ORDIN
Nr. 4969/110049 din 6 noiembrie 2001
privind parteneriatul in organizarea si desfasurarea procesului de invatamant
preuniversitar si a formarii continue a adultilor in domeniile agricol,
agromontan, de industrie alimentara si silvic
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Nr. 4.969 din 6 noiembrie 2001
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
Nr. 110.049 din 26 februarie 2002
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 10 aprilie 2002
Ministrul educatiei si cercetarii si ministrul agriculturii, alimentatiei
si padurilor,
avand in vedere obiectivele Programului national de reforma a
invatamantului si ale Planului national pentru agricultura si dezvoltare
rurala, pentru desfasurarea in conditii corespunzatoare a invatamantului
preuniversitar si pentru formarea continua a adultilor in domeniile agricol,
agromontan, de industrie alimentara si silvic,
tinand seama de prevederile programului de prioritati ale reformei
invatamantului in care sunt mentionate elaborarea si aplicarea programului de
educatie a adultilor, precum si stimularea interactiunii dintre unitatile de
invatamant de toate gradele, pe de o parte, si mediul inconjurator, economic,
social, administrativ si cultural, pe de alta parte,
in temeiul prevederilor art. 12 alin. (1) si (3) si ale art. 133 din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile
ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu
modificarile ulterioare,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Intre Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor se stabilesc relatii de parteneriat pentru
organizarea si desfasurarea procesului de invatamant preuniversitar si a
formarii continue a adultilor in domeniile agricol, agromontan, de industrie
alimentara si silvic.
Art. 2
Conditiile de functionare a parteneriatului se stabilesc prin protocolul
incheiat intre cele doua ministere, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 3
In termen de 60 de zile de la data emiterii prezentului ordin va fi
elaborata metodologia de aplicare a prevederilor convenite intre cele doua
ministere.
Art. 4
Reglementarile ulterioare, care decurg din protocolul incheiat, vor fi
aprobate prin ordine comune.
Art. 5
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 6
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Protocolul
privind parteneriatul in organizarea si desfasurarea procesului de invatamant
preuniversitar si a formarii continue a adultilor in domeniile agricol,
agromontan si de industrie alimentara, aprobat prin Ordinul ministrului
educatiei nationale si al ministrului agriculturii si alimentatiei nr.
10.185/1.521/2000.
Art. 7
Directia generala pentru invatamant preuniversitar si Directia cercetare si
invatamant din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor vor
aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Vasile Molan,
secretar de stat
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
PROTOCOL
privind parteneriatul in organizarea si desfasurarea procesului de invatamant
preuniversitar si a formarii continue a adultilor in domeniile agricol, agromontan,
de industrie alimentara si silvic
Ministerul Educatiei si Cercetarii, reprezentat prin doamna Ecaterina
Andronescu, in calitate de ministru, si Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor, reprezentat prin domnul Ilie Sarbu, in calitate de ministru,
de comun acord au convenit la incheierea prezentului protocol, cu
urmatoarele clauze:
CAP. 1
Obiectul protocolului
Art. 1
Prezentul protocol stabileste modalitatile de cooperare, precum si masurile
comune care urmeaza sa fie luate de catre partile semnatare in vederea
reabilitarii invatamantului agricol, agromontan, de industrie alimentara si
silvic, a sporirii gradului de eficienta a procesului de educatie si pregatire
profesionala specifica acestor domenii de invatamant.
CAP. 2
Invatamantul preuniversitar din domeniile agricol, agromontan, de industrie
alimentara si silvic
Art. 2
Incepand cu data inregistrarii prezentului protocol la cele doua ministere
se instituie regimul de parteneriat in formarea profesionala initiala si
continua in domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara si silvic.
Unitatile de invatamant in cadrul carora se vor aplica prevederile
prezentului protocol vor fi stabilite de comun acord de catre parti.
Art. 3
Pentru crearea cadrului general al parteneriatului in formarea profesionala
initiala si continua in domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara
si silvic:
1. partile vor face demersurile necesare si isi vor comunica reciproc
proiectele de acte normative initiate, in vederea armonizarii legislatiei
interne cu legislatia Uniunii Europene in domeniul de reglementare al
prezentului protocol;
2. Ministerul Educatiei si Cercetarii se consulta cu Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor cu privire la elaborarea proiectelor de
acte normative cu implicatii in procesul instructiv-educativ din invatamantul
preuniversitar din domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara si
silvic;
3. Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor coopereaza pentru realizarea programelor de
colaborare cu organisme locale, nationale si internationale, care vizeaza
invatamantul preuniversitar din domeniile agricol, agromontan, de industrie
alimentara si silvic;
4. Ministerul Educatiei si Cercetarii elaboreaza in colaborare cu
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor nomenclatorul meseriilor si
specializarilor pentru domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara
si silvic si promoveaza proiectul hotararii Guvernului de aprobare a acestuia.
Art. 4
In vederea finantarii investitiilor si cheltuielilor privind asigurarea si
dezvoltarea bazei materiale a unitatilor scolare din domeniile agricol,
agromontan, de industrie alimentara si silvic:
1. Ministerul Educatiei si Cercetarii, in colaborare si cu sprijinul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, precum si al consiliilor
locale, urmareste modernizarea bazei materiale corespunzator nevoilor de
dezvoltare socio-economice locale sau regionale, curriculumului national ori
curriculumului la dispozitia scolii, precum si modul in care este utilizat
terenul agricol in folosinta;
2. Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin specialistii
din retea, sprijina aplicarea strategiei de autofinantare a unitatilor scolare
din domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara si silvic prin
facilitarea relatiilor cu agentii economici, in vederea asigurarii materiilor
prime, a pietei de desfacere etc.;
3. partile se angajeaza sa promoveze adaptarea formarii initiale in
domeniul agricol, agromontan si de industrie alimentara la nivelul programelor
de reforma deja derulate (de exemplu, PHARE VET RO9405), precum si la nivelul
programelor in derulare la nivelul Uniunii Europene (prin proiecte regionale
sau internationale).
Art. 5
Pentru perfectionarea resurselor umane angajate in cadrul unitatilor
scolare nominalizate conform alin. 2 al art. 2:
1. Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu consultarea Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, organizeaza, conform art. 160 din
Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, perfectionarea si formarea continua a cadrelor didactice de
specialitate din invatamantul preuniversitar agricol, agromontan, de industrie
alimentara si silvic;
2. la unitatile de invatamant agricol, agromontan, de industrie alimentara
si silvic directorul este, de regula, cadru didactic a carui specialitate
coincide cu profilul scolii;
3. Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu consultarea si cu sprijinul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, organizeaza manifestari
stiintifice privind promovarea elementelor de noutate din domeniul
agriculturii.
Art. 6
Organizarea retelei de invatamant agricol, agromontan, de industrie
alimentara si silvic se va face avandu-se in vedere urmatoarele:
1. reteaua unitatilor scolare supuse parteneriatului in domeniile agricol,
agromontan, de industrie alimentara si silvic se stabileste printr-un ordin
comun;
2. planul de scolarizare pentru invatamantul agricol, agromontan, de
industrie alimentara si silvic se stabileste de catre Ministerul Educatiei si
Cercetarii, cu consultarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor;
3. specialisti din cadrul celor doua ministere elaboreaza un regulament de
functionare a fermelor scolare din unitatile scolare de profil, in concordanta
cu legislatia in vigoare.
Art. 7
Referitor la organizarea procesului de invatamant:
1. Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in calitate de
partener, participa prin specialistii sai la elaborarea planurilor de
invatamant si a programelor scolare din cadrul ariei curriculare
"Tehnologii", pentru invatamantul agricol, agromontan, de industrie
alimentara si silvic;
2. la solicitarea Ministerului Educatiei si Cercetarii Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor propune membri in comisiile de
absolvire a invatamantului profesional si postliceal, precum si in comisiile
nationale pentru olimpiadele interdisciplinare si concursurile pe meserii;
3. Ministerul Educatiei si Cercetarii colaboreaza cu Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor pentru organizarea si desfasurarea
olimpiadelor interdisciplinare si a concursurilor pe meserii.
CAP. 3
Formarea profesionala continua
Art. 8
Ministerul Educatiei si Cercetarii, in colaborare cu Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, organizeaza in cadrul unitatilor
scolare de profil cursuri de calificare si de conversie profesionala.
Art. 9
Ministerul Educatiei si Cercetarii colaboreaza cu Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor pentru elaborarea unor standarde minime pentru
furnizorii de formare specifice domeniilor agricol, agromontan, de industrie
alimentara si silvic.
Art. 10
Ministerul Educatiei si Cercetarii colaboreaza cu Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor pentru punerea in aplicare a strategiei de aderare a
Romaniei la Uniunea Europeana si prin stabilirea domeniilor prioritare de
formare continua a adultilor, prin programe finantate, in cadrul proiectelor
regionale sau internationale.
Art. 11
Ministerul Educatiei si Cercetarii solicita experti si/sau colaboratori de
la Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor in procedurile de
autorizare a furnizorilor de formare in domeniile agricol, agromontan, de
industrie alimentara si silvic pentru expertizarea resurselor si avizare
tehnica, pe care ii propune Consiliului National de Formare Profesionala a
Adultilor.
Art. 12
Ministerul Educatiei si Cercetarii recomanda Consiliului National de
Formare Profesionala a Adultilor unitatile specializate ale Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor pentru pregatirea si perfectionarea
formatorilor din domeniile agricol, agromontan, de industrie alimentara si
silvic.
Art. 13
Experti din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii si al Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor participa, in colaborare cu Consiliul
National de Formare Profesionala a Adultilor, la elaborarea metodologiei de
autorizare a furnizorilor de formare din domeniile agricol, agromontan, de
industrie alimentara si silvic.
Art. 14
Ministerul Educatiei si Cercetarii colaboreaza cu Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor la identificarea nevoilor locale de formare
profesionala si promovare sociala specifice derularii Planului national pentru
agricultura si dezvoltare rurala, precum si a celorlalte programe comunitare
care vizeaza dezvoltarea agriculturii si a mediului rural romanesc.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 15
Calendarul activitatilor care decurg din aplicarea prezentului protocol,
precum si orice alte masuri ce urmeaza sa fie luate in vederea aplicarii
clauzelor se aproba prin ordin comun.
La finalul fiecarui an scolar partile vor desemna experti care sa evalueze
rezultatele colaborarii dintre parti in baza aplicarii prevederilor prezentului
protocol, experti care vor formula si eventuale propuneri cu privire la
directiile de colaborare ce se impun a fi accentuate in urmatorul interval.
Art. 16
Prezentul protocol se aplica pana la data intrarii in vigoare a legii
invatamantului preuniversitar.
Clauzele prezentului protocol pot fi modificate de comun acord in
conformitate cu modificarile aparute prin acte normative care reglementeaza
domeniul de aplicare a acestuia.
Art. 17
Prezentul protocol va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.