DECIZIE Nr. 60*) din 25 mai 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 57 din 28 martie 1995
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 20 din 15 februarie 1995.
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Ioan Griga - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 149 ultimul alineat din Codul de procedura penala, invocata
de inculpatul Rupita Nicolae in Dosarul nr. 57/1993 al Curtii de Apel Bucuresti
si de inculpatul Dobre Ilie in Dosarul nr. 587/A/1993 al Curtii de Apel Pitesti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 10 mai 1994, in prezenta
reprezentantului Ministerului Public si a partii civile - Spitalul Clinic
Fundeni - si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea
Constitutionala, avand nevoie de timp pentru a delibera, a aminat pronuntarea
la 18 mai 1994 si apoi la 25 mai 1994.
La termenul de 10 mai 1994, Curtea Constitutionala a pus in discutie, din
oficiu, necesitatea conexarii celor doua exceptii ce formeaza obiectul
dosarelor nr. 4C/1994 si nr. 19C/1994, avand in vedere ca dispozitiile legale
atacate ca neconstitutionale sunt identice. Fata si de concluziile favorabile
ale procurorului si ale reprezentantului partii civile - Spitalul Clinic
Fundeni -, pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea Constitutionala a
dispus conexarea, urmand a se pronunta prin decizia de fata.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Cat priveste Dosarul nr. 4C/1994, in timpul dezbaterilor ce au avut loc in
fata Curtii de Apel Bucuresti, in cauza ce formeaza obiectul Dosarului nr.
57/1993 al acestei instante, inculpatul Rupita Nicolae a ridicat, la termenul
de judecata din 21 decembrie 1993, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 149 ultimul alineat din Codul de procedura penala, aratand
ca, desi art. 149 din Codul de procedura penala reia dispozitiile
constitutionale din art. 23 alin. (4), stabileste "in totala contradictie
atat cu alineatele precedente, dar mai ales, cu textul Constitutiei, ca
arestarea inculpatului in cursul judecatii dureaza pana la solutionarea
definitiva a cauzei, afara de cazul cand instanta dispune revocarea ei".
Se adauga ca aceasta prevedere incalca grav atat principiul inviolabilitatii
persoanei consacrat prin Constitutie si tratatele internationale privind
drepturile fundamentale, precum si principiul prezumtiei de nevinovatie, care
trebuie sa functioneze de drept pana la solutionarea definitiva a cauzei. De
asemenea, se sustine ca aceasta prevedere instituie principiul arestarii
"sine die", procedeu de natura sa afecteze administrarea justitiei,
instantele de judecata fiind aproape obligate sa pronunte condamnarea
inculpatului la sanctiuni cel putin egale cu durata arestarii preventive.
Curtea de Apel Bucuresti, prin Incheierea din sedinta publica din 21
decembrie 1993, considera ca in speta s-au respectat dispozitiile
constitutionale, iar cat priveste exceptia de neconstitutionalitate formulata
de inculpat, prin aparator, cu privire la dispozitiile art. 149 ultimul alineat
din Codul de procedura penala "nu are nici o legatura cu luarea masurii
arestarii preventive pe timpul urmaririi penale de catre Parchetul de pe langa
Tribunalul Teleorman, textul mai sus mentionat referindu-se la arestarea inculpatului
in cursul judecatii". De asemenea, se adauga, in incheiere, chiar si
dispozitiile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 cer sa depinda de
judecarea cauzei dispozitia legala a carei neconstitutionalitate a fost
invocata.
Cat priveste Dosarul nr. 19C/1994, inculpatul Dobre Ilie a invocat la
termenul de judecata din data de 24 februarie 1994, in cauza ce formeaza
obiectul Dosarului nr. 587/A/1993 al Curtii de Apel Pitesti, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 149 ultimul alineat din Codul de
procedura penala, sustinind ca acestea sunt contrare dispozitiilor art. 23
alin. (4) din Constitutie. Prin incheierea din aceeasi data, Curtea de Apel
Pitesti a sesizat Curtea Constitutionala, exprimandu-si opinia in sensul ca
exceptia este neintemeiata intrucat masura arestarii preventive a inculpatului
a fost dispusa cu respectarea dispozitiilor legale in materie, iar instanta de
fond a verificat, din oficiu, regularitatea actului de sesizare si indeplinirea
conditiilor privind luarea si mentinerea masurii arestarii preventive a
inculpatului, neconstatind motive care sa duca la revocarea acesteia.
In vederea solutionarii acestei exceptii, Curtea Constitutionala a
solicitat, in temeiul Legii nr. 47/1992, Camerei Deputatilor, Senatului si
Guvernului Romaniei punctele lor de vedere.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca alineatul final al art.
149 din Codul de procedura penala este constitutional pentru ca: se refera la
luarea masurii de catre instanta si nu de catre procuror; masura arestarii
luata de instanta nu are durata de 30 de zile, aceasta neavand ca suport art.
23 alin. (4) din Constitutie; prevederea constitutionala in sensul careia
retinerea sau arestarea este permisa in cazurile si cu procedura prevazuta de
lege inseamna o trimitere la Codul de procedura penala; instituirea unei
proceduri distincte de cea referitoare la masura arestarii luata de procuror
este de natura a oferi instantei posibilitatea de a exercita nu numai un
control judiciar preventiv, ci si un permanent autocontrol, pe tot parcursul
judecarii procesului penal; din moment ce instanta, potrivit legii, poate mai
mult, pronuntand o hotarare de condamnare, cu executarea pedepsei inchisorii
intr-un loc de detinere, ea poate si mai putin dispunand asupra arestarii
inculpatului; din moment ce instanta este singura autoritate careia i s-a
recunoscut o atare competenta, aceasta explica de ce legiuitorul nu a mai
considerat necesar ca mandatul de arestare emis in cursul judecatii sa fie
limitat la 30 de zile; daca masura arestarii luata de catre instanta s-ar tot
prelungi la fiecare alte 30 de zile, aceasta ar exercita o influenta asupra
fondului procesului.
Camera Deputatilor si Senatul nu si-au exprimat punctul de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile partilor prezente in sedinta publica din 10
mai 1994, precum si dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale raportate
la prevederile Constitutiei, retine urmatoarele:
Referitor la competenta de solutionare a exceptiei de neconstitutionalitate
de catre Curte, se constata ca, potrivit practicii sale constante, cat timp
instanta de judecata nu a retinut ca un text legal este abrogat potrivit art.
150 alin. (1) din Constitutie, sesizand Curtea Constitutionala cu solutionarea
exceptiei, aceasta este obligata sa se pronunte in virtutea dreptului
constitutional al cetatenilor de a invoca neconstitutionalitatea unui text
legal pe care instanta intelege sa-l aplice.
Art. 23 din Constitutie garanteaza libertatea individuala si siguranta
persoanei. Regulile privind arestarea persoanei, ca reguli care garanteaza
siguranta acesteia, sunt urmatoarele: arestarea este permisa numai in cazurile
si cu procedura prevazute de lege; arestarea se face in temeiul unui mandat
emis de magistrat; arestarea se poate face pentru o durata de cel mult 30 de
zile; asupra legalitatii mandatului, arestatul se poate plinge judecatorului,
care este obligat sa se pronunte prin hotarare motivata; prelungirea arestarii
se aproba numai de instanta de judecata; eliberarea celui arestat este
obligatorie, daca motivele arestarii au disparut; persoana arestata preventiv
are dreptul sa ceara punerea sa in libertate provizorie, sub controlul judiciar
sau pe cautiune.
Din dispozitiile art. 23 din Constitutie rezulta interesul evident pe care
l-a manifestat constituantul in legatura cu reglementarea clara si precisa a
arestarii preventive. Acest lucru este rezultatul faptului ca libertatea individuala
se integreaza in valorile supreme garantate prin art. 1 din Constitutie, ca
arestarea preventiva este o masura care afecteaza grav aceasta libertate, ca
prezumtia de nevinovatie este unul dintre principiile constitutionale.
Art. 23 din Constitutie da arestarii preventive o configuratie juridica de
sine statatoare, separabila de restul operatiunilor, firesti, judiciare.
Constitutia reglementeaza arestarea ca masura ce se supune unor reguli
generale, care protejeaza libertatea persoanei si permite justitiei sa se
deruleze. De aceea textul priveste arestarea in sine, fara a nuanta daca ne
aflam in faza urmaririi penale sau a judecatii.
Codul de procedura penala, sub titlul "Masurile preventive si alte
masuri procesuale" (titlul IV), in capitolul I "Masuri
preventive", reglementeaza in sectiunea a IV-a "Arestarea
preventiva". Art. 149 alineatul final stipuleaza ca "Arestarea
inculpatului in cursul judecatii dureaza pana la solutionarea definitiva a
cauzei, afara de cazul cand instanta dispune revocarea ei".
Acest text atesta dreptul instantei de judecata de a dispune arestarea
inculpatului si in cursul judecatii cauzei, dar aceasta masura nu poate fi
exclusa de la respectarea regulilor constitutionale instituite prin art. 23
alin. (4) din Constitutie.
Privarea de libertate este un act la fel de grav, indiferent cand se
produce, in faza de urmarire penala sau in cursul judecatii cauzei. Ca atare,
nu trebuie sa existe nici un element de diferentiere de tratament in functie de
faza in care se gaseste procesul penal. Este ceea ce se realizeaza prin art. 23
din Constitutie, care, reglementand conditiile in care se poate dispune
arestarea unei persoane, nu distinge dupa cum aceasta se produce intr-o faza
sau alta a procesului penal. Rezulta ca normele constitutionale trebuie
respectate ori de cate ori se dispune masura arestarii unei persoane, masura ce
afecteaza grav libertatea acesteia.
Textul art. 149 alineatul final din Codul de procedura penala este
constitutional sub raportul arestarii, in sensul ca aceasta se poate face si in
timpul judecatii cauzei, dar el devine neconstitutional daca este interpretat
in sensul ca durata arestarii nu se mai conformeaza prevederilor art. 23 din
Constitutie.
Ca atare, dispozitiile art. 149 alineatul final din Codul de procedura
penala trebuie interpretate in corelare cu dispozitiile art. 23 din
Constitutie, in sensul ca durata arestarii inculpatului este de cel mult 30 de
zile. In aceasta interpretare, la expirarea termenului de 30 de zile, in cursul
judecatii cauzei, instanta are obligatia constitutionala sa verifice, din
oficiu, daca se impune mentinerea arestarii preventive si, in acest caz, sa
decida prelungirea arestarii.
Fata de cele de mai sus, Curtea Constitutionala urmeaza sa admita in parte
exceptia de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite in parte exceptia de neconstitutionalitate invocata de Rupita
Nicolae in Dosarul nr. 57/1993 al Curtii de Apel Bucuresti si de Dobre Ilie in
Dosarul nr. 587/A/1993 al Curtii de Apel Pitesti si constata ca dispozitiile
art. 149 alineatul final din Codul de procedura penala sunt neconstitutionale
in masura in care se interpreteaza in sensul ca durata arestarii dispusa de
instanta in cursul judecatii poate depasi 30 de zile fara a fi necesara
prelungirea, in conditiile art. 23 din Constitutie.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, astazi 25 mai 1994.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu