DECIZIE Nr.
569 din 15 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 281 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a
contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune
de servicii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 537 din 16 iulie 2008
Acsinte Gaspar -preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 281 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Stilinvest
Company" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 1.555/64/2007 al Curţii de
Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă
apelul şi în Dosarul nr. 432 D/2008, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 281 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006, excepţie ridicată din oficiu de către instanţa de
judecată în Dosarul nr. 53/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor sus menţionate, având în vedere obiectul excepţiilor ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 432 D/2008 la Dosarul nr.
318 D/2008, care a fost primul înregistrat.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond reprezentantului Ministerului Public care pune concluzii
de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarelor, reţine următoarele:
Prin încheierile din 19 februarie 2008 şi 12 februarie
2008, pronunţate în dosarele nr. 1.555/64/2007 şi nr. 53/64/2008, Curtea de
Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 281
alin. (1) şi art. 281 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Excepţia a fost ridicată în cauze având ca obiect
plângeri formulate împotriva deciziilor Consiliului Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că atât cerinţa depunerii plângerii la acelaşi organ
care a emis actul
administrativ-jurisdicţional ce este contestat, cât şi sancţiunea nulităţii
plângerii în caz de nerespectare a acestei dispoziţii procedurale reprezintă
două elemente care restrâng de o manieră nepermisă şi abuzivă dreptul la un
proces echitabil, limitând implicit dreptul de acces liber la justiţie.
Depunerea plângerii la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor
creează posibilitatea ca acesta să întârzie sau chiar să blocheze transmiterea
acesteia către instanţa de judecată, fără ca acesta să suporte vreo sancţiune
legală, ceea ce duce la încălcarea termenului rezonabil în care plângerea ar
trebui soluţionată.
Instanţa, care a ridicat excepţia din oficiu în Dosarul
nr. 53/64/2008, apreciază că şi prevederile art. 281 alin. (2) şi (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 sunt neconstituţionale, „deoarece
prin acestea se aduc obligaţii şi limitări petentei la exercitarea dreptului
său la plângere, pentru că interesul său este să o motiveze şi să o dovedească
cu înscrisuri".
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal opinează, în Dosarul nr.
1.555/64/2007, că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, deoarece
îngrădirea dreptului părţii de a se adresa cu plângere direct instanţei de
judecată nu poate fi justificată în mod obiectiv şi constituie o încălcare a
principiului liberului acces la justiţie şi a dreptului la un proces echitabil.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece instituirea
condiţiei ca plângerea să se înainteze Consiliului, sub sancţiunea nulităţii
acesteia, creează un impediment administrativ care nu are o justificare
obiectivă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 281 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, cu
modificările si completările
aduse prin Art. I pct. 78 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2007
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 676 din 4 octombrie 2007.
Acestea au următorul conţinut: „(1) Plângerea se
înaintează Consiliului, sub sancţiunea nulităţii acesteia, care va transmite
dosarul instanţei competente în cel mult 3 zile de la expirarea termenului
pentru exercitarea căii de atac.
(2)Plângerea va fi formulată în scris şi va fi
motivată, dispoziţiile art. 270 alin. (1) aplicându-se în mod corespunzător.
(3)Partea care formulează plângerea are obligaţia să
comunice, în termenul prevăzut la art. 280 alin. (5), o copie a acesteia,
precum şi a înscrisurilor doveditoare şi părţii adverse, depunând dovada de
comunicare în faţa instanţei până la primul termen de judecată."
Excepţia de neconstituţionalitate este raportată la
prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (1)-(3) referitor la accesul
liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor
într-un termen rezonabil, ale art. 6 paragraful 1 privind dreptul la un proces
echitabil din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, precum şi ale art. 10 privind dreptul persoanei de a fi audiată
în mod echitabil şi public de către un tribunal independent şi imparţial din
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.
1. Examinând excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 281 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006, Curtea Constituţională observă că acestea instituie obligaţia părţii
care formulează plângere împotriva deciziilor Consiliului Naţional de
Soluţionare a Contestaţiilor de a o înainta acestui organ, sub sancţiunea
nulităţii.
Pornind de la această dispoziţie legală, Curtea
constată că se pune problema încălcării accesului liber la justiţie şi
dreptului la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen
rezonabil din perspectiva faptului că plângerea înaintată Consiliului ar putea
să nu fie transmisă instanţei de judecată, ori să fie transmisă cu întârziere.
Totodată, Curtea observă că dispoziţiile art. 281 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 instituie obligaţia
Consiliului de a înainta dosarul instanţei competente în cel mult 3 zile de la expirarea termenului pentru exercitarea
căii de atac, dar nu prevede nicio sancţiune pentru nerespectarea acestei
obligaţii.
Curtea reţine că principiul constituţional instituit de
art. 21 privind accesul liber la justiţie se referă la posibilitatea oricărei
persoane de a se adresa direct şi nemijlocit instanţelor de judecată pentru
apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime, nicio lege
neputând îngrădi exercitarea acestui drept.
Astfel, existenţa oricărui impediment administrativ,
care nu are o justificare obiectivă sau raţională şi care ar putea până la urmă
să nege acest drept persoanei interesate, încalcă prevederile art. 21 alin.
(1)-(3) din Constituţie, ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, precum şi ale art. 10 din
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.
In cazul de faţă, obligaţia depunerii plângerii numai
la Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, ca o condiţie de acces
la justiţie, nu poate fi justificată în mod obiectiv şi rezonabil.
Din acest punct de vedere, textul de lege criticat
potrivit căruia plângerea se înaintează Consiliului, sub sancţiunea nulităţii
acesteia, este neconstituţional în măsura în care nu permite ca plângerea să
fie adresată şi direct instanţei de judecată competente.
2. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 281 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006, Curtea observă că aceasta este neîntemeiată.
Astfel, obligaţia ca plângerea să îndeplinească
condiţiile prevăzute de art. 270 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006, precum şi de a fi comunicată în copie, alături de
înscrisurile doveditoare, şi părţii adverse, are ca scop desfăşurarea cu
celeritate a procedurii judiciare de soluţionare a plângerii, în vederea
asigurării dreptului la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzei într-un termen rezonabil.
In acest sens, art. 283 alin. (3) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 prevede că plângerea formulată împotriva
deciziilor pronunţate de Consiliu se judecă de urgenţă şi cu precădere.
Aşa fiind, excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 281 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006 urmează a fi respinsă ca neîntemeiată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Admite excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 281 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii şi
constată că textul este neconstituţional în măsura în care nu permite ca
plângerea să fie adresată şi direct instanţei de judecată competente.
2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 281 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii.
Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială
„Stilinvest Company" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 1.555/64/2007 al
Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi din
oficiu de către instanţa de judecată în Dosarul nr. 53/64/2008 al Curţii de
Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Prezenta decizie se comunică celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernului.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 mai 2008.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu