DECIZIE Nr.
266 din 21 martie 2007
privind constitutionalitatea
dispozitiilor art. 67, art. 68 si art. 70 din Regulamentul sedintelor comune
ale Camerei Deputatilor si Senatului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 322 din 14 mai 2007
Cu Adresa nr. 51/1.005 din 6 martie 2007 secretarul general al Camerei Deputaţilor a trimis Curţii Constituţionale
sesizarea formulată de 50 de deputaţi şi 26 de senatori, în temeiul
dispoziţiilor art. 27 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, în legătură cu neconstituţionalitatea art.
67, art. 68 şi art. 70 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei
Deputaţilor şi Senatului, aprobat prin Hotărarea
Parlamentului Romaniei nr. 4 din 3 martie 1992,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 34 din 4 martie 1992, modificat prin Hotărarea Parlamentului Romaniei nr. 13 din 29
iunie 1995, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 136 din 5 iulie 1995.
Autorii sesizării sunt următorii: Gheorghe I. Albu, Roberta Alma C. Anastase, Nicolae
N. Bara, Gheorghe G. Barbu, Cornel Ştefan C. Bardan, Iulian-Gabriel
P. Bîrsan, Anca-Daniela C. Boagiu, Ionela I. Bruchental-Pop, William Gabriel S.
Branză, Daniel I. Buda, Costică N. Canacheu, Bogdan C. Cantaragiu, Alexandru A. Ciocalteu, Anca M. Constantinescu, Radu-Cătălin
Drăguş, Stelian N. Duţu, Ionesie P. Ghiorghioni, Ion I.
Gonţea, Dan N. Grigore, Monica Maria C. Iacob Ridzi,
Traian Constantin A. Igaş, Valentin Adrian M. Iliescu, Graţiela Denisa M.
lordache, Radu V. D. Lambrino,
Dănuţ E. Liga, Mircea Man, Marian-Jean J. G. Marinescu, Laurenţiu C. Mironescu,
Liviu Alexandru H. Miroşeanu, Alexandru E. Mocanu, Petru P. Movilă, Dorin-Liviu
D. Nistoran, Ioan C. Oltean,
Aurel A. Olărean, Constantin M. Petrea, Cosmin Gabriel C. Popp, Cezar Florin
Gh. Preda, Ioan Dumitru I. Puchianu, Dumitru Ghe.
Puzdrea, Romeo Marius Gh. Raicu, Cristian I. Rădulescu,
Marius I. Rogin, Marcel
Laurenţiu M. Romanescu, Gheorghe G. Sarb, Mugurel Liviu
S. Sarbu, Mihai Gr. Stănişoară, Petre Străchinaru,
Valeriu I. Tabără, Horia C. Văsioiu, Augustin A. Zegrean, Petru Nicolae I. Ioţcu, Maria D. Petre, Marin A. Bobeş, Jan
C. Vraciu, Antonie T. Ştefan-Mihail, Paula Maria T. Ivănescu, Ionel E. Popescu, Mihai Ţabuleac, David I. Gheorghe, Gheorghe N. Flutur, Viorel A. Arion,
Nicolae Vlad N. E. Popa, Dan G. Sabău, Mircea A.
Cinteză, Cristache C. Rădulescu, Cristian C. Cucuian, Dan S. Carlan, Ivan O. Cismaru, Radu V. Ţîrle,
Dorel-Constantin I. Onaca, Marius C. Marinescu, Cornelia Gh. Cazacu, Verginia
Şt. Şerbănescu, Dorel V. Jurcan, Dan Gabriel P. Popa,
Nicolae N. Neagu.
Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională
sub nr. 1.942 din 6 martie 2007 şi formează obiectul Dosarului nr. 319C/2007.
Obiectul sesizării îl constituie dispoziţiile art. 67,
art. 68 şi art. 70 din Regulamentul şedinţelor comune al Camerei Deputaţilor şi
Senatului, aprobat prin Hotărarea Parlamentului Romaniei nr. 4/1992, cu modificările ulterioare, care au următorul
cuprins:
- Art. 67: „Preşedintele
care conduce şedinţa comună, după prezentarea propunerii de suspendare din
funcţie şi ascultarea explicaţiilor Preşedintelui Romaniei, consuliă deputaţii şi
senatorii dacă datele existente sunt suficiente
pentru a fi sesizată Curtea Constituţională sau
dacă este necesară constituirea unei comisii comune de anchetă. Hotărarea se ia cu majoritatea voturilor
din numărul total al deputaţilor şi senatorilor.
In cazul în care s-a apreciat că datele sunt
suficiente, propunerea de suspendare, însoţită de informaţiile necesare, se
trimite de îndată, de către preşedintele care a condus şedinţa comună, Curţii
Constituţionale spre consultare, menţionandu-se
termenul pană la care acesta trebuie să se
pronunţe.
In termen de 24 de ore de la primirea avizului
Curţii Constituţionale, Camerele Parlamentului se întrunesc în şedinţă comună
pentru a hotărî asupra propunerii de suspendare din funcţie.
La dezbateri este invitat şi Preşedintele Romaniei, căruia i se va da cuvantul, la cererea sa, oricand în
timpul dezbaterilor, pentru a da explicaţii asupra faptelor ce i se impută.
Hotărarea se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.
Votul este secret, prin bile.";
- Art. 68: „In cazul în care s-a hotărat constituirea unei comisii comune de anchetă, raportul întocmit de
aceasta în termenul stabilit în hotărarea prevăzută la art. 67 alin. 1 se trimite, prin grija
preşedinţilor celor două Camere, Curţii Constituţionale spre consultare, în
termen de 3 zile de la data depunerii raportului.";
- Art. 70: „Prevederileart.66-69seaplică,înmod corespunzător, şi în cazul
propunerii de suspendare a persoanei care asigură interimatul funcţiei de
Preşedinte."
In opinia autorilor sesizării textele din regulament
menţionate încalcă prevederile art. 88, art. 95 şi art. 111 din Constituţie,
potrivit cărora:
- Art. 88: „Preşedintele
Romaniei
adresează Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale
naţiunii. ";
- Art. 95: „(1) In cazul săvarşirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei,
Preşedintele Romaniei poate fi suspendat din funcţie de Camera Deputaţilor şi de
Senat, în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, după
consultarea Curţii Constituţionale. Preşedintele poate da Parlamentului
explicaţii cu privire la faptele ce i se impută.
(2) Propunerea de suspendare din funcţie poate fi iniţiată de cel puţin o treime din numărul
deputaţilor şi senatorilor şi se aduce, neîntarziat, la cunoştinţă Preşedintelui.
(3) Dacă propunerea de suspendare din funcţie este
aprobată, în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea
Preşedintelui.";
- Art. 111: „(1) Guvernul şi celelalte organe ale administraţiei publice, în
cadrul controlului parlamentar al activităţii lor, sunt obligate să prezinte
informaţiile şi documentele cerute de Camera Deputaţilor, de Senat sau de
comisiile parlamentare, prin intermediul preşedinţilor acestora. In cazul în
care o iniţiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de
stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este
obligatorie.
(2) Membrii
Guvernului au acces la lucrările Parlamentului. Dacă li se solicită prezenţa,
participarea lor este obligatorie."
In motivarea sesizării se arată că prin Decizia nr.
87/1994 Curtea Constituţională a definit mesajul ca fiind „mijlocul prin care
Preşedintele Romaniei comunică
Parlamentului opiniile sale cu privire la problemele politice ale
naţiunii", iar primirea mesajului constituie „o modalitate a colaborării
celor două autorităţi alese prin vot direct - Parlamentul şi Preşedintele Romaniei - constand în aducerea la cunoştinţa
parlamentarilor a opiniilor Preşedintelui cu privire la principalele probleme
politice ale naţiunii". Or, declanşarea şi derularea procedurii de
suspendare este una dintre aceste probleme, „iar explicaţiile, precum şi
apărările Preşedintelui Romaniei
împotriva acuzaţiilor aduse pot fi date Parlamentului numai prin intermediul
instituţiei constituţionale a mesajului prevăzută de art. 88." Art. 84 din
Constituţie, coroborat cu art. 72 alin. (1) şi art. 95 din aceasta, consacră
imunitatea Preşedintelui, făcand
trimitere la regimul juridic al independenţei opiniilor, aplicabil membrilor
Parlamentului, respectiv inviolabilitatea şi lipsa răspunderii pentru opiniile
politice exprimate în exercitarea mandatului, precum şi excepţia de la regulă -
instituţia juridică a suspendării Preşedintelui Romaniei. Ancheta parlamentară desfăşurată de o comisie parlamentară
este un mijloc de realizare a controlului parlamentar, circumstanţiat cat priveşte subiectele supuse
controlului, prin art. 111 din Constituţie, în categoria cărora nu intră şi
Preşedintele Romaniei. Ancheta
desfăşurată de o comisie parlamentară presupune desfăşurarea unor activităţi de
strangere de probe, printre
care şi cea de a audia pe cei anchetat. In acest sens, prin Decizia Curţii
Constituţionale nr. 45 din 17 mai 1994 s-a statuat că Preşedintele Romaniei „poate fi suspendat din funcţie, în condiţiile
art. 95 din Constituţie, de Camera Deputaţilor şi Senat, în şedinţă comună, cu
votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, iar eventualele explicaţii
privind faptele ce i se impută pot fi date Parlamentului şi nu unei
comisii".
In conformitate cu dispoziţiile art. 27 alin. (2) şi
(3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, sesizarea a fost trimisă preşedinţilor celor două Camere,
pentru a comunica punctele de vedere ale birourilor permanente.
Preşedinţii celor două Camere nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele de vedere ale birourilor permanente.
C U R T E A,
examinand sesizarea de
neconstituţionalitate, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile
criticate din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi
Senatului, raportate la prevederile Constituţiei Romaniei şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992 pentru organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, reţine următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. c) din Constituţie, precum şi celor ale
art. 1, 10, 27 şi 28 din Legea nr. 47/1992, să se pronunţe asupra
constituţionalităţii prevederilor criticate din Regulamentul şedinţelor comune
ale Camerei Deputaţilor şi Senatului.
Obiectul controlului de constituţionalitate îl
constituie prevederile art. 67, art. 68 şi art. 70 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor
şi Senatului, aprobat prin Hotărarea Parlamentului Romaniei nr. 4/1992, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 34 din 4 martie 1992,
cu modificările ulterioare.
In esenţă, în opinia autorilor sesizării, aceste
prevederi regulamentare prin care se instituie o comisie comună de anchetă în
vederea cercetării unor fapte grave de încălcare a Constituţiei de către
Preşedintele Romaniei, de
natură să atragă suspendarea din funcţie a acestuia, sunt contrare
dispoziţiilor din Constituţie cuprinse în art. 88 - „Mesaje",
art. 95 - „Suspendarea
din funcţie" şi art. 111 - „Informarea Parlamentului".
Examinand sesizarea de
neconstituţionalitate formulată, Curtea Constituţională constată că aceasta
este neîntemeiată şi urmează a fi respinsă pentru următoarele considerente:
Potrivit dispoziţiilor constituţionale ale art. 95,
Preşedintele Romaniei poate fi
suspendat din funcţie, de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună, în
cazul săvarşirii unor fapte
grave prin care încalcă dispoziţiile acesteia, iar potrivit art. 64 alin. (4)
din Constituţie, fiecare Cameră a Parlamentului „/.../ îşi constituie
comisii permanente şi poate institui comisii de anchetă sau alte comisii
speciale. Camerele îşi pot constitui comisii comune". Din analiza
coroborată a prevederilor constituţionale menţionate rezultă că Parlamentul îşi
constituie comisii pentru exercitarea oricăror atribuţii prevăzute de
Constituţie în competenţa sa. Or, art. 95 din Constituţie, care prevede ca
atribuţie a celor două Camere ale Parlamentului suspendarea din funcţie a
Preşedintelui Romaniei nu
interzice instituirea unei comisii de anchetă pentru exercitarea acestei
atribuţii. Totodată, potrivit tezei finale a art. 95 din Constituţie,
Preşedintele Romaniei poate da
explicaţii cu privire la faptele ce i se impută, care, de asemenea, presupun
efectuarea de cercetări prin intermediul unei comisii de anchetă. In caz
contrar, faptele imputate ar fi cercetate chiar de către cei care propun
suspendarea, ceea ce este mai grav decat constituirea unei comisii în acest scop. Mai mult, suspendarea
din funcţie a Preşedintelui Romaniei, a cărui legitimitate rezultă din votul electoratului, este o
măsură foarte gravă, avand un
caracter sancţionator, astfel că gravitatea faptelor trebuie dovedită şi
stabilită. Faţă de cele arătate rezultă că prevederile art. 67, art. 68 şi art.
70 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului,
referitoare la constituirea unei comisii de anchetă în vederea cercetării unor
fapte grave de încălcare a Constituţiei de către Preşedintele Romaniei, de natură să atragă suspendarea din funcţie
a acestuia, nu numai că nu încalcă, dar sunt chiar în sensul dispoziţiilor
constituţionale ale art. 95 coroborate cu cele ale art.
64 alin. (4).
Curtea constată că prevederile art. 88 - „Mesaje" şi art. 111 - „Informarea Parlamentului" din
Constituţie, invocate ca fiind încălcate, nu sunt relevante în susţinerea
neconstituţionalităţii textelor regulamentare
criticate.
Avand în vedere considerentele
expuse, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. c) şi art. 147 alin. (1) şi (4)
din Constituţie, precum şi al prevederilor art. 11 alin. (1) lit. A.c), art. 27
şi 28 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că prevederile art. 67, art. 68 şi art. 70 din
Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, aprobat
prin Hotărarea Parlamentului Romaniei nr. 4 din 3 martie 1992, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 34 din 4 martie 1992,
cu modificările ulterioare, sunt constitutionale.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului şi se publică în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 21 martie 2007 şi la aceasta
au participat: Ioan Vida,
preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabor, Ion Predescu, Şerban
Viorel Stănoiu şi Tudorel Toader, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu
OPINIE SEPARATĂ
Prin această opinie separată dorim să ne exprimăm şi să
argumentăm aprecierea discordantă faţă de cea pe care se întemeiază soluţia
adoptată cu votul majorităţii membrilor Curţii Constituţionale cu privire la
constituţionalitatea prevederilor art. 67 alin. 2, art. 68 şi art. 70 din
Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului.
Considerăm că prevederile regulamentului supuse
controlului de constituţionalitate reprezintă o interpretare extensivă
nepermisă a dispoziţiilor Constituţiei referitoare la procedura suspendării din
funcţie a Preşedintelui Romaniei,
adăugand la acestea proceduri
a căror instituire nu a fost în intenţia Constituantei. Reglementarea
procedurii prin regulament împrumută de fapt unele prevederi constituţionale
care au ca obiect alte instituţii juridice.
Posibila sancţiune a suspendării din funcţie a
Preşedintelui Romaniei pentru
săvarşirea unor fapte grave
prin care încalcă prevederile Constituţiei şi procedura acestei forme de
tragere la răspundere sunt reglementate exclusiv prin art. 95 din Constituţie.
Dispoziţiile art. 95 implică în procedura de suspendare din funcţie a
Preşedintelui Romaniei: cel
puţin o treime din numărul deputaţilor şi senatorilor, care pot iniţia
propunerea de suspendare; Curtea Constituţională, care trebuie să dea un aviz
consultativ, înainte ca propunerea să fie dezbătută de Parlament; cele două
Camere ale Parlamentului, în şedinţă comună, în faţa cărora Preşedintele Romaniei poate da explicaţii cu privire la
faptele ce i se impută şi care pot hotărî suspendarea din funcţie; şi, în
final, cetăţenii cu drept de vot, care hotărăsc, prin referendum, eventuala
demitere a Preşedintelui Romaniei.
Această implicare este valabilă atat în cazul preşedintelui ales, cat şi în cazul persoanei care asigură interimatul funcţiei.
Rezultă din această reglementare constituţională că
nicio altă autoritate publică sau structură de lucru a Parlamentului nu are
atribuţii ori competenţa de a întreprinde vreo măsură sau de a hotărî în
legătură cu suspendarea din funcţie a Preşedintelui Romaniei.
Este adevărat că, potrivit prevederilor art. 64 alin.
(4) din Constituţie, „Fiecare Cameră îşi constituie comisii permanente
şipoate institui comisii de anchetă sau alte comisii speciale. Camerele îşi pot
constitui comisii comune". Aceste comisii au rolul de a ajuta, de a contribui, printr-o
activitate specializată, la îndeplinirea atribuţiilor constituţionale ale
Parlamentului. Considerăm însă că domeniile de activitate, atribuţiile şi
competenţele comisiilor constituite sunt limitate,
neputand fi extinse şi în domeniile ori la măsuri ale
căror dezbatere şi soluţionare sunt date de Constituţie în competenţa exclusivă a uneia dintre
Camere sau a celor două Camere, în şedinţă comună.
In sensul prevederilor art. 95
din Constituţie, propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui Romaniei, iniţiată de cel puţin o treime din
numărul deputaţilor şi senatorilor, trebuie analizată în şedinţa comună a celor
două Camere care, după obţinerea şi a avizului consultativ al Curţii
Constituţionale, dezbat faptele imputate Preşedintelui Romaniei prin propunerea de suspendare, ascultand şi eventualele explicaţii date de Preşedintele Romaniei, după care pot hotărî suspendarea din
funcţie.
Credem că argumentele noastre sunt susţinute şi prin
practica anterioară a Curţii Constituţionale, a cărei reamintire o considerăm
utilă.
Curtea Constituţională a statuat prin jurisprudenţa sa
constantă că prin regulamentele parlamentare nu pot fi stabilite drepturi şi,
mai ales, obligaţii pentru autorităţi publice şi pentru persoane care nu se
află în raporturi constituţionale cu Parlamentul. Efectuarea oricărei anchete
presupune inevitabil strangerea
şi administrarea de probe, solicitarea de documente, date şi informaţii de la
diferite autorităţi şi instituţii, precum şi audierea unor persoane, inclusiv a
celei ale cărei fapte constituie obiectul anchetei. Dreptul comisiei de anchetă
de a întreprinde asemenea demersuri se poate exercita numai dacă este prevăzută
şi obligaţia corelativă a altor autorităţi, instituţii şi persoane de a furniza
documentele, datele şi informaţiile solicitate ori de a se prezenta la audieri.
Prin Decizia nr. 317 din 13 aprilie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 23 mai 2006, Curtea Constituţională, pronunţandu-se asupra constituţionalităţii mai
multor reglementări din Regulamentul Senatuiui, a constatat, printre altele, că
este neconstituţională prevederea „privind dreptul comisiei de anchetă de a
invita orice persoană care are cunoştinţă despre o faptă sau împrejurare de
natură să servească la aflarea adevărului în cauza ce formează obiectul
activităţii comisiei, obligaţia oricărei persoane care are asemenea cunoştinţe
ori deţine mijloace de probă pentru a le înfăţişa comisiei, precum şi obligaţia
instituţiilor de a răspunde solicitărilor sale".
In Decizia nr. 45 din 17 mai 1994 privind
constituţionalitatea Regulamentului Camerei Deputaţilor, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 27 mai 1994, Curtea Constituţională a statuat că
„Ancheta parlamentară este un mijloc de realizare a controlului parlamentar,
iar acest control este circumstanţiat cat priveşte subiectele controlului prin art. 110 din Constituţie"
(actualul art. 111).
Potrivit prevederilor art. 111 din Constituţie,
controlul parlamentar vizează numai Guvernul şi celelalte organe ale
administraţiei publice, evident de grad inferior Guvernului. Nicio altă
dispoziţie constituţională nu prevede posibilitatea efectuării unei anchete
parlamentare în legătură cu activitatea sau faptele Preşedintelui Romaniei.
Tot prin Decizia nr. 45/1994 a constatat Curtea
Constituţională că „Anumiţi demnitari şi funcţionari publici nu pot fi însă
controlaţi prin comisiile de anchetă deoarece Constituţia, stabilind
raporturile juridice dintre autorităţile publice, instituie reguli
distincte", iar, cu referire directă la
Preşedintele Romaniei, a statuat că acesta „poate fi suspendat din funcţie, în
condiţiile art. 95 din Constituţie, de Camera Deputaţilor şi Senat, în şedinţă
comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, iar eventualele
explicaţii privind faptele ce i se impută pot fi date Parlamentului şi nu unei
comisii".
Constatările Curţii Constituţionale privind
constituţionalitatea unor activităţi şi drepturi ale comisiilor de anchetă ale
oricărei Camere sunt valabile şi pentru comisiile comune de anchetă ale celor
două Camere.
Judecator,
prof. univ. dr. IOAN VIDA,
preşedintele Curţii Constituţionale
Judecător-raportor,
Kozsokar Gabor