DECIZIE Nr. 42 din 27 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin.
(3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 206 din 10 martie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, astfel cum au fost modificate prin art. V pct. 2 din Legea nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, exceptie
ridicata de Liliana Poenaru in Dosarul nr. 14.053/2004 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera asupra notelor scrise depuse de autorul
exceptiei de neconstitutionalitate in sustinerea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca, in conformitate cu
dispozitiile art. 127 din Constitutie, "Sedintele de judecata sunt
publice, afara de cazurile prevazute de lege", astfel incat legiuitorul
are posibilitatea sa deroge de la principiul publicitatii sedintei de judecata.
De asemenea, precizeaza ca principiul contradictorialitatii nu este un
principiu de ordin constitutional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
14.053/2004, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art.
V pct. 2 din Legea nr. 195/2004 de modificare si completare a art. 18 alin. (3)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru", exceptie
ridicata de Liliana Poenaru.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile
mentionate incalca prevederile art. 1 alin. (3), (4) si (5), art. 11 alin. (1),
art. 20, art. 21 alin. (3), art. 24, 124, 127 si 129 din Constitutie, pe cele
ale art. 121 din Codul de procedura civila, precum si dispozitiile art. 6 si 13
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Arata ca sedintele de judecata trebuie sa fie publice, iar
partile trebuie sa fie citate, in vederea respectarii principiilor oralitatii
si contradictorialitatii, precum si pentru a li se oferi partilor posibilitatea
de a se apara conform dispozitiilor legale. Considera ca incheierea "trebuie
atacata cu recurs, pentru a nu prejudicia partea de o cale de atac", cu
atat mai mult cu cat primirea actiunii de catre judecatorul de serviciu,
acordarea termenului de judecata si fixarea taxei de timbru reprezinta etape
ale procedurii necontencioase ce pot fi atacate cu recurs.
Arata ca prin solutionarea cererii de reexaminare de catre aceeasi
instanta, chiar de catre un alt complet de judecata, petentul nu poate
beneficia de o instanta impartiala.
De asemenea, mai sustine ca, in conditiile in care taxele de timbru se
stabilesc de catre consiliile locale si se fac venit la bugetul local, iar nu
la Ministerul Finantelor, "normal ar fi ca si solutionarea cererii de
reexaminare sa se faca de autoritatea locala competenta". Ca atare, de
lege lata, solutionarea cererii de reexaminare de catre instanta de judecata
constituie o imixtiune a acesteia in actul administrativ (al autoritatii
locale). Pentru ca instantele de judecata sa poata solutiona cererile privind
taxele judiciare de timbru ar trebui ca fondurile provenite din aceste taxe sa
fie varsate la Ministerul Justitiei, in caz contrar fiind incalcat art. 1 alin.
(4) din Constitutie.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti apreciaza ca exceptia invocata nu are
legatura cu solutionarea in fond a cererii contestatoarei.
In acelasi timp, apreciaza ca modul de reglementare a solutionarii cererii
de reexaminare nu contravine dispozitiilor constitutionale privind publicitatea
sedintelor de judecata, in Codul de procedura civila fiind reglementate mai
multe situatii in care judecarea anumitor cereri nu se face in sedinta publica.
Ratiunea textului pretins incalcat este de a asigura, prin publicitatea
sedintei de judecata, posibilitatea reala pentru parti de a-si face apararea.
In speta insa, solutionarea cererii de reexaminare in Camera de consiliu nu
este de natura sa incalce dreptul la aparare al partilor, atat timp cat
contestatorul are posibilitatea de a-si sustine cererea atat in scris, cat si
verbal.
In concluzie, instanta de judecata considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a "art. V pct. 2 din Legea nr. 195/2004 de
modificare si completare a art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997" este
neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul constata ca, desi caracterul public al dezbaterilor este consacrat
cu valoare de principiu in Constitutie, art. 126 din Legea fundamentala permite
ca, prin lege, sa se deroge de la caracterul public al dezbaterilor. O astfel
de derogare este cuprinsa in art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997. De
asemenea, arata ca art. 129 din Constitutie consacra stabilirea prin lege a
cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti.
Nici din perspectiva dreptului la un recurs efectiv, prevazut de art. 13
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, nu exista o incalcare, deoarece o asemenea cale de atac o
reprezinta tocmai cererea de reexaminare reglementata de art. 18 din Legea nr.
146/1997.
In ceea ce priveste destinatia sumelor rezultate din perceperea taxei de
timbru, opineaza in sensul ca stabilirea cuantumului acestora si solutionarea
cererilor de reexaminare de catre instantele judecatoresti nu impieteaza in
nici un fel asupra principiului separatiei puterilor in stat si deci nu are
nici o relevanta din perspectiva art. 1 alin. (4) din Constitutie.
In concluzie, Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 urmeaza sa fie respinsa
ca neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a prevederilor art. V pct. 2 din Legea nr. 195/2004 fata
de art. 127 din Constitutie. In acest sens, arata ca Legea fundamentala lasa in
sarcina legiuitorului sa stabileasca in ce cazuri sedintele de judecata nu sunt
publice, precum si ca, in conformitate cu dispozitiile art. 126 alin. (2) din
Constitutie, stabilirea procedurii de judecata este de competenta
legiuitorului.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. V pct. 2 din
Legea nr. 195/2004 sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, astfel
cum au fost modificate prin art. V pct. 2 din Legea nr. 195/2004 pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si
completarea Codului de procedura civila, ordonanta publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004. Textul de lege criticat
are urmatorul continut: "Cererea se solutioneaza in camera de consiliu de
un alt complet, fara citarea partilor, prin incheiere irevocabila."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile de lege criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (3), (4) si (5), art. 11 alin.
(1), art. 20, art. 21 alin. (3), art. 24, 124, 127 si 129, care au urmatorul
continut:
- Art. 1 alin. (3), (4) si (5): "(3) Romania este stat de drept,
democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile
cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul
politic reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale
poporului roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt
garantate.
(4) Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului
puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei
constitutionale.
(5) In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.";
- Art. 11 alin. (1): "Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai
si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este
parte.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne,
au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care
Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 124: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.
(3) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 127: "Sedintele de judecata sunt publice, afara de cazurile
prevazute de lege.";
- Art. 129: Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si
Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
De asemenea, autorul exceptiei considera ca se incalca si dispozitiile art.
6 &1 si art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care au urmatorul cuprins:
- Art. 6 &1: Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil,
in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra
incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia, in interesul moralitatii, al ordinii publice ori
al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta, atunci cand, in
imprejurari speciale, publicarea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor
justitiei.
- Art. 13: "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati
recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze
efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora
unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa
pentru urmatoarele considerente:
Desi obiectul textului criticat il constituie o norma procedurala care
reglementeaza solutionarea cererii de reexaminare impotriva incheierii de
stabilire a taxei de timbru, asadar un incident procedural prealabil antamarii
fondului de catre instanta de judecata, autorul exceptiei face total abstractie
de aceasta particularitate esentiala, atat textele constitutionale de referinta
indicate, cat si argumentele criticate lasand impresia ca in discutie ar fi o
norma avand ca obiect reglementarea solutionarii in fond a litigiului. Din
acest motiv rationamentul este viciat, iar concluzia desprinsa, aceea a
neconstitutionalitatii normei de lege criticate, este neintemeiata.
In conditiile in care in discutie este o chestiune prealabila, solutionarea
acesteia este guvernata de principiul celeritatii, care ar fi grav afectat prin
aplicarea in materie a principiilor oralitatii si contradictorialitatii, a
obligativitatii citarii partilor, ca si a posibilitatii exercitarii unei cai de
atac impotriva incheierii de solutionare a cererii de reexaminare.
Aceasta procedura derogatorie, stabilita de legiuitor in cadrul competentei
sale constitutionale, are in vedere asigurarea dreptului la un proces
echitabil, in mod evident afectat, prin prelungirea sa artificiala, in maniera
preconizata de autorul exceptiei.
Nu se poate retine, ca un fine de neconstitutionalitate, nici pretinsa
incalcare a principiului oralitatii, in masura in care Constitutia,
consacrandu-l prin art. 127, prevede in acelasi articol posibilitatea
legiuitorului de a deroga de la el.
In ceea ce priveste principiul contradictorialitatii, acesta nu este
consacrat ca atare de Legea fundamentala si, mai mult decat atat, nici nu este
de esenta procedurii in materie, in cadrul careia contrarietatea de interese,
care impune si justifica acest principiu, nu intervine intre parti, ci intre
reclamant, in calitate de debitor, si stat, in calitate de creditor.
Nici critica avand ca obiect inexistenta unei cai de atac impotriva
incheierii de solutionare a cererii de reexaminare nu poate fi primita, in
conditiile in care, potrivit art. 129 din Constitutie, stabilirea cailor de
atac este de competenta legiuitorului.
In final, nu poate fi retinuta nici critica referitoare la incalcarea
principiului separatiei puterilor, argumentata pe baza unei pretinse imixtiuni
a instantelor de judecata, autorul exceptiei considerand ca, de vreme ce
"taxele de timbru se stabilesc de consiliile locale, normal ar fi ca si
solutionarea cererii de reexaminare sa se faca de autoritatea locala
competenta". O atare sustinere apare cel putin hazardata daca se are in
vedere ca ceea ce se considera a fi, in aceasta materie, un viciu de
constitutionalitate se subsumeaza competentei generale a instantelor
judecatoresti de aplicare a legii la situatii concrete. Or, asa fiind, daca
s-ar accepta sustinerea autorului exceptiei, s-ar putea conchide ca activitatea
puterii judecatoresti constituie o imixtiune in actul de legiferare si, pe cale
de consecinta, o incalcare a principiului separatiei puterilor. In realitate,
reglementarea in cauza, in concordanta cu reglementarea de drept comun,
consacrand competenta instantelor judecatoresti in termenii in care o face,
departe de a contraveni principiului separatiei puterilor, ii da expresie.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin.
(3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicata de Liliana Poenaru in Dosarul nr. 14.053/2004 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Toma