DECIZIE Nr.
205 din 26 iulie 2007
privind organizarea si
functionarea Departamentului pentru lupta antifrauda - DLAF
ACT EMIS DE:
PRIMUL-MINISTRU
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 511 din 31 iulie 2007
In temeiul prevederilor art. 19 şi ale art. 21 alin.
(3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului
României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
art. 6 şi următoarelor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2005
privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice
centrale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 411/2005, cu modificările şi
completările ulterioare,
primul-ministru emite
următoarea decizie.
Art. 1. - Departamentul pentru lupta antifraudă - DLAF,
denumit în continuare Departamentul, se organizează şi funcţionează în structura
Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 2. - (1) Departamentul este condus de un şef cu
rang de secretar de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a
primului-ministru.
(2) Şeful Departamentului îndeplineşte următoarele
atribuţii:
a) exercită funcţia de conducere a Departamentului;
b) aprobă actele de control ale Departamentului;
c) propune şefului Cancelariei Primului-Ministru
numirea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a personalului Departamentului,
precum şi statul de funcţii al acestuia;
d) propune şefului Cancelariei Primului-Ministru
angajarea de cheltuieli bugetare în vederea desfăşurării activităţii
Departamentului;
e) reprezintă Departamentul în relaţiile acestuia cu
ministerele, autorităţile şi instituţiile publice naţionale, cu instituţiile
comunitare şi internaţionale, precum şi cu alte persoane fizice şi juridice din
ţară sau din afara ţării;
f) îndeplineşte alte atribuţii stabilite prin decizie
a primului-ministru.
(3) In exercitarea atribuţiilor
ce îi revin, şeful Departamentului emite ordine cu caracter intern.
Art. 3. - (1) Departamentul exercită funcţiile de
strategie şi de reglementare în domeniul protecţiei intereselor financiare ale
Uniunii Europene în România.
(2) Departamentul asigură, sprijină sau coordonează,
după caz, îndeplinirea obligaţiilor ce revin României privind protecţia
intereselor financiare ale Comunităţii Europene, în conformitate cu prevederile
art. 280 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
(3) Departamentul este
instituţia de contact cu Oficiul European de Luptă Antifraudă - OLAF din cadrul
Comisiei Europene, având calitatea de Serviciu de coordonare antifraudă (AFCOS)
în România.
Art. 4. - In realizarea funcţiilor sale, Departamentul
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură, la nivel naţional, coordonarea luptei
antifraudă şi protejarea efectivă şi echivalentă a intereselor financiare ale
Uniunii Europene în România;
b) efectuează controlul obţinerii, derulării şi
utilizării fondurilor provenite din asistenţa financiară acordată României de
Uniunea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, în vederea
identificării neregulilor, având şi calitatea de organ de constatare, în sensul
art. 214 din Codul de procedură penală, în privinţa fraudelor ce afectează
intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
c) asigură şi facilitează cooperarea dintre
instituţiile naţionale implicate în protecţia intereselor financiare ale
Uniunii Europene în România, precum şi dintre acestea şi Oficiul European de Luptă Antifraudă şi
autorităţile şi instituţiile publice relevante din celelalte state membre ale
Uniunii Europene;
d) iniţiază şi avizează proiectele de acte normative
privind protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
e) culege, analizează şi prelucrează datele în scopul
realizării analizelor relevante în domeniul protecţiei intereselor financiare
ale Uniunii Europene în România;
f) elaborează şi coordonează programe de
perfecţionare, stagii de pregătire şi instruire în domeniul luptei antifraudă;
g) încheie protocoale şi acorduri de cooperare
administrativă cu autorităţile şi instituţiile naţionale şi comunitare relevante;
h) iniţiază şi coordonează campanii de informare a
opiniei publice, în vederea prevenirii fraudării fondurilor comunitare;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin
acte normative sau decizii ale primului-ministru.
Art. 5. - (1) In calitate de instituţie de contact cu
Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi de Serviciu de coordonare
antifraudă (AFCOS) în România, Departamentul:
a) asigură coordonarea tuturor măsurilor legislative,
administrative şi operaţionale, precum şi a altor activităţi în legătură cu
protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
b) elaborează şi coordonează
implementarea Strategiei naţionale de luptă antifraudă;
c) participă sau, după caz, coordonează participarea
reprezentanţilor instituţiilor naţionale la reuniunile grupurilor de experţi şi
ale comitetelor consultative constituite în domeniul protecţiei intereselor
financiare ale Uniunii Europene;
d) împreună cu instituţiile naţionale responsabile,
elaborează contribuţia României la raportul anual al Comisiei Europene privind
măsurile adoptate de statele membre pentru combaterea fraudelor şi a altor
activităţi ilegale care aduc atingere intereselor financiare ale Comunităţii
Europene, conform art. 280 alin. (5) din Tratatul de instituire a Comunităţii
Europene;
e) facilitează schimbul de informaţii dintre
autorităţile naţionale şi Comisia Europeană (Oficiul European de Luptă
Antifraudă);
f) centralizează, analizează şi transmite către
Comisia Europeană (Oficiul European de Luptă Antifraudă) rapoartele de
nereguli, precum şi alte documente sau informaţii prevăzute prin actele
normative interne sau comunitare.
(2) La solicitarea Oficiului European de Luptă
Antifraudă, reprezentanţii acestuia pot participa direct la controalele
efectuate de Departament şi au acces la toate datele şi informaţiile care au
stat la baza întocmirii actului de control, în condiţiile legii.
Art. 6. - (1) In vederea îndeplinirii atribuţiilor de
control, Departamentul:
a) primeşte sesizările Oficiului European de Luptă
Antifraudă, ale autorităţilor cu competenţe în gestionarea asistenţei
financiare comunitare, ale altor persoane juridice sau fizice ori se sesizează din oficiu cu privire la
posibilele nereguli ce afectează interesele financiare ale Uniunii Europene;
b) efectuează controale la faţa
locului;
c) solicită tuturor instituţiilor şi autorităţilor
publice implicate, precum şi persoanelor fizice sau juridice, indiferent dacă
sunt cu capital de stat sau privat, documentele şi informaţiile necesare,
acestea având obligaţia de a le pune de îndată la dispoziţie. In cazul
existenţei unei imposibilităţi temporare în furnizarea acestora, persoanele
juridice amintite au obligaţia să răspundă corespunzător şi complet în cel mult
10 zile de la data solicitării, cu indicarea motivelor pentru care nu au putut
răspunde de îndată solicitărilor Departamentului. Neîndeplinirea acestei
obligaţii atrage, după caz, răspunderea penală, administrativă, disciplinară
sau civilă;
d) procedează la luarea de declaraţii şi note
explicative de la beneficiar sau de la reprezentantul acestuia, precum şi de la
orice persoane care pot furniza date cu privire la săvârşirea unor nereguli ori
fraude;
e) pune la dispoziţie Oficiului European de Luptă
Antifraudă actul de control cuprinzând aspectele constatate, precum şi toate
datele şi informaţiile cerute.
(2) In urma controalelor efectuate, Departamentul
întocmeşte acte de control, sub forma punctelor de vedere, notelor de control,
notelor de sinteză şi a proceselor-verbale, care sunt aprobate de către şeful Departamentului.
(3) In cazul constatării unor elemente de natură
infracţională privind obţinerea, gestionarea, derularea sau utilizarea
fondurilor comunitare şi a fondurilor de cofinanţare aferente, Departamentul
transmite actul de control parchetului competent din punct de vedere material
să efectueze urmărirea penală, în vederea luării de îndată a măsurilor legale
pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea prejudiciului şi restituirea acestuia, precum şi pentru
tragerea la răspundere penală a persoanelor vinovate.
(4) In cazul identificării unor nereguli, Departamentul
transmite actul de control autorităţilor cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, în
vederea luării măsurilor care se impun pentru remedierea deficienţelor şi, după
caz, pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit.
Art. 7. -In limitele atribuţiilor ce le revin, toate
instituţiile sau autorităţile administraţiei publice centrale sau locale vor
sprijini în mod necondiţionat Departamentul în realizarea atribuţiilor
specifice.
Art. 8. - (1) Structura organizatorică a
Departamentului este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
decizie.
(2) Personalului din cadrul Departamentului nu i se
aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
republicată.
(3) Salarizarea personalului din cadrul Departamentului
se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile
personalului din aparatul de lucru al Guvernului.
(4) Personalul din cadrul
Departamentului şi şeful Departamentului beneficiază de prevederile art. 2 lit.
b) din Hotărârea Guvernului nr. 170/2005 pentru aplicarea Legii nr. 490/2004
privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri
comunitare.
Art. 9. - La data intrării în vigoare a prezentei
decizii se abrogă Decizia primului-ministru nr. 381/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Departamentului pentru lupta antifraudă, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 557 din 29 iunie 2005, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
ANEXA
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Departamentului pentru lupta antifraudă