DECIZIE Nr. 336 din 16 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 si
457 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 922 din 11 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 454 si 457 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Omniasig" - S.A. din Bucuresti in Dosarul
nr. 2.959/2002 al Judecatoriei Campulung.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale, ci reprezinta
concretizarea principiului cuprins in art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a),
in conformitate cu care economia Romaniei este o economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta, si a celui referitor la dreptul la un proces
echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
2.959/2002, Judecatoria Campulung a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 si 457 din Codul de procedura
civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Omniasig" - S.A.
din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul arata ca, spre
deosebire de celelalte forme de executare care prevad somarea debitorului prin
executorul judecatoresc, infiintarea popririi fara somatie este
neconstitutionala, intrucat incalca dreptul la aparare al debitorului si,
implicit, accesul liber la justitie al acestuia.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 457 din Codul
de procedura civila, se apreciaza ca textul de lege criticat contravine
principiilor constitutionale consacrate de art. 135, prin indisponibilizarea
sumelor existente si viitoare din conturile bancare, deci a principalului
factor de productie - banul, paralizandu-se intreaga activitate a agentului
economic.
Judecatoria Campulung apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, aratand ca dispozitiile art. 454 si 457 din Codul de procedura
civila reglementeaza modalitatea de executare prin poprire si ocrotesc atat
interesele creditorului, cat si pe cele ale debitorului sau ale tertilor ale
caror bunuri sunt urmarite silit, fara a aduce atingere vreunui drept
constitutional al acestora.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca din interpretarea
dispozitiilor art. 457 alin. 2 din Codul de procedura civila rezulta ca in
cazul debitorului titular de conturi bancare, la cererea creditorului, poprirea
se infiinteaza asupra sumelor existente si viitoare, acestea fiind
indisponibilizate numai in limita creantei. Prin aceasta masura este anihilata
reaua-credinta a debitorului care refuza sa execute voluntar o obligatie certa,
lichida si exigibila ce constituie titlu executoriu. Intrucat
indisponibilizarea opereaza numai in limita creantei, nu poate fi retinuta
critica potrivit careia aceasta procedura paralizeaza intreaga activitate a
agentului economic.
Referitor la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 454 din Codul de
procedura civila, se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale, care s-a mai
pronuntat asupra constitutionalitatii acestui text de lege prin Decizia nr.
178/2004, respingand exceptia ca neintemeiata.
Guvernul arata ca executarea silita se infatiseaza ca o activitate
complexa, cu caracter mixt, in care distingem o latura jurisdictionala,
reprezentata prin activitatea instantei de executare, si o latura
administrativa, constand in activitatea executionala a executorului
judecatoresc. Toate formele de executare silita sunt aduse la indeplinire de
catre executorii judecatoresti, in mod operativ, in baza cererii creditorului
urmaritor. Apararea drepturilor si intereselor legitime ale creditorului si ale
debitorului este asigurata de controlul instantei asupra intregii executari,
control care functioneaza, printre altele, prin mecanismul contestatiei la
executare, cale de atac specifica acestei proceduri aflata la indemana
debitorului urmarit, in situatia in care acesta se considera vatamat prin
executare. Asa fiind, reglementarea criticata nu ingradeste in nici un fel
prevederile Constitutiei, cum sunt cele referitoare la caracterul economiei de
piata si la libertatea comertului.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 454 si 457
din Codul de procedura civila, care au urmatorul continut:
- Art. 454: "Poprirea se infiinteaza fara somatie, prin adresa
insotita de o copie certificata de pe titlul executoriu, comunicata celei de-a
treia persoane aratate la art. 452, instiintandu-se totodata si debitorul
despre masura luata.
In adresa de poprire se va pune in vedere celei de-a treia persoane, care
devine potrivit alin. 1 tert poprit, interdictia de a plati debitorului sumele
de bani sau bunurile mobile incorporale ce i le datoreaza ori pe care i le va
datora, declarandu-le poprite in masura necesara pentru realizarea obligatiei
ce se executa silit.
In cazul in care poprirea a fost infiintata ca masura asiguratorie si nu a
fost desfiintata pana la obtinerea titlului executoriu, se va comunica tertului
poprit copie certificata de pe titlul executoriu in vederea indeplinirii
obligatiilor prevazute de art. 456.
Indisponibilizarea sumelor de bani sau a bunurilor mobile incorporale
poprite va inceta daca debitorul consemneaza, cu afectatiune speciala, intreaga
valoare a creantei la dispozitia creditorului urmaritor. Debitorul va inmana
recipisa de consemnare executorului judecatoresc, care va instiinta de indata
pe tertul poprit.";
- Art. 457: "In cazul debitorului titular de conturi bancare, poprirea
se infiinteaza potrivit art. 453.
La data sesizarii bancii, sumele existente, precum si cele provenite din
incasarile viitoare sunt indisponibilizate in masura necesara realizarii
creantei. Din momentul indisponibilizarii si pana la achitarea integrala a
obligatiilor prevazute in titlul executoriu tertul poprit nu va face nici o
alta plata sau alta operatiune care ar putea diminua suma indisponibilizata,
daca legea nu prevede altfel.
Dispozitiile alin. 2 sunt aplicabile si in cazurile in care poprirea se
infiinteaza asupra titlurilor de valoare sau altor bunuri mobile incorporale
urmaribile ce se afla in pastrare la unitati specializate."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi din Constitutia Romaniei, republicata:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este
economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Autorul exceptiei considera ca textele de lege criticate incalca si
prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la
judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei
sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care
va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter
civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate
impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in
sala de sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a
procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii
publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand
interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun,
sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 454
din Codul de procedura civila a mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, prin Decizia nr. 178/2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 443 din 18 mai 2004, Curtea Constitutionala
respingand exceptia ca neintemeiata. Cu acel prilej, s-a retinut ca
"poprirea reprezinta o forma de executare a creantelor si consta in
indisponibilizarea unor bunuri in mainile tertului poprit, care este debitor al
persoanei executate silit, in scopul achitarii directe a creantei poprite catre
creditor. Asa fiind, poprirea permite creditorului sa urmareasca creantele sau
alte drepturi ale debitorului urmarit nascute in raporturile acestuia cu
tertii. Aceasta masura se infiinteaza, potrivit art. 453 alin. 1 din Codul de
procedura civila, la cererea creditorului de catre executorul judecatoresc,
fara somatie, prin adresa insotita de o copie certificata de pe titlul
executoriu, comunicata tertului poprit, cu instiintarea debitorului.
Curtea constata ca poprirea se realizeaza prin intermediul unei proceduri
suple si rapide in vederea recuperarii creditului, art. 454 din Codul de
procedura civila avand ca finalitate tocmai asigurarea celeritatii executarii
prestatiei la care debitorul este obligat printr-un titlu executoriu. In
considerarea acestor ratiuni si pentru prevenirea unor eventuale abuzuri din
partea debitorilor rau-platnici, in sensul tergiversarii executarii
obligatiilor ce le incumba, legiuitorul a prevazut in mod expres infiintarea
popririi fara obligatia somarii prealabile a debitorului. Insa in conditiile in
care respectivul debitor are posibilitatea de a lua cunostinta despre
infiintarea popririi, textul de lege criticat nu lezeaza in nici un fel accesul
liber la justitie sau dreptul persoanei la aparare. Astfel, in temeiul art. 399
din Codul de procedura civila, care prevede ca impotriva oricarui act de
executare se poate face contestatie de catre cei interesati sau vatamati prin
executare, debitorul beneficiaza de toate garantiile procesuale pentru
realizarea deplina a acestor drepturi, supunand cenzurii instantei masura
dispusa, in cadrul unei proceduri contradictorii. Asa fiind, sustinerea
autorului exceptiei, conform careia textul de lege dedus controlului ar
contraveni art. 21 si 24 din Constitutia republicata, este neintemeiata".
Curtea Constitutionala observa ca aceleasi argumente converg in a demonstra
lipsa de temei si a criticii privind dispozitiile art. 457 din Codul de
procedura civila.
Cu privire la invocarea prevederilor constitutionale cuprinse in art. 135
alin. (1) si alin. (2) lit. a), Curtea retine ca textele de lege criticate nu
numai ca nu nesocotesc indatorirea fundamentala a statului de a asigura cadrul
favorabil dezvoltarii economiei de piata, ci, dimpotriva, dau expresie
dispozitiei constitutionale, astfel incat debitorul nu are decat sa-si execute
voluntar si cu buna-credinta obligatia certa, lichida si exigibila constatata
prin titlul executoriu, pentru a nu leza dreptul legal recunoscut al
titularului creantei, evitand distorsionarea raporturilor juridice comerciale,
bazate pe libera initiativa si concurenta.
Fata de cele aratate, Curtea constata ca dispozitiile procedurale criticate
sunt in concordanta cu prevederile Legii fundamentale, precum si cu reglementarile
internationale cuprinse in art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privind dreptul persoanei la
un proces echitabil.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 si 457
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Omniasig" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 2.959/2002 al
Judecatoriei Campulung.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu