DECIZIE Nr. 223 din 3 iulie 2001
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 78, art.
79 si ale art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 603 din 26 septembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 78, art. 79 si ale art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "International Trading
System" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 7.609/1999 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia comerciala.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, reprezentat de consilier
juridic Lucian Bagiu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita. Curtea dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr.
80C/2001, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Societatea Comerciala
"Farom Italgom" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 7.608/1999 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala. La apelul nominal in acest dosar
este prezent autorul exceptiei, reprezentat de consilier juridic Lucian Bagiu,
lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita. De asemenea, Curtea dispune sa se faca apelul si in dosarele nr.
82C/2001 si nr. 83C/2001, al caror obiect il constituie tot exceptiile de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 78, art. 79 si ale art. 90 alin. (2)
din Legea nr. 64/1995, republicata, exceptii ridicate de Societatea Comerciala
"Otez Impex" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 7.615/1999 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala si de Societatea Comerciala
"Lux Production" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 7.605/1999 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala. La apelul nominal este prezent
pentru autorii exceptiilor consilier juridic Lucian Bagiu, lipsind celelalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita. Curtea, din oficiu,
pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public, in
temeiul art. 164 din Codul de procedura civila, pune concluzii de conexare a
dosarelor nr. 80C/2001, nr. 82C/2001 si nr. 83C/2001. Curtea, in temeiul art.
16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura
civila, dispune conexarea dosarelor nr. 80C/2001, nr. 82C/2001 si nr. 83C/2001
la Dosarul nr. 79C/2001.
Reprezentantul autorilor exceptiilor de neconstitutionalitate solicita
admiterea acestora pentru considerentele expuse in notele scrise depuse in
dosarele instantei de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiilor de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiate, intrucat apreciaza ca dispozitiile
de lege criticate nu contravin textelor din Constitutie invocate ca fiind
incalcate. Se considera insa ca judecatorul-sindic nu realizeaza activitate de
judecata si, in consecinta, nu are competenta de a sesiza Curtea
Constitutionala cu exceptii de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 17 ianuarie 2001, pronuntate in dosarele nr.
7.609/1999 si nr. 7.616/1999, si prin incheierile din 10 ianuarie 2001,
pronuntate in dosarele nr. 7.608/1999 si nr. 7.605/1999, Tribunalul Bucuresti -
Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78, art. 79 si ale art. 90 alin. (2)
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, exceptii ridicate de societatile comerciale
"International Trading System" - S.R.L. din Bucuresti, "Farom
Italgom" - S.R.L. din Bucuresti, "Otez Impex" - S.R.L. din
Bucuresti si "Lux Production" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate, al caror continut este
identic, se sustine, in esenta, ca "dispozitiile art. 78 si art. 79 din
Legea nr. 64/1995, asa cum a fost modificata prin Legea nr. 99/1999, ating
existenta drepturilor debitorului de a-si conduce activitatea, fiind astfel in
contradictie cu textele de principiu ale art. 41, art. 49, art. 134 alin. (2)
lit. a) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, intrucat prin
ridicarea dreptului debitorului de a-si administra bunurile din avere si de a
dispune de ele (art. 78 din Legea nr. 64/1995) se incalca principiul
constitutional al protectiei proprietatii private consacrat de art. 41 din
Constitutie, precum si cel cuprins in art. 135 alin. (1) si (6) din
Constitutie". Cu privire la neconstitutionalitatea art. 90 alin. (2) din
Legea nr. 64/1995, republicata, se invoca incalcarea art. 16 alin. (1) si a
art. 135 alin. (1) din Constitutie. In acest sens se arata ca in situatia
"in care nu pot fi contestate in cadrul procedurii creantele pe care
statul le are fata de debitorul aflat in lichidare, dar creantele tuturor
celorlalti creditori pot fi contestate, este evident ca textele atacate
contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie, potrivit carora
<<cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari>>". Se apreciaza, de asemenea, ca
acest text "afecteaza in general patrimoniul debitorului si in particular
dreptul sau de proprietate asupra bunurilor care urmeaza a fi executate (de
bunavoie sau silit) in vederea acoperirii creantelor <<de
necontestat>> ale statului, incalcandu-se dispozitiile art. 135 alin. (1)
din Constitutie".
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia in dosarele
nr. 7.609/1999, nr. 7.608/1999, nr. 7.616/1999 si nr. 7.605/1999, apreciaza, ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este nefondata, deoarece
"sustinerile debitoarei nu isi gasesc reflectarea in textele legii".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctele de vedere exprimate, apreciaza ca exceptiile de
neconstitutionalitate sunt neintemeiate. In esenta, se arata ca art. 78 si 79
din Legea nr. 64/1995, republicata, prevad ridicarea dreptului debitorului de
a-si mai administra bunurile din avere si de a dispune de ele, numai daca
acesta "nu si-a declarat intentia de reorganizare" sau "in lipsa
unui plan de reorganizare confirmat de judecatorul-sindic", situatii care
dovedesc imposibilitatea redresarii activitatii intreprinderii respective. Se
mai arata ca atat desesizarea debitorului, cat si celelalte masuri instituite
prin art. 80 - 99 din legea criticata nu aduc atingere dreptului de proprietate
al debitorului, ci constituie doar mijloace pentru a se evita fraudarea
creditorilor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului,
rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
I. In legatura cu legalitatea sesizarii de catre judecatorul-sindic, prin
Decizia nr. 189 din 10 octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 92 din 22 februarie 2001, Curtea Constitutionala a
statuat ca, in temeiul atributiilor ce ii revin potrivit art. 5 alin. (1), art.
6 si art. 10 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata, dispozitii coroborate cu cele ale art. 17 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata,
judecatorul-sindic "spune dreptul" si hotararile sale sunt cu putere
de executare silita, avand atat "jurisdictio", cat si
"imperium". Ca atare, rezulta ca judecatorul-sindic realizeaza
activitate de judecata ca judecator unic si, in consecinta, poate sesiza Curtea
Constitutionala cu exceptii de neconstitutionalitate.
II. Din incheierile de sesizare a Curtii Constitutionale, precum si din
notele scrise ale autorilor exceptiilor de neconstitutionalitate rezulta ca
acestia critica prevederile "art. 78 - art. 99 din cadrul sectiunii a 6-a
din Legea nr. 64/1995, republicata, fata de dispozitiile cuprinse in art. 16,
49, art. 134 alin. (2) lit. a) si art. 135 alin. (6) din Constitutia
Romaniei". In realitate, in toate dosarele, in motivarea exceptiilor de
neconstitutionalitate sunt formulate critici doar cu privire la dispozitiile
art. 78, art. 79 si ale art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata. In
consecinta, prin prezenta decizie Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte
doar cu privire la constitutionalitatea acestor din urma dispozitii din legea
criticata.
Examinand exceptiile de neconstitutionalitate ridicate, Curtea
Constitutionala constata ca acestea sunt neintemeiate si, in consecinta,
urmeaza sa fie respinse.
Art. 78 si 79 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata, stabilesc ca deschiderea procedurii
falimentului ridica dreptul debitorului de a-si mai administra bunurile din
avere si de a dispune de ele, daca acesta nu isi declara intentia de reorganizare
sau in lipsa unui plan de reorganizare confirmat de judecatorul-sindic. In
asemenea situatii judecatorul-sindic poate ridica debitorului dreptul de a-si
conduce activitatea si, admitand motivat cererea formulata in acest sens de
catre un creditor, comitetul creditorilor sau camera de comert si industrie
teritoriala va dispune si aplicarea de indata a dispozitiilor referitoare la
faliment.
Curtea Constitutionala constata ca aceste texte de lege nu contravin, asa
cum sustin autorii exceptiilor de neconstitutionalitate, dispozitiilor
constitutionale ale art. 41 si ale art. 135 alin. (1) si (6), care statueaza cu
privire la garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate privata, si nu
incalca nici art. 49 din Constitutie, referitor la restrangerea exercitiului
unor drepturi sau al unor libertati. Aceasta deoarece, asa cum stabileste art.
79 alin. (2) din lege, ridicarea dreptului debitorului de a-si mai conduce
activitatea se hotaraste de catre judecatorul-sindic "numai motivat,
printre motive figurand pierderile continue din averea debitorului sau lipsa
probabilitatii de realizare a unui plan rational de activitate", deci in
situatii care dovedesc imposibilitatea redresarii debitorului si degradarea in
continuare a situatiei financiare a acestuia. Prin urmare, masurile dispuse de
catre judecatorul-sindic nu numai ca nu aduc atingere dreptului de proprietate
al debitorului, ci, dimpotriva, conserva dreptul acestuia in cazul in care el
nu mai este capabil sa isi administreze bunurile si sa isi aduca la indeplinire
obligatiile fata de creditorii sai. Totodata Curtea observa ca, in legatura cu
constitutionalitatea art. 79 din Legea nr. 64/1995, republicata, prin raportare
la prevederile art. 49 din Constitutie, aceasta s-a mai pronuntat prin Decizia
nr. 45 din 7 februarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 295 din 5 iunie 2001. Cu acel prilej, respingand exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea a retinut ca, intr-adevar, "hotararea
judecatorului-sindic ingradeste exercitiul dreptului debitorului de a-si
conduce activitatea, dar acest drept nu se incadreaza in categoria celor la
care se refera art. 49 din Constitutie si, prin urmare, nu se poate retine
incalcarea acestui text constitutional". Prin aceeasi decizie s-a mai statuat
ca "posibilitatea de a ridica dreptul debitorului de a-si conduce
activitatea se inscrie in reglementarile menite sa asigure indeplinirea
obligatiei statului de a ocroti libertatea comertului, concurenta loiala si
conditiile necesare pentru valorificarea tuturor factorilor de productie".
In consecinta, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
schimbarea jurisprudentei Curtii, aceasta nu poate retine sustinerile autorilor
exceptiilor referitoare la incalcarea dispozitiilor privind obligatia statului
de a asigura libertatea comertului stabilita la art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
O alta critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 90 alin.
(2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, dispozitii potrivit carora "Nu vor fi supuse
verificarii creantele izvorate din impozite, taxe, amenzi penale sau
contraventionale, datorate bugetului de stat sau celui local si care sunt
supuse legilor specifice". In opinia autorilor exceptiilor de
neconstitutionalitate aceste prevederi de lege contravin art. 16 alin. (1) din
Constitutie, referitor la egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, precum si dispozitiilor constitutionale ale art. 135 alin.
(1) care stabileste ca statul ocroteste proprietatea.
In esenta, se sustine ca prin dispozitiile textului criticat statul este
favorizat in executarea creantelor sale bugetare si astfel se incalca
principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, principiu stabilit la art. 16
din Constitutie, cu consecinta "atingerii proprietatii debitorului,
intrucat efectul corelativ al existentei unei creante il constituie obligatia
debitorului de a o achita, [...]". Examinand aceasta critica, Curtea constata
ca dispozitia constitutionala invocata se refera la egalitatea cetatenilor in
fata legii si a autoritatilor publice, iar nu la raporturile dintre diferitele
subiecte colective de drept. De asemenea, Curtea mai constata ca si creantele
ce formeaza obiectul exceptarii prevazute la alin. (2) al art. 90 din lege sunt
supuse verificarii legilor specifice, asa cum stabileste insusi textul a carui
neconstitutionalitate este invocata. Sustinerile privind incalcarea art. 135
alin. (1) din Constitutie urmeaza sa fie inlaturate pentru aceleasi argumente,
formulate cu prilejul respingerii criticii de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 78 si art. 79 din lege. Asa fiind, Curtea respinge si
exceptiile de neconstitutionalitate a art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995,
republicata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78, art.
79 si ale art. 90 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptii ridicate de
societatile comerciale "International Trading System" - S.R.L.,
"Farom Italgom" - S.R.L., "Otez Impex" - S.R.L. si
"Lux Production" - S.R.L., toate din Bucuresti, in dosarele nr.
7.609/1999, nr. 7.608/1999, nr. 7.616/1999 si nr. 7.605/1999 ale Tribunalului
Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu