DECIZIE Nr. 408 din 7 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1054 din 15 noiembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia
juridica a terenurilor, exceptie ridicata de Ovidiu Bretu in Dosarul nr.
765/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, prin avocat Monica
Livescu, care sustine admiterea criticii de neconstitutionalitate, aratand ca,
desi art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 reprezinta o norma anterioara
Constitutiei republicate, nu opereaza o abrogare implicita a acesteia in
temeiul art. 154 alin. (1) din Legea fundamentala, ci este necesara o abrogare
expresa a dispozitiei neconstitutionale, care sa fie constatata de Curtea
Constitutionala.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca, potrivit art. 44 alin. (2)
teza a doua, Constitutia republicata permite dobandirea proprietatii asupra
terenurilor de catre cetatenii straini si apatrizi, in anumite conditii. Prin
urmare, textul de lege criticat nu mai este in vigoare, abrogarea operand
direct in temeiul art. 154 alin. (1) din Constitutie, ceea ce impiedica
declansarea controlului de constitutionalitate, astfel incat exceptia este
inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 765/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3
alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor,
exceptie ridicata de Ovidiu Bretu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul apreciaza ca
efectele prohibitive generate de textul de lege criticat nu-si mai pot gasi
aplicarea in actualul regim constitutional. Astfel, art. 3 alin. (1) din Legea
nr. 54/1998 isi produce efectele si sub imperiul noii reglementari
constitutionale, care permite dobandirea terenurilor de catre cetatenii straini
prin mostenire legala, ceea ce este de natura a contraveni art. 154 alin. (1)
din Constitutie, republicata, care prevede ca "Legile si toate celelalte
acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei
Constitutii".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila considera exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind intemeiata, aratand ca dispozitiile art. 3 alin.
(1) din Legea nr. 54/1998 nu disting in functie de modurile de dobandire a
dreptului de proprietate asupra terenurilor, respectiv acte juridice inter
vivos sau mortis causa. Asa fiind, textul de lege criticat exclude orice mod de
dobandire a proprietatii de catre cetatenii straini si apatrizi, inclusiv
dobandirea prin mostenire legala a terenurilor, ceea ce aduce atingere
prevederilor constitutionale referitoare la dreptul de proprietate si la
dreptul la mostenire, drepturi in mod egal garantate.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul arata ca dreptul cetatenilor straini si apatrizilor de a dobandi
prin mostenire legala proprietatea asupra terenurilor este prevazut la nivelul
Legii fundamentale], astfel incat orice alta reglementare de nivel inferior
care contine restrictii cu privire la acest aspect poate fi considerata ca
fiind abrogata implicit. Aceasta concluzie se desprinde si din art. 154 alin.
(1) din Constitutia republicata, in temeiul caruia art. 3 alin. (1) din Legea
nr. 54/1998 trebuie considerat ca fiind partial abrogat, si anume in ceea ce
priveste interdictia dobandirii terenurilor prin mostenire legala, pentru celelalte
situatii, interdictia ramanand in vigoare.
Avocatul Poporului apreciaza ca fiind intemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998,
intrucat interdictia pentru cetatenii straini si apatrizi de a dobandi dreptul
de proprietate asupra terenurilor nu mai este in concordanta cu noile prevederi
constitutionale cuprinse in art. 44 alin. (2) teza a doua. Pe de alta parte,
textul legal criticat nu cuprinde dispozitii privind lipsirea de mostenire a
cetatenilor straini si apatrizilor, astfel ca nu se aduce atingere dreptului
acestora la mostenire.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 3 alin. (1)
din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica a terenurilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 102 din 4 martie 1998, potrivit
caruia: "Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de
proprietate asupra terenurilor."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale cuprinse in art. 44 alin. (2) si in art. 46:
- Art. 44 alin. (2): "Proprietatea privata este garantata si ocrotita
in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot
dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile
rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate
internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala.";
- Art. 46: "Dreptul la mostenire este garantat."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, pentru
solutionarea acesteia, este necesara o analiza juridica a prevederilor
constitutionale referitoare la dreptul de proprietate, inainte si dupa
revizuirea Legii fundamentale, din considerente ce tin de aplicarea legii in
timp. Asa fiind, inainte de revizuire, textul constitutional care consacra
protectia proprietatii private, respectiv art. 41, instituia, la alin. (2) teza
a doua, incapacitatea speciala a cetatenilor straini si apatrizilor de a
dobandi dreptul de proprietate asupra oricaror terenuri proprietate privata
aflate pe teritoriul Romaniei. Incapacitatea speciala prevazuta de acest text
constitutional lipsea de efecte juridice, in sfera sa de aplicare, toate
modurile de dobandire a dreptului de proprietate asupra terenurilor, indiferent
daca erau situate in intravilan sau extravilan.
In prezent, aceste prevederi au fost substantial modificate, ceea ce
produce importante consecinte in plan juridic. Astfel, potrivit art. 44 alin.
(2) teza a doua din Constitutia republicata, cetatenii straini si apatrizii pot
dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile
rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate
internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala.
Or, Curtea constata ca dispozitia constitutionala, desi nu mai prevede in terminis
interdictia dobandirii dreptului de proprietate asupra terenurilor de catre
cetatenii straini si apatrizi, nu o inlatura, ci doar precizeaza cazurile si
conditiile in care acestia pot dobandi un asemenea drept, restrangand astfel
sfera de aplicare a acestei incapacitati speciale.
Asa fiind, norma constitutionala are in vedere, intr-o prima ipoteza,
posibilitatea dobandirii dreptului de proprietate asupra terenurilor, prin acte
juridice inter vivos, in conditiile legii organice, de catre cetatenii statelor
membre ale Uniunii Europene sau ai statelor cu care au fost incheiate tratate
internationale, precum si de catre apatrizii domiciliati pe teritoriile
acestora, in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana
sau din incheierea de catre tara noastra a unor tratate internationale, pe baza
de reciprocitate. Curtea constata ca momentul intrarii in vigoare a revizuirii
Constitutiei nu coincide cu momentul de la care incapacitatea speciala nu mai
opereaza, ridicarea interdictiei fiind conditionata de aderarea la Uniunea
Europeana sau de incheierea unui tratat international, pe baza de
reciprocitate.
A doua ipoteza o reprezinta prevederea potrivit careia cetatenii straini si
apatrizi pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor prin mostenire
legala. Astfel exprimata, vointa legiuitorului constitutional nu permite decat
o interpretare univoca, aceasta ipoteza fiind de imediata aplicare, din
momentul intrarii in vigoare a revizuirii Constitutiei, respectiv numai pentru
situatiile in care succesiunea in legatura cu care se exercita calitatea de
mostenitori legali s-a deschis dupa aceasta data.
In consecinta, printr-o interpretare per a contrario, fata de cetatenii
straini si apatrizi care nu indeplinesc conditiile prevazute in una dintre cele
doua ipoteze ale normei constitutionale, interdictia de a dobandi dreptul de
proprietate asupra terenurilor pe teritoriul Romaniei opereaza in continuare,
incapacitatea speciala fiind conservata in actuala norma constitutionala.
Avand in vedere contrarietatea textului de lege criticat cu prevederile
art. 44 alin. (2) teza a doua din Legea fundamentala si tinand seama de
dispozitiile art. 154 alin. (1) din Constitutie, republicata, Curtea urmeaza a
constata ca prevederile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind
circulatia juridica a terenurilor nu mai sunt in vigoare, in masura in care
interdictia de a dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor opereaza si
in cazul cetatenilor straini si apatrizilor care indeplinesc conditiile
prevazute de norma constitutionala.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d), al art. 29 si al art. 31 alin. (1), (3) si (4) din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Ovidiu Bretu in
Dosarul nr. 765/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si
constata ca, potrivit prevederilor constitutionale ale art. 154 alin. (1),
dispozitiile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridica
a terenurilor nu mai sunt in vigoare, in masura in care contravin art. 44 alin.
(2) teza a doua din Constitutia republicata.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu