DECIZIE Nr. 23*) din 29 februarie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 294 din 19 noiembrie 1996
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 114 din 8 octombrie
1996, publicata in Monitorul Oficial nr. 294.
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat fara citarea partilor, potrivit art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 385^9 din Codul de procedura penala, invocata de inculpatii recurenti
Abrudan Alexandru, Agud Viorel, Galea Valer si Mihut Marius, in Dosarul nr.
1.253/1995 al Curtii de Apel Oradea, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 decembrie 1995, Curtea de Apel Oradea a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 385^9 din Codul de procedura penala, invocata de inculpatii recurenti
sus-mentionati.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 385^9 din Codul de
procedura penala, intrucat nu permit controlul, in recurs, al individualizarii
pedepsei, contravin dispozitiilor art. 21 privind accesul liber la justitie,
ale art. 23 alin. (9) privind libertatea individuala, ale art. 24 alin. (1)
privind dreptul la aparare si ale art. 47 privind dreptul de petitionare, din
Constitutie. De asemenea, se sustine ca aceste dispozitii sunt contrare si art.
6 pct. 1, privind dreptul la un proces echitabil, din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Exprimandu-si opinia, potrivit prevederilor art. 23 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, instanta considera ca "prin cele 21 de cazuri reglementate prin
art. 385^9 din Codul de procedura penala se ingradeste totusi posibilitatea
instantelor si dreptul partilor de a verifica si, respectiv, de a ataca
deciziile instantelor de apel pe calea recursurilor sub aspectul
individualizarii pedepsei, aspect ce este vizat cu precadere de
recurenti".
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit in cauza si dispozitiile
art. 385^9 din Codul de procedura penala, raportate la prevederile
constitutionale, retine urmatoarele:
In temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 23 si
urmatoarele din Legea nr. 47/1992, competenta solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate apartine Curtii Constitutionale.
Articolul 385^9 din Codul de procedura penala, care prevede limitativ si
expres cazurile in care hotararile judecatoresti sunt supuse casarii, nu a
instituit si individualizarea pedepsei ca motiv de recurs.
In sesizare se apreciaza ca aceasta omisiune contravine liberului acces la
justitie, prevazut de art. 21 din Constitutie, invocandu-se, in acest sens,
"gradul de selectivitate al recursului".
Asa cum s-a statuat insa prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1
din 8 februarie 1994, liberul acces la justitie presupune accesul la mijloacele
procedurale prin care justitia se infaptuieste, cu respectarea competentei si
cailor de atac stabilite de legiuitor, care poate institui reguli deosebite, in
considerarea unor situatii diferite, potrivit art. 125 alin. (3) si art. 128
din Constitutie.
De aceea, dispozitia alin. (2) al art. 21 din Constitutie, in sensul ca
nici o lege nu poate ingradi accesul la justitie, are ca semnificatie numai
faptul ca legiuitorul nu poate exclude de la exercitarea drepturilor
procedurale pe care le-a instituit nici o categorie sau grup social.
In sesizare se considera ca omisiunea de a se reglementa individualizarea
pedepsei ca motiv de recurs este contrara prevederilor art. 23 alin. (9) din
Constitutie, potrivit carora "nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau
aplicata decat in conditiile si in temeiul legii".
Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 54 din 29 mai 1995, ramasa
definitiva prin Decizia nr. 76 din 12 septembrie 1995, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 2 octombrie 1995, s-a statuat, in ce
priveste constitutionalitatea prevederilor art. 385^9 din Codul de procedura
penala, ca nereglementarea individualizarii pedepsei ca temei de recurs nu
poate constitui un motiv de neconstitutionalitate a acestei dispozitii legale,
deoarece controlul de constitutionalitate poate privi numai textele legale in
vigoare si nu omisiunile legiuitorului. Altminteri, Curtea Constitutionala s-ar
transforma intr-un legislator pozitiv, ce este de natura rolului si functiei
Parlamentului ca unica autoritate legiuitoare a tarii, potrivit prevederilor
art. 58 alin. (1) din Constitutie.
De aceea, ar fi contrar prevederilor art. 23 alin. (9) din Constitutie
numai aplicarea unei pedepse cu incalcarea regulilor procedurale, inclusiv de
competenta, instituite prin lege, pentru judecarea infractiunii, nu si
imprejurarea ca legiuitorul a reglementat anumite motive de recurs si nu altele.
Prin exceptia invocata se considera ca textul art. 385^9 din Codul de
procedura penala, limitand motivele de recurs, ar incalca dreptul la aparare
garantat de prevederile art. 24 alin. (1) din Constitutie.
Potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 64 din 2 iunie 1994, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994, dreptul
la aparare este in serviciul realizarii efective a dreptului constitutional al
cetatenilor de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, libertatilor
si intereselor lor legitime. De aceea, acest drept se exercita cu respectarea
regulilor procedurale instituite si nu implica, in mod necesar, controlul
instantei de recurs asupra individualizarii pedepsei, cu atat mai mult cu cat
acest aspect a facut obiectul controlului judecatoresc in etapele anterioare
ale procesului, in fata primei instante si a instantei de apel.
Nereglementarea individualizarii pedepsei ca motiv de recurs se considera,
in sesizare, ca incalca prevederile art. 47 din Constitutie privind dreptul la
petitionare, potrivit caruia "cetatenii au dreptul sa se adreseze
autoritatilor publice prin petitii formulate numai in numele
semnatarilor". Asa cum s-a statuat, insa, prin Decizia Curtii
Constitutionale nr. 39 din 7 iulie 1993, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 179 din 27 iulie 1993, dreptul de petitionare se
concretizeaza in cereri, reclamatii, sesizari si propuneri in legatura cu
rezolvarea unor probleme personale sau de grup ce nu presupun calea justitiei.
De aceea dreptul de petitionare nu priveste exercitarea unor cai de atac, care,
potrivit art. 128 din Constitutie, nu poate avea loc decat in conditiile
prevazute de lege.
Avand in vedere practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale
sus-mentionate, rezulta ca motivele de neconstitutionalitate intemeiate pe
prevederile art. 21, art. 23 alin. (9), art. 24 alin. (1) si art. 47 din
Constitutie nu pot fi retinute, in temeiul art. 145 alin. (2) din Constitutie
si intrucat nu exista nici un motiv care sa justifice indepartarea Curtii de la
aceasta practica.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
impun, in aplicarea dreptului persoanei la "judecarea in mod
echitabil", accesul acesteia la toate gradele de jurisdictie pentru toate
aspectele procesului. Sub acest din urma aspect este avuta in vedere
necesitatea ca instanta de recurs sa se pronunte si asupra individualizarii pedepsei.
Ca temei constitutional sunt invocate, in sensul celor aratate, prevederile
art. 20 din Constitutie, potrivit carora dispozitiile constitutionale
referitoare la drepturile si libertatile cetatenilor trebuie interpretate si
aplicate in concordanta cu pactele si cu tratatele privitoare la drepturile
omului, care au prioritate in caz de neconcordanta cu reglementarile interne.
Interpretarea data in sesizare prevederilor art. 6 pct. 1 din conventia
sus-mentionata nu poate fi retinuta pentru urmatoarele motive:
- astfel cum s-a statuat prin Decizia din 6 mai 1980 a Comisiei europene
pentru drepturile omului (Colectia de decizii nr. 20/1980, pag. 179 - 180),
dispozitiile art. 6 pct. 1 din conventie nu interzic partilor contractante,
adica tarilor ce au aderat la conventie, sa instituie reglementari specifice
privind accesul justitiabililor la o jurisdictie in recurs; in acest sens sunt
prevederile art. 385^9 din Codul de procedura penala referitoare la cazurile in
care se exercita controlul instantei de recurs.
- conform art. 2 alin. 1 din Protocolul nr. 7/1984, aditional la conventie,
"Orice persoana declarata vinovata de o infractiune de catre un tribunal
are dreptul sa ceara examinarea declaratiei de vinovatie sau a condamnarii de
catre o jurisdictie superioara", iar exercitarea acestui drept, inclusiv
motivele pentru care poate fi exercitat, se stabilesc prin lege; aceasta
prevedere este aplicabila procesului in cadrul caruia s-a invocat exceptia, iar
exigentele reglementarii internationale sunt indeplinite cat timp prin
jurisdictia superioara a instantei de apel, care are un caracter devolutiv,
intreaga problematica ce a facut obiectul jurisdictiei primei instante a fost
supusa controlului judecatoresc; de aceea nu se poate invoca, in temeiul art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, accesul deplin la inca un alt grad de jurisdictie, prevederile
acestui articol neputand fi disociate de cele ale art. 2 din Protocolul
aditional nr. 7/1984.
Pentru considerentele aratate, avand in vedere dispozitiile art. 385^9 din
Codul de procedura penala, in temeiul art. 21, al art. 23, al art. 24, al art.
47, al art. 144 lit. c) si al art. 145 din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 385^9 din Codul de procedura penala, invocata de Abrudan
Alexandru, Agud Viorel, Galea Valer si Mihut Marius in Dosarul nr. 1.253/1995
al Curtii de Apel Oradea.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 29 februarie 1996.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat asistent,
Doina Suliman