LEGE
Nr. 415 din 27 iunie 2002
privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 494 din 10 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii este autoritatea administrativa
autonoma investita, potrivit Constitutiei, cu organizarea si coordonarea
unitara a activitatilor care privesc apararea tarii si siguranta nationala.
Art. 2
Activitatea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii este supusa examinarii si
verificarii parlamentare. Anual, nu mai tarziu de primul trimestru al anului
urmator, precum si la cererea comisiilor permanente de specialitate ale
Parlamentului sau ori de cate ori se considera necesar, Consiliul Suprem de
Aparare a Tarii prezinta, in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului,
rapoarte asupra activitatii desfasurate.
Art. 3
In exercitarea atributiilor ce ii revin Consiliul Suprem de Aparare a Tarii
emite hotarari, potrivit legii, care sunt obligatorii pentru autoritatile
administratiei publice si institutiile publice la care se refera. Acestea
raspund, in conditiile legii, de masurile luate pentru punerea lor in aplicare.
CAP. 2
Atributii
Art. 4
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii are urmatoarele atributii:
a) analizeaza si/sau propune, potrivit legii, promovarea:
1. strategiei de securitate nationala a Romaniei;
2. strategiei militare a Romaniei;
3. strategiilor de ordine publica si siguranta nationala ale Romaniei, in
raport cu raspunderile institutiilor abilitate;
4. datelor, informarilor si evaluarilor furnizate de serviciile de
informatii si de celelalte structuri cu atributii in domeniul sigurantei
nationale;
b) la solicitarea Presedintelui Romaniei, analizeaza si propune masuri
pentru:
1. instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta in intreaga tara
ori in unele localitati;
2. declararea mobilizarii partiale sau generale a fortelor armate;
3. respingerea agresiunii armate indreptate impotriva tarii;
4. declararea starii de razboi si incetarea sa;
5. initierea, suspendarea sau incetarea actiunilor militare;
c) propune spre aprobare:
1. punerea in aplicare a planului de mobilizare a economiei nationale si a
executiei bugetului de stat, pentru primul an de razboi;
2. masurile necesare pentru apararea si restabilirea ordinii
constitutionale;
d) avizeaza proiectele de acte normative initiate sau emise de Guvern
privind:
1. securitatea nationala;
2. organizarea generala a fortelor armate si a celorlalte institutii cu
atributii in domeniul securitatii nationale;
3. organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
4. pregatirea populatiei, a economiei si a teritoriului pentru aparare;
5. propunerile de buget ale institutiilor cu atributii in domeniul
securitatii nationale;
6. alocatiile bugetare destinate ministerelor si serviciilor cu atributii
in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale;
7. conditiile de intrare, trecere sau stationare pe teritoriul Romaniei a
trupelor straine;
8. numirea in functiile prevazute in statele de organizare cu grad de general-locotenent,
viceamiral, similare si superioare acestora;
e) supune spre aprobare comandantului fortelor armate planurile de
intrebuintare a fortelor pe timp de pace, in situatii de criza si la razboi;
f) aproba:
1. orientarile de baza in domeniul relatiilor internationale privind
securitatea nationala;
2. proiectele tratatelor si acordurilor internationale in domeniul
securitatii nationale sau cu incidente in acest domeniu;
3. stabilirea de relatii cu organisme similare din strainatate de catre
institutiile si structurile cu atributii in domeniul sigurantei nationale;
4. completarea structurilor militare cu efective, potrivit statelor de
organizare in timp de pace;
5. executarea alarmei de lupta pentru aducerea structurilor militare in
starea care sa le permita trecerea, la ordin, la indeplinirea misiunilor de
lupta;
6. planurile de actiune la declararea mobilizarii si la declararea starii
de razboi;
7. planurile de actiune la instituirea starii de asediu si a starii de
urgenta;
8. proiectul planului de mobilizare a economiei nationale si proiectul
bugetului de stat, pentru primul an de razboi;
9. planul verificarii stadiului pregatirii populatiei pentru aparare prin
exercitii si antrenamente de mobilizare;
10. repartitia numarului de recruti incorporati pe institutiile cu
atributii in domeniul securitatii nationale;
11. obiectivele de pregatire a teritoriului destinate asigurarii nevoilor
operationale ale fortelor sistemului national de aparare;
12. nomenclatorul si nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare;
13. programele multianuale privind inzestrarea fortelor sistemului national
de aparare;
14. militarizarea, in conditiile legii, a agentilor economici a caror
activitate este nemijlocit legata de asigurarea resurselor necesare apararii;
15. planul comun de interventie a unitatilor Ministerului Apararii
Nationale si ale Ministerului de Interne pentru limitarea si inlaturarea
efectelor dezastrelor pe teritoriul national;
16. regimul retelelor si echipamentelor de telecomunicatii speciale si
criteriile de repartizare a posturilor de abonat pentru utilizatorii acestor
retele;
17. structura organizatorica si atributiile Marelui Cartier General;
18. infiintarea functiei de comandant militar subordonat Marelui Cartier
General si atributiile acestuia pentru asigurarea conducerii unitare pe timp de
razboi;
19. persoanele si obiectivele care beneficiaza de protectia si paza
Serviciului de Protectie si Paza si normele privind protectia antiterorista a
demnitarilor romani si straini, precum si a altor persoane oficiale;
20. rapoartele si informarile prezentate de conducatori ai organelor
administratiei publice, referitoare la securitatea nationala;
21. planurile generale de cautare a informatiilor prezentate de
institutiile si structurile cu atributii in domeniul sigurantei nationale;
22. principalele directii de activitate si masurile generale necesare
pentru inlaturarea amenintarilor la adresa sigurantei nationale;
23. structura organizatorica, efectivele si regulamentele de functionare
ale Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe,
Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Serviciului de Protectie si Paza;
24. cheltuielile operative destinate realizarii sigurantei nationale;
25. normele privind planificarea, evidenta, utilizarea, justificarea si
controlul cheltuielilor operative destinate realizarii sigurantei nationale
pentru institutiile cu atributii in acest domeniu;
26. conturile anuale de executie bugetara a cheltuielilor operative
destinate realizarii sigurantei nationale, ale institutiilor cu atributii in
domeniul sigurantei nationale, dupa aprobarea rapoartelor asupra activitatii
desfasurate de acestea;
27. infiintarea, desfiintarea, dislocarea si redislocarea, in timp de pace,
pe teritoriul national, a marilor unitati militare de la esalonul brigada,
inclusiv, in sus;
28. propunerile de acordare a gradului de maresal, de general, amiral si
similare;
g) coordoneaza activitatea de integrare in structurile de securitate
europene si euroatlantice, monitorizeaza procesul de adaptare a fortelor armate
la cerintele NATO si formuleaza recomandari, in concordanta cu standardele
Aliantei;
h) numeste si revoca in/din functii, in cazurile si conditiile stabilite de
lege;
i) exercita orice alte atributii prevazute de lege in domeniul apararii
tarii si al sigurantei nationale.
CAP. 3
Organizare si functionare
Art. 5
(1) Presedintele Romaniei indeplineste functia de presedinte al Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii.
(2) Primul-ministru al Guvernului Romaniei indeplineste functia de
vicepresedinte al Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
(3) Membrii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii sunt: ministrul apararii
nationale, ministrul de interne, ministrul afacerilor externe, ministrul
justitiei, ministrul industriei si resurselor, ministrul finantelor publice,
directorul Serviciului Roman de Informatii, directorul Serviciului de Informatii
Externe, seful Statului Major General si consilierul prezidential pentru
securitate nationala.
(4) Secretarul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii este numit de
Presedintele Romaniei si are rang de consilier de stat in cadrul Administratiei
Prezidentiale.
Art. 6
(1) Consiliul Suprem de Aparare a Tarii se convoaca de presedintele
acestuia, trimestrial sau ori de cate ori este necesar.
(2) Consiliul Suprem de Aparare a Tarii poate fi convocat si la initiativa
a cel putin o treime din numarul membrilor sai.
(3) Consiliul Suprem de Aparare a Tarii lucreaza in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari prin consens.
Art. 7
(1) Sedintele Consiliului Suprem de Aparare a Tarii au caracter secret. Sedintele
Consiliului Suprem de Aparare a Tarii sunt conduse de presedintele acestuia,
iar in absenta sa, de vicepresedinte.
(2) Ordinea de zi se stabileste de presedinte, cu consultarea
vicepresedintelui.
(3) Propunerile ministerelor trebuie avizate de primul-ministru pentru a fi
inscrise pe ordinea de zi.
Art. 8
In situatia in care un membru al Consiliului Suprem de Aparare a Tarii nu
poate participa la sedinta, el poate fi reprezentat, fara drept de vot, de
inlocuitorul sau legal.
Art. 9
La lucrarile Consiliului Suprem de Aparare a Tarii pot participa ca
invitati, cu aprobarea presedintelui, reprezentanti ai Parlamentului,
administratiei publice centrale si locale, ai organizatiilor neguvernamentale,
ai altor institutii publice cu atributii in domeniul apararii si sigurantei
nationale, precum si ai societatii civile, persoane a caror prezenta este
necesara in raport cu problemele aflate pe agenda de lucru.
Art. 10
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii isi desfasoara activitatea pe baza unui
regulament de functionare aprobat prin hotarare a acestuia.
Art. 11
(1) Consiliul Suprem de Aparare a Tarii dispune de un secretariat care
functioneaza in cadrul Administratiei Prezidentiale, fiind coordonat de
secretarul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
(2) Atributiile, organizarea si functionarea secretariatului prevazut la
alin. (1) se stabilesc prin hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 12
(1) Hotararile Consiliului Suprem de Aparare a Tarii se semneaza de
presedintele acestuia si se comunica autoritatilor administratiei publice si
institutiilor publice la care se refera, integral sau in extras, cu exceptia
celor pentru care se hotaraste altfel. Hotararile care au caracter de secret de
stat se comunica cu respectarea prevederilor legale privind protectia
informatiilor clasificate.
(2) Secretariatul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii poate transmite
comunicate de presa, al caror continut este aprobat de consiliu.
Art. 13
Membrii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii sunt raspunzatori de
respectarea hotararilor adoptate de acesta.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 14
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Pe aceeasi data Legea nr. 39/1990
privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare
a Tarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 142 din 13
decembrie 1990, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU