DECIZIE Nr. 114 din 8 octombrie 1996.
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 294 din 19 noiembrie 1996
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ioan Griga - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursurilor declarate de Abrudan Alexandru,
Agud Viorel, Galea Valer si Mihut Marius impotriva Deciziei nr. 23, pronuntata
la data de 29 februarie 1996, prin care Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 385^9 din
Codul de procedura penala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 1 octombrie 1996 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 8 octombrie 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 decembrie 1995, Curtea de Apel Oradea a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 385^9 din Codul de procedura penala, invocata de inculpatii recurenti
Abrudan Alexandru, Agud Viorel, Galea Valer si Mihut Marius.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 23 din 29 februarie 1996, a
respins ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizata, retinand, in esenta, ca art. 385^9 din Codul de procedura penala a
mai facut obiectul controlului Curtii si ca acest control nu poate privi
neconstitutionalitatea prin omisiune. De asemenea, s-a retinut ca textul atacat
este in concordanta cu art. 21, art. 23 alin. (9), art. 24 alin. (1) si cu art.
47 din Constitutie, precum si cu art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Impotriva deciziei sus-mentionate au declarat recurs toti inculpatii, in
esenta, pentru urmatoarele motive:
Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, fara citarea partilor, a
incalcat grav dreptul la aparare, constituind expresia unui formalism juridic a
carui justificare in prevederile art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 este
un abuz de drept. De aceea, se invoca, in recurs, exceptia de
neconstitutionalitate a acestor prevederi, aratandu-se ca incalca art. 21 si
art. 24 din Constitutie.
Jurisprudenta Curtii Constitutionale pe care se bazeaza motivarea deciziei
atacate este "esentialmente gresita", art. 385^9 din Codul de
procedura penala nefiind constitutional atat sub aspect comisiv, cat si omisiv,
deoarece cele 21 de motive nu organizeaza materia, ci o restrictioneaza,
nereglementand cel mai important motiv de recurs, si anume individualizarea
pedepsei, ceea ce este contrar prevederilor art. 21 alin. (2), art. 23 alin.
(1) si (9) si art. 47 alin. (1) din Constitutie.
Curtea, facand aplicarea prevederilor art. 24 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, a solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate a art. 385^9 din Codul de procedura penala ca vadit
nefondata, fiind contrara practicii jurisdictionale a Curtii.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand decizia atacata cu recurs, motivele de recurs, punctul de vedere al
Guvernului, raportul intocmit in cauza, concluziile procurorului, dispozitiile
art. 385^9 din Codul de procedura penala, raportate la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Motivul de recurs vizand necitarea partilor, in temeiul art. 24 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, ca si neconstitutionalitatea acestei prevederi nu pot fi
retinute.
Rezolvarea exceptiei de neconstitutionalitate, in conditiile art. 24 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992, fara citarea partilor, nu contravine prevederilor
art. 21 din Constitutie, intrucat liberul acces al partii la justitia
constitutionala nu este impiedicat de procedura instituita de acest articol,
ci, dimpotriva, el este confirmat prin solutionarea sesizarii adresate Curtii.
De asemenea, prevederile art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 nu contravin
nici dispozitiilor constitutionale ale art. 24, partile nemultumite avand
deschisa posibilitatea recursului, care, in toate cazurile, se face cu citarea
partilor si se solutioneaza in sedinta publica.
Procedura prevazuta de art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 urmareste
numai solutionarea, in prima instanta, a exceptiilor vadit nefondate, in care
scop legea a instituit doua garantii esentiale: adoptarea deciziei cu
unanimitatea judecatorilor ce alcatuiesc completul de judecata, la propunerea
judecatorului-raportor, ceea ce evidentiaza caracterul de exceptie si
restrictiv al acestei proceduri fata de aceea de drept comun privind
solutionarea exceptiei in sedinta publica; dreptul partii de a ataca decizia
pronuntata prin recurs, care, asa cum s-a aratat, se solutioneaza numai in
sedinta publica si cu citarea partilor.
In sensul celor aratate este si practica jurisdictionala a Curtii
Constitutionale, astfel cum rezulta din Decizia nr. 97 din 24 octombrie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 17 ianuarie
1996 si din Decizia nr. 77 din 25 iunie 1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 165 din 27 iulie 1996.
Ceea ce, in conceptia recurentilor, rezulta a fi motivul principal de
recurs reprezinta reluarea argumentelor invocate la judecarea in fond a
exceptiei, anume ca, intrucat art. 385^9 din Codul de procedura penala nu
ingaduie instantei de recurs sa controleze si individualizarea pedepsei
aplicate, textul de lege ar contraveni art. 21 privind accesul liber la
justitie, art. 23 alin. (9) privind libertatea individuala, art. 24 alin. (1)
privind dreptul la aparare si art. 47 privind dreptul de petitionare, din
Constitutie.
In ceea ce priveste nereglementarea individualizarii pedepsei, ca temei de
recurs, se constata ca nu contravine prevederilor Constitutiei, dat fiind ca
dreptul constitutional al cetatenilor se exercita numai cu respectarea
regulilor procedurale instituite si nu implica, in mod necesar, controlul
instantei de recurs asupra individualizarii pedepsei, cu atat mai mult cu cat
acest aspect a facut obiectul controlului judecatoresc in etapele anterioare
ale procesului.
Aceasta solutie corespunde practicii constante a Curtii Constitutionale,
practica de la care Curtea apreciaza ca nu exista motive sa se indeparteze,
astfel cum rezulta si din Decizia nr. 64 din 2 iunie 1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994.
Fata de considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c) si al art. 23 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursurile declarate de Abrudan Alexandru, Agud Viorel, Galea
Valer si Mihut Marius impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 23 din data
de 29 februarie 1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 octombrie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Doina Suliman