DECIZIE Nr. 446 din 15 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si 8
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea
activitatii jurisdictionale si a personalului instantelor Curtii de Conturi de
catre instantele judecatoresti, in special, precum si a ordonantei, in
ansamblul sau, sub aspectele criticate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 871 din 28 septembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Ion Predescu - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 si 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003
privind preluarea activitatii jurisdictionale si a personalului instantelor
Curtii de Conturi de catre instantele judecatoresti, precum si a ordonantei
mentionate, in integralitatea sa, exceptie ridicata de Alexandru Ilinca in
Dosarul nr. 111/2005/CCA al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si
de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde partea Societatea Nationala de Gaze Naturale
"Romgaz" - S.A., prin consilier juridic cu delegatie la dosar, dl Dan
Claudiu Ilinca, constatandu-se lipsa autorului exceptiei si a celorlalte parti,
fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza aflandu-se in stare de judecata, Curtea acorda cuvantul
reprezentantului Societatii Nationale de Gaze Naturale "Romgaz" -
S.A., care solicita admiterea acesteia. Arata ca participarea procurorilor
financiari ca procurori de sedinta in cauzele rezultate din activitatea Curtii
de Conturi este contrara dispozitiilor art. 131 din Constitutie. Considera ca
art. 8 din ordonanta criticata este neconstitutional, intrucat nu prevede un
termen pentru preluarea procurorilor financiari de catre Ministerul Public,
ceea ce conduce la concluzia lipsei elementului de urgenta necesar pentru
reglementarea prin astfel de ordonante. Mai arata ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 117/2003 este neconstitutionala in integralitatea sa, deoarece
contravine prevederilor art. 115 alin. (6) din Constitutie, care stabileste ca
ordonantele de urgenta nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale
statului.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate. Apreciaza ca textele de lege
ce constituie obiectul exceptiei nu au legatura cu solutionarea cauzei in cadrul
careia a fost invocata exceptia, motiv pentru care devin incidente prevederile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
111/2005/CCA, Curtea de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitatii jurisdictionale si a
personalului instantelor Curtii de Conturi de catre instantele judecatoresti.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de contestatorul
Alexandru Ilinca intr-o cauza civila avand ca obiect solutionarea unei
contestatii in anularea deciziei prin care Curtea de Apel Targu Mures - Sectia
comerciala si de contencios administrativ a respins recursul declarat impotriva
unor incheieri pronuntate de Colegiul Jurisdictional al Camerei de Conturi a Judetului
Mures.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003 este contrar art. 131
din Constitutie, intrucat din norma constitutionala rezulta ca "nu pot
exista si nu pot sa-si desfasoare activitatea <<procurori
financiari>>, ci doar procurori, organizati in parchete, care
functioneaza pe langa instantele de judecata". Considera ca art. 8 din
ordonanta, "atat in forma initiala, cat si in cea actuala, in urma
modificarii prin Legea nr. 49/2004", incalca prevederile art. 115 alin.
(5) din Constitutie. Aceasta, deoarece cuprinde dispozitii care urmeaza sa se
aplice in viitor, la o data nespecificata, nedeterminata si nedeterminabila,
neexistand situatia exceptionala care sa confere Guvernului legitimitatea
emiterii de ordonante de urgenta, prin delegare legislativa. In acest sens
mentioneaza Decizia nr. 83/1998, prin care Curtea Constitutionala a admis
exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
22/1997 pentru modificarea si completarea Legii administratiei publice locale
nr. 69/1991, cu motivarea ca "Nici existenta unei situatii exceptionale,
nici necesitatea instituirii de urgenta a masurilor prevazute in ordonanta nu
pot fi retinute". De asemenea, autorul exceptiei considera ca "se
impune verificarea integrala a constitutionalitatii" Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 117/2003, intrucat la data intrarii sale in vigoare era
aplicabila Constitutia Romaniei in forma anterioara revizuirii, ordonanta
criticata contravenind prevederilor art. 139 din Constitutia nerevizuita. In
plus, apreciaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 49/2004, "este neconstitutionala
intrucat prin aceasta lege forul legislativ nu se poate substitui instantei de
control constitutional prin legea de aprobare a ordonantei".
Curtea de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios
administrativ apreciaza ca dispozitiile art. 3 si 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 117/2003 sunt constitutionale "fata de prevederile legale
tranzitorii, in contextul desfiintarii activitatii jurisdictionale a Curtii de
Conturi".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca, prin Decizia nr. 516/2004, Curtea Constitutionala a
respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2) si
art. 14 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, referitoare la functionarea procurorilor financiari in cadrul Curtii
de Conturi si participarea obligatorie a acestora, ca procurori de sedinta, la
procesele rezultate din activitatea acesteia. Precizeaza ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 117/2003 a fost adoptata in aplicarea prevederilor
art. 140 alin. (1) teza a doua din Constitutie. Potrivit dispozitiilor cu
caracter tranzitoriu ale art. 8 din ordonanta criticata, procurorii financiari
functioneaza pe langa Curtea de Conturi, respectiv pe langa structurile
acesteia, care nu desfasoara activitate jurisdictionala, dar fac parte din
Ministerul Public. In acelasi sens arata ca art. 3 si 4 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 117/2003 stabilesc participarea obligatorie a
procurorilor financiari, in calitate de procurori de sedinta, la judecarea de
catre instantele judecatoresti a cauzelor rezultate din activitatea Curtii de
Conturi, ca o consecinta a desfiintarii activitatii jurisdictionale a acestei
institutii. Referitor la sustinerea autorului exceptiei privind existenta unui
conflict de legi in timp cu privire la aplicabilitatea ordonantei mentionate,
precizeaza ca art. 11 din acelasi act normativ prevede ca "Dispozitiile
prezentei ordonante de urgenta se aplica de la data intrarii in vigoare a Legii
de revizuire a Constitutiei Romaniei".
Avocatul Poporului considera ca prevederile art. 3 si 8 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 117/2003 sunt constitutionale. Textele de lege
criticate stabilesc participarea obligatorie a procurorilor financiari, in
calitate de procurori de sedinta, la judecarea de catre instantele
judecatoresti a cauzelor rezultate din activitatea Curtii de Conturi, ca o
consecinta a desfiintarii activitatii jurisdictionale a acestei institutii.
Apreciaza ca exercitarea atributiilor procurorilor financiari este in deplina
concordanta cu prevederile art. 131 din Constitutie, privind rolul Ministerului
Public. Precizeaza ca in acest sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala
prin Decizia nr. 516/2004. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate
fata de dispozitiile art. 115 alin. (4) din Legea fundamentala, arata ca
preluarea procurorilor financiari de Ministerul Public este justificata de
necesitatea solutionarii de catre instantele judecatoresti ordinare a
litigiilor rezultate din activitatea Curtii de Conturi, pana la constituirea
instantelor judecatoresti specializate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform
incheierii de sesizare, prevederile art. 3 si 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitatii jurisdictionale si a
personalului instantelor Curtii de Conturi de catre instantele judecatoresti,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 752 din 27 octombrie
2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 25 martie 2004. Continutul
normativ al acestor texte este urmatorul:
- Art. 3: "Procurorul financiar participa in mod obligatoriu la
judecarea cauzelor rezultate din activitatea Curtii de Conturi, aparand interesele
financiare ale statului in domeniul de competenta stabilit prin legea
organica.";
- Art. 8: "Procurorii financiari vor fi preluati de Ministerul Public
potrivit procedurii prevazute la art. 5. Procurorii financiari vor continua sa
functioneze in cadrul Curtii de Conturi si sa exercite atributiile prevazute de
Legea nr. 94/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in
conditiile art. 3 si 4 din prezenta ordonanta de urgenta."
Autorul exceptiei invoca si neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 117/2003 in integralitatea sa, intrucat apreciaza ca aceasta
contravine prevederilor art. 139 [devenit art. 140] din Constitutie,
nerevizuita.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textele de lege
criticate contravin dispozitiilor art. 115 alin. (4) si ale art. 131 din
Constitutie, care au urmatorul cuprins:
- Art. 115 alin. (4): "Guvernul poate adopta ordonante de urgenta
numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand
obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora.";
- Art. 131: "(1) In activitatea judiciara, Ministerul Public
reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum
si drepturile si libertatile cetatenilor.
(2) Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti
in parchete, in conditiile legii.
(3) Parchetele functioneaza pe langa instantele de judecata, conduc si
supravegheaza activitatea de cercetare penala a politiei judiciare, in
conditiile legii.";
- Art. 140: "(1) Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului
de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale
statului si ale sectorului public. In conditiile legii organice, litigiile
rezultate din activitatea Curtii de Conturi se solutioneaza de instantele
judecatoresti specializate.
(2) Curtea de Conturi prezinta anual Parlamentului un raport asupra
conturilor de gestiune ale bugetului public national din exercitiul bugetar
expirat, cuprinzand si neregulile constatate.
(3) La cererea Camerei Deputatilor sau a Senatului, Curtea de Conturi
controleaza modul de gestionare a resurselor publice si raporteaza despre cele
constatate.
(4) Consilierii de conturi sunt numiti de Parlament pentru un mandat de 9
ani, care nu poate fi prelungit sau innoit. Membrii Curtii de Conturi sunt
independenti in exercitarea mandatului lor si inamovibili pe toata durata
acestuia. Ei sunt supusi incompatibilitatilor prevazute de lege pentru
judecatori.
(5) Curtea de Conturi se innoieste cu o treime din consilierii de conturi
numiti de Parlament, din 3 in 3 ani, in conditiile prevazute de legea organica
a Curtii.
(6) Revocarea membrilor Curtii de Conturi se face de catre Parlament, in
cazurile si conditiile prevazute de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Potrivit Constitutiei revizuite, au fost eliminate din competenta Curtii de
Conturi atributiile jurisdictionale pe care aceasta le avea, conform dispozitiilor
constitutionale ale art. 139, referitoare la "Curtea de Conturi".
Art. 139 [devenit art. 140] din Constitutie prevede la alin. (1) ca "In
conditiile legii organice, litigiile rezultate din activitatea Curtii de
Conturi se solutioneaza de instantele judecatoresti specializate". In
aplicarea acestor dispozitii constitutionale a fost adoptata Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitatii jurisdictionale
si a personalului instantelor Curtii de Conturi de catre instantele judecatoresti,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2004. Art. 1 din
ordonanta prevede ca "Pana la constituirea instantelor judecatoresti
specializate, litigiile rezultate din activitatea Curtii de Conturi se
solutioneaza de instantele judecatoresti ordinare". In consecinta, prin
Decretul Presedintelui Romaniei nr. 12/2004, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 36 din 16 ianuarie 2004, judecatorii financiari
inspectori si judecatorii financiari au fost numiti in functia de
"judecatori" la instantele judecatoresti ordinare, potrivit
procedurii prevazute la art. 5 din ordonanta.
Cu referire la procurorii financiari, art. 8 din ordonanta dispune ca
preluarea se face de Ministerul Public, potrivit procedurii aplicabile in cazul
judecatorilor financiari. Ca atare, a fost adoptata Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 53/2005 pentru preluarea procurorilor financiari ai Curtii de
Conturi de Ministerul Public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 534 din 23 iunie 2005, din cuprinsul careia rezulta ca procurorii
financiari, procurorii financiari inspectori si procurorul general financiar au
fost preluati de Ministerul Public, prin suplimentarea numarului de posturi
pentru Ministerul Public si prin diminuarea corespunzatoare a numarului de
posturi al Curtii de Conturi. Aceeasi ordonanta prevede ca dupa preluare
procurorii care au indeplinit functiile de procuror general financiar, procuror
financiar inspector si procuror financiar urmeaza sa exercite si atributiile
prevazute prin Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, pana la reorganizarea, prin lege organica, a acesteia. Procurorii
financiari preluati de Ministerul Public au fost numiti, la propunerea
Consiliului Superior al Magistraturii, prin decrete ale Presedintelui Romaniei
(de exemplu, decretele nr. 758 - 760, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 680 din 28 iulie 2005; decretele nr. 714 - 717,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 681 din 29 iulie
2005; decretele nr. 677 - 680 si 730 si 731, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005; decretele nr. 762 - 767,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 684 din 29 iulie 2005
si altele), in functia de "procuror" la parchetele de pe langa unele
instante de judecata.
Din cele aratate rezulta ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003
a avut o aplicare limitata, iar Curtea constata ca, la data pronuntarii
prezentei decizii, aceasta si-a incetat aplicabilitatea, ca urmare a realizarii
obiectului sau de reglementare privind preluarea activitatii jurisdictionale si
a personalului instantelor Curtii de Conturi de catre instantele de judecata.
Or, potrivit art. 29 alin. (1) coroborat cu alin. (6) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, aceasta decide
asupra exceptiilor privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a
unei dispozitii dintr-o lege sau ordonanta "in vigoare", iar exceptia
contrara acestor prevederi este inadmisibila. Intrucat ordonanta criticata a
iesit din vigoare ulterior sesizarii Curtii Constitutionale prin Incheierea din
28 aprilie 2005, exceptia de neconstitutionalitate a art. 3 si 8 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitatii
jurisdictionale si a personalului instantelor Curtii de Conturi de catre
instantele judecatoresti, in special, precum si a ordonantei, in ansamblul sau,
sub aspectele criticate, urmeaza sa fie respinsa ca devenita inadmisibila.
Pentru aceleasi motive, si criticile referitoare la neconstitutionalitatea
ordonantei, in ansamblul sau, urmeaza a fi respinse.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenita inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 si 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003
privind preluarea activitatii jurisdictionale si a personalului instantelor
Curtii de Conturi de catre instantele judecatoresti, in special, precum si a
ordonantei, in ansamblul sau, sub aspectele criticate, exceptie ridicata de
Alexandru Ilinca in Dosarul nr. 111/2005/CCA al Curtii de Apel Targu Mures -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu