DECIZIE Nr.
412 din 10 aprilie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru
prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 363 din 12 mai 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Marinela Mincă - procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru
prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Letiţia Marina
Alice Roncea în Dosarul nr.' 4.136/100/2005 'al Tribunalului Maramureş - Secţia
penală.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstitutionalitate, cu
referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 4 decembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 4.136/100/2005, Tribunalul Maramureş - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 din Legea nr.
241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale. Excepţia de neconstitutionalitate a fost ridicată de Letiţia Marina
Alice Roncea în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect săvârşirea
infracţiunii de evaziune fiscală.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia susţine că dispoziţiile criticate sunt
neconstituţionale, întrucât instituie
un tratament juridic diferit pentru persoane care au comis aceeaşi faptă
penală, în funcţie de valoarea prejudiciului.
Tribunalul Maramureş - Secţia penală şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de neconstitutionalitate
este întemeiată, deoarece criteriile de diferenţiere a răspunderii penale a
persoanelor care săvârşesc infracţiunea de evaziune fiscală sunt aleatorii şi
restrictive, iar, pe de altă parte, instituie un factor de presiune asupra
inculpaţilor care sunt îndemnaţi să repare prejudiciul şi să-şi recunoască în
acest mod vinovăţia, contrar principiului prezumţiei de nevinovăţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstitutionalitate este întemeiată, întrucât referirea la
„primul termen de judecată" creează premisele unei discriminări între
infractorii care au săvârşit infracţiuni de evaziune fiscală sub imperiul legii
vechi, anterior intrării în vigoare a Legii nr. 241/2005, şi au avut un prim
termen de judecată şi cei care au fost trimişi în judecată după intrarea în
vigoare a acestei legi, deşi au săvârşit infracţiunea de evaziune fiscală sub
imperiul legii vechi.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât creează
premisele unei discriminări între infractorii care au săvârşit infracţiuni de
evaziune fiscală sub imperiul vechii legi, anterior intrării în vigoare a Legii
nr. 241/2005, şi au avut un termen de înfăţişare şi cei care au fost trimişi în
judecată după intrarea în vigoare a legii noi, deşi au săvârşit infracţiunea de
evaziune fiscală în temeiul legii vechi. De asemenea, dispoziţiile de lege
criticate instituie o discriminare între persoanele prevăzute de ipoteza
normei, pe criteriul averii, fără a exista o motivare obiectivă şi rezonabilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi
combaterea evaziunii fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 672 din 27 iulie
2005, cu următorul conţinut:
- Art. 10. - „(1) In cazul
săvârşirii unei infracţiuni de evaziune fiscală prevăzute de prezenta lege,
dacă în cursul urmăririi penale sau al judecăţii, până la primul termen de
judecată, învinuitul ori inculpatul acoperă integral prejudiciul cauzat,
limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta săvârşită se reduc la
jumătate. Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în aceleaşi condiţii este de
până la 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se poate aplica
pedeapsa cu amendă. Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în aceleaşi condiţii
este de până la 50.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se aplică o
sancţiune administrativă, care se înregistrează în cazierul judiciar.
(2) Dispoziţiile prevăzute la alin. (1) nu se aplică
dacă făptuitorul a mai săvârşit o infracţiune prevăzută de prezenta lege într-un interval de 5 ani de la
comiterea faptei pentru care a beneficiat de prevederile alin. (1)."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în faţa
legii şi la cele ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind dreptul la un proces
echitabil şi la judecarea cauzei într-un termen rezonabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a pronunţat în numeroase cauze asupra constituţionalităţii
prevederilor criticate, acestea fiind raportate la aceleaşi dispoziţii din
Constituţie ca şi cele invocate în cauza de faţă. De exemplu, prin Decizia nr.
932/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 19 ianuarie 2007, Curtea a
statuat că, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, Parlamentul are
competenţa de a reglementa prin lege organică infracţiunile, pedepsele şi
regimul executării acestora. In virtutea acestei prevederi constituţionale,
legiuitorul este liber să aprecieze atât pericolul social în funcţie de care
urmează să stabilească natura juridică a faptei incriminate, cât şi condiţiile
răspunderii juridice pentru această faptă.
Principiul egalităţii în drepturi nu implică tratarea
juridică uniformă a tuturor infracţiunilor, iar reglementarea unui regim
sancţionator în funcţie de acoperirea prejudiciului cauzat prin infracţiunea
săvârşită este expresia firească a principiului constituţional menţionat, care
impune ca la aceleaşi situaţii juridice să se aplice acelaşi regim, iar la
situaţii juridice diferite tratamentul juridic să fie diferenţiat.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi
soluţiile deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea
evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Letiţia Marina Alice Roncea în Dosarul
nr. 4.136/100/2005 al Tribunalului Maramureş - Secţia penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 aprilie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean