DECIZIE Nr. 6 din 15 octombrie 2001
ACT EMIS DE: CURTEA SUPREMA DE JUSTITIE - SECTIILE UNITE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 818 din 19 decembrie 2001
Sub presedintia presedintelui Curtii Supreme de Justitie, Paul Florea, s-a
luat in examinare recursul in interesul legii, declarat de procurorul general
al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, cu privire la aplicarea
dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 46/1996 in cazul neprezentarii pentru
executarea serviciului utilitar alternativ la care se refera acest text de
lege.
Au fost prezenti 76 de judecatori din totalul de 82 in functie, Sectiile
Unite fiind constituite, astfel, cu respectarea prevederilor art. 20 din Legea
nr. 56/1993, republicata.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie a
fost reprezentat de Ion Ionescu, procuror sef de sectie in cadrul Parchetului
de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Punandu-se in discutie daca dezbaterile sa se tina in sedinta publica, s-a
hotarat, cu majoritate de voturi, ca acestea sa aiba loc in sedinta nepublica,
fiind impotriva judecatorii: Gabriela Victoria Barsan, Gheorghe Bucur, Silvia
Caramihai, Alexandrina Cochinescu, Adrian Duta, Emil Gherghut, Radu Giroveanu,
Cornelia Silvia Marica, Anton Pandrea, Iuliana Popescu, Lucia Popescu, Luana
Stancu, Margareta Teodorescu si Camelia Toader.
Reprezentantul procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie a sustinut recursul in interesul legii, astfel cum este
formulat, cerand sa se decida in sensul ca refuzul persoanelor, care au optat
sa execute serviciul utilitar alternativ, de a se prezenta la unitatea la care
au fost repartizate de catre autoritatea militara, in vederea prestarii acestui
serviciu, constituie infractiunea de neprezentare la incorporare prevazuta de
art. 354 alin. 2 din Codul penal.
A mai cerut sa se constate ca nu este exceptat, de la aceasta obligatie,
nici personalul ordinat al Organizatiei religioase "Martorii lui
Iehova", intrucat acea organizatie nu este recunoscuta de lege ca fiind
cult religios.
SECTIILE UNITE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:
In aplicarea dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 46/1996 privind pregatirea
populatiei pentru aparare, s-a constatat ca instantele de judecata nu au un
punct de vedere unitar in aprecierea faptelor de neprezentare pentru executarea
serviciului utilitar alternativ a cetatenilor repartizati sa presteze acest
serviciu, deoarece, din motive religioase, refuza sa indeplineasca serviciul
militar sub arme.
Astfel, in unele cauze s-a considerat ca neprezentarea pentru executarea
serviciului utilitar alternativ a cetatenilor repartizati sa presteze acest
serviciu pe motiv ca, din convingeri religioase, refuza sa indeplineasca
serviciul militar sub arme, constituie infractiunea de neprezentare la
incorporare prevazuta de art. 354 alin. 2 din Codul penal.
In alte cauze, dimpotriva, s-a hotarat ca fapta de neprezentare in vederea
executarii serviciului utilitar alternativ nu poate fi incadrata in
dispozitiile art. 354 alin. 2 din Codul penal, deoarece autorul unei atare
fapte nu poate fi considerat ca are calitatea de "incorporat", iar
prin termenul "unitate", la care se refera acest text de lege, nu se
poate intelege decat o unitate militara sau o formatiune militara, iar nu una
din cele denumite "angajator" in intelesul Hotararii Guvernului nr.
618 din 6 octombrie 1997, adoptata in temeiul art. 4 din Legea nr. 46/1996.
In aceste din urma cauze s-a procedat corect.
Potrivit art. 354 alin. 1 din Codul penal "neprezentarea la
incorporare sau concentrare in termen de 3 zile de la incunostintare, iar daca
termenul de prezentare fixat este mai mare de 3 zile, neprezentarea la acest
termen a celui chemat de autoritatea militara" constituie infractiunea de
neprezentare la incorporare sau concentrare si se pedepseste cu inchisoare de
la unu la 5 ani.
Totodata, in conformitate cu alin. 2 al aceluiasi articol, "cu aceeasi
pedeapsa se sanctioneaza si neprezentarea celor incorporati sau concentrati la
unitatea la care au fost repartizati".
Din aceste dispozitii ale legii rezulta deci ca infractiunea mentionata se
poate comite si prin neprezentarea celor incorporati sau concentrati la
unitatea la care au fost repartizati.
Dar, din moment ce chemarea pentru satisfacerea stagiului militar in una
dintre aceste doua modalitati nu se poate realiza decat prin repartizarea celor
incorporati sau concentrati la o unitate militara, iar nu si la o institutie
publica, regie autonoma sau societate comerciala, in cadrul carora nu se pot
desfasura activitati specifice indeplinirii serviciului militar, este evident
ca legiuitorul nu a vizat incriminarea, prin dispozitiile mentionate, a faptelor
de neprezentare pentru executarea serviciului utilitar alternativ la care se
refera art. 4 din Legea nr. 46/1996 privind pregatirea populatiei pentru
aparare.
Inscrierea in alin. 1 al art. 4 din Legea nr. 46/1996 a prevederii potrivit
careia "cetatenii care, din motive religioase, refuza sa indeplineasca
serviciul militar sub arme executa serviciul utilitar alternativ" nu poate
justifica incriminarea neprezentarii acestora la institutia publica, regia
autonoma sau societatea comerciala unde se organizeaza executarea serviciului
utilitar alternativ in conformitate cu prevederile art. 2 din Hotararea
Guvernului nr. 618/1997.
Reglementarea prin art. 4 din Legea nr. 46/1996 a obligativitatii
executarii serviciului utilitar alternativ de catre cei care, din motive
religioase, cum sunt si preceptele invocate de adeptii Organizatiei
"Martorii lui Iehova", refuza sa indeplineasca serviciul militar sub
arme nu poate suplini o norma de trimitere la textul art. 354 alin. 2 din Codul
penal, prin care este incriminata "neprezentarea celor incorporati sau
concentrati la unitatea la care au fost repartizati", sau la o alta
dispozitie de lege cu caracter penal.
Ca urmare, este evident ca neprezentarea celor repartizati la institutia
publica, regia autonoma sau societatea comerciala, pentru executarea
serviciului utilitar alternativ prin participarea la activitati de natura celor
mentionate in art. 2 alin. 2 din Hotararea Guvernului nr. 618/1997, nu poate fi
echivalata cu o neprezentare a celor incorporati sau concentrati la unitatea
unde au fost repartizati, care, in acceptiunea art. 354 din Codul penal, nu
poate fi decat o unitate militara, singura apta sa primeasca cetateni intr-un
asemenea scop.
Dispozitia art. 21 din Hotararea Guvernului nr. 618/1997 ca
"nerespectarea prevederilor prezentei hotarari sau a clauzelor
contractuale de catre executantii serviciului utilitar alternativ atrage, dupa
caz, raspunderea disciplinara, materiala sau penala, potrivit legii", nu
poate avea alta semnificatie decat aceea ce decurge din natura incalcarilor
aduse Legii nr. 46/1996 si hotararii Guvernului, data in conformitate cu
dispozitiile art. 4 alin. 2 din acea lege, iar nu si aceea de referire la art.
354 alin. 2 din Codul penal sau la o alta dispozitie a legii penale.
In consecinta, fata de considerentele ce preced, in temeiul art. 26 lit. b)
din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicata, precum si al
art. 414^2 din Codul de procedura penala, urmeaza sa se admita recursul in
interesul legii, dar in sensul celor aratate, si sa se constate ca fapta de
neprezentare pentru executarea serviciului utilitar alternativ nu este
prevazuta de legea penala.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECIDE:
Admite recursul in interesul legii declarat de procurorul general al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie. In aplicarea dispozitiilor
art. 4 din Legea nr. 46/1996, constata ca fapta de neprezentare pentru
executarea serviciului utilitar alternativ nu este prevazuta de legea penala.
Pronuntata in sedinta publica la data de 15 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII SUPREME DE JUSTITIE,
PAUL FLOREA
Prim magistrat asistent,
Ioan Raileanu