DECIZIE Nr. 31 din 28 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 194 din 26 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
exceptie ridicata de Mihai Hitruc in Dosarul nr. 4.116/2002 al Tribunalului
Iasi.
La apelul nominal raspunde, personal, autorul exceptiei, lipsind celelalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Presedintele Curtii dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr. 433C/2002.
La apelul nominal in acest dosar raspunde, de asemenea, personal, autorul
exceptiei, Ioan Barbu Ciochina, lipsind celelalte parti, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Din oficiu, Curtea pune in discutie problema conexarii celor doua dosare,
avand in vedere identitatea de obiect a acestora.
Autorii exceptiilor de neconstitutionalitate si reprezentantul Ministerului
Public arata ca sunt de acord cu conexarea.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborat cu
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr.
433C/2002 la Dosarul nr. 432C/2002, care este primul inregistrat.
Mihai Hitruc solicita admiterea exceptiei, aratand ca art. 25 din Legea nr.
164/2001 este vadit neconstitutional, in raport cu art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentala. Plafonand valoarea pensiei la 100% din baza de calcul, textul
criticat pune statul in imposibilitatea de a-i acorda si pensia suplimentara,
pentru ca a cotizat, in conditiile legii. Autorul exceptiei arata ca, spre
deosebire de Legea nr. 164/2001, Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale nu prevede aceasta plafonare a
pensiei, ceea ce pune cetatenii beneficiari ai regimului pensiilor militare de
stat intr-o situatie inechitabila in raport cu beneficiarii sistemului de
pensii reglementat de Legea nr. 19/2000. Uniformizarea modului de calculare a
pensiilor, pana la 100% din baza de calcul, nu tine seama de diferentele
esentiale care exista intre cele doua categorii de persoane, printre care
conditiile speciale de munca stabilite pentru militari, care ii indreptatesc pe
acestia la un mod de calculare a pensiei mai avantajos. De asemenea, considera
ca, in temeiul art. 992 din Codul civil, prin aplicarea art. 25 din Legea nr.
164/2001 opereaza o imbogatire fara justa cauza in favoarea statului.
Plafonarea pensiei la 100% din baza de calcul echivaleaza cu refuzul de a
inapoia pensionarului, sub forma de pensie suplimentara, acele sume de bani cu
care a contribuit, de-a lungul vietii active, la fondul suplimentar de pensii.
Ioan Barbu Ciochina solicita, de asemenea, admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale si argumente de drept comparat. Arata ca prin plafonarea
pensiei la 100% din baza de calcul categorii diferite de militari vor obtine,
in final, aceeasi pensie, desi au vechime in munca diferita si au muncit in
conditii diferite. Arata ca din punct de vedere al stabilirii pensiei exista o
asemanare intre statutul militarilor si cel al magistratilor, avand in vedere
incompatibilitatile si privatiunile inerente acestor profesii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata. In acest sens, arata ca plafonarea
pensiei la 100% din baza de calcul reprezinta o chestiune de oportunitate
legislativa, care excede competentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 19 septembrie 2002, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25
din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptii ridicate de
Mihai Hitruc si de Ioan Barbu Ciochina in dosarele nr. 4.116/2002 si,
respectiv, nr. 4.235/2002 ale aceleiasi instante.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate autorii acestora au
aratat ca, plafonand pensia de serviciu la 100% din baza de calcul,
dispozitiile art. 25 din Legea nr. 164/2001 sunt vadit discriminatorii,
incalcand principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat de art. 16
alin. (1) din Constitutie, deoarece pensionarii cu o prestatie mai indelungata
pierd anumite procente din baza de calcul, iar cei cu o vechime mai redusa isi
primesc integral drepturile.
Tribunalul Iasi apreciaza ca exceptiile sunt neintemeiate. In acest sens,
arata ca dispozitiile legale criticate nu instituie discriminari intre cetateni
si nu incalca principiul egalitatii consacrat de prevederile art. 16 alin. (1)
din Constitutie, deoarece, dupa cum a statuat Curtea Constitutionala in
jurisprudenta sa, principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor impune un
tratament juridic identic numai in situatii egale.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul considera ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat
"art. 25 si art. 78 din Legea nr. 164/2001, republicata, nu instituie nici
o discriminare, in sensul criteriilor prevazute la art. 4 alin. (2) din
Constitutie", iar dispozitiile acestor texte de lege sunt, deopotriva,
aplicabile pentru toate cadrele militare aflate in situatii identice. Pe de
alta parte, Guvernul arata ca "stabilirea unui procent maxim din baza de
calcul folosita la determinarea cuantumului pensiei de serviciu este o problema
de oportunitate, in competenta exclusiva a legiuitorului".
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 25 si 78 din Legea nr.
164/2001 sunt constitutionale. In acest sens, arata ca "din economia legii
rezulta ca aceste articole din lege nu contravin dispozitiilor constitutionale,
prevazute de art. 16 alin. (1)", iar plafonarea pensiei la 100% din baza
de calcul se aplica tuturor categoriilor de pensionari, beneficiari ai pensiei
militare de stat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
25 din Legea nr. 164/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002. Textul criticat are urmatorul
continut: "Pensia de serviciu stabilita in conditiile prezentei legi nu
poate fi mai mare de 100% din baza de calcul folosita la stabilirea
pensiei."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale inscrise in art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentala, conform carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
dispozitiile art. 25 din Legea nr. 164/2001 trebuie coroborate cu cele ale art.
24 si 78 alin. (1) din aceeasi lege, potrivit carora:
- Art. 24: "Cadrele militare care au o vechime in serviciu mai mare de
30 de ani barbatii si 25 de ani femeile beneficiaza, pentru fiecare an in plus,
de un spor la pensie de 2% din baza de calcul folosita la stabilirea
pensiei.";
- Art. 78 alin. (1); "Pentru cadrele militare in activitate care se
pensioneaza in conditiile prezentei legi si care au contribuit la fondul de
pensie suplimentara se acorda la stabilirea pensiei, in conditiile art. 22 -
24, un spor procentual de:
a) 3% pentru o vechime a contributiei intre 5 - 15 ani;
b) 6% pentru o vechime a contributiei intre 15 - 25 ani;
c) 9% pentru o vechime a contributiei peste 25 de ani."
Textul art. 25 din Legea nr. 164/2001 nu contine nici o dispozitie
discriminatorie si nu instituie privilegii. In acest text se enunta doar
principiul general valabil in sistemul public de pensii, potrivit caruia
cuantumul pensiei nu poate depasi venitul in mod obligatoriu asigurat in cadrul
asigurarilor sociale de stat. Cu respectarea acestui principiu, fiecare
pensionar militar beneficiaza de pensie in cuantumul rezultat in raport cu
vechimea in activitate si venitul realizat anterior pensionarii. Referirea
autorilor exceptiei la inegalitatea dintre beneficiarii sistemului public de
pensii si cei ai sistemului pensiilor militare nu constituie un argument in
favoarea admiterii exceptiei, deoarece, in general, pensiile militare sunt
chiar mai avantajoase decat cele reglementate de Legea nr. 19/2000, putand
ajunge la nivelul venitului brut din ultima luna de activitate. De asemenea,
aceste pensii sunt mai avantajoase decat cele ale magistratilor, la care baza
de calcul este valoarea neta a indemnizatiilor realizate, iar nu cea bruta, cum
este cazul militarilor.
Curtea nu poate retine nici argumentul imbogatirii statului fara justa
cauza, ca urmare a plafonarii pensiei la 100% din baza de calcul a acesteia,
deoarece, pe de o parte, dispozitiile art. 992 din Codul civil nu sunt
aplicabile in speta, iar pe de alta parte, controlul de constitutionalitate implica
examinarea conformitatii textului criticat cu Legea fundamentala, iar nu cu un
alt text de lege.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de
Mihai Hitruc in Dosarul nr. 4.116/2002 al Tribunalului Iasi si de Ioan Barbu
Ciochina in Dosarul nr. 4.235/2002 al aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu