DECIZIE Nr. 216 din 11 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 alin.
(1) si ale art. 14 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 710 din 30 septembrie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 13 alin. (1) si ale art. 14 alin. (1) din Legea nr. 133/1999,
cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Ceram Material Construct" - S.R.L. din Tandarei in Dosarul nr.
2.417/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, intrucat apreciaza ca dispozitiile de lege
criticate nu incalca prevederile art. 16 si ale art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.417/2001,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13
alin. (1) si ale art. 14 alin. (1) din Legea nr. 133/1999, cu modificarile
ulterioare. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea
Comerciala "Ceram Material Construct" - S.R.L. din Tandarei intr-o
cauza avand ca obiect cererea formulata de aceasta pentru obligarea Societatii
Comerciale "Soceram" - S.A., in temeiul Legii nr. 133/1999, la
transformarea unui contract de inchiriere de mijloace fixe si teren aferent in
contract de leasing, cu clauza irevocabila de vanzare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999, potrivit carora "in intelesul
prezentei legi se considera active disponibile activele care nu sunt
utilizate", incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
"in masura in care, prin notiunea - active care nu sunt utilizate - se
intelege numai activele care nu sunt utilizate de societatile comerciale sau companiile
nationale cu capital majoritar de stat, in mod direct si efectiv".
Incalcarea consta in aceea ca se "creeaza o inegalitate intre cetateni in
fata legii, intrucat locatarul bunului inchiriat, caruia legea ii confera
facilitati economice, este defavorizat fata de oricare alt solicitant care ar
intentiona sa cumpere un pachet de actiuni, inclusiv bunul respectiv".
Art. 14 alin. (1) din lege, stabilind ca autoritatile publice centrale si
locale dau mandat reprezentantilor lor in adunarile generale ale societatilor
comerciale la care statul este actionar majoritar sa determine vanzarea
activelor aflate in situatia prevazuta la art. 12 alin. (1), este
neconstitutional, intrucat "prin expresia - dau mandat - se intelege o
posibilitate optionala", ceea ce incalca, de asemenea, art. 16 alin. (1)
din Constitutie. Se mai arata ca textele de lege criticate sunt contrare
prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, "deoarece prin
astfel de exprimari echivoce se ingradeste libertatea comertului, se blocheaza
procedurile de privatizare si nu se valorifica factorii de productie".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala apreciaza ca prevederile
art. 13 alin. (1) si ale art. 14 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 nu incalca
dispozitiile constitutionale invocate de catre autorul exceptiei.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, intrucat prin reglementarea conditiilor si masurilor in care se
pot aplica dispozitiile de acordare a unor facilitati intreprinderilor mici si
mijlocii asupra activelor societatilor comerciale la care statul este actionar
majoritar nu se incalca prevederile art. 16 alin. (1) si ale art. 134 alin. (2)
lit. a) din Constitutie. In acest sens, se arata ca in cauza nu se pune
problema egalitatii de tratament intre o persoana titulara a unui contract de
locatie a unui activ si vocatia acesteia de a cumpara activul respectiv si o
persoana care prin cumpararea actiunilor unei societati, devenind actionar al
acesteia, nu dobandeste proprietatea cu privire la activele cuprinse in
patrimoniul societatii. De asemenea, se apreciaza ca nu sunt incalcate nici
prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie. Se mai arata ca, de
altfel, din argumentele formulate reiese ca aspectele criticate privesc
probleme de interpretare si de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 133/1999,
situatie in care exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13 alin. (1) si ale art. 14 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificarile ulterioare, dispozitii care prevad:
- Art. 13 alin. (1): "In intelesul prezentei legi, se considera active
disponibile activele care nu sunt utilizate. Societatile comerciale si
companiile nationale cu capital majoritar de stat, precum si regiile autonome
sunt obligate sa stabileasca si sa intocmeasca listele cuprinzand activele
disponibile, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi. Listele vor fi transmise la birourile de asistenta pentru constituirea si
dezvoltarea societatilor comerciale, organizate in cadrul camerelor de comert
si industrie judetene si a municipiului Bucuresti. Listele vor fi actualizate
lunar. [...]";
- Art. 14 alin. (1): "Fondul Proprietatii de Stat, ministerele sau
autoritatile publice locale dau mandat reprezentantilor lor in adunarile
generale si in consiliile de administratie ale societatilor comerciale,
companiilor nationale la care statul este actionar majoritar, precum si
regiilor autonome sa determine vanzarea activelor aflate in situatia prevazuta
la art. 12 alin. (1)."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste texte de
lege contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art.
134 alin. (2) lit. a), potrivit carora:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 134 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
art. 13 alin. (1) si art. 14 alin. (1) din Legea nr. 133/1999, criticate ca
fiind neconstitutionale, stabilesc masurile si conditiile pentru aplicarea
dispozitiilor art. 12 din aceeasi lege, referitoare la caile de sprijin si
accesul intreprinderilor mici si mijlocii la activele disponibile ale societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat si regiilor autonome. Astfel, potrivit
art. 12 din lege, activele disponibile utilizate de intreprinderile mici si
mijlocii in baza contractului de inchiriere, a contractului de locatie de
gestiune sau a contractului de asociere in participatiune pot fi vandute, iar
contractul in cauza va inceta sau se va transforma, la cererea detinatorului,
in contract de leasing, cu clauza irevocabila de vanzare. In acest sens art. 13
alin. (1) precizeaza ce se considera active disponibile in intelesul legii, iar
art. 14 alin. (1) reglementeaza obligatia autoritatilor competente de a da
mandat reprezentantilor statului in adunarile generale si in consiliile de
administratie "sa determine vanzarea activelor aflate in situatia prevazuta
de art. 12 alin. (1)". In opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, dispozitiile art. 12 sunt inaplicabile, in masura in
care, in sensul art. 13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999, prin "active
disponibile care nu se utilizeaza" se "inteleg numai activele care nu
sunt utilizate de societatile comerciale sau companiile nationale cu capital
majoritar de stat, in mod direct si efectiv". Se considera ca astfel este
incalcat art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece "creeaza o inegalitate
intre cetateni in fata legii, intrucat locatarul bunului inchiriat caruia legea
ii confera facilitati economice este defavorizat fata de oricare alt solicitant
care ar intentiona sa cumpere un pachet de actiuni, inclusiv bunul
inchiriat".
Analizand aceste sustineri, Curtea urmeaza sa le respinga, intrucat
titularul contractului de locatie de gestiune a unui activ, cu vocatie legala
de a cumpara activul respectiv, nu se afla intr-o situatie de egalitate cu
persoana care prin cumpararea de actiuni la o societate comerciala devine
actionar al acesteia, astfel ca la situatii diferite si tratamentul juridic
este diferit. Acesta este si sensul jurisprudentei Curtii Constitutionale in
materie, asa cum rezulta, de exemplu, din Decizia nr. 20 din 2 februarie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 18 februarie
2000. De altfel, Curtea constata ca, in realitate, critica formulata nici nu
priveste constitutionalitatea art. 13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999, ci
interpretarea dispozitiilor acestuia. Sub acest aspect, Curtea nu este
competenta sa se pronunte, intrucat art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, stabileste ca aceasta "nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei".
Pentru acelasi considerent, Curtea nu poate retine nici critica potrivit
careia art. 14 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 este neconstitutional "in
sensul in care prin expresia <<dau mandat>> se intelege o
posibilitate optionala, textul facand loc unor inegalitati intre cetateni, in
sensul art. 16 alin. (1) din Constitutie".
In sfarsit, si sustinerea referitoare la incalcarea prin prevederile art.
13 alin. (1) si ale art. 14 alin. (1) din lege a dispozitiilor art. 134 alin.
(2) lit. a) din Constitutie urmeaza a fi respinsa, deoarece chiar in sensul
acestor dispozitii constitutionale, prin stimularea vanzarii activelor sale
disponibile, statul ia masuri pentru a realiza privatizarea, formarea economiei
de piata, ca premise ale asigurarii libertatii comertului, protectiei
concurentei loiale si crearii cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 alin. (1)
si ale art. 14 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Ceram Material Construct" - S.R.L. din Tandarei in
Dosarul nr. 2.417/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu