DECIZIE Nr. 253 din 18 septembrie 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 din Codul
muncii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 837 din 27 decembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 69 din Codul muncii, exceptie ridicata de Leon Constantin in
Dosarul nr. 1.838/2001 al Judecatoriei Bacau.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca dispozitiile legale
criticate, fiind preconstitutionale, nu mai pot fi considerate in vigoare, in
sensul art. 150 din Constitutie, deoarece contravin prevederilor
constitutionale ale art. 38 relative la dreptul la munca.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.838/2001,
Judecatoria Bacau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 din Codul muncii. Exceptia a fost
ridicata de Leon Constantin intr-un litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 69 din Codul muncii sunt contrare prevederilor art. 38 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora "[...] Alegerea profesiei si alegerea locului
de munca sunt libere". In acest sens se arata ca, in temeiul dispozitiilor
legale criticate, un salariat "ar putea fi transferat chiar si fara
consimtamantul sau expres sau tacit".
Judecatoria Bacau, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia ridicata
este intemeiata, deoarece teza a doua a art. 69 din Codul muncii prevede
necesitatea acordului salariatului care urmeaza sa fie transferat in interesul
serviciului numai "la o serie restransa de situatii, iar pentru restul
situatiilor care nu sunt temeinic justificate, nu mai este obligatoriu
consimtamantul celui ce urmeaza a fi transferat. Astfel aceasta fraza a doua
vine in contradictie cu prevederile art. 38 alin. (1) - fraza a doua - din Constitutia
Romaniei".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a formula punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca "exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 69 din Codul muncii, in raport cu
prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie, este intemeiata". In acest
sens se arata ca "efectuarea oricarui transfer in interesul serviciului,
implicand, cu necesitate, schimbarea patronului (unitatii) cu care s-a incheiat
contractul individual de munca, impune si acordul salariatului, deoarece, in
caz contrar, se incalca art. 38 alin. (1) din Constitutie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
69 din Codul muncii, care au urmatorul continut: "Persoana incadrata in
munca poate fi transferata in interesul serviciului, de regula intr-o alta
unitate din aceeasi ramura, in vederea bunei functionari a acesteia, ori la
cerere, in conditiile legii. Transferul in interesul serviciului nu poate avea
loc in cazul in care persoana care urmeaza a fi transferata nu este de acord
pentru motive de sanatate, dovedite cu certificat medical, precum si in alte
situatii temeinic justificate. Hotararea asupra temeiniciei motivelor este de
competenta organului ierarhic superior."
Autorul exceptiei considera ca acest text de lege, permitand transferarea
unui salariat de la o unitate (loc de munca) la alta, chiar si fara acordul
sau, incalca prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie. Din motivarea
exceptiei rezulta insa ca, in opinia autorului, textul de lege criticat incalca
doar prevederile constitutionale ale tezei a doua a alin. (1) al art. 38,
referitoare la libertatea alegerii profesiei si a locului de munca.
Examinand dispozitiile art. 69 din Codul muncii, Curtea retine ca acestea
reglementeaza transferul in interesul serviciului care, de regula, este
obligatoriu pentru persoana incadrata. De asemenea, Curtea constata ca
efectuarea transferului in interesul serviciului, implicand cu necesitate
schimbarea unitatii cu care s-a incheiat contractul individual de munca, doar
din vointa unilaterala a angajatorului, incalca principiul consacrat de prevederile
art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora: "Dreptul la munca nu
poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea locului de munca sunt
libere."
In acelasi timp, in aprecierea constitutionalitatii dispozitiilor legale
criticate, Curtea are in vedere si prevederile constitutionale ale art. 49,
potrivit carora exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi
restrans numai prin lege si numai daca aceasta se impune pentru motivele expres
si limitativ prevazute la alin. (2) al art. 49 din Constitutie. Or, in speta nu
exista nici unul dintre aceste motive pentru a justifica restrangerea
libertatii salariatului in alegerea profesiei si a locului de munca.
In consecinta, dispozitiile art. 69 din Codul muncii (Legea nr. 10/1972),
dispozitii legale preconstitutionale, fiind contrare art. 38 alin. (1) din
Constitutie, nu mai sunt in vigoare in temeiul prevederilor constitutionale ale
art. 150 alin. (1), potrivit carora "Legile si toate celelalte acte
normative raman in vigoare, in masura in care nu contravin prezentei
Constitutii".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Leon Constantin in
Dosarul nr. 1.838/2001 al Judecatoriei Bacau si constata ca, in masura in care
prevederea legala se interpreteaza in sensul ca transferul in interesul
serviciului s-ar putea efectua fara acordul persoanei incadrate, dispozitiile
art. 69 din Codul muncii nu mai sunt in vigoare potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman