DECIZIE Nr. 6 din 10
ianuarie 2006
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(3) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 128 din 10 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (3) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Ioan Brezan in
Dosarul nr. 655/C/2005 al Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de
contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata,
intrucat, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, legiuitorul poate
institui reguli speciale de procedura in considerarea unor situatii deosebite.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
655/C/2005, Curtea de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (3) din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului. Exceptia a fost
ridicata de Ioan Brezan intr-o cauza comerciala avand ca obiect solutionarea
contestatiei in anulare introduse de autorul exceptiei impotriva unei decizii a
Curtii de Apel Oradea, decizie prin care a fost anulat ca netimbrat recursul
declarat de autorul exceptiei impotriva unei sentinte a judecatorului-sindic.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate incalca dreptul la un proces echitabil prin
aceea ca afisarea citatiei la sediul instantei poate prejudicia partea astfel
citata, care poate fi pusa in situatia de a nu lua act de existenta litigiului
atunci cand nu locuieste in tara ori in orasul in care se afla instanta de
judecata si totodata prin faptul ca partea nu are posibilitatea de a fi
informata din timp cu privire la existenta unui litigiu pentru a se apara si a
beneficia de garantiile unui proces echitabil.
Curtea de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ
si fiscal si-a exprimat opinia in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate
este intemeiata, intrucat, chiar daca in materia Legii nr. 64/1995 cererile
sunt urgente si trebuie solutionate cu celeritate, dispozitiile privind citarea
partilor in recurs prin publicitate aduc atingere dreptului la un proces
echitabil si dreptului la aparare, partea neavand posibilitatea de a fi
informata din timp cu privire la termenul stabilit pentru solutionarea
recursului, pentru a-si pregati apararea.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, intrucat legiuitorul, in
considerarea unor situatii deosebite, cum ar fi necesitatea solutionarii rapide
a cauzelor si evitarea devalorizarii bunurilor din patrimoniul debitorului,
poate institui norme speciale de procedura, iar, potrivit Legii nr. 64/1995,
comunicarea sau notificarea oricarui alt act de procedura se realizeaza tot in
modalitatile si conditiile stabilite de Codul de procedura civila, doar in
cazurile de exceptie, expres prevazute de lege, citarea urmand a se face prin
publicitate.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, intrucat specificul domeniului supus reglementarii, si anume
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, a impus adoptarea unor
solutii diferite fata de cele din dreptul comun, unele dintre acestea fiind
stabilirea curtii de apel ca instanta de recurs, modul de citare a partilor si
actele care intereseaza solutionarea recursului pentru hotararile date de
judecatorul-sindic ca urmare a indeplinirii principalelor sale atributii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 8 alin. (3) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, avand urmatorul continut:
"Recursul va fi judecat de completuri specializate, in termen de 30 de
zile de la inregistrarea dosarului la curtea de apel. Citarea partilor se face
prin publicitate. In vederea solutionarii recursului, se trimit la curtea de
apel in copie certificata, sub semnatura grefierului-sef al tribunalului, numai
actele care intereseaza rezolvarea recursului."
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale atacate contravin art.
21 alin. (3), privind dreptul la un proces echitabil, si art. 24, referitoare
la dreptul la aparare, din Constitutie, precum si art. 6 paragraful 1, privind
dreptul la un proces echitabil, din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca
modalitatea citarii prin publicitate, in cadrul recursului din materia Legii
nr. 64/1995, prevazuta de dispozitiile legale criticate, constituie o norma
derogatorie de la dispozitiile art. 85 - 100 din Codul de procedura civila,
conform carora citarea partilor se face la domiciliul sau resedinta acestora.
Aceasta norma derogatorie a fost adoptata de legiuitor in virtutea
prerogativelor sale stabilite prin art. 126 alin. (2) din Constitutie, in
deplin acord cu toate celelalte prevederi constitutionale, fiind justificata
prin imperativul celeritatii procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului.
Curtea constata ca prin acest mod de reglementare a citarii in recurs
procesul nu devine inechitabil, asa cum fara temei sustine autorul exceptiei,
intrucat regula procedurala se aplica in egala masura tuturor partilor si nici
nu se nesocoteste dreptul la aparare, deoarece procesul aflandu-se in calea de
atac, iar nu la prima instanta, partile au cunostinta de existenta lui si, pe
cale de consecinta, au posibilitatea de a se informa asupra stadiului
procedurii. Prin urmare, sustinerile autorului, potrivit carora dispozitiile
legale criticate il impiedica sa ia cunostinta de existenta litigiului, sunt
nefondate.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(3) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de Ioan Brezan in Dosarul nr. 655/C/2005 al
Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si
fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 ianuarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean