DECIZIE Nr. 233 din 5 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin.
(2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 537 din 25 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Sorin Gornoviceanu in Dosarul nr. 14.746/2001 al Judecatoriei Constanta si Augustin
Baciu in Dosarul nr. 7.089/2002 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Lavinia Svanovici, prin avocat Daniela Cealera.
Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 11C/2003 si 84C/2003 au un continut identic, pune in discutie, din
oficiu, problema conexarii cauzelor.
Avocatul partii prezente arata ca este de acord cu conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere dispozitiile art. 164
din Codul de procedura civila, nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea Dosarului nr. 84C/2003 la Dosarul nr. 11C/2003, care este
primul inregistrat.
Cauza se afla in stare de judecata.
Avocatul solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public, invocand Decizia Curtii Constitutionale
nr. 127 din 27 martie 2003, prin care s-a admis exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) teza intai din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, in masura in care se refera si la taxele
judiciare de timbru stabilite de instantele judecatoresti, arata ca norma
cuprinsa in art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 este o norma de trimitere,
astfel ca, pentru identitate de ratiune, pune concluzii de admitere a exceptiei
ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 14 octombrie 2002 si din 11 februarie 2003, pronuntate
in dosarele nr. 14.746/2001 si 7.089/2002, Judecatoria Constanta si, respectiv,
Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si contencios administrativ au sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Sorin
Gornoviceanu si Augustin Baciu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale criticate aduc atingere prevederilor constitutionale ale
art. 125 si 128, precum si principiului separatiei puterilor in stat, deoarece
se creeaza posibilitatea ca hotararea instantei, prin care s-a stabilit taxa de
timbru, sa fie cenzurata de un organ administrativ, subordonat puterii executive.
Judecatoria Constanta considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece textul de lege criticat nu contravine prevederilor
constitutionale invocate.
Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat competenta
solutionarii unei contestatii privind taxa judiciara de timbru, dupa ce a fost
supusa controlului de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor, revine
instantei de judecata, situatie ce se deduce din insasi cauza aflata pe rolul
sau.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat si punctul
de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Referitor la obiectul exceptiei, precizeaza ca impotriva modului de stabilire a
taxelor judiciare de timbru se pot formula contestatii care se solutioneaza
conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 506/2001. Prin aceasta procedura jurisdictionala nu se incalca
insa dispozitiile constitutionale ale art. 123 alin. (2) si ale art. 125 alin.
(1) si nici principiul constitutional al separatiei puterilor in stat, deoarece
decizia organului administrativ poate fi atacata in fata unei instante
judecatoresti. Apreciaza ca introducerea contestatiei mai intai la organele
fiscale da posibilitatea ca acestea sa examineze in mod operativ taxa contestata
si, cand este cazul, sa dispuna corectarea ei. Este vorba de o procedura
obligatorie, fara indeplinirea careia, cand este cazul, nu se poate trece la
sesizarea instantei judecatoresti, astfel cum stabilesc, ca regula de
principiu, dispozitiile art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila, precum
si cele ale art. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens, arata ca normele legale criticate fac trimitere
la reguli de procedura administrativ-jurisdictionala, prealabila contenciosului
administrativ, fara a constitui o imixtiune in sfera atributiilor
judecatoresti, cu atat mai mult cu cat, potrivit art. 125 alin. (3) din
Constitutie, stabilirea procedurii de judecata este de competenta
legiuitorului. De altfel, prin Decizia Plenului nr. 1/1994, Curtea
Constitutionala a statuat ca instituirea unor proceduri
administrativ-jurisdictionale nu contravine dispozitiilor constitutionale atat
timp cat decizia organului administrativ de jurisdictie poate fi atacata in
fata instantei judecatoresti. Referitor la critica privind incalcarea
principiului independentei justitiei, Avocatul Poporului arata ca art. 123
alin. (2) din Constitutie nu are incidenta in cauza, deoarece dispozitiile
legale criticate nu se refera la independenta judecatorilor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorii-raportori,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, dispozitii care au urmatorul continut: "Impotriva modului de
stabilire a taxei judiciare de timbru se poate face contestatie potrivit
dispozitiilor aplicabile in materie fiscala."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca prin dispozitiile
legale criticate se incalca principiul separatiei puterilor in stat, precum si
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 123 alin. (2): "Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii.";
- Art. 125 alin. (1): "Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.";
- Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca,
potrivit art. 1 alin. (3) din Constitutie, Romania este un stat de drept, iar
acest principiu implica separarea puterilor - legislativa, executiva si
judecatoreasca.
In ceea ce priveste puterea judecatoreasca, Legea fundamentala prevede in
art. 125 alin. (1) ca justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si
prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege. De asemenea, prin alin.
(3) al aceluiasi articol se prevede ca procedura de judecata, care cuprinde si
caile de atac la care se refera art. 128, este stabilita de lege.
Avand in vedere exigentele acestor principii constitutionale si luand in
considerare faptul ca taxele judiciare de timbru se stabilesc de catre
instantele judecatoresti prin incheieri pronuntate in cadrul procesului, fiind
supuse cailor de atac prevazute de lege, Curtea Constitutionala constata ca nu
se poate admite, fara riscul incalcarii principiilor si normelor
constitutionale, ca modul de stabilire a taxei judiciare de timbru sa fie
cenzurat pe calea procedurii administrative prevazute de art. 18 alin. (2) din
Legea nr. 146/1997, cu trimitere la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin
actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6
februarie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie
2001.
In ordinea principiilor mentionate este irelevanta imprejurarea ca,
potrivit art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, deciziile
organelor de jurisdictie administrativa prevazute in acest act normativ
"pot fi atacate, potrivit legii, la instanta judecatoreasca",
deoarece exercitarea acestei cai de atac poate avea ca efect inlaturarea unei
erori comise de organul de jurisdictie administrativa in solutia data
contestatiei impotriva modului de stabilire de catre instanta de judecata a
taxei judiciare de timbru, dar nu este de natura sa desfiinteze insasi
imixtiunea autoritatii administrative in sfera justitiei. De altfel, in toate
cazurile in care nu s-ar exercita calea de atac mentionata, impotriva
deciziilor prin care organele de jurisdictie administrativa prevazute de
ordonanta - directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat sau, dupa caz, Ministerul Finantelor Publice - au modificat taxele
judiciare de timbru stabilite de instantele judecatoresti, incheierile prin
care instantele au stabilit taxele judiciare de timbru ar ramane fara efect.
In sensul considerentelor de mai sus, se retine imprejurarea ca, prin
Decizia nr. 127 din 27 martie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 275 din 18 aprilie 2003, Curtea Constitutionala a constatat
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 13/2001, in conformitate cu care se solutionau, potrivit
dispozitiilor ordonantei, "si contestatiile impotriva modului de stabilire
a taxei judiciare de timbru". In motivarea deciziei, Curtea a retinut ca
dispozitia legala mentionata contravine prevederilor art. 125 alin. (3) din
Constitutie si principiului separatiei puterilor in stat.
Curtea observa ca ratiunile care au motivat decizia mentionata, prin care
s-a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 1 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, subzista si in cazul
dispozitiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si 25 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (2)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Sorin Gornoviceanu in Dosarul nr.
14.746/2001 al Judecatoriei Constanta si Augustin Baciu in Dosarul nr.
7.089/2002 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si contencios administrativ,
si constata ca aceste dispozitii sunt neconstitutionale in masura in care se
refera si la taxele judiciare de timbru stabilite de instantele judecatoresti.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman