DECIZIE Nr. 31
din 13 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 64 alin. (1) din Legea nr. 122/2006
privind azilul in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 72 din 6 februarie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 64 alin. (1) din Legea nr. 122/2006
privind azilul în România, excepţie ridicată de
Zemeili Mahmud Fahmi în Dosarul nr. 3.354/4/2008 al Judecătoriei Sectorului 4
Bucureşti.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent învederează Curţii că partea
Oficiul Român pentru Imigrări a transmis note scrise prin care solicită
respingerea excepţiei ca neîntemeiată.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, considerând că
autorul acesteia are în vedere chestiuni legate de interpretarea şi aplicarea
textului de lege criticat, care excedează competenţei Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 6 iunie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 3.354/4/2008, Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 64
alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de Zemeili Mahmud Fahmi într-o cauză
civilă având ca obiect soluţionarea plângerii formulate de acesta împotriva
hotărârii Oficiului Român pentru Imigrări de respingere a cererii de acordare a
statutului de refugiat.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 64 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul
în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006, astfel cum a
fost modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
55/2007 privind înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea
Autorităţii pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi
modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 424 din 26 iunie 2007.
Textul de lege criticat are următorul cuprins:
- Art. 64 alin. (1): „Plângerea
se soluţionează de către judecătoria în a cărei rază teritorială se află
structura specializată pe probleme de azil a Oficiului Român pentru Imigrări
care a emis hotărârea."
In motivarea excepţiei
de neconstituţionalitate se susţine că plângerile
formulate împotriva hotărârilor emise de Oficiul Român pentru Imigrări trebuie
soluţionate de instanţele de contencios administrativ, competenţa de
soluţionare în fond a acestora revenind, în opinia autorului excepţiei,
secţiilor de contencios administrativ şi fiscal din cadrul curţilor de apel.
Dispoziţiile din Legea fundamentală ce se pretinde a fi
încălcate sunt cele ale art. 126 alin. (6), care garantează controlul
judecătoresc al actelor administrative ale autorităţilor publice, pe calea
contenciosului administrativ.
Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti nu şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile art. 64 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea observă că a mai exercitat controlul de
constituţionalitate a dispoziţiilor art. 64 alin. (1) din Legea nr. 122/2006,
prin prisma unor critici similare celor formulate în prezentul dosar şi prin
raportare la aceleaşi prevederi din Legea fundamentală ca şi cele invocate în
prezenta cauză, iar prin Decizia nr. 11 din 15 ianuarie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 142 din 25 februarie 2008, Curtea a respins excepţia ca
neîntemeiată, pentru considerentele acolo reţinute.
Intrucât nu au intervenit elemente de noutate care să
justifice modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia pronunţată
cu acel prilej şi argumentele pe care aceasta s-a întemeiat îşi păstrează
valabilitatea şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 64 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în
România, excepţie ridicată de Zemeili Mahmud Fahmi în Dosarul nr. 3.354/4/2008
al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu