DECIZIE Nr. 265 din 24 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2
alin. 3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 543 din 29 iulie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Ovidius" - S.A. din Constanta in
Dosarul nr. 12.098/2002 al Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind
neintemeiata, apreciind ca dispozitiile criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei, in acest sens fiind si
jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, si anume deciziile nr.
247/2002, nr. 147/2002 si nr. 79/2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
12.098/2002, Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin. 3 din Codul de
procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Ovidius" - S.A. din Constanta in cadrul unei cauze civile avand ca
obiect solutionarea contestatiei la executare, introdusa de autoarea exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate, prin modul in care sunt redactate, dau
posibilitatea executorilor judecatoresti sa adauge la titlul executoriu fara
incuviintarea instantei judecatoresti, ceea ce impiedica accesul liber la
justitie, incalcand astfel art. 21 din Constitutie. Totodata, prin
posibilitatea executorilor judecatoresti de a reactualiza sumele cuprinse in
titlul executoriu fara interventia instantelor judecatoresti, se incalca si
prevederile art. 125 alin. (1) si (2) din Constitutie referitoare la
infaptuirea justitiei numai de catre instantele judecatoresti, respectiv la
interzicerea infiintarii de instante extraordinare.
Judecatoria Constanta opineaza in sensul ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece procedura reglementata de
dispozitiile criticate vizeaza in exclusivitate activitatea de executare silita
incredintata prin lege executorilor judecatoresti, procedura "care, in
actuala reglementare, are un caracter mixt, in care predomina latura
administrativa". Activitatea de actualizare a debitelor este un act
juridic administrativ si se face conform criteriilor prevazute de dispozitiile
legale criticate. Daca se contesta insasi legalitatea actului de executare, cei
interesati au la indemana calea unei contestatii la executare, care va fi
solutionata de instanta de judecata, fiind asigurat astfel accesul liber la
justitie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat actualizarea valorii debitelor de catre executorul judecatoresc nu
justifica parcurgerea din nou a fazei judecatii, ci reprezinta o operatiune
tehnica ce poate fi realizata de catre organul de executare. In vechea
redactare a textului, pentru actualizarea sumelor trebuia sesizata din nou
instanta de judecata. Continutul actual al dispozitiilor criticate a fost
stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2001, cu scopul de a
simplifica desfasurarea procesului civil in faza executarii silite si de a
asigura o mai mare celeritate. Avand in vedere acestea, dispozitiile criticate
nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 125 alin. (1) referitoare la
infaptuirea justitiei, ci reprezinta o aplicare a alin. (3) al art. 125 din
Constitutie, conform caruia procedura de judecata este stabilita prin lege. In
ceea ce priveste accesul liber la justitie, prevazut de art. 21 din
Constitutie, precum si alin. (2) al art. 125 din Constitutie, apreciaza ca
acestea nu au relevanta in cauza.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat dispozitiile criticate reglementeaza o procedura
executionala data, in mod firesc, in sarcina organului de executare.
Operatiunea de actualizare a sumelor este un act juridic administrativ, care nu
presupune o activitate de judecata cu respectarea principiilor publicitatii si
contradictorialitatii, asa cum a statuat si Curtea Constitutionala in
jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 177/2002. Cu privire la faptul ca
actualizarea sumei se face in raport de o alta moneda decat cea nationala,
apreciaza ca aceasta este o problema de legalitate, iar nu de
neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila, introduse prin art. I pct. 31 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2001 (publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 27 aprilie 2001), care au urmatorul
continut: "Daca titlul executoriu contine suficiente criterii in functie
de care organul de executare poate actualiza valoarea obligatiei stabilite in
bani, indiferent de natura ei, se va proceda si la actualizarea ei. In cazul in
care titlul executoriu nu contine nici un criteriu, organul de executare va
proceda la actualizare in functie de cursul monedei in care se face plata,
determinat la data platii efective a obligatiei cuprinse in titlul
executoriu."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia
apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu reglementeaza o procedura de competenta
instantelor judecatoresti, ci o procedura executionala, data in mod firesc in
sarcina executorilor judecatoresti. In cadrul acestei proceduri executorul
judecatoresc nu are de solutionat un litigiu, ci de stabilit valoarea
actualizata a obligatiilor stabilite in bani in raport cu elementele si
criteriile cuprinse in titlul executoriu sau, in lipsa acestor criterii, in
functie de cursul monedei in care se face plata. Astfel, operatia de
actualizare efectuata de executorul judecatoresc intruneste elementele unui act
juridic administrativ, impotriva caruia persoana care se considera vatamata in
drepturile sale are deschisa calea contestatiei la executare, reglementata prin
dispozitiile art. 399 - 404 din Codul de procedura civila.
Avand in vedere aceste considerente, Curtea constata ca dispozitiile legale
criticate nu contravin principiului accesului liber la justitie, consacrat
constitutional de prevederile art. 21.
In ceea ce priveste cealalta critica de neconstitutionalitate, potrivit
careia dispozitiile legale criticate ar contraveni prevederilor art. 125 din
Constitutie referitoare la infaptuirea justitiei numai prin Curtea Suprema de
Justitie si celelalte instante judecatoresti, Curtea constata ca nici aceasta
nu este intemeiata, intrucat actualizarea valorii obligatiei de plata nu
constituie un act de judecata, ci o operatiune tehnico-administrativa
compatibila cu natura organului care o efectueaza, si anume executorul
judecatoresc. Nu se poate retine, asadar, astfel cum sustine autoarea
exceptiei, ca o activitate de judecata a fost transferata in competenta unui
organ administrativ si nici ca, prin reglementarea dreptului executorului
judecatoresc de a actualiza valoarea obligatiei de plata in cadrul procedurii
executarii silite, executorul judecatoresc a fost transformat in instanta
extraordinara.
In acelasi sens, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 177 din 18 iunie
2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 520 din 18
iulie 2002, respingand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2
alin. 3 din Codul de procedura civila. Neexistand elemente noi de natura a
reconsidera jurisprudenta Curtii in aceasta materie, considerentele si solutia
acestei decizii raman valabile si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin.
3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Ovidius" - S.A. din Constanta in Dosarul nr. 12.098/2002 al
Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiva