DECIZIE Nr. 6 din 24 ianuarie 1996
cu privire la constitutionalitatea Legii pentru modificarea si completarea
Legii nr. 53/1991 privind indemnizatiile si celelalte drepturi ale senatorilor
si deputatilor, precum si salarizarea personalului din aparatul Parlamentului
Romaniei, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 31 ianuarie 1996
Guvernul Romaniei, cu adresa nr. 5/6.017 din 29 decembrie 1995, a sesizat
Curtea Constitutionala cu obiectia de neconstitutionalitate a art. I din Legea
pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/1991 privind indemnizatiile si
celelalte drepturi ale senatorilor si deputatilor, precum si salarizarea
personalului din aparatul Parlamentului Romaniei, republicata.
Prin aceasta lege s-au adoptat, in esenta, urmatoarele masuri:
- un spor de 10 -25%, calculat la salariul de baza, pentru salariatii din
aparatul Parlamentului, care, prin natura atributiilor de serviciu, presteaza,
in mod sistematic, activitate peste durata normala a timpului de lucru, precum
si pentru activitatile desfasurate in zilele nelucratoare si carora nu li se
poate acorda timp liber corespunzator; sporul face parte din salariul de baza,
iar categoriile de salariati ce vor putea beneficia de el, cat si conditiile in
care va fi acordat se stabilesc de catre Biroul permanent al fiecarei Camere,
printr-un regulament;
- o modificare a majorarii de la 30%, cat este in prezent, la 45%, a
salariilor de baza pentru functiile de executie din aparatul Parlamentului,
altele decat functiile de executie de specialitate specifice, fata de functiile
de executie din ministere si celelalte organe centrale;
- o majorare cu 15% a salariilor persoanelor incadrate pe functiile
prevazute la pozitiile 4, 5, 6, 7, 8 si 9 din anexa nr. 3 la Legea nr. 53/1991,
privind functiile de executie de specialitate specifice din aparatul
Parlamentului.
In sesizare se considera ca legea atacata este neconstitutionala, fiind contrara
prevederilor art. 16 alin. (1), ale art. 137 alin. (5) si ale art. 110 alin.
(1) din Constitutie.
Astfel se apreciaza ca sporurile si majorarile de salarii instituite
incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari.
In acest sens, se arata ca art. 13 alin. (1) din Legea nr. 53/1991 are
acelasi continut cu art. 15 alin. (1) din Legea nr. 40/1991 si cu art. 9 alin.
(1) din Hotararea Guvernului nr. 281/1993, de unde rezulta ca legiuitorul a
consacrat, in legatura cu plata orelor suplimentare, un principiu unic de
salarizare, corespunzator exigentelor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Prin instituirea sporului de 10-25% pentru prestarea sistematica de ore
suplimentare s-a modificat insa aceasta optiune legislativa, creandu-se pentru
salariatii din aparatul functional al Parlamentului un regim diferit, ceea ce
este contrar principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice.
In acelasi sens, in sesizare se considera ca principiul constitutional din
art. 16 alin. (1) este incalcat si prin sporul de salariu de 15%, prevazut la
art. I pct. 2 al legii, ca urmare a majorarii de la 30% la 45% a sporului de
salariu pentru functiile din aparatul Parlamentului fata de functiile de
executie din ministere si celelalte organe centrale.
De asemenea, in sesizare se sustine ca legea este neconstitutionala,
deoarece contravine prevederilor art. 137 alin. (5) din Constitutie, potrivit
carora nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei
de finantare, in lege neprecizandu-se aceasta sursa.
Un alt motiv de neconstitutionalitate invocat se intemeiaza pe prevederile
art. 110 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora este obligatorie
solicitarea informarii Guvernului in cazul in care o initiativa legislativa
implica modificarea prevederilor bugetului de stat si ale bugetului
asigurarilor sociale de stat. Desi nu se arata expres, aceasta critica
presupune ca nu s-a solicitat Guvernului informarea necesara.
In concluzie, Guvernul apreciaza ca "Diferentele de salarizare operate
prin Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/1991 nu sunt
justificate, intrucat atat salariatii din aparatul Parlamentului, carora li
s-ar aplica dispozitiile acestora, cat si personalul cu functii identice din
alte sectoare de activitate lucreaza in aceleasi conditii de munca si
presteaza, in mod sistematic, activitati profesionale peste durata normala a
timpului de lucru". In acest sens, la sesizare este anexata o situatie
comparativa pentru unele functii de executie din aparatul Parlamentului, al
Presedintiei si al Guvernului.
In vederea solutionarii obiectiei de neconstitutionalitate, in temeiul art.
19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat punctele de vedere ale
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, care insa nu le-au
comunicat.
CURTEA,
avand in vedere obiectia de neconstitutionalitate, raportul
judecatorului-raportor, prevederile Legii pentru modificarea si completarea
Legii nr. 53/1991 privind indemnizatiile si celelalte drepturi ale senatorilor
si deputatilor, precum si salarizarea personalului din aparatul Parlamentului
Romaniei, republicata, raportate la principiile si dispozitiile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In baza art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea constata ca este
competenta sa solutioneze cauza, in temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie,
sesizarea facandu-se cu respectarea cerintelor legale.
Primul motiv de neconstitutionalitate invocat se refera la incalcarea
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora cetatenii sunt
egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
In practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale s-a statuat in mod
constant ca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice nu presupune uniformitate ci, dimpotriva, solutii diferite pentru
situatii diferite. Principiul egalitatii impune, de aceea, un tratament egal
pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite, in caz
contrar el presupunand un drept la diferentiere. In acest sens sunt deciziile
nr. 70/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din
27 decembrie 1993, nr. 1/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, si nr. 74/1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 189 din 22 iulie 1994.
Raportand aceasta practica la prevederile art. I pct. 1 din legea atacata
ca fiind neconstitutionala, se constata urmatoarele:
a) Art. 13 din Legea nr. 53/1991 prevede:
"(1) Orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de
personalul incadrat in functii de executie se compenseaza cu timp liber
corespunzator. Daca munca astfel prestata nu a putut fi compensata cu timp
liber corespunzator, orele suplimentare se vor salariza cu un spor din salariul
de baza astfel:
a) 50% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei
normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare. Cu spor de 100% se
platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile
in care, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, nu se lucreaza.
(2) Munca peste durata normala poate fi prestata si sporurile prevazute la
alin. (1) se pot plati numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa
de conducatorul compartimentului sau sectorului de activitate, fara a depasi
360 de ore anual."
Alin. (1) al art. 13 sus-mentionat este identic cu alin. (1) al art. 15 din
Legea nr. 40/1991 si cu alin. (1) al art. 9 din Hotararea Guvernului nr.
281/1993, iar alin. (2) al art. 13 este similar cu alin. (2) al celorlalte doua
articole cu singura deosebire ca, potrivit acestor articole, limitele
plafonului activitatii suplimentare sunt de 120 de ore anual, de regula, si de
360 de ore anual, in mod exceptional.
Prin noua reglementare se exclud de la acordarea sporurilor pentru orele
prestate peste durata normala a timpului de lucru salariatii care, in mod
sistematic, presteaza activitati peste durata normala, datorita naturii
atributiilor de serviciu, acordandu-li-se un spor la salariu.
Daca alin. (1) si (2) ale art. 13 din Legea nr. 53/1991 reglementeaza
ipoteza orelor suplimentare efectuate din dispozitia conducatorului
compartimentului sau al sectorului de activitate, dispozitie ce nu poate fi
data decat in limita plafonului de 360 de ore anual, alin. (3), introdus prin
noua reglementare, se refera la ipoteza in care activitatea prestata peste
durata normala a timpului de lucru are un caracter sistematic, fiind inerenta
functiei indeplinite, intrucat este consecinta naturii atributiilor de serviciu.
In consecinta, prestarea activitatii suplimentare in limita a 360 de ore
anual, din dispozitia conducatorului ierarhic, pe de o parte, si prestarea
activitatii suplimentare in mod sistematic, ca urmare a naturii atributiilor de
serviciu, pe de alta parte, sunt doua situatii juridice diferite, astfel incat
solutia legala nu poate fi aceeasi.
In sesizare se arata ca "salariatii din alte sectoare decat aparatul
Parlamentului presteaza, in mod sistematic, activitati peste durata normala a
timpului de lucru". Daca prin aceasta constatare se intelege ca la acei
salariati orele suplimentare efectuate sunt peste plafonul de 360 de ore, o
asemenea situatie nu poate fi retinuta, deoarece textul de lege nu permite
plata si efectuarea de ore suplimentare peste plafonul anual de 360 de ore,
dincolo de care activitatea prestata ar avea un caracter voluntar, nefiind
platita. Efectuarea de ore suplimentare, in conditiile legii, reprezinta o alta
situatie juridica decat aceea ce face obiectul alin. (3) al art. 13 din Legea
nr. 53/1991, care se refera la prestarea in mod sistematic de ore suplimentare,
datorita naturii atributiilor de serviciu.
De aceea critica adusa prin sesizare, in sensul ca prevederile art. I pct.
1 din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/1991 ar incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, nu este justificata.
b) In prezent, salariile de baza pentru functiile de executie, altele decat
cele de specialitate specifice, din aparatul Parlamentului, al Presedintiei si
al Guvernului, sunt mai mari cu 30% fata de functiile de executie din ministere
si celelalte organe centrale. Prin noua reglementare se majoreaza acest
coeficient, pentru aparatul Parlamentului, de la 30% la 45% , deci cu 15% .
Aceasta majorare este criticata in sesizare ca fiind neconstitutionala,
intrucat "personalul cu functii identice din alte sectoare de activitate
lucreaza in aceleasi conditii de munca".
Potrivit principiului separatiei dintre puterea legiuitoare si puterea
executiva, Legea nr. 53/1991 reglementeaza indemnizatiile si celelalte drepturi
ale senatorilor si deputatilor, precum si salarizarea personalului din aparatul
Parlamentului, iar Legea nr. 40/1991 reglementeaza salarizarea Presedintelui
Romaniei, a Guvernului, precum si a personalului Presedintiei, al Guvernului si
al celorlalte organe ale puterii executive . Aceasta conceptie legislativa
corespunde prerogativelor diferite ale autoritatii legislative si ale
autoritatilor executive, fata de statutul lor constitutional.
De aceea functia publica este diferita, dupa cum ea se realizeaza in cadrul
unei structuri a administratiei publice, a Guvernului, a Presedintiei sau a
aparatului Parlamentului, asa incat nici conditiile de munca nu pot fi
aceleasi. In consecinta, de principiu, teza egalizarii nivelurilor de
salarizare a personalului din structurile functionale ale acestor autoritati,
sustinuta in sesizare, nu se justifica.
De asemenea, salariul are si semnificatia unei oferte publice pentru
atragerea cetatenilor intr-o activitate sau alta. Acesta este un alt element ce
justifica diversitatea situatiilor juridice in functie de conditiile concrete
ale fiecarei autoritati.
In concluzie, situatiile fiind diferite, impunerea unui tratament egal ar
avea semnificatia unei uniformizari care, prin natura ei, intrucat nu tine
seama de imperativul diferentierii, este contrara principiului egalitatii in
fata legii, prevazut la art. 16 alin. (1) din Constitutie.
De altfel, se constata ca pentru situatii specifice au fost legiferate
unele stimulente pentru anumite categorii de salariati ai administratiei
publice, cum sunt:
- trimestrial, pana la nivelul unui salariu de baza lunar, pentru incasarea
contributiilor datorate pentru plata ajutorului de somaj, la bugetul
asigurarilor sociale de stat, la fondurile pentru pensia suplimentara si pentru
asigurarile sociale si pensii pentru agricultori, potrivit Hotararii Guvernului
nr. 635/1993;
- lunar, cel mult trei salarii de baza, pentru salariatii care contribuie
la confiscarea de bunuri, la aplicarea si incasarea de penalitati, la
valorificarea bunurilor confiscate si a penalitatilor aplicate, la
restructurarea economica, supravegherea financiara, repatrierea valutei si la
realizarea altor actiuni dispuse de conducere, pentru actiuni deosebite in
cadrul garzilor mobile din cadrul Directiei de supraveghere si control vamal
etc.;
- lunar, cel mult un salariu de baza pentru salariatii care contribuie
indirect la aceste actiuni, precum si alte stimulente reglementate de Hotararea
Guvernului nr. 498/1993.
Comparand stimulentele sus-mentionate cu cele instituite prin noua
reglementare, se constata nu numai ca sunt mai mari, dar, in plus, nu sunt
supuse prelevarilor pentru somaj si asigurari sociale.
Rezulta deci ca, in functie de specificul activitatii, exista o diversitate
de mijloace de stimulare materiala, a caror necesitate este de competenta
exclusiva a legiuitorului, fiind o problema de oportunitate si nu de
constitutionalitate, cat timp nu sunt incalcate criteriile de nediscriminare
prevazute la art. 4 din Constitutie.
In sesizare, prevederile art. I pct. 2 din lege sunt considerate ca fiind
contrare celor ale art. 16 alin. (1) din Constitutie numai in ce priveste
majorarea cu 15% a sporului de salariu pentru salariatii care indeplinesc
functii similare cu cele din ministere si alte organe centrale. De aceea
cealalta prevedere, referitoare la majorarea cu 15% a salariilor pentru
functiile specifice - pozitiile nr. 4-9 din anexa nr. 3 la Legea nr. 53/1991 -,
nu face obiectul sesizarii in ce priveste respectarea prevederilor art. 16
alin. (1) din Constitutie. Este de observat insa ca, daca numai aceasta
categorie, a functiilor specifice, ar fi legiferata, s-ar crea un dezechilibru
in conceptia generala a legii, care ar putea avea semnificatia incalcarii
principiului egalitatii in fata legii.
Al doilea motiv de neconstitutionalitate invocat se refera la incalcarea
prevederilor art. 137 alin. (5) din Constitutie, potrivit carora nici o
cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei de finantare.
In sesizare se arata ca aceasta prevedere constitutionala nu ar fi fost
respectata, intrucat noua reglementare nu prevede expres sursa de finantare.
Potrivit art. 61 alin. (1) din Constitutie, resursele financiare ale
Camerelor sunt prevazute in bugetele aprobate de acestea.
Noua reglementare ce face obiectul sesizarii fiind o lege de completare si
de modificare a Legii nr. 53/1991, rezulta ca sporurile si majorarile pe care
le-a instituit urmeaza a fi suportate, ca toate celelalte drepturi reglementate
de Legea nr. 53/1991, in limita fondurilor prevazute pentru salarii in bugetele
Camerelor, potrivit principiului autonomiei bugetare a acestora. De aceea, nici
sub acest aspect, critica formulata nu este justificata.
Ultimul motiv de neconstitutionalitate se intemeiaza pe prevederile art.
110 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora, daca o initiativa legislativa
implica modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale bugetului
asigurarilor sociale de stat, solicitarea informarii Guvernului este
obligatorie. In sesizare se arata ca nu s-a solicitat aceasta informare.
In motivarea obiectiei de neconstitutionalitate nu se precizeaza ca
aplicarea noii legi ar impune modificarea prevederilor bugetare, respectiv ca
nivelul cheltuielilor necesare pentru aplicarea acestei legi nu s-ar incadra in
sumele aprobate prin buget. Potrivit art. 110 alin. (1 ) din Constitutie,
obligativitatea solicitarii informarii de la Guvern este conditionata insa de
necesitatea modificarii prevederilor bugetare, intrucat o asemenea modificare
nu se poate face decat cu respectarea dispozitiilor art. 62 alin. (2) lit. b)
din Constitutie, potrivit carora bugetul de stat si bugetul asigurarilor
sociale de stat se aproba in sedinta comuna a Camerelor Parlamentului. De
aceea, cat timp fondurile pentru salarizare prevazute in buget nu au fost
modificate, acordarea unor sporuri de salarii nu se poate face decat in
limitele aprobate, prin buget, pentru salarii. Aceasta este consecinta faptului
ca nu orice modificare a salarizarii implica necesarmente modificarea alocatiei
bugetare pentru salarii, astfel incat, daca o asemenea consecinta nu se impune,
prevederile referitoare la solicitarea informarii de la Guvern, potrivit art.
110 alin. (1) din Constitutie, nu-si gasesc aplicarea.
Rezulta deci ca noua reglementare nu a fost adoptata prin incalcarea art.
110 alin. (1) din Constitutie, cat timp cheltuielile necesare pentru aplicarea
noii legi se incadreaza in bugetul aprobat conform art. 62 alin. (2) lit. b)
din Constitutie.
Avand in vedere considerentele expuse, vazand si dispozitiile art. 16 alin.
(1), art. 110 alin. (1), art. 137 alin. (5) si ale art. 144 lit. a) din
Constitutie, precum si prevederile art. 2 alin. (2) si ale art. 20 din Legea
nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/1991
privind indemnizatiile si celelalte drepturi ale senatorilor si deputatilor,
precum si salarizarea personalului din aparatul Parlamentului Romaniei, este
constitutionala, in masura in care cheltuielile necesare pentru aplicarea
acestei legi se incadreaza in bugetul aprobat, conform art. 62 alin. (2) lit.
b) din Constitutie.
Deliberarea a avut loc la data de 24 ianuarie 1996 si la ea au participat:
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Mihai Constantinescu, Ioan Deleanu,
Antonie Iorgovan, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, Victor Dan Zlatescu,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Doina Suliman