiile art. 136 alin. (2) din Codul muncii nu mai sunt in vigoare
intrucat sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1), ale art. 38 alin. (1) si
ale art. 134 alin. (1) din Constitutie.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta