DECIZIE Nr. 20
din 11 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin. (3) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 8 februarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokâr Gâbor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Cristina Cătălina Turcu
- magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (3) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, excepţie ridicată de Viorica Bumbar şi Iliuţă
Bumbar în Dosarul nr. 1.955/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent arată că
autorii excepţiei au depus la dosar o cerere prin care solicită admiterea
acesteia şi judecarea cauzei în lipsa lor.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 8 iunie 2006, pronunţată în Dosarul
nr. 1.955/2006, Curtea de Apel Timişoara - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 26
alin. (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Excepţia a fost ridicată de Viorica Bumbar şi Iliuţă
Bumbar într-o cauză având ca obiect soluţionarea apelului declarat de autorii
excepţiei împotriva unei sentinţe civile a Tribunalului Timiş prin care li s-a
respins contestaţia împotriva unei dispoziţii de restituire în natură a unui
teren din judeţul Timiş, întrucât nu au avut calitate procesuală activă pentru
a formula o asemenea contestaţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că interpretarea limitativă dată de
instanţele de judecată dispoziţiilor de lege criticate încalcă principiul
egalităţii cetăţenilor în faţa legii, întrucât se recunoaşte dreptul de a
formula contestaţie la tribunal numai titularului notificării, nu şi celorlalte
persoane interesate.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia civilă apreciază că excepţia este nefondată, întrucât, pe de o parte,
legiuitorul are competenţa de a stabili limitele în care titularii îşi pot
exercita drepturile subiective, iar, pe de altă parte, dreptul terţilor de a
interveni în procedurile bazate pe Legea nr. 10/2001
este limitat numai la acest cadru legal.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, invocând în acest sens
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, aşa cum a
statuat şi Curtea în jurisprudenţa sa. Pe de altă parte, arată că invocarea
excepţiei de neconstituţionalitate a fost determinată de modul de interpretare
şi aplicare a legii, ceea ce excedează competenţei Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2)', ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 26 alin. (3) din Legea nr.10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798
din 2 septembrie 2005, având următorul conţinut:
- Art. 26 alin. (3): - „Decizia
sau, după caz, dispoziţia motivată de respingere a notificării sau a cererii de
restituire în natură poate fi atacată de persoana care se pretinde îndreptăţită
la secţia civilă a tribunalului în a cărui circumscripţie se află sediul
unităţii deţinătoare sau, după caz, al entităţii învestite cu soluţionarea
notificării, în termen de 30 de zile de la comunicare."
Prevederile legale criticate
sunt considerate a fi contrare dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art.
16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi în art. 21 alin. (1) referitor
la accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate invocată,
Curtea observă că acţiunea introdusă de autorii excepţiei are ca obiect o contestaţie împotriva
dispoziţiei prin care s-a admis cererea de restituire către proprietar, în
temeiul Legii nr. 10/2001, a terenului pe care aceştia îl folosesc în baza unui
contract de concesiune încheiat cu statul.
Prevederile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 se
referă însă la decizia sau, după caz, dispoziţia motivată de respingere a
notificării sau a cererii de restituire în natură, aşa încât textul de lege
criticat nu are legătură cu soluţionarea cauzei.
Or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor
judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei
legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în
vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului şi
oricare ar fi obiectul acestuia.
Aşa fiind, în temeiul art. 29 alin. (6) din Legea nr.
47/1992, excepţia urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art.147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (3) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, excepţie ridicată de Viorica Bumbar şi Iliuţă
Bumbar în Dosarul nr. 1.955/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 ianuarie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu