NORME
Nr. 4 din 8 aprilie 2002
pentru modificarea si completarea Normelor nr. 2/1999 privind autorizarea
bancilor
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 26 aprilie 2002
Avand in vedere prevederile art. 26 alin. (2) din Legea nr. 101/1998
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale art. 11, art. 25 alin. 3, art. 38 alin. 1 si ale art. 51 din
Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentele norme.
Art. 1
Normele nr. 2/1999 privind autorizarea bancilor, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1999, modificate prin
Normele nr. 6/1999, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
182 din 28 aprilie 1999, si prin Normele nr. 10/1999, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 10 ianuarie 2000, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul 2 al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"In termen de cel mult 4 luni de la data primirii documentelor
prevazute la alin. 1 Banca Nationala a Romaniei va decide cu privire la
autorizarea functionarii bancii si, dupa caz, va elibera autorizatia de
functionare, insotita de aprobarile pentru actionarii semnificativi ai bancii -
persoana sau grup de persoane - si pentru persoanele desemnate in calitate de
conducator, administrator si auditor independent, sau va comunica in scris
decizia sa privind respingerea cererii, impreuna cu motivele care au stat la
baza acesteia."
2. Dupa articolul 12 se introduc articolele 12^1, 12^2 si 12^3 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 12^1
Organizarea si conducerea bancii trebuie sa corespunda cerintelor legii si
unei practici bancare prudente si sanatoase. In acest sens banca va fi
organizata astfel incat:
a) sa fie create premisele pentru realizarea obiectivelor propuse;
b) sa fie respectate prevederile legale cu privire la constituirea
comitetului de risc, comitetului de administrare a activelor si pasivelor si a
comitetului de credite;
c) toti conducatorii bancii sa fie implicati in coordonarea activitatilor
curente care presupun asumarea de catre banca a riscurilor specifice.
In sensul celor prevazute la lit. c), in componenta fiecaruia dintre
comitetele mentionate la lit. b) se va regasi cel putin un conducator, altul
decat cel desemnat sa coordoneze structurile organizatorice implicate in
activitatile care fac obiectul analizei si deciziilor care se iau in aceste
comitete.
Art. 12^2
Nu pot detine calitatea de fondator, actionar, conducator, administrator
ori cenzor persoanele nominalizate in anexa la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea si combaterea utilizarii sistemului
financiar-bancar in scopul finantarii de acte de terorism si in lista intocmita
in conformitate cu prevederile art. 5 din aceasta ordonanta.
Prevederile alin. 1 se aplica si in cazul fondatorilor si actionarilor,
persoane juridice, la care unul sau mai multi dintre actionarii sau
administratorii acestora sunt persoane nominalizate in listele prevazute la
alin. 1.
Art. 12^3
Interdictia prevazuta la art. 12^2 alin. 1 se aplica si in cazul
persoanelor care au fost condamnate pentru infractiuni de coruptie, spalare de
bani, infractiuni contra patrimoniului, abuz, luare sau dare de mita, fals si
uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscala ori alte fapte de natura sa
conduca la concluzia ca nu sunt create premisele necesare pentru asigurarea
unei gestiuni sanatoase si prudente a bancii."
3. Dupa articolul 13 se introduc articolele 13^1 si 13^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 13^1
Calitatea fondatorilor si actionarilor semnificativi trebuie sa corespunda
cerintelor prevazute de lege si de prezentele norme.
La evaluarea acestor persoane se va urmari ca, pe langa indeplinirea
conditiilor prevazute de lege, acestea sa dispuna de o situatie financiara care
sa le permita onorarea obligatiilor lor patrimoniale si care sa asigure
premisele pentru sustinerea financiara a bancii in cazul in care situatia
acesteia se deterioreaza.
Sumele destinate participarii la capitalul social al bancii trebuie sa
provina din surse proprii si sa nu reprezinte sume imprumutate ori puse la
dispozitie, indiferent cu ce titlu, de alte persoane fizice sau juridice.
Persoanele juridice care au calitatea de fondator sau de actionar
semnificativ trebuie sa fi inregistrat in ultimii 3 ani de activitate un activ
net pozitiv si sa dispuna, potrivit ultimei situatii financiar-contabile -
bilant contabil sau, dupa caz, balanta de verificare -, de un activ net de cel
putin 5 ori mai mare decat nivelul participatiei subscrise la capitalul social
al bancii si de un nivel al lichiditatilor - numerar si disponibilitati in
conturi - cel putin la nivelul participatiei.
Persoanele fizice care au calitatea de fondator sau de actionar
semnificativ trebuie sa dispuna de venituri personale neafectate indeplinirii
altor obligatii patrimoniale, care sa acopere nivelul participatiei subscrise
la capitalul social al bancii si care sa aiba caracter de continuitate.
Art. 13^2
La evaluarea fondatorilor si actionarilor semnificativi vor fi luate in
considerare informatii legate de reputatia si de activitatea acestor persoane,
inclusiv cele rezultand din calitatea de actionar, conducator sau administrator
al unei banci, detinuta anterior, precum si orice alte circumstante de natura
sa conduca la concluzia ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de lege,
pentru cauze cum ar fi:
a) nu se poate stabili provenienta fondurilor ce vor fi utilizate pentru
obtinerea participatiei la capitalul social al bancii sau justificarea
prezentata nu este suficienta pentru a determina daca sunt indeplinite
cerintele prevazute de lege si de prezentele norme;
b) din informatiile furnizate de persoanele respective nu rezulta in mod
clar natura activitatii desfasurate de acestea si - in cazul persoanelor
juridice - identitatea persoanelor care detin controlul direct sau indirect
asupra acestora, nepermitand astfel realizarea unei supravegheri eficiente;
c) informatiile disponibile referitoare la activitatea, tranzactiile
desfasurate ori la influenta de orice natura - politica, economica, familiala,
personala -, la care sunt supuse persoanele respective, conduc la concluzia ca
exista posibilitatea ca banca sa nu isi desfasoare activitatea in conformitate
cu prevederile legii si cu cerintele unei practici bancare prudente si
sanatoase;
d) persoanele respective sau persoanele din grupul din care fac parte au
facut in ultimii 10 ani obiectul unor anchete sau proceduri administrative ori
judiciare care s-au incheiat cu sanctiuni sau interdictii ori fac in prezent
obiectul unor asemenea anchete sau proceduri."
4. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Fondurile de investitii, fondurile cu capital de risc ori alte organisme de
plasament colectiv in valori mobiliare, fara personalitate juridica,
asociatiile, fundatiile, ligile, sindicatele ori alte forme de asociere
sindicala si orice alte forme de asociere similare nu pot participa ca fondator
sau actionar semnificativ la capitalul social al unei banci.
Interdictia prevazuta la alin. 1 se aplica si in cazul:
a) persoanelor juridice ori altor entitati inregistrate in state cu care
Romania nu intretine relatii diplomatice sau in jurisdictii care nu instituie
obligativitatea intocmirii situatiilor contabile, tinerii registrelor
comerciale si/sau permit pastrarea anonimatului in ceea ce priveste identitatea
actionarilor si administratorilor;
b) persoanelor care justifica sursa fondurilor prin venituri obtinute din
activitati desfasurate in statele sau jurisdictiile prevazute la lit. a)."
5. Articolul 16 se abroga.
6. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Calitatea conducatorilor bancii trebuie sa fie adecvata functiei pentru
care au fost desemnati. Aceste persoane trebuie sa aiba o buna reputatie si sa
indeplineasca conditiile prevazute de lege si cerintele specifice cuprinse in
prezentele norme.
Persoanele care probeaza indeplinirea conditiei de studii cu diplome
obtinute in strainatate vor prezenta un document eliberat de autoritatile
romane competente, care sa ateste recunoasterea si echivalarea actelor de
studii respective.
Pentru indeplinirea conditiei privind experienta profesionala in domeniul
financiar-bancar persoanele propuse in calitate de conducator trebuie sa fi
lucrat cel putin 7 ani in una sau mai multe dintre entitatile prevazute in
anexa nr. 9 la prezentele norme, din care cel putin 5 ani sa fi exercitat
responsabilitati decurgand din:
a) ocuparea unui post de conducere (cel putin sef de serviciu sau
echivalent) intr-o banca, in Banca Nationala a Romaniei, Ministerul Finantelor
Publice, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, Curtea de Conturi sau in institutii similare din strainatate,
post care prin natura responsabilitatilor implica atributii de coordonare si
conducere a unui compartiment a carui activitate este relevanta pentru
institutia respectiva;
b) asigurarea conducerii efective a unei societati care isi desfasoara
activitatea pe piata de capital, a unei societati de leasing financiar sau a
unei societati de asigurare-reasigurare;
c) desfasurarea unei activitati, cel putin la nivel de consilier (expert),
intr-o institutie financiar-bancara internationala, intr-un domeniu relevant al
activitatii acesteia.
Persoanele aflate in situatia mentionata la lit. b) trebuie sa fi exercitat
cel putin 3 ani una dintre responsabilitatile prevazute la lit. a) sau c).
Perioada in care persoana a exercitat concomitent mai multe dintre
responsabilitatile mentionate in acest articol se ia in considerare o singura
data."
7. Dupa articolul 17 se introduc articolele 17^1 si 17^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 17^1
Deosebit de indeplinirea conditiilor de calificare si experienta
profesionala prevazute de lege, evaluarea unei persoane se va face in fiecare
caz, luandu-se in considerare circumstante si informatii legate de activitatea,
experienta si reputatia persoanei in cauza, inclusiv cele rezultand din
calitatea de actionar, conducator, administrator, cenzor sau auditor
independent al unei banci, detinuta anterior, precum si orice alte situatii
relevante, cum ar fi:
a) persoana respectiva s-a aflat in conflict cu vreo autoritate de
supraveghere din domeniul financiar-bancar din Romania sau din strainatate, a
fost sanctionata sau i s-a refuzat ori i s-a retras o autorizatie de catre o
asemenea autoritate sau s-a aflat in alta situatie care prin aspectele relevate
ar putea avea efecte negative asupra imaginii bancii la care persoana in cauza
este propusa in calitate de conducator;
b) persoana a exercitat fara aprobarea autoritatii competente o functie
pentru care, potrivit dispozitiilor legale aplicabile, era prevazuta obligativitatea
obtinerii unei astfel de aprobari;
c) in calitate de conducator sau administrator al unei banci, persoana
juridica romana sau sucursala a unei banci straine, persoana nu si-a asumat
responsabilitatile decurgand din aceasta calitate, deciziile privind
administrarea bancii/sucursalei fiind luate de actionari, sau a participat la
adoptarea si/sau aplicarea unor decizii privind activitatea acesteia, prin care
s-a urmarit satisfacerea unor interese individuale sau de grup, in detrimentul
intereselor bancii/sucursalei respective;
d) o banca a inregistrat o evolutie necorespunzatoare a indicatorilor de
prudenta sau a facut obiectul unor masuri de supraveghere speciala, de
administrare speciala ori al altor masuri similare instituite de autoritatea de
supraveghere, ca urmare a activitatii desfasurate in perioada in care persoana
a avut calitatea de conducator sau de membru in consiliul de administratie al
bancii in cauza;
e) entitatile in conducerea sau administrarea carora persoana respectiva a
exercitat responsabilitati ori la care este sau a fost actionar semnificativ,
asociat ori asociat comanditat s-au aflat in conflict cu vreo autoritate din
Romania sau din strainatate, insarcinata cu supravegherea sistemului
financiar-bancar, au fost supuse vreunei sanctiuni dispuse de o asemenea
autoritate ori aceasta le-a refuzat sau le-a retras o autorizatie in domeniul
financiar-bancar;
f) persoana face obiectul unor proceduri penale sau administrative, aflate
in curs de desfasurare, pentru cauze care au relevanta asupra calitatilor
necesare unui conducator de banca.
La evaluarea conducatorilor propusi se va avea in vedere si daca
fundamentarea obiectivelor propuse, modalitatile de realizare si rezultatele
preconizate prin studiul de fezabilitate prezentat si insusit de acestia are la
baza o abordare competenta si realista.
Art. 17^2
Nu vor putea fi numite in calitate de conducator al unei banci persoanele
carora, printr-o dispozitie legala, o hotarare judecatoreasca ori o decizie administrativa,
le este interzis sa conduca o institutie financiar-bancara sau care se afla in
vreuna dintre situatiile de incompatibilitate prevazute de legislatia in
vigoare."
8. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Persoanele propuse in calitate de administrator, cenzor si auditor
independent trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute de lege si sa nu se
afle in vreo situatie de incompatibilitate prevazuta de legislatia in vigoare.
La evaluarea persoanelor propuse in calitate de administrator se vor avea
in vedere criteriile prevazute la art. 17^1 alin. 1 si la art. 17^2 pentru
conducatorii unei banci.
Pentru indeplinirea conditiei de experienta in domeniul financiar-bancar
persoanele propuse in calitate de administrator, altele decat conducatorii
bancii, trebuie sa fi lucrat cel putin 3 ani in una sau mai multe dintre
entitatile prevazute in anexa nr. 9 la prezentele norme, intr-un compartiment a
carui activitate este relevanta pentru specificul entitatii respective sau sa fi
asigurat conducerea efectiva a unei astfel de entitati."
9. Literele e), f) si h) ale articolului 20 vor avea urmatorul cuprins:
"e) chestionarul (anexa nr. 2) completat si semnat de fondatori.
In plus, pentru fondatorii persoane juridice se vor prezenta:
- extras din registrul comertului ori din alt registru public din tara de
origine sau orice alt document oficial echivalent, care sa ateste cel putin
denumirea, data inmatricularii, persoanele imputernicite legal sa reprezinte
persoana juridica si obiectul de activitate;
- o prezentare a persoanei juridice, sub semnatura imputernicitului legal,
din care sa rezulte organizarea acesteia, inclusiv reteaua de unitati
teritoriale, filialele detinute in tara de origine si in strainatate, activitatea
desfasurata, structura actionariatului, inclusiv identitatea persoanelor care
detin controlul direct sau indirect asupra acesteia;
- ultimele trei bilanturi contabile auditate, care sa ateste ca persoana
juridica a desfasurat activitate in aceasta perioada, si cele mai recente
situatii financiar-contabile ale fondatorului si, dupa caz, ale societatii a
carei filiala este fondatorul;
- la solicitarea Bancii Nationale a Romaniei, curriculum vitae si
certificatul de cazier judiciar, in original sau in copie legalizata, cu
aplicarea corespunzatoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol, pentru
membrii consiliului de administratie si/sau pentru persoanele care asigura
conducerea activitatii curente a fondatorului.
Pentru fondatorii persoane fizice se vor mai prezenta:
- curriculum vitae din care sa rezulte activitatea desfasurata in prezent
si in ultimii 10 ani, inclusiv numele angajatorului, natura activitatii
desfasurate, pozitia detinuta si alte informatii relevante legate de activitatea
acestuia, si in care sa se indice entitatile in care persoana fizica detine in
prezent sau a detinut in ultimii 10 ani calitatea de membru al consiliului de
administratie sau o pozitie echivalenta;
- certificatul de cazier judiciar, in original sau in copie legalizata, cu
aplicarea corespunzatoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol;
- declaratie de venit intocmita in conformitate cu legislatia din tara de
origine, vizata de autoritatea fiscala sau, dupa caz, certificata conform legislatiei
din tara respectiva; in cazul in care legislatia din tara de origine nu prevede
o astfel de declaratie, se va prezenta un document oficial care sa ateste acest
fapt si se va completa declaratia prevazuta in anexa nr. 3;
- in cazul unei participatii mai mari decat echivalentul in lei a 10.000
euro, ultimul bilant al societatilor la care persoana fizica este
asociat/actionar si orice alte documente considerate relevante pentru
justificarea corespunzatoare a sursei declarate a fondurilor;
- declaratie privind natura si cuantumul datoriilor existente la data
depunerii documentatiei fata de alte persoane fizice si/sau juridice, inclusiv
fata de autoritati publice centrale si/sau locale;
f) studiul de fezabilitate, insusit de conducatorii propusi ai bancii, care
sa descrie obiectivele, politicile si strategiile bancii si care sa cuprinda:
- estimari ale bilantului si ale contului de profit si pierderi pentru
urmatorii 3 ani, intocmite potrivit normelor metodologice in materie emise de
Banca Nationala a Romaniei;
- descrierea clientelei, a produselor si serviciilor oferite si a
segmentului de piata pe care banca intentioneaza sa desfasoare activitatea;
- sursele de finantare, structura activelor, strategia de investitii,
inclusiv dezvoltarea retelei de unitati teritoriale;
- descrierea politicilor in domeniul fondurilor proprii, gestiunii riscului
de lichiditate, concentrarii riscului, operatiunilor de creditare etc.;
- proiectul structurii organizatorice si de conducere a activitatii, care
sa cuprinda atributiile fiecarui compartiment, cu precizarea numarului si
repartitiei personalului pe functii, componenta comitetului de risc, a
comitetului de administrare a activelor si pasivelor si a comitetului de
credite, repartizarea responsabilitatilor intre conducatorii bancii, aceste
comitete si consiliul de administratie, organizarea si gestiunea sistemului
informational, inclusiv sistemele de securitate;
- descrierea sistemului de control intern, care va cuprinde metodele si mijloacele
de monitorizare si control al riscurilor specifice, inclusiv politica privind
cunoasterea clientelei si masurile de prevenire a spalarii banilor prin
intermediul bancii;
...........................................................................
h) comunicare privind identitatea administratorilor, altii decat
conducatorii bancii, pentru care se vor transmite:
- curriculum vitae care va cuprinde cel putin informatii legate de studiile
absolvite - institutia de invatamant, natura cursurilor si anul absolvirii - si
o prezentare detaliata a activitatii desfasurate, cu indicarea denumirii,
adresei si profilului activitatii entitatii in cadrul careia a activat, natura
si durata activitatilor desfasurate, responsabilitatile exercitate;
- chestionarul (anexa nr. 4), fara completarea pct. 4 si 5 din acesta;
- certificatul de cazier judiciar, in original sau in copie legalizata, cu
aplicarea corespunzatoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol;
- declaratia prevazuta la lit. g) ultima liniuta;"
10. Litera g) a articolului 20 se completeaza cu o noua liniuta cu
urmatorul cuprins:
"- declaratie din partea entitatilor din domeniul financiar-bancar la
care persoana respectiva a exercitat responsabilitati in conducerea sau administrarea
acestora ori la care este sau a fost actionar semnificativ, asociat ori asociat
comanditat si din partea autoritatilor insarcinate cu supravegherea sistemului
financiar-bancar din tara respectiva, din care sa rezulte daca persoana si
entitatile in cauza s-au aflat in vreuna dintre situatiile prevazute la art.
17^1 lit. a), b) si e)."
11. Dupa alineatul 2 al articolului 22 se introduce alineatul 3 cu
urmatorul cuprins:
"In cazul in care societatea de expertiza contabila propusa in calitate
de auditor independent al bancii a fost aprobata si indeplineste aceasta
calitate la o alta banca, documentatia prevazuta la lit. e) va fi inlocuita cu
o declaratie sub semnatura conducatorului societatii, prin care sa se confirme
ca informatiile cuprinse in documentatia existenta in evidentele Bancii
Nationale a Romaniei nu au suferit modificari sau, dupa caz, sa se comunice
modificarile intervenite."
12. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Prevederile art. 11, 12^1, 17, 17^1 si 17^2 sunt aplicabile in mod
corespunzator si in cazul sucursalelor bancilor straine."
13. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
In scopul functionarii normale a sistemului bancar si al asigurarii
viabilitatii si stabilitatii acestuia, prin crearea premiselor necesare
desfasurarii activitatii fiecarei banci in conformitate cu regulile unei
practici bancare prudente, Banca Nationala a Romaniei va putea respinge o
cerere de autorizare potrivit art. 14 din Legea bancara nr. 58/1998, cu
modificarile ulterioare, in oricare etapa a procesului de autorizare, daca nu
sunt intrunite cerintele legii si ale prezentelor norme."
14. Dupa articolul 35 se introduce articolul 35^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 35^1
Orice curriculum vitae prezentat Bancii Nationale a Romaniei potrivit
prezentelor norme va fi semnat si datat de catre persoana in cauza."
15. Alineatul 2 al articolului 36 va avea urmatorul cuprins:
"Documentele emise sau legalizate de o autoritate straina vor fi
supralegalizate in conditiile prevazute de lege ori vor purta apostila
prevazuta de Conventia cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii
actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961. In cazul in
care se invoca o situatie de inlaturare a acestor cerinte, se va prezenta o
confirmare in acest sens din partea autoritatilor romane sau straine
competente, sarcina probei revenind celui ce invoca o asemenea situatie."
16. Articolul 37 se abroga.
17. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Anexele nr. 1 - 9 fac parte integranta din prezentele norme."
18. Anexa nr. 2 se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentele norme.
19. Anexa nr. 3 se inlocuieste cu anexa nr. 2 la prezentele norme.
20. Titlul anexei nr. 4 va avea urmatorul cuprins:
"Chestionar pentru conducatori si administratori"
21. Dupa anexa nr. 8 se introduce anexa nr. 9 "Lista cuprinzand
entitatile din domeniul financiar-bancar", avand cuprinsul prevazut in
anexa nr. 3 la prezentele norme.
Art. 2
Evaluarea cererilor de autorizare nesolutionate la data intrarii in vigoare
a prezentelor norme se va face avandu-se in vedere conditiile prevazute de
Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si
cerintele specifice prevazute de Normele nr. 2/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentele norme.
Banca Nationala a Romaniei va evalua cererile de autorizare prevazute la
alin. 1 pe baza documentatiei prezentate in conformitate cu reglementarile in
vigoare la data depunerii cererii, putand solicita orice documente si
informatii suplimentare, daca cele prezentate nu sunt suficiente pentru a
determina daca sunt indeplinite conditiile prevazute de noile reglementari.
Art. 3
Persoanele fizice si juridice ori alte entitati la care se refera art. 15
din Normele nr. 2/1999, astfel cum au fost modificate prin prezentele norme, si
care, la data intrarii in vigoare a acestora, detin o participatie mai mare de
5% din capitalul social al unei banci, nu vor putea achizitiona alte actiuni
ale bancii si nu vor putea aduce noi aporturi la capitalul social al bancii
pana cand participatia se va reduce la acest nivel.
In continuare achizitionarea de actiuni de catre persoanele mentionate la
alin. 1 se va putea realiza in conditiile mentinerii participatiei la nivelul
maxim prevazut la acest alineat.
Art. 4
In scopul realizarii evaluarii prevazute la art. III din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 137/2001 pentru modificarea si completarea Legii bancare
nr. 58/1998, prevederile prezentelor norme se aplica in mod corespunzator si
actionarilor, conducatorilor si administratorilor existenti ai bancilor
persoane juridice romane si, dupa caz, ai sucursalelor bancilor straine
autorizate sa functioneze in Romania.
La evaluarea calitatii persoanelor mentionate la alin. 1 se vor avea in
vedere si urmatoarele:
a) in cazul conducatorilor se va evalua in mod special activitatea
desfasurata de aceste persoane de la obtinerea aprobarii Bancii Nationale a Romaniei
pana la data analizei, cel putin sub aspectul modului in care a fost realizata
coordonarea activitatii bancii/sucursalei, competenta dovedita in asigurarea
cadrului necesar desfasurarii unei activitati in conditii de respectare a
cerintelor de prudenta bancara, inclusiv neimplicarea acesteia in operatiuni
care sa fi determinat o deteriorare a indicatorilor de prudenta sau alte
situatii care contravin prevederilor legale ori pun in pericol interesele
deponentilor sau ale altor creditori, colaborarea cu autoritatea de
supraveghere, respectarea propriilor obiective stabilite prin politicile si
strategiile proprii, alte aspecte care tin de reputatia si integritatea
fiecarei persoane;
b) in cazul administratorilor, la aprobarea acestora, se va evalua si
activitatea desfasurata pana in prezent in exercitarea atributiilor prevazute
de lege in calitate de administratori ai bancii, inclusiv daca au urmarit
respectarea de catre banca a cerintelor prudentiale si nu au actionat contrar
intereselor acesteia prin deciziile luate ori prin omisiunea adoptarii unor
masuri corespunzatoare, precum si orice alte aspecte considerate relevante;
c) in cazul actionarilor bancilor autorizate se va evalua daca politica
individuala sau de grup pe care acestia o infaptuiesc fata de banca - prin
deciziile luate la nivelul adunarii generale a actionarilor sau in consiliul de
administratie - se dovedeste a fi contrara unei practici bancare prudente si
unei administrari corespunzatoare a fondurilor incredintate bancii, urmarindu-se
situatiile in care acestia s-au substituit conducerii bancii in scopul
satisfacerii unor interese individuale sau de grup ori au impus solutii in
detrimentul intereselor deponentilor si ale altor creditori ai bancii.
La evaluarea experientei profesionale a administratorilor existenti se va
lua in considerare si perioada in care aceste persoane au avut calitatea de
administrator al unei banci.
Pentru realizarea evaluarii prevazute de lege si aprobarea
administratorilor existenti ai bancilor Banca Nationala a Romaniei va putea
solicita orice informatii si documente pe care le considera necesare pentru a
determina daca sunt indeplinite conditiile prevazute de noile reglementari.
Pe baza evaluarilor efectuate Banca Nationala a Romaniei va decide, conform
prevederilor art. 3^2 din Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, asupra grupurilor de persoane care actioneaza impreuna
si va adopta masurile corespunzatoare.
Art. 5
Normele nr. 2/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu
cele aduse prin prezentele norme, vor fi republicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BANCII NATIONALE A ROMANIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
ANEXA 1
la norme
"Anexa nr. 2 la Normele nr. 2/1999
Confidential
CHESTIONAR
pentru participantii la capitalul social al bancii*)
*) Acest chestionar se completeaza de catre fondatorii si actionarii
semnificativi ai bancii.
Chestionarul va fi completat, prin dactilografiere, la toate intrebarile;
daca spatiul este insuficient, raspunsurile pot fi date pe o foaie separata.
Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.
1. Denumirea bancii pentru care se comunica informatiile:
............................................................................
2. Identitatea participantului la capitalul social al bancii:
2.1. pentru persoanele juridice se vor preciza denumirea, forma juridica,
adresa sediului social
.........................................................
............................................................................
............................................................................
2.2. pentru persoanele fizice se vor preciza numele si prenumele, data si
locul nasterii, cetatenia si adresa actuala. Pentru cetatenii straini se va
preciza, daca este cazul, si data la care si-au stabilit resedinta in Romania.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
3. Adresele la care persoana fizica mentionata la pct. 2.2 a avut stabilita
resedinta in ultimii 5 ani:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
4. Persoana fizica mentionata la pct. 2.2. este desemnata drept unul dintre
conducatorii bancii?
............................................................................
5. Suma si procentul participatiei la capitalul social al bancii:
a) ce urmeaza a fi detinute de catre participant: b) detinute in prezent:
............ lei; ............. lei;
............. (valuta) ............. (valuta)
........ echivalent lei; ........ echivalent lei;
............ % . ............ % .
6. Participantul face parte dintr-un grup de persoane care actioneaza
impreuna, in sensul prevederilor art. 3 din Legea bancara nr. 58/1998, sau are
relatii de afaceri ori de alta natura cu alti participanti la capitalul social
al bancii? In caz afirmativ se vor prezenta o descriere a grupului si, dupa
caz, o situatie din care sa rezulte procentele de participare in cadrul
grupului si/sau o comunicare privind identitatea celorlalti participanti la
capital cu care participantul are relatii, precum si natura acestor relatii.
In plus, pentru participantul persoana juridica mentionat la pct. 2.1. se
va transmite si o lista cuprinzand actionarii sai semnificativi, cu procentul
participatiei fiecaruia.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
7. Precizati identitatea membrilor consiliului de administratie si/sau a
persoanelor care asigura conducerea activitatii curente a participantului
persoana juridica mentionat la pct. 2.1 (se vor indica numele, prenumele si
functia acestora, adresa si numarul de telefon). Daca participantul este o
banca autorizata de Banca Nationala a Romaniei, aceste informatii nu mai sunt
necesare.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
8. Participantul sau grupul de persoane mentionat la pct. 6 detine
participatii semnificative (orice participatie care reprezinta cel putin 5% din
capitalul social sau din drepturile de vot) la entitati nebancare? In caz
afirmativ comunicati lista cuprinzand aceste participatii.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
9. Participantul sau grupul de persoane mentionat la pct. 6 detine
participatii semnificative la capitalul social al altor banci? In caz afirmativ
comunicati lista cuprinzand aceste participatii.
............................................................................
............................................................................
10. Participantul si societatile comerciale la care acesta detine participatii
semnificative desfasoara activitati financiare? In caz afirmativ comunicati
lista cuprinzand aceste participatii si indicati autoritatile de supraveghere
in cauza.
............................................................................
............................................................................
11. Intre banca mentionata la pct. 1 si participant exista legaturi de
afaceri? In caz afirmativ dati detalii. Descrieti cum vor evolua aceste
legaturi dupa obtinerea participatiei la capitalul social.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
12. Precizati care sunt bancile cu care participantul intretine relatii de
afaceri (se va indica denumirea bancilor, sediul acestora si vechimea
relatiilor).
............................................................................
............................................................................
13. Precizati care este sursa fondurilor utilizate pentru obtinerea
participatiei la capitalul social al bancii mentionate la pct. 1.
............................................................................
............................................................................
14. Precizati care este scopul urmarit prin participarea la capitalul
social al bancii. Care sunt orientarile pe care le are in vedere participantul
in legatura cu natura si volumul activitatii bancii in urmatorii ani?
............................................................................
............................................................................
15. Participantul sau persoanele din grupul mentionat la pct. 6 au facut in
ultimii 10 ani sau fac in prezent obiectul unor anchete sau proceduri
administrative ori judiciare? Aceste proceduri s-au incheiat cu vreo sanctiune
sau interdictie? Daca da, dati detalii, indiferent daca intre timp a intervenit
o reabilitare.
............................................................................
............................................................................
16. Comunicati orice alte informatii utile care pot permite o apreciere cat
mai completa si corecta a situatiei patrimoniale, activitatii si reputatiei
participantului la capitalul social al bancii.
............................................................................
............................................................................
Subsemnatul declar pe propria raspundere, sub sanctiunea legii, ca
fondurile utilizate pentru obtinerea participatiei la capitalul social al
bancii nu reprezinta sume imprumutate de la alte persoane fizice sau juridice
ori sume puse la dispozitia mea de alte persoane si ca toate informatiile
cuprinse in acest formular si in anexe sunt complete si conforme cu realitatea
si ma angajez sa comunic de indata Bancii Nationale a Romaniei orice schimbare
care va modifica informatiile furnizate. Totodata ma angajez sa transmit in
fiecare an bancii mentionate la pct. 1 informatiile pe care aceasta, la randul
ei, trebuie sa le transmita autoritatilor potrivit dispozitiilor legale in
vigoare.
Data Numarul anexelor Numele si prenumele
........... .................. .....................
Semnatura si stampila (daca este cazul)
(pentru persoanele juridice vor semna
reprezentantii lor legali/statutari)
......................................
NOTA:
Banca Nationala a Romaniei va pastra confidentialitatea informatiilor
cuprinse in raspunsurile la acest chestionar, cu exceptia cazurilor prevazute
de lege."
ANEXA 2
la norme
"Anexa nr. 3 la Normele nr. 2/1999
Confidential
DECLARATIE*)
*) Se completeaza personal de catre fondatorii si actionarii semnificativi
ai bancii, persoane fizice; daca spatiul este insuficient, raspunsurile pot fi
date pe o foaie separata."
Subsemnatul .............................., in calitate de fondator/actionar
(numele si prenumele)
semnificativ la ....................., declar pe propria raspundere
urmatoarele:
(denumirea bancii)
I. Detin participatii (actiuni, parti sociale) la societatile comerciale
(altele decat cele declarate la pct. 8 si 9 din chestionarul prezentat in anexa
nr. 2). Se vor indica cel putin: denumirea si sediul societatii comerciale,
profilul activitatii acesteia, suma si procentul participatiei.
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
II. In ultimii 10 ani am incasat dividende de la societatile comerciale la
care detin participatii (se va indica valoarea dividendelor incasate anual de
la fiecare societate comerciala precizata la pct. I din prezenta declaratie si
la pct. 8 si 9 din chestionarul prezentat in anexa nr. 2).
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
III. Veniturile obtinute din activitatea de baza si din alte activitati cu
scop lucrativ pe care le-am desfasurat in ultimii 10 ani. Se vor preciza
calitatea/profesia (salariat, avocat, medic, notar etc.) si veniturile anuale
obtinute din fiecare dintre activitatile desfasurate.
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
IV. Detin in strainatate depozite in valuta in suma de:
...........................................................................
V. Detin depozite la banci comerciale si/sau cooperative de credit,
participatii la fonduri de investitii sau la alte organisme de plasament
colectiv in valori mobiliare din Romania, in suma de:
- in lei ..................................................................
- in valuta ...............................................................
VI. Alte creante cu o valoare mai mare de 150.000.000 lei fiecare pe care
le detin (inclusiv obligatiuni, titluri de stat etc.) in Romania sau in
strainatate:
...........................................................................
...........................................................................
Data Semnatura
..................... ....................
NOTA:
Banca Nationala a Romaniei va pastra confidentialitatea informatiilor
cuprinse in aceasta declaratie, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
ANEXA 3
la norme
"Anexa nr. 9 la Normele nr. 2/1999
LISTA
cuprinzand entitatile din domeniul financiar-bancar
Domeniul bancar:
- banci din tara sau din strainatate;
- alte institutii de credit din tara (mai putin cooperativele de credit)
sau din strainatate, autorizate sa atraga fonduri rambursabile de la public si
sa acorde credite;
- Banca Nationala a Romaniei sau autoritati de supraveghere a sectorului
bancar din strainatate;
- institutii financiar-bancare internationale, cum sunt: Fondul Monetar
International, Banca Mondiala, Banca Reglementelor Internationale, Banca
Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Domeniul financiar:
- Ministerul Finantelor Publice sau institutii similare din strainatate;
- Curtea de Conturi;
- Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sau autoritati de supraveghere a
pietelor de capital din strainatate;
- Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sau autoritati de supraveghere a
activitatii de asigurare/reasigurare din strainatate;
- societati de valori mobiliare din tara sau societati similare din
strainatate;
- societati de administrare a investitiilor din tara sau societati similare
din strainatate;
- societati de investitii din tara sau societati similare din strainatate;
societati de asigurare reasigurare;
societati de leasing financiar."