DECIZIE Nr.
226 din 17 februarie 2009
pentru modificarea si
completarea Deciziei primului-ministru nr. 190/2007 privind organizarea si
functionarea Cancelariei Primului-Ministru
ACT EMIS DE:
PRIMUL-MINISTRU
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 18 februarie 2009
In temeiul prevederilor art. 19 şi ale art. 21 alin.
(3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului
României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
primul-ministru emite
prezenta decizie.
Art. I.- Decizia primului-ministru nr. 190/2007 privind organizarea şi funcţionarea Cancelariei
Primului- Ministru,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 449 din 3 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. La articolul 1,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cancelaria Primului-Ministru este condusă de şeful
Cancelariei Primului-Ministru, care are rang de ministru şi calitatea de
ordonator principal de credite, numit prin decizie a
primului-ministru, ajutat de 2 secretari de stat."
2. La articolul 5,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Atribuţiile prevăzute la alin. (1) se exercită
prin Departamentul de Comunicare, structură fără personalitate juridică în cadrul Cancelariei Primului-Ministru, condus de un secretar de
stat, numit prin decizie a primului-ministru."
3. Articolul 6 se
abrogă.
4. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 7. - (1) In subordinea directă a şefului
Cancelariei Primului-Ministru
funcţionează Departamentul Monitorizare şi Implementare Programe.
(2) Departamentul Monitorizare şi Implementare Programe
este condus de un consilier de stat.
(3) Departamentul Monitorizare şi Implementare
Programe are următoarele atribuţii principale:
a) monitorizează procesul de derulare a proiectelor
finanţate din fonduri europene şi internaţionale, la nivelul autorităţilor
publice locale şi centrale, şi urmăreşte cu prioritate absorbţia acestor
resurse financiare;
b) monitorizează stadiul implementării proiectelor
finanţate de fondurile europene şi internaţionale şi îl informează în acest
sens pe primul-ministru, Comitetul Naţional de Coordonare şi alte organisme cu
atribuţii în acest domeniu;
c) solicită date şi informaţii de la autorităţile şi
ministerele implicate;
d) identifică problemele privind posibile blocaje
apărute în implementarea programelor cu finanţare europeană şi propune soluţii
de rezolvare a acestora;
e) asigură, împreună cu Departamentul pentru Afaceri
Europene şi Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale, la nivel
de directori, activitatea de secretariat a Comitetului Naţional de Coordonare;
f) elaborează strategii şi propuneri legislative pentru
perfecţionarea cadrului instituţional şi procedural al gestionării programelor
finanţate internaţional;
g) coordonează întreaga activitate de implementare a
fondurilor alocate din Fondul de Solidaritate al Uniunii Europene;
h) monitorizează, analizează şi evaluează procesul de
derulare şi stadiul implementării proiectelor finanţate din fondurile alocate
de la bugetul de stat.
(4) Atribuţiile personalului din cadrul Departamentului
Monitorizare şi Implementare Programe se stabilesc prin fişele posturilor,
aprobate conform legii."
5. La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) In scopul asigurării unei eficiente
coordonări şi al realizării contactului permanent al primului-ministru cu
ministerele, instituţiile publice şi organele de specialitate ale
administraţiei publice centrale, al elaborării şi susţinerii propunerilor
acestora, în vederea luării deciziilor care se impun de către primul-ministru
şi pentru urmărirea transpunerii în practică a sarcinilor stabilite, în
structura Cancelariei Primului-Ministru funcţionează:
a) Departamentul de Comunicare;
b) Departamentul Monitorizare şi implementare Programe;
c) Departamentul pentru Dialog Social;
d) Departamentul Relaţii Internaţionale."
6. La articolul 9,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) In subordinea
directă a şefului Cancelariei Primului-Ministru funcţionează:
I. Direcţia juridică de avizare
şi coordonare legislativă;
II. Direcţia economică şi
administrativă;
III. Direcţia resurse umane;
IV. Direcţia IT;
V. Direcţia audit intern;
VI. Serviciul informaţii
clasificate."
7. La articolul 10,
alineatele (1), (2), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Direcţia juridică de avizare şi
coordonare legislativă are următoarele atribuţii:
a) analizează şi propune spre avizare, din punctul de
vedere al legalităţii, şefului Cancelariei Primului-Ministru toate proiectele
de acte normative înaintate spre adoptare Guvernului sau Parlamentului de către
instituţiile şi organele administraţiei publice centrale, coordonate de primul-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru;
b) elaborează proiectele de acte normative în
domeniile de activitate ale Cancelariei Primului-Ministru, în calitate de
iniţiator sau coiniţiator;
c) elaborează proiectele de decizii ale
primului-ministru, având ca obiect reglementarea activităţii instituţiilor
aflate în coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru,
precum şi pe cele care au ca obiect organizarea şi funcţionarea Cancelariei
Primului-Ministru şi a compartimentelor din structura
acesteia;
d) examinează, din punctul de vedere al conformităţii
cu dispoziţiile actelor normative în vigoare şi cu normele de tehnică
legislativă, proiectele de decizie întocmite de către instituţiile şi organele
administraţiei publice centrale coordonate de primul-ministru, prin Cancelaria
Primului-Ministru, în scopul finalizării proiectelor de decizie, prin
prezentarea acestora primului-ministru, în vederea semnării, şi şefului
Cancelariei Primului-Ministru, în vederea contrasemnării;
e) asigură, în condiţiile
legii, reprezentarea intereselor primului-ministru şi ale Cancelariei
Primului-Ministru în faţa instanţelor de judecată şi a altor organe cu
atribuţii jurisdicţionale;
f) soluţionează petiţiile adresate primului-ministru
sau Cancelariei Primului-Ministru, după caz, formulate de către persoanele
fizice şi juridice, în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 544/2001 privind liberul
acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea
activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 233/2002, sau ale altor acte normative, precum şi în legătură cu
modul de aplicare a legislaţiei în vigoare;
g) formulează puncte de vedere sau note de avizare în
legătură cu documentele transmise de către Cabinetul Primului-Ministru şi
cabinetele demnitarilor din cadrul Cancelariei Primului-Ministru.
(2) Direcţia economică şi administrativă are
următoarele atribuţii:
a) fundamentează şi elaborează
bugetul anual pentru aparatul propriu şi la nivelul ordonatorului principal de
credite, pe baza propunerilor instituţiilor publice şi ale organelor de
specialitate ale administraţiei publice centrale coordonate de primul-ministru
prin Cancelaria Primului-Ministru;
b) asigură finanţarea prin efectuarea deschiderilor de
credite bugetare în limita bugetului aprobat atât pentru aparatul propriu, cât
şi pentru instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei
publice centrale coordonate şi finanţate prin bugetul Cancelariei
Primului-Ministru;
c) organizează şi asigură funcţionarea în bune condiţii
a contabilităţii mijloacelor materiale şi băneşti la nivelul aparatului propriu
şi al instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei
publice centrale aflate în coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria
Primului-Ministru;
d) asigură efectuarea corectă a operaţiunilor de
decontare prin bănci şi casieria proprie;
e) întocmeşte bilanţul centralizat la nivelul ordonatorului principal de credite;
f) participă la programele cu finanţare externă,
propune bugete, asigură cofinanţare;
g) asigură salarizarea personalului instituţiei;
h) exercită, potrivit legii, controlul financiar
preventiv la nivelul aparatului propriu şi urmăreşte modul în care este
organizat şi funcţionează controlul financiar preventiv în instituţiile publice
şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale coordonate;
i) asigură, din punct de vedere economic, corespondenţa
cu Ministerul Economiei şi Ministerul Finanţelor Publice şi cu celelalte
autorităţi ale administraţiei publice centrale, după caz;
j) asigură evidenţa patrimoniului şi centralizarea
necesarului de bunuri la nivelul Cancelariei Primului-Ministru;
k) asigură gestionarea în bune condiţii a patrimoniului
Cancelariei Primului-Ministru;
l) elaborează Planul anual de
achiziţii şi Programul de lucrări de investiţii la nivelul Cancelariei
Primului-Ministru şi urmăreşte realizarea acestora după aprobare;
m) asigură lansarea şi derularea procedurilor de
achiziţii publice pentru bunuri, servicii şi lucrări;
n) urmăreşte derularea contractelor încheiate şi a
investiţiilor aprobate;
o) asigură inventarierea bunurilor existente în
patrimoniul Cancelariei Primului-Ministru.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(4) Direcţia IT are următoarele atribuţii:
a) realizează planul strategic privind tehnologia
informaţiei la nivelul aparatului de lucru al
Guvernului;
b) asigură dezvoltarea şi coordonarea implementării
proiectelor de e-guvernare şi a proiectelor IT cu finanţare europeană;
c) identifică, conduce şi dezvoltă proiectele de
tehnologia informaţiei necesare trecerii la un mediu colaborativ de lucru bazat
pe documente exclusiv electronice pentru asigurarea schimbului facil de
documente şi informaţii;
d) administrează domeniul gov.ro şi stabileşte criteriile şi procedurile
necesare implementării acestuia;
e) asigură suportul tehnic de specialitate pentru
administrarea paginii de internet a Guvernului, precum şi a paginilor de
internet ale structurilor din cadrul aparatului de lucru al Guvernului;
f) asigură prelucrarea digitală a documentelor
(inclusiv audio, video, foto) pentru arhivare şi afişare în pagina de web a
instituţiei;
g) asigură proiectarea, implementarea, administrarea
şi mentenanţă sistemului informatic la nivelul aparatului de lucru al
Guvernului, precum şi al instituţiilor şi structurilor care funcţionează în
sediul Guvernului;
h) defineşte necesităţile în ceea ce priveşte achiziţiile
publice de echipamente, servicii şi produse informatice şi cerinţele pentru
acestea la nivelul Cancelariei Primului-Ministru şi acordă suport în acest sens
celorlalte instituţii din cadrul aparatului de lucru al Guvernului;
i) asigură implementarea şi urmăreşte respectarea
normelor privind securitatea informaţiei la nivelul aparatului de lucru al
Guvernului şi realizează implementarea de soluţii de salvare a datelor şi de
recuperare a acestora în caz de dezastru;
j) asigură administrarea şi dezvoltarea sistemului
informatic pentru şedinţele Guvernului;
k) concepe şi realizează materiale grafice necesare
Cancelariei Primului-Ministru sau departamentelor şi structurilor fără
personalitate juridică, finanţate prin bugetul instituţiei;
l) realizează manualele de
identitate vizuală aferente, urmăreşte folosirea corectă a acestora şi concepe
sau avizează designul grafic al materialelor necesare sau care implică
folosirea siglelor Guvernului României şi/sau Cancelariei Primului-Ministru.
(5) Direcţia audit intern are următoarele atribuţii:
a) elaborează proiectul planului anual de audit public
intern;
b) efectuează activităţi de audit public intern pentru
a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale Cancelariei
Primului-Ministru sunt transparente şi conforme cu normele de legalitate,
regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
c) raportează periodic asupra constatărilor,
concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile sale de audit;
d) elaborează raportul anual al activităţilor de audit
public intern;
e) în cazul identificării unor neregularităţi sau
posibile prejudicii, raportează imediat şefului Cancelariei Primului-Ministru;
f) elaborează norme
metodologice specifice activităţii Cancelariei Primului-Ministru, cu avizul
Unităţii centrale de armonizare pentru auditul public intern din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice."
8. La articolul 10, alineatele (21) şi (22) se abrogă.
9. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. -Având în vedere raporturile speciale dintre
România şi Republica Moldova, tradiţiile istorice şi
de civilizaţie, precum şi necesitatea dezvoltării prezente, pe baza respectului
şi a beneficiului reciproc, a legăturilor dintre cele două state, în structura
Cancelariei Primului-Ministru funcţionează Inaltul Reprezentant pentru
Republica Moldova."
10. După articolul 11
se introduc două noi articole, articolele 111 şi 112, cu următorul cuprins:
„Art. 111.-In cadrul
Cancelariei Primului-Ministru funcţionează Inaltul Reprezentant pentru Românii
din Străinătate, structură fără personalitate juridică.
Art. 112. -In cadrul
Cancelariei Primului - Ministru funcţionează Inaltul Reprezentant pentru
Dezvoltare Durabilă, structură fără personalitate juridică."
11. Articolul 13 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. -In cadrul Cancelariei Primului-Ministru
funcţionează Inaltul
Reprezentant pentru Protecţia şi Ingrijirea Copilului, structură fără
personalitate juridică."
12. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Primul-ministru coordonează, prin
Cancelaria Primului-Ministru,
următoarele instituţii publice şi organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale:
a) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului,
instituţie de specialitate a administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii;
b) Inspectoratul de Stat în Construcţii, instituţie
publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată integral
din venituri proprii; inspectorul general de stat are calitate asimilată celei
de ordonator principal de credite bugetare în ceea ce priveşte actele de
gestiune;
c) Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor
Nucleare, instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică,
finanţată integral din venituri proprii;
d) Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică
Specială, instituţie publică autonomă, cu personalitate juridică, finanţată
integral din venituri proprii;
e) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de
stat; preşedintele oficiului are calitatea de ordonator principal de credite;
f) Agenţia Naţională Anti-Doping, instituţie publică cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată din venituri
proprii şi de la bugetul de stat, prin bugetul
Cancelariei Primului-Ministru;
g) Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului,
instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului,
finanţată din venituri proprii şi de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru;
h) Agenţia Română pentru Investiţii, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei
Primului-Ministru.
(2) Prin bugetul Cancelariei
Primului-Ministru se asigură finanţarea autorităţilor si instituţiilor publice
prevăzute la alin. (1) lit. f)-h)."
13. La articolul 16,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Numărul maxim de posturi alocat Cancelariei Primului-Ministru este de 167, inclusiv demnitarii,
posturile aferente cabinetelor acestora şi posturile
aferente Cabinetului Primului-Ministru şi Cabinetului şefului Cancelariei
Primului-Ministru."
14. La articolul 16,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Structura Cancelariei Primului-Ministru se
reorganizează, conform prevederilor legislaţiei muncii în vigoare."
15. La articolul 19, alineatele (4) şi (5) se
abrogă.
16. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu
anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. II. - Decizia
primului-ministru nr. 190/2007 privind organizarea şi funcţionarea Cancelariei
Primului-Ministru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 449 din 3 iulie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi
completările aduse prin prezenta decizie, se va republica, dându-se articolelor
o nouă numerotare.
Art. III. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei decizii se modifică în mod corespunzător Decizia
primului-ministru nr. 281/2008 privind organizarea şi funcţionarea
Secretariatului permanent pentru dezvoltare durabilă, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 854 din 18 decembrie 2008, şi Decizia primului-ministru nr.
205/2007 privind organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru lupta
antifraudă - DLAF, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 31 iulie 2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Cătălin Ovidiu Baba
ANEXĂ*) (Anexa nr. 1 la Decizia nr. 190/2007)
Numărul maxim de angajaţi (inclusiv demnitarii): 167
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Cancelariei Primului-Ministru
*) Anexa este reprodusă în facsimil.