DECIZIE Nr. 308 din 12 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin.
(1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu
privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr.
87/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 78 din 6 februarie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata de Fundatia "Casa
Copilului" - Filiala Brasov - Complexul educational Poiana Soarelui Brasov
in Dosarul nr. 4.834/2001 al Tribunalului Brasov - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 5 noiembrie 2002 in prezenta
autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 12 noiembrie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 4.834/2001,
Tribunalul Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic
al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata
de Fundatia "Casa Copilului" - Filiala Brasov - Complexul educational
Poiana Soarelui Brasov.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine
ca textul de lege criticat contravine art. 45 alin. (1) din Constitutie,
deoarece "nu prevede situatia in care minorul a fost incredintat unei
institutii private de ocrotire legal constituita, respectiv situatia in care
printr-o sentinta judecatoreasca, pronuntata anterior modificarii legii, s-a
delegat exercitiul drepturilor parintesti unei institutii private autorizate,
consimtamantul acesteia la incuviintarea adoptiei fiind necesar a fi
exprimat". De asemenea, se arata ca necesitatea exprimarii
consimtamantului la adoptie de catre persoana sau organismul care a fost
abilitat sa exercite drepturile parintesti se regaseste si in art. 5 pct. 1
lit. a) din Conventia europeana in materia adoptiei de copii, incheiata la
Strasbourg la 24 aprilie 1967, la care Romania a aderat prin Legea nr. 15/1993.
Tribunalul Brasov - Sectia civila considera ca exceptia este neintemeiata,
deoarece, in fapt, partea invoca o lacuna legislativa, "ceea ce nu se
confunda cu neconstitutionalitatea textului de lege", iar principiul
inscris in art. 45 alin. (1) din Constitutie "isi gaseste expresia, in
materia adoptiei, prin eliberarea atestatului si a avizului favorabil la
adoptie, eliberate de organele de stat competente, acte care constituie,
totodata, modalitati de verificare a legalitatii procedurilor de adoptie si
garantii in vederea realizarii scopului de protectie prevazut in
Constitutie".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 7 alin. (1)
lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, nu contravin prevederilor art.
45 alin. (1) din Constitutie, deoarece consimtamantul institutiei private
autorizate nu este trecut pe acelasi plan cu cel al parintilor, dat fiind
faptul ca dreptul de a-si da consimtamantul la incuviintarea adoptiei copilului
este un drept intuitu personae, fiind indisolubil legat de calitatea de parinte
a persoanei care isi da consimtamantul la adoptia copilului de o alta persoana
sau familie propusa de Comisia pentru protectia copilului. Ca atare, faptul ca
instanta deleaga exercitiul drepturilor parintesti institutiei de ocrotire
sociala ori medicala de stat sau institutiei private legal constituite ori,
dupa caz, altei persoane, in conditiile legii, nu impune recunoasterea, si in
ceea ce le priveste, a dreptului de a-si da consimtamantul la incuviintarea
adoptiei copilului. Sub acest aspect legiuitorul a avut in vedere doar filiatia
dintre copil si parintii sai naturali, data fiind finalitatea reglementarii in
cauza, potrivit careia adoptia se face numai pentru protejarea intereselor superioare
ale copilului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
25/1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, este inadmisibila. In
argumentarea acestui punct de vedere se arata ca, in raport cu sustinerile
formulate in motivarea exceptiei, critica de neconstitutionalitate priveste
lipsa de reglementare intr-un anumit domeniu, ceea ce excede competentei Curtii
Constitutionale, astfel cum rezulta din dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 120 din 12 iunie 1997, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 87/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
168 din 29 aprilie 1998. Aceste dispozitii au urmatorul continut: "(1)
Pentru incuviintarea adoptiei sunt necesare:
a) consimtamantul, exprimat in forma autentica, al parintilor sau, dupa
caz, al parintelui la adoptia copilului de catre o persoana sau familie propusa
de Comisia pentru protectia copilului. [...]
(2) Daca parintii copilului sunt decazuti din drepturile parintesti,
decedati, pusi sub interdictie, declarati judecatoreste morti, necunoscuti sau
se afla in orice situatie care determina imposibilitatea de a-si manifesta
vointa, precum si in cazul in care copilul este declarat judecatoreste
abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, consimtamantul
prevazut la alin. (1) lit. a) nu este necesar."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate sunt contrare
prevederilor constitutionale ale art. 45 alin. (1), privind protectia copiilor
si a tinerilor, potrivit carora "Copiii si tinerii se bucura de un regim
special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor".
Totodata, autorul exceptiei sustine ca prin dispozitiile de lege criticate sunt
incalcate si prevederile art. 5 pct. 1 lit. a) din Conventia europeana in
materia adoptiei de copii, incheiata la Strasbourg la 24 aprilie 1967, la care
Romania a aderat prin Legea nr. 15/1993.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala
retine cele ce urmeaza:
In legatura cu sustinerea potrivit careia textul de lege criticat infrange
dispozitiile constitutionale referitoare la protectia copiilor si a tinerilor,
prin Decizia nr. 277 din 9 octombrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 9 din 10 ianuarie 2002, Curtea Constitutionala a
statuat ca "dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 25/1997 nu contravin in nici un mod prevederilor art. 45 din
Constitutie, ci, dimpotriva, constituie o expresie a aplicarii acestora.
Reglementarea regimului juridic al adoptiei se inscrie, in general, in masurile
speciale de protectie a copiilor si tinerilor". Imprejurarea ca prin
decizia mentionata a fost constatata neconstitutionalitatea aceluiasi text, in
raport cu prevederile art. 26 alin. (2) si art. 49 alin. (1) din Constitutie,
exclusiv "in ceea ce priveste cerinta exprimarii consimtamantului
parintilor firesti pentru incuviintarea adoptiei persoanei care a dobandit capacitate
deplina de exercitiu", nu lipseste de eficienta textul in ansamblu, ci
doar ii limiteaza incidenta la adoptia minorilor lipsiti de capacitate de
exercitiu sau cu capacitate de exercitiu restransa.
Din punctul de vedere care intereseaza aici, si anume al contrarietatii
dintre textul dedus controlului si art. 45 din Legea fundamentala, atat
motivarea, cat si solutia adoptata de Curte isi mentin actualitatea, critica de
neconstitutionalitate fiind, sub acest aspect, neintemeiata.
In conditiile in care insa autorul exceptiei a invocat si incalcarea, prin
textele legale deduse controlului Curtii, a unor dispozitii ale Conventiei
europene in materia adoptiei de copii, mai sus mentionata, se impune examinarea
sustinerilor sale si sub acest aspect.
Art. 5 pct. 1 lit. a) din Conventia europeana in materia adoptiei de copii
prevede ca "[...] adoptia nu este pronuntata decat daca cel putin
consimtamintele urmatoare au fost acordate si nu au fost retrase:
a) consimtamantul mamei si, in cazul in care copilul este legitim, cel al
tatalui sau, daca nu exista nici tata, nici mama care sa poata consimti,
consimtamantul oricarei persoane sau al oricarui organism care ar fi abilitat
sa exercite drepturile parintesti in aceste conditii".
Asadar, textul reprodus impune, ca o alternativa pentru situatia in care
consimtamantul la adoptie al parintilor nu poate fi obtinut, luarea
consimtamantului persoanei sau organismului care li se substituie, exercitand
drepturile parintesti in locul lor. Obtinerea acestui consimtamant dobandeste
astfel in economia textului din conventie o semnificatie juridica similara
celei conferite consimtamantului parintilor, aceea de exigenta indispensabila
pentru incuviintarea adoptiei.
Or, art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 25/1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998,
prevazand obligativitatea consimtamantului parintilor la adoptie, se limiteaza,
pentru situatiile enumerate acolo, in care acesta nu poate fi obtinut, sa precizeze
doar ca nu este necesar, omitand sa prevada obligativitatea substituirii sale
prin consimtamantul persoanei sau organismului abilitat in lipsa parintilor sa
exercite ocrotirea parinteasca.
Omisiunea, din cuprinsul prevederilor legale deduse controlului, a acestei
exigente expres prevazute de textele de referinta din conventie constituie o
"neconcordanta", in acceptiunea art. 20 alin. (2) din Constitutie,
intre legea interna si un tratat privitor la drepturile fundamentale ale
omului, situatie in care textul constitutional consacra prioritatea
reglementarii internationale.
Curtea observa ca instituirea prioritatii reglementarii internationale fata
de o reglementare interna care ii contravine, prin alin. (2) al art. 20 din
Constitutie, este o consecinta logica a celor prevazute in alin. (1) al
aceluiasi articol, potrivit caruia "dispozitiile constitutionale privind
drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in
concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care Romania este parte". Rezulta de aici ca
reglementarile internationale privitoare la drepturile si libertatile
fundamentale ale omului, la care Romania a aderat si care, pe aceasta cale, au
fost integrate dreptului intern, sunt asimilate normelor constitutionale, numai
astfel fiind posibile interpretarea si aplicarea acestora din urma, in
concordanta cu ele.
Asa fiind, neconcordanta dintre prevederile deduse controlului din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 si cele din Conventia europeana
in materia adoptiei constituie o problema de constitutionalitate.
Critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) lit. a) si
alin. (2) din ordonanta este cu atat mai pertinenta cu cat aceasta a fost
adoptata ulterior ratificarii conventiei.
Fata de cele de mai sus, Curtea constata ca dispozitiile art. 7 alin. (1)
lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, sunt neconstitutionale in masura
in care nu prevad luarea consimtamantului oricarei persoane sau al oricarui
organism care ar fi abilitat sa exercite drepturile parintesti.
Pentru considerentele aratate urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate
sa fie admisa.
In temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie,
precum si al art. 2 alin. (2), art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca dispozitiile art. 7
alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 87/1998, sunt neconstitutionale in masura in care nu prevad luarea
consimtamantului oricarei persoane sau al oricarui organism care ar fi abilitat
sa exercite drepturile parintesti, conform art. 5 pct. 1 lit. a) din Conventia
europeana in materia adoptiei de copii, incheiata la Strasbourg la 24 aprilie
1967, la care Romania a aderat prin Legea nr. 15/1993, exceptie ridicata de
Fundatia "Casa Copilului" - Filiala Brasov - Complexul educational
Poiana Soarelui Brasov in Dosarul nr. 4.834/2001 al Tribunalului Brasov -
Sectia civila.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 noiembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
OPINIE SEPARATA
Contrar solutiei adoptate cu votul majoritatii membrilor Curtii Constitutionale,
apreciem ca dispozitiile art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 25/1997 nu sunt neconstitutionale in sensul definitiei date in art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992, republicata, intrucat nu incalca nici dispozitiile si
nici principiile Constitutiei.
Art. 7 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997
conditioneaza incuviintarea adoptiei de existenta consimtamantului parintilor
sau, dupa caz, al parintelui copilului, exprimat in forma autentica. In alin.
(2) al aceluiasi articol sunt prevazute situatiile in care nu este necesar
consimtamantul parintilor (sau al parintelui), situatii in care, din motive
obiective, nici nu s-ar putea obtine un asemenea consimtamant: parinti decazuti
din drepturile parintesti, decedati, pusi sub interdictie, declarati
judecatoreste morti, necunoscuti sau aflati in orice situatie care determina
imposibilitatea de a-si manifesta vointa, precum si cazul in care copilul este
declarat judecatoreste abandonat.
S-a considerat ca acest text de lege incalca dispozitiile art. 45 alin. (1)
din Constitutie, referitoare la regimul special de protectie si de asistenta in
realizarea drepturilor de care trebuie sa se bucure copiii si tinerii. Observam
ca textul de lege examinat nu contine nici o dispozitie care sa fie contrara
prevederilor constitutionale. I se poate imputa, eventual, faptul ca nu
reglementeaza asistenta copilului si nu impune necesitatea consimtamantului
institutiei in a carei ocrotire se afla copilul, pentru cazul in care este
imposibila obtinerea consimtamantului parintilor. Aceasta lipsa de reglementare
ar putea fi considerata ca o omisiune a legiuitorului, omisiune care nu poate
fi suplinita de Curtea Constitutionala.
Consideram ca nici omisiunea de reglementare nu poate fi sustinuta fara
rezerve, avand in vedere ca, potrivit alin. (1) lit. b) al art. 7 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, pentru incuviintarea adoptiei este necesar
in toate cazurile "avizul favorabil al Comisiei pentru protectia copilului
de la domiciliul copilului". Acest aviz este unul conform, iar nu doar
consultativ, echivaland consimtamantul.
Nu se poate retine existenta vidului legislativ nici daca se apreciaza ca
prevederile art. 5 pct. 1 lit. a) din Conventia europeana in materia adoptiei
de copii, potrivit carora "daca nu exista nici tata, nici mama care sa
poata consimti" este necesar "consimtamantul oricarei persoane sau al
oricarui organism care ar fi abilitat sa exercite drepturile parintesti in
aceasta privinta", impun mai mult decat ce este prevazut in art. 7 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997.
Conventia europeana fiind ratificata de Parlament, potrivit art. 11 alin.
(2) din Constitutie, face parte din dreptul intern si, ca atare, completeaza
legislatia existenta. Nu s-ar putea retine neconstitutionalitatea dispozitiei
din legislatia nationala nici in cazul in care aceasta ar fi in neconcordanta
cu reglementarile internationale, intrucat, potrivit prevederilor art. 20 alin.
(2) din Constitutie, in asemenea cazuri, referitor la drepturile fundamentale
ale omului, "au prioritate reglementarile internationale". Asadar, in
ambele ipoteze (lipsa reglementarii in legislatia nationala sau neconcordanta
dispozitiilor legislatiei nationale cu reglementarile internationale) se ridica
doar probleme de interpretare si de aplicare a legislatiei, activitati ce intra
in atributiile exclusive ale instantelor judecatoresti.
Neconstitutionalitatea unor dispozitii ale legislatiei interne se poate
retine, prin corecta aplicare a prevederilor art. 20 alin. (1) din Constitutie,
numai in situatia in care acele dispozitii legale sunt contrare unor norme
constitutionale, referitoare la drepturile si libertatile cetatenilor
"interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este
parte".
Judecator,
Kozsokar Gabor