Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 300 din  6 iulie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. c) si e) si ale art. 11 lit. a) din Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 734 din 13 august 2004


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Valentina Barbateanu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. c) si e) si ale art. 11 lit. a) din Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, exceptie ridicata de Costel Galca in Dosarul nr. 10.280/LM/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si litigii de munca.
    La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei personal, constatandu-se lipsa celeilalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, considerand ca prin textele de lege criticate se incalca principiul constitutional al egalitatii in drepturi si se restrange exercitarea dreptului la munca. In acest sens sustine ca, intrucat consilierii juridici isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca, au calitatea de salariati. Pentru acest motiv trebuie sa se bucure de drepturile izvorate din toate dispozitiile legale aplicabile salariatilor, inclusiv din cele ale art. 35 alin. (1) din Codul muncii, care permit cumulul de functii.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 10 lit. c) si e) si ale art. 11 lit. a) din Legea nr. 514/2003 nu infrang prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei. Arata, in acest sens, ca profesia de consilier juridic este o profesie distincta fata de cele reglementate prin Codul muncii si celelalte legi speciale. De asemenea, apreciaza ca dispozitiile criticate se aplica in mod egal tuturor cetatenilor aflati in aceeasi situatie si reprezinta chiar o aplicare a prevederilor art. 41 din Constitutie, republicata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 10.280/LM/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. c) si e) si ale art. 11 lit. a) din Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic. Exceptia a fost ridicata de reclamantul Costel Galca intr-o cauza civila avand ca obiect obligarea paratei Editura "Rosetti" la incheierea unui contract individual de munca.
    In motivarea exceptiei se sustine ca textele de lege criticate incalca dispozitiile art. 16, 20, 41 si 53 din Constitutie, republicata. Se considera ca prin interzicerea exercitarii de catre consilierii juridici a oricarei alte profesii autorizate sau salarizate in tara sau in strainatate, precum si prin interzicerea desfasurarii unei activitati publicistice salarizate se realizeaza o discriminare in raport cu ceilalti salariati, inclusiv in raport cu aceia care detin functii de conducere, fara a exista o motivare obiectiva si rezonabila. De asemenea, autorul exceptiei considera ca prin textele criticate i se ingradeste si dreptul constitutional la munca, la alegerea libera a profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, desi nu exista nici unul dintre cazurile de restrangere a exercitiului unor drepturi, expres si limitativ prevazute de art. 53 din Constitutie, republicata. In sprijinul acestor afirmatii se invoca unele hotarari ale Curtii de Justitie a Comunitatii Europene si ale Curtii Europene a Drepturilor Omului, precum si deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 107 din 1 noiembrie 1995 si nr. 30 din 10 februarie 1998.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si litigii de munca opineaza in sensul ca art. 10 lit. c) si art. 11 lit. a) din Legea nr. 514/2003 cuprind aceleasi reglementari, care sunt constitutionale in masura in care sunt interpretate in sensul ca art. 10 lit. c) se refera la orice alta profesie autorizata sau salarizata in tara sau in strainatate, in afara celei de consilier juridic, intrucat intr-o alta interpretare s-ar institui "o discriminare majora intre consilierii juridici si alte categorii profesionale care pot cumula mai multe functii". In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 10 lit. e) din Legea nr. 514/2003, considera ca nu este intemeiata, deoarece activitatea publicistica salarizata poate crea conflicte de interese.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca afirmarea sau recunoasterea drepturilor consacrate prin Constitutie sau alte legi nu exclude stabilirea unor conditii sau reguli pentru exercitarea lor. Astfel, afirma ca "prin lege pot fi stabilite unele limitari ori interdictii in ceea ce priveste cumulul de functii, fie pentru protejarea drepturilor angajatorilor, fie pentru protejarea drepturilor unor terti ale caror interese ar putea fi periclitate prin indeplinirea, de catre aceeasi persoana - in speta consilierul juridic - si a altor functii sau sarcini in favoarea altora". De aceea considera ca incompatibilitatea functiei de consilier juridic cu o alta profesie autorizata sau salarizata sau cu o activitate publicistica salarizata este in concordanta cu prevederile art. 53 alin. (1) din Constitutie, republicata. In continuare, apreciaza ca textele de lege criticate nu incalca nici art. 16 din Constitutie, republicata, nepunandu-se problema existentei unei "inechitati" intre profesia de consilier juridic si alte profesii, intrucat nu se pot compara efectele diferite acordate de lege unor situatii juridice distincte. Mentioneaza, de asemenea, ca art. 35 alin. (2) din Codul muncii precizeaza ca fac exceptie de la dispozitiile alin. (1) ale aceluiasi articol - care prevad dreptul la cumulul de functii - "situatiile in care prin lege sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul unor functii".
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel, textele de lege criticate nu incalca principiul constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat "nu reglementeaza privilegii sau discriminari pentru diverse categorii sau grupuri de cetateni aflati in situatii identice". Invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale, amintind, cu titlu de exemplu, Decizia nr. 192 din 13 mai 2003, prin care s-a statuat ca "principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit. De aceea, nu sunt excluse, ci, dimpotriva, sunt admise solutii legislative diferite pentru situatii diferite". Considera ca poate fi facuta o apreciere a tratamentului juridic aplicat unui salariat numai prin raportare la grupul profesional din care acesta face parte, intrucat fiecare profesie are reguli proprii de exercitare. Din aceasta perspectiva, textele de lege criticate, care reglementeaza incompatibilitatile exercitarii profesiei de consilier juridic, se aplica in mod egal tuturor cetatenilor care exercita aceasta profesie. De asemenea, in ceea ce priveste critica intemeiata pe art. 41 si 53 din Constitutie, republicata, apreciaza ca nu poate fi primita, intrucat prevederile art. 10 lit. c) si e) si ale art. 11 lit. a) din Legea nr. 514/2003 nu instituie restrangeri ale exercitarii dreptului la munca, "ci incompatibilitati care constituie masuri de protectie pentru persoanele juridice cu care consilierii juridici au raporturi de munca. Aceste incompatibilitati au fost stabilite de legiuitor avand in vedere specificul profesiei de consilier juridic, cu scopul de a elimina posibilitatea aparitiei unor conflicte de interese". In continuare, apreciaza ca invocarea art. 20 din Constitutie este irelevanta in cauza.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 10 lit. c) si e) si ale art. 11 lit. a) din Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 867 din 5 decembrie 2003, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 10 lit. c) si e): "Exercitarea profesiei de consilier juridic este incompatibila cu: (...)
    c) orice alta profesie autorizata sau salarizata in tara sau in strainatate; (...)
    e) activitatea publicistica salarizata;";
    - Art. 11 lit. a): "Exercitarea profesiei de consilier juridic este compatibila cu:
    a) activitatea didactica universitara si de cercetare juridica, activitatea literara, culturala si publicistica nesalarizata."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi de lege sunt contrare dispozitiilor art. 16 alin. (1), art. 20, art. 41 alin. (1) si ale art. 53 din Constitutie, republicata, potrivit carora:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
    - Art. 41 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este libera."
    - Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca stabilirea unor incompatibilitati in legatura cu exercitarea profesiei de consilier juridic ar reprezenta o incalcare a dispozitiilor art. 16 din Constitutie, republicata, privind egalitatea cetatenilor in fata legii. Arata ca, in fapt, in calitatea sa de consilier juridic al Societatii Romane de Radiodifuziune, i-a fost refuzat, in temeiul dispozitiilor normative criticate, dreptul de a incheia cu o editura un alt contract de munca, pentru a realiza o rubrica permanenta in cadrul "Revistei romane de dreptul muncii". In acest context, autorul criticii de neconstitutionalitate se considera discriminat in raport cu ceilalti salariati si apreciaza ca i se interzice exercitarea dreptului constitutional la munca, la alegerea libera a profesiei, a meseriei sau a ocupatiei.
    Din analiza textelor criticate se observa ca acestea sunt cuprinse intr-o lege speciala, care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic. Fata de regulile stabilite prin Codul muncii, care reprezinta legea generala, Legea nr. 514/2003 poate institui - in virtutea principiului specialia generalibus derogant - reguli diferite pentru categoria de salariati al caror statut il reglementeaza, inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea cumulului de functii. De asemenea, din analiza continutului profesiei de consilier juridic rezulta ca aceasta este o profesie distincta, care are ca obiect apararea drepturilor si intereselor legitime ale statului, ale autoritatilor publice centrale si locale, ale institutiilor publice si de interes public, precum si ale persoanelor juridice de drept privat, in slujba carora se afla, in conformitate cu Constitutia si cu legile tarii. Aceste particularitati determina caracterul distinct al profesiei de consilier juridic atat fata de celelalte profesii, meserii sau ocupatii ce cad sub incidenta Codului muncii, cat si fata de alte profesii juridice reglementate de alte legi speciale. In aceste conditii este justificata optiunea legiuitorului de a acorda consilierului juridic un statut aparte, neexistand o discriminare a acestuia in raport cu celelalte categorii de salariati.
    In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dreptului constitutional la alegerea libera a profesiei, se observa ca stabilirea prin lege a unor conditii si incompatibilitati pentru exercitarea profesiei de consilier juridic reprezinta aplicarea dispozitiilor art. 41 din Constitutie, republicata, la o categorie profesionala distincta, aceea a consilierilor juridici, categorie in care intra toate persoanele care au facut o asemenea optiune si care indeplinesc conditiile legii privitoare la exercitarea profesiei de consilier juridic.
    Referitor la incidenta in cauza a dispozitiilor art. 20 din Constitutie, republicata, se constata ca nu se invoca nici un text dintr-un tratat international privitor la drepturile omului, iar cazurile din jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului citate de autorul exceptiei de neconstitutionalitate - Marks v. Belgia, Nortier v. Olanda si De Becker v. Belgia - nu au nici o legatura cu incompatibilitatile privitoare la exercitarea profesiei de consilier juridic.
    Cu privire la pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 53 din Constitutie, republicata, acestea nu sunt incidente in cauza, intrucat textele de lege criticate stabilesc conditiile ce se cer a fi indeplinite pentru exercitarea profesiei de consilier juridic, nereprezentand nicidecum o restrangere a dreptului la munca.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.d), al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si completata prin Legea nr. 232/2004,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. c) si e) si ale art. 11 lit. a) din Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, exceptie ridicata de Costel Galca in Dosarul nr. 10.280/LM/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si litigii de munca.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iulie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Valentina Barbateanu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 300/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 300 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 300/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu