DECIZIE Nr. 460 din 24 martie 1999
pentru aprobarea Normelor tehnice de aplicare a amendamentelor aduse Conventiei
vamale relative la transportul international al marfurilor sub acoperirea
carnetelor TIR (Conventia TIR), intocmita la Geneva la 14 noiembrie 1975, la
care Romania a aderat prin Decretul nr. 420 din 5 decembrie 1979, publicat in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 98 din 10 decembrie 1979
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 234 din 26 mai 1999
Directorul general al Directiei Generale a Vamilor,
avand in vedere Decizia Comitetului de gestiune al Conventiei TIR/26 - 27
iunie 1997 privind implementarea fazei a II-a de amendare a Conventiei TIR, in
temeiul prevederilor art. 59 si 60 din aceasta,
pe baza informarii transmise de Oficiul juridic al Organizatiei Natiunilor
Unite din New York Comitetului de gestiune al Conventiei TIR,
tinand seama de prevederile art. 59 din Conventia TIR si de faptul ca nici
o obiectie la propunerile de amendare nu a fost adusa, iar amendamentele au
intrat in vigoare la data de 17 februarie 1999,
in temeiul prevederilor art. 100 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal
al Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din
1 august 1997, si al prevederilor art. 394 din Regulamentul de aplicare a
Codului vamal al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 626/1997,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 271 bis din 9
octombrie 1997,
emite urmatoarea decizie:
Art. 1
Se aproba Normele tehnice pentru aplicarea amendamentelor aduse Conventiei
vamale relative la transportul international al marfurilor sub acoperirea
carnetelor TIR (Conventia TIR), prevazute in anexa care face parte integranta
din prezenta decizie.
Art. 2
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, in
conformitate cu prevederile art. 394 din Regulamentul de aplicare a Codului
vamal al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 626/1997.
Directorul general al
Directiei Generale a Vamilor,
Nini Sapunaru
ANEXA 1
NORME TEHNICE
de aplicare a amendamentelor aduse Conventiei vamale relative la transportul
international al marfurilor sub acoperirea carnetelor TIR (Conventia TIR)
1. Articolul 6 din Conventia TIR se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
1. Atata timp cat conditiile si cerintele minimale prevazute in anexa nr.
9, partea I, sunt indeplinite, fiecare parte contractanta poate autoriza
asociatii sa elibereze carnete TIR fie direct, fie prin intermediul unor
asociatii corespondente, care sa se constituie ca asociatii garante.
Autorizarea va fi revocata, daca conditiile si cerintele minimale prevazute in
anexa nr. 9, partea I, vor inceta sa mai fie respectate.
2. O asociatie nu va putea fi agreata intr-o tara decat daca garantia sa se
extinde in acelasi timp si asupra responsabilitatilor la care se expune in
aceasta tara, cu ocazia efectuarii de operatiuni sub acoperirea carnetului TIR
eliberat de catre asociatiile straine afiliate la organizatia internationala la
care ea insasi este afiliata.
3. O asociatie va elibera carnete TIR numai persoanelor al caror acces la
procedura TIR nu a fost refuzat de catre autoritatile competente ale partilor
contractante pe al caror teritoriu persoana in cauza este stabilita sau
domiciliata.
4. Autorizarea accesului la procedura TIR va fi acordata numai persoanelor
care indeplinesc conditiile si cerintele minimale prevazute in anexa nr. 9,
partea a II-a, la aceasta conventie. Sub rezerva dispozitiilor cuprinse la art.
38 autorizarea va fi revocata daca indeplinirea acestor criterii nu mai este
asigurata.
5. Autorizarea accesului la regimul TIR va fi acordata conform procedurii
prevazute in anexa nr. 9, partea a II-a, la aceasta conventie."
2. Articolul 38 din Conventia TIR se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
1. Fiecare parte contractanta va avea dreptul sa excluda, temporar sau cu
titlu definitiv, de la beneficiul prezentei conventii orice persoana vinovata
de abateri grave de la legile sau reglementarile vamale aplicabile transporturilor
internationale de marfuri.
2. Aceasta excludere va fi notificata in termen de o saptamana
autoritatilor competente ale partii contractante pe al carei teritoriu persoana
in cauza este stabilita sau domiciliata, asociatiei sau asociatiilor garante
ale tarii ori teritoriului vamal unde incalcarea a fost comisa si Comitetului
executiv TIR."
3. Dupa articolul 42 se introduce articolul 42 bis cu urmatorul cuprins:
"Art. 42 BIS
Autoritatile competente, in stransa cooperare cu asociatiile garante, vor
lua toate masurile necesare pentru a asigura utilizarea corecta a carnetelor
TIR. In acest scop ele vor lua masuri de control adecvate, nationale si
internationale. Masurile nationale de control luate in acest context de catre
autoritatile competente vor fi comunicate imediat Comitetului executiv TIR,
care va examina conformitatea acestora cu prevederile conventiei. Masurile
internationale de control vor fi adoptate de Comitetul de gestiune."
4. Dupa articolul 58 se introduce articolul 58 bis cu urmatorul cuprins:
"Art. 58 BIS
Va fi infiintat un comitet de gestiune format din toate partile
contractante. Componenta acestuia, functiile si regulamentul interior sunt cele
stabilite in anexa nr. 8."
5. Dupa articolul 58 bis se introduce articolul 58 ter cu urmatorul
cuprins:
"Art. 58 TER
Comitetul de gestiune va infiinta un comitet executiv TIR, ca organ
subsidiar care, in numele sau, va indeplini sarcinile ce ii sunt incredintate
prin aplicarea conventiei si de catre comitet. Componenta sa, functiile si
regulamentul interior sunt stabilite in anexa nr. 8."
6. Articolul 59 din Conventia TIR se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59
1. Prezenta conventie, inclusiv anexele sale, vor putea fi modificate la
propunerea unei parti contractante, urmand procedura prevazuta in prezentul
capitol.
2. Orice amendament propus la prezenta conventie va fi examinat de
Comitetul de gestiune. Orice amendament de aceasta natura, examinat sau
elaborat in cursul reuniunii Comitetului de gestiune si adoptat de acesta cu o
majoritate de doua treimi din numarul membrilor prezenti si votanti, va fi
comunicat de secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite partilor
contractante, pentru acceptare.
3. Sub rezerva dispozitiilor art. 60, orice amendament propus, comunicat in
aplicarea dispozitiilor paragrafului precedent, va intra in vigoare pentru
toate partile contractante la trei luni de la data la care comunicarea a fost
facuta, daca in aceasta perioada nici o obiectie la amendamentul propus nu a
fost notificata secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite de catre
un stat care nu este parte contractanta.
4. Daca o obiectie la amendamentul propus a fost notificata conform
dispozitiilor paragrafului 3 al prezentului articol, amendamentul va fi
considerat neacceptat si nu va produce efecte."
7. Articolul 60 din Conventia TIR se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60
1. Orice amendament propus la anexele nr. 1 - 9, examinat conform dispozitiilor
paragrafelor 1 si 2 ale art. 59, va intra in vigoare la o data care va fi
fixata de Comitetul de gestiune in momentul adoptarii sale, cu conditia ca, la
o data anterioara pe care Comitetul de gestiune o va stabili in acelasi timp cu
adoptarea amendamentului, o cincime din numarul statelor care sunt parti
contractante sau cinci state care sunt parti contractante, daca aceasta cifra
este inferioara, sa nu fi notificat secretarului general al Organizatiei
Natiunilor Unite ca ridica obiectii la amendament.
Datele mentionate in prezentul paragraf se stabilesc de Comitetul de
gestiune, cu majoritatea de doua treimi din numarul membrilor prezenti si
votanti.
2. La intrarea in vigoare a unui amendament adoptat conform procedurii
prevazute la paragraful 1 de mai sus, acesta va inlocui, pentru toate partile
contractante, orice dispozitie precedenta la care se refera."
8. Articolul 38 paragraful 2 din anexa nr. 6 la Conventia TIR se elimina.
9. La anexa nr. 8, articolul 13 paragraful 1, se adauga o noua nota
explicativa cu urmatorul cuprins:
"8.13.1 - 1. Dupa o perioada initiala de 2 ani, partile contractante
la conventie preconizeaza ca activitatea Comitetului executiv TIR si a
Secretariatului TIR sa fie finantata prin intermediul bugetului obisnuit al
Organizatiei Natiunilor Unite. Aceasta nu exclude o prelungire a aranjamentelor
financiare initiale in cazul in care ar lipsi finantarea din partea
Organizatiei Natiunilor Unite sau din surse alternative.
8.13.1 - 2. Functionarea Comitetului executiv TIR:
Activitatea membrilor Comitetului executiv TIR va fi finantata de catre
guvernele proprii."
10. La noua anexa nr. 9, partea I paragraful a), se adauga o noua nota
explicativa cu urmatorul cuprins:
"9.I.1. a) Prevederile cuprinse in anexa nr. 9, partea I paragraful 1
a), se refera la organizatiile implicate in comertul international de marfuri,
inclusiv camerele de comert."
11. La noua anexa nr. 9, partea a II-a paragraful 3, se adauga o noua nota
explicativa cu urmatorul cuprins:
"9.II.3. Se recomanda infiintarea unor comitete nationale de
autorizare, cuprinzand reprezentanti ai autoritatilor competente, ai
asociatiilor garante nationale si ai altor organizatii implicate."
12. Anexa nr. 8 la Conventia TIR se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 8
COMPONENTA, FUNCTIILE SI REGULAMENTELE INTERIOARE
ALE COMITETULUI DE GESTIUNE SI ALE COMITETULUI EXECUTIV TIR
Componenta, functiile si regulamentul interior ale Comitetului de gestiune
Art. 1
(i) Partile contractante sunt membre ale Comitetului de gestiune.
(ii) Comitetul de gestiune poate decide ca administratiile competente ale
statelor mentionate la paragraful 1 al art. 52 din prezenta conventie, care nu
sunt parti contractante, precum si reprezentantii organizatiilor internationale
pot, pentru problemele care prezinta interes, sa asiste la sesiuni in calitate
de observator.
Art. 1 BIS
1. Comitetul va analiza orice propunere de amendament la conventie, in conformitate
cu art. 59 paragrafele 1 si 2.
2. Comitetul va urmari aplicarea conventiei si va examina orice masura
luata de catre partile contractante, asociatiile si organizatiile
internationale implicate in functionarea conventiei si in respectarea acesteia.
3. Comitetul, prin intermediul Comitetului executiv TIR, supervizeaza si
sprijina aplicarea conventiei la nivel national si international.
Art. 2
Secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite furnizeaza comitetului
serviciile de secretariat.
Art. 3
Comitetul procedeaza, in prima sa sesiune din fiecare an, la alegerea
presedintelui si a vicepresedintelui.
Art. 4
Sub auspiciile Comisiei Economice pentru Europa, secretarul general al
Organizatiei Natiunilor Unite convoaca in fiecare an Comitetul de gestiune,
precum si la cererea administratiilor competente a cel putin cinci state care
sunt parti contractante.
Art. 5
Propunerile sunt supuse votarii. Fiecare parte contractanta reprezentata la
sesiune dispune de un vot. Propunerile, altele decat amendamentele la prezenta
conventie, sunt adoptate de Comitetul de gestiune cu o majoritate de voturi
exprimate de membrii prezenti si votanti.
Art. 6
Pentru luarea deciziilor este necesar votul a cel putin jumatate din
numarul statelor care sunt parti contractante.
Art. 7
Comitetul de gestiune adopta raportul sau inaintea incheierii sesiunii.
Art. 8
In lipsa dispozitiilor corespunzatoare din prezenta anexa, Regulamentul
interior al Comisiei Economice pentru Europa este aplicabil, cu exceptia
cazului in care Comitetul de gestiune decide altfel.
Componenta, functiile si regulamentul interior ale Comitetului executiv TIR
Art. 9
1. Comitetul executiv TIR, infiintat de catre Comitetul de gestiune in
conformitate cu art. 58 tert, este format din 9 membri, fiecare apartinand unei
alte parti contractante la conventie. Secretarul Conventiei TIR va participa la
sesiunile Comitetului executiv TIR.
2. Membrii Comitetului executiv TIR sunt alesi de Comitetul de gestiune cu
majoritatea numarului membrilor prezenti si votanti. Mandatul fiecarui membru
al Comitetului executiv TIR este de 2 ani. Membrii Comitetului executiv TIR pot
fi realesi. Mandatul Comitetului executiv TIR va fi stabilit de catre Comitetul
de gestiune.
Art. 10
Comitetul executiv TIR:
a) supervizeaza modul de aplicare a conventiei, inclusiv modul de
functionare a sistemului de garantii, si indeplineste in totalitate sarcinile
incredintate de Comitetul de gestiune, in special cele specificate la: art. 38
paragraful 2; art. 42 bis din anexa nr. 8; anexa nr. 9, partea I paragraful 1
e); anexa nr. 9, partea I paragraful f) (v) si la anexa nr. 9, partea a II-a
paragrafele 4 si 5;
b) supervizeaza tiparirea si distribuirea centralizata catre asociatii a
carnetelor TIR care pot fi realizate de o organizatie internationala agreata,
la care se face referire la art. 6 din conventie;
c) coordoneaza si incurajeaza schimbul de informatii confidentiale si alte
tipuri de comunicari intre autoritatile competente ale partilor contractante;
d) coordoneaza si incurajeaza schimbul de informatii intre autoritatile
competente ale partilor contractante, asociatiile garante si organizatiile
internationale;
e) faciliteaza reglementarea diferendelor dintre partile contractante,
asociatiile garante, companiile de asigurari si organizatiile internationale,
sub rezerva prevederilor contrare ale art. 57 din conventie, privind
reglementarea diferendelor;
f) sprijina pregatirea profesionala a personalului autoritatilor vamale si
a celorlalte parti implicate in functionarea regimului TIR;
g) gestioneaza un registru central in vederea distribuirii catre partile
contractante a informatiilor privind toate regulile si procedurile privind
eliberarea carnetelor TIR de catre asociatii, provenite de la organizatiile
internationale mentionate la art. 6 din conventie, in masura in care se refera
la conditiile si la cerintele minimale mentionate in anexa nr. 9 la conventie;
h) supravegheaza pretul carnetelor TIR.
Art. 11
1. O sesiune a Comitetului executiv TIR poate fi convocata de secretarul
Conventiei TIR la cererea Comitetului de gestiune sau a cel putin trei membri
ai Comitetului executiv TIR.
2. Comitetul executiv TIR va depune toate eforturile pentru luarea
deciziilor prin consens. Daca nici un consens nu poate fi atins, deciziile
trebuie supuse la vot si trebuie sa intruneasca majoritatea celor prezenti si
votanti. Un cvorum de cinci membri este necesar pentru luarea deciziilor. Secretarul
Conventiei TIR nu are drept de vot.
3. Comitetul executiv TIR va alege un presedinte si va adopta orice alt
regulament interior suplimentar.
4. Comitetul executiv TIR va raporta Comitetului de gestiune despre
activitatile sale, inclusiv despre conturile verificate, cel putin o data pe an
sau la cererea Comitetului de gestiune. Comitetul executiv TIR va fi
reprezentat in Comitetul de gestiune de catre presedintele sau.
5. Comitetul executiv TIR va examina orice informatie si orice problema,
transmise lui de catre Comitetul de gestiune, de partile contractante, de catre
secretarul Conventiei TIR, de asociatiile garante nationale si de catre
organizatiile internationale mentionate la art. 6 din conventie. Aceste
organizatii internationale vor avea dreptul sa ia parte la sesiunile
Comitetului executiv TIR ca observatori, in cazul in care presedintele nu
hotaraste altfel. Daca este necesar, orice alta organizatie poate lua parte la
sesiunile Comitetului executiv TIR, in calitate de observator, la invitatia
presedintelui.
Art. 12
Secretarul Conventiei TIR va fi membru al Secretariatului Comisiei
Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite si va aduce la
indeplinire deciziile Comitetului executiv TIR, in limita mandatului Comitetului
executiv TIR. Secretarul Conventiei TIR va fi asistat de un secretariat TIR, a
carui marime este stabilita de catre Comitetul de gestiune.
Art. 13
1. Activitatile Comitetului executiv TIR si ale Secretariatului TIR vor fi
finantate, pana la obtinerea unei surse alternative de finantare, printr-o taxa
aplicata fiecarui carnet TIR distribuit de catre organizatia internationala
mentionata la art. 6 din conventie.
2. Marimea acestei taxe si procedura de colectare a ei sunt stabilite de
Comitetul de gestiune pe baza consultarilor cu organizatia internationala
mentionata la art. 6 din conventie. Orice propunere de schimbare a taxei
trebuie autorizata de Comitetul de gestiune."
13. La Conventia TIR se introduce o noua anexa nr. 9 cu urmatorul cuprins:
"ANEXA 9
ACCESUL LA REGIMUL TIR
Partea I
Autorizarea asociatiilor garante de a elibera carnete TIR
Conditii si cerinte minimale
1. Conditiile si cerintele minimale, care trebuie indeplinite de catre
asociatii pentru a fi autorizate de catre partile contractante sa elibereze
carnete TIR si sa activeze ca garant in concordanta cu art. 6 din conventie,
sunt:
a) sa probeze faptul ca cel putin in ultimul an a functionat ca o asociatie
reprezentanta a intereselor sectorului de transporturi;
b) sa demonstreze ca bonitatea financiara si existenta mijloacelor
logistice ii permit indeplinirea obligatiilor instituite prin conventie;
c) sa demonstreze cunoasterea de catre personalul propriu a modului de
aplicare corecta a conventiei;
d) lipsa unor abateri si incalcari grave sau repetate ale legislatiei
vamale ori fiscale;
e) intocmirea in scris a unui acord sau a oricarui alt instrument juridic
intre asociatie si autoritatile competente ale partii contractante pe
teritoriul careia este infiintata. O copie legalizata de pe acordul scris sau
de pe orice alt instrument juridic, impreuna, daca este necesar, cu traducerea
legalizata in limba engleza, franceza sau rusa, trebuie depusa la Comitetul executiv
TIR.
Orice modificare adusa acordului scris sau oricarui alt instrument juridic
trebuie imediat adusa la cunostinta Comitetului executiv TIR;
f) un angajament in acordul scris sau orice alt instrument legal intocmit
conform prevederilor lit. e), prin care asociatia:
(i) va respecta obligatiile precizate la art. 8 din conventie;
(ii) va accepta suma maxima aferenta fiecarui carnet TIR, stabilita de
catre partea contractanta, care poate fi pretinsa asociatiei garante in
conformitate cu art. 8 paragraful 3 din conventie;
(iii) va verifica in mod continuu si, in special, inainte de a solicita
autorizarea pentru accesul persoanelor la regimul TIR, indeplinirea in
totalitate a conditiilor si cerintelor minimale de catre aceste persoane, asa
cum este prevazut in partea a II-a a acestei anexe;
(iv) va pune la dispozitie propria garantie pentru toate responsabilitatile
din tara in care este stabilita, referitoare la operatiunile de transport sub
acoperirea carnetelor TIR eliberate de ea si de catre asociatiile straine
afiliate la aceeasi organizatie internationala la care ea insasi este afiliata;
(v) se angajeaza sa acopere propriile responsabilitati, astfel incat sa
satisfaca cerintele autoritatilor competente ale partii contractante in care
este stabilita impreuna cu societatea de asigurare, asociatia de asiguratori
sau cu institutia financiara. Contractul/contractele de asigurare sau de
garantie financiara va/vor acoperi totalitatea propriilor responsabilitati in
legatura cu operatiunile efectuate sub acoperirea carnetelor TIR emise de ea si
de asociatiile straine afiliate la aceeasi organizatie internationala la care
ea insasi este afiliata.
Termenul de aducere la cunostinta a incetarii contractului/contractelor de
asigurare sau de garantie financiara nu va fi mai mic decat termenul necesar
notificarii prin care se aduce la cunostinta incetarea acordului scris sau a
altui instrument juridic instituit prin prevederile lit. e). O copie legalizata
de pe contractul/contractele de asigurare sau de garantie financiara, precum si
de pe toate modificarile ulterioare, inclusiv o traducere legalizata in limba
engleza, franceza sau rusa, dupa caz, trebuie depuse la Comitetul executiv TIR;
(vi) va permite autoritatilor competente verificarea tuturor documentelor
si evidentelor contabile referitoare la administrarea regimului TIR;
(vii) va accepta o procedura eficienta de solutionare a diferendelor
generate de utilizarea necorespunzatoare sau frauduloasa a carnetelor TIR;
(viii) va fi de acord ca orice nerespectare grava sau repetata a
prezentelor conditii si cerinte minimale sa conduca la revocarea autorizarii de
a elibera carnete TIR;
(ix) va respecta strict deciziile autoritatilor competente ale partii
contractante unde este infiintata, privitor la excluderea persoanelor, asa cum
se prevede la art. 38 din conventie si in partea a II-a a acestei anexe;
(x) va accepta sa aplice intocmai toate deciziile adoptate de Comitetul de
gestiune si de Comitetul executiv TIR, in masura in care autoritatile
competente ale partii contractante in care asociatia a fost infiintata le-au
acceptat.
2. Partile contractante in care asociatia este infiintata vor revoca
autorizarea de eliberare a carnetelor TIR in cazul nerespectarii grave sau
repetate a conditiilor si cerintelor minimale.
3. Autorizarea unei asociatii in conditiile stabilite mai sus nu va
prejudicia responsabilitatile si angajamentele care revin acestei asociatii in
aplicarea conventiei.
4. Conditiile si cerintele minimale precizate mai sus nu afecteaza
conditiile si cerintele suplimentare pe care partile contractante
intentioneaza, eventual, sa le prescrie.
Partea a II-a
Autorizarea persoanelor fizice si juridice de a utiliza carnete TIR
Conditii si cerinte minimale
1. Conditiile si cerintele minimale, care trebuie indeplinite de persoanele
care solicita accesul la regimul TIR, sunt:
a) sa faca dovada experientei sau, cel putin, a capacitatii de a efectua cu
regularitate transporturi internationale (detinatorul unei licente de transport
international etc.);
b) bonitate financiara;
c) sa faca dovada cunoasterii modului in care se aplica Conventia TIR;
d) lipsa unor abateri grave sau repetate de la legislatia vamala sau
fiscala;
e) un angajament asumat printr-o declaratie scrisa catre asociatia garanta,
prin care persoana:
(i) va indeplini toate formalitatile vamale instituite prin conventie la
birourile vamale de plecare, de trecere si de destinatie;
(ii) va plati sumele datorate, mentionate la art. 8 paragrafele 1 si 2 din
conventie, daca acest lucru i se solicita de catre autoritatile competente in
conformitate cu prevederile art. 8 paragraful 7 din conventie;
(iii) va permite asociatiilor garante sa verifice veridicitatea
informatiilor privind conditiile si cerintele minimale cerute, atata timp cat
legislatia nationala permite.
2. Conditii si cerinte suplimentare si mai restrictive privind accesul la
regimul TIR pot fi introduse de autoritatile competente ale partilor contractante
si chiar de asociatiile garante insesi, atata timp cat autoritatile competente
nu hotarasc altfel.
Procedura
3. Partile contractante vor decide, in conformitate cu legislatia
nationala, procedurile care trebuie urmate pentru accesul la regimul TIR, pe
baza conditiilor si a cerintelor minimale stabilite la paragrafele 1 si 2.
4. Autoritatile competente vor transmite Comitetului executiv TIR, in
termen de o saptamana de la data autorizarii sau retragerii autorizarii de a
folosi carnete TIR, precizari privind fiecare persoana.
5. Asociatia va transmite anual o lista actualizata la data de 31 decembrie
cuprinzand toate persoanele autorizate, precum si persoanele carora le-a fost
retrasa autorizatia. Aceasta lista va fi transmisa la o saptamana dupa data de
31 decembrie autoritatilor competente. Autoritatile competente vor inainta o
copie de pe aceasta Comitetului executiv TIR.
6. Autorizarea de acces la regimul TIR nu constituie un drept in sine de a
obtine carnete TIR de la asociatiile garante.
7. Autorizarea unei persoane de a folosi carnete TIR, conform conditiilor
si cerintelor minimale stabilite anterior, nu va prejudicia responsabilitatile
si obligatiile acestei persoane, rezultand din aplicarea conventiei."