DECIZIE Nr. 73*) din 4 iunie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 22 octombrie 1996
*) A se vedea Decizia Curtii Constitutionale nr. 96/1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996.
Ioan Deleanu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - judecator
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 330, ale art. 330^1, ale art. 330^2, ale art. 330^3 si ale art. 330^4 din
Codul de procedura civila, invocata in fata Sectiei civile a Curtii Supreme de
Justitie de: Buriman Marina, in Dosarul nr. 2.914/1995, Antonescu Elena si
Antonescu Cristina, in Dosarul nr. 3.232/1995, Gheorghiu Marie-Angele Roxana si
Diplan Gheorghiu Lucretia Ariana, in Dosarul nr. 3.658/1995, precum si de
Badulescu Vlad Radu, in Dosarul nr. 1.925/1995.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 22 mai 1996, in prezenta
unora dintre parti si in lipsa celorlalte parti, legal citate, asa cum s-a
consemnat in incheierea din acea data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 29 mai 1996 si, apoi,
pentru data de 4 iunie 1996, data la care a adoptat prezenta decizie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 noiembrie 1995, pronuntata in Dosarul nr.
2.914/1995, Curtea Suprema de Justitie, Sectia civila, a dispus sesizarea
Curtii Constitutionale, pentru a se pronunta asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 330, ale art. 330^1, ale art. 330^2,
ale art. 330^3 si ale art. 330^4 din Codul de procedura civila.
In motivarea exceptiei s-a sustinut ca dispozitiile acestor articole -
introduse dupa adoptarea Constitutiei - contravin prevederilor constitutionale
ale art. 16 si ale art. 128. S-a mai sustinut ca instituirea recursului in
anulare, in favoarea Ministerului Public, fara termen, constituie o incalcare a
art. 128 coroborat cu art. 16 din Constitutie.
Se arata, referitor la art. 330^1 si 330^2 din Codul de procedura civila,
ca revizuirea si contestatia in anulare sunt afectate de termene in care caile
de atac respective pot fi exercitate. In aceste conditii, "instituirea
unei cai de atac numai in favoarea Ministerului Public, fara termen, pentru
motive ce puteau fi invocate prin alte cai de atac cu termen, constituie o
inegalitate, intrucat aceste dispozitii ale Codului de procedura civila devin
mai ingaduitoare pentru una dintre parti si, in ipoteza in care nu si-a
exercitat in termen caile de atac, poate sa o faca oricand, spre deosebire de
celelalte parti pentru care hotararea capata autoritate de lucru judecat".
Exprimandu-si opinia, potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, doi
judecatori ai completului de judecata apreciaza ca exceptia este neintemeiata,
deoarece in art. 128 din Constitutie se prevede ca impotriva hotararilor
judecatoresti partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de
atac, in conditiile legii. Prevederile art. 330 din Codul de procedura civila
sunt de stricta interpretare, ele avand in vedere amestecul judecatorului in
atributiile puterii executive ori ale celei legislative, iar nu o simpla
depasire a competentei. Recursul in anulare reprezinta un instrument de
inlaturare a efectelor grave si de netolerat ale unor hotarari judecatoresti,
pronuntate in dispretul organizarii constitutionale a statului.
Interventia Ministerului Public are ca principala sarcina ocrotirea
drepturilor si libertatilor cetatenilor fata de orice abuzuri, inclusiv cele
care isi au sorgintea intr-o hotarare judecatoreasca, si nu poate fi
obstaculata prin fixarea unui termen redus de exercitare a recursului in
anulare. De altfel, in dreptul material, incalcarea unei dispozitii de ordine
publica a legii este sanctionata cu nulitatea absoluta, care poate fi invocata
oricand si nu poate fi acoperita prin confirmare, oricat timp s-ar fi scurs de
la incheierea actului juridic.
Unul dintre membrii completului de judecata a formulat opinie separata,
considerand ca dispozitiile art. 330^1 din Codul de procedura civila sunt
neconstitutionale, intrucat prevad ca recursul in anulare se poate exercita
oricand.
Principiul autoritatii lucrului judecat si principiul stabilitatii
hotararilor judecatoresti pot fi considerate principii constitutionale,
intrucat, prin nerespectarea lor, se ajunge tocmai la infrangerea principiului
puterii lucrului judecat si, in special, al stabilitatii raporturilor juridice
cuprinse in hotararile judecatoresti.
Se mentioneaza ca, chiar in legislatia statului totalitar, potrivit art.
329 alin. 2 din Codul de procedura civila, recursul extraordinar era afectat de
un termen de un an.
Abuzurile pe care judecatorii le-ar putea face in exercitarea atributiilor
- se arata in acest punct de vedere - pot fi inlaturate si daca termenul de
introducere a recursului in anulare ar fi de un an.
Curtea Suprema de Justitie, Sectia civila, prin Incheierea din 23 ianuarie
1996, pronuntata in Dosarul nr. 3.232/1995, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a acelorasi dispozitii legale.
Motivand exceptia, autorii acesteia sustin ca textele criticate incalca
principiile art. 128 din Constitutie, care prevad ca "impotriva
hotararilor judecatoresti partile interesate si Ministerul Public pot exercita
caile de atac, in conditiile legii".
Instanta considera ca exceptia nu este intemeiata.
Prin Incheierea din 2 februarie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 3.658/1995,
tot Sectia civila a Curtii Supreme de Justitie sesizeaza Curtea Constitutionala
cu neconstitutionalitatea prevederilor art. 330, ale art. 330^1, ale art.
330^2, ale art. 330^3 si ale art. 330^4 din Codul de procedura civila.
Se sustine ca dispozitiile mentionate contravin art. 16 alin. (1) si art.
128 din Constitutie.
Instanta de judecata nu isi exprima insa opinia asupra exceptiei invocate.
Prin Incheierea din 15 martie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 1.925/1995,
Curtea Suprema de Justitie, Sectia civila, a dispus sesizarea Curtii
Constitutionale cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330^1
din Codul de procedura civila. In sustinerea exceptiei se arata ca sunt
incalcate principiile statornicite de art. 128 din Constitutie, deoarece
Ministerul Public are posibilitatea de a declara recurs oricand impotriva
hotararilor judecatoresti irevocabile, creandu-se astfel o inechitate in raport
cu ceilalti participanti la procesul civil.
Instanta apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
Pentru solutionarea cauzei s-au solicitat punctele de vedere ale Camerei
Deputatilor, Senatului si al Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este
neintemeiata, impartasind opinia majoritara a completelor de la Curtea Suprema
de Justitie, Sectia civila.
Se apreciaza ca prevederile art. 16 si art. 128 din Constitutie nu au fost
incalcate, deoarece "aceste prevederi au in vedere raporturile dintre
subiectele de drept, persoane fizice sau juridice, in timp ce in cazul
recursului in anulare este implicata primordial necesitatea restabilirii
ordinii legale constitutionale privind conlucrarea strict legala a puterilor
statale. Pentru a se actiona consecvent in aceasta directie, nu este oportun sa
se prevada niste limite in timp, o atare sarcina avand un caracter permanent
actual".
Se mai apreciaza ca pozitia de resemnare a partilor litigante, ca si
efectul autoritatii de lucru judecat al hotararii judecatoresti definitive si
irevocabile nu constituie argumente care sa justifice discutarea exercitarii
recursului in anulare de catre procurorul general, datorita situarii ei in
afara intereselor publice, statale.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
judecatorului-raportor, concluziile partilor si ale procurorului, precum si
dispozitiile art. 330, ale art. 330^1, ale art. 330^2, ale art. 330^3 si ale
art. 330^4 din Codul de procedura civila, raportate la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptiile de
neconstitutionalitate, care au fost formulate si inaintate, cu respectarea
prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr.
47/1992.
Deoarece incheierile de sesizare a Curtii Constitutionale provin de la
aceeasi instanta, avand ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, in
scopul mai bunei administrari a justitiei, fiind intrunite cerintele art. 164
din Codul de procedura civila, prin Incheierea din sedinta publica din 22 mai
1996 s-a dispus conexarea dosarelor nr. 16C/1996, nr. 30C/1996 si nr. 41C/1996
la Dosarul nr. 15C/1996.
Din cuprinsul incheierilor de sesizare a Curtii Constitutionale rezulta,
asadar, ca s-a invocat neconstitutionalitatea prevederilor art. 330, ale art.
330^1, ale art. 330^2 alin. 1, ale art. 330^3 si ale art. 330^4 din Codul de
procedura civila.
In cadrul dezbaterilor, prin concluziile in fond, s-a renuntat la
exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330, ale art. 330^3 si
ale art. 330^4 din Codul de procedura civila. Instanta de contencios
constitutional nu poate insa sa ia act de aceasta renuntare. Exceptia de
neconstitutionalitate este o exceptie de ordine publica, prin invocarea ei
punandu-se in discutie abaterea unor reglementari legale de la dispozitiile
legii fundamentale, iar solutia asupra exceptiei este de interes general. Asa
fiind, exceptia de neconstitutionalitate nu ramane la dispozitia partii care a
invocat-o si ea nu este susceptibila de acoperire, nici pe calea renuntarii
exprese la solutionarea ei de catre instanta.
Punerea in discutie a constitutionalitatii prevederilor art. 330 din Codul
de procedura civila ar insemna de fapt repudierea a insasi institutiei
recursului in anulare. Or, nici un temei constitutional nu poate fi invocat
pentru a se sustine incompatibilitatea constitutionala a recursului in anulare.
Dimpotriva, facandu-se aplicarea dispozitiilor art. 128 din Constitutie,
"in conditiile legii" se pot organiza diverse cai de atac impotriva
hotararilor judecatoresti, inclusiv cai extraordinare. Prin modificarile aduse
Codului de procedura civila in materia cailor de atac, ca urmare a adoptarii
Legii nr. 59/1993, a fost introdus recursul in anulare, cale de atac care a mai
existat in legislatia romana pana la abrogarea din anul 1952.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate n-au pus insa in discutie
legitimitatea constitutionala a recursului in anulare, ci faptul ca el poate fi
exercitat numai de catre procurorul general, aspect asupra caruia se va starui
in contextul examinarii constitutionalitatii prevederilor art. 330^1 din Codul
de procedura civila.
Art. 330^3 din Codul de procedura, civila, printr-o dispozitie de
trimitere, precizeaza procedura ce trebuie urmata la judecarea si solutionarea
recursului in anulare, precum si obligativitatea participarii procurorului la
judecata recursului in anulare. Art. 330^4 din Codul de procedura civila arata
conditiile in care procurorul general isi poate retrage recursul in anulare si
consacra, totodata, dreptul partilor din proces de a starui pentru continuarea
judecatii. Or, prin aceste prevederi nu poate fi pusa in discutie nici o
situatie conflictuala cu dispozitiile Constitutiei. De altfel, daca sunt
considerate constitutionale prevederile art. 330 din Codul de procedura civila,
reglementarile cuprinse la art. 330^3-330^4 din Codul de procedura civila,
inevitabile in conditiile existentei recursului in anulare, nu pot fi ele
insele considerate ca neconstitutionale, cata vreme prin aceste reglementari nu
se face altceva decat sa se precizeze procedura solutionarii recursului in
anulare si fiecare dintre aceste reglementari sunt compatibile cu dispozitiile
de principiu ale legii fundamentale.
Raman asadar in examinare, sub aspectul constitutionalitatii, prevederile
art. 330^1 si ale art. 330^2 alin. 1 din Codul de procedura civila.
Potrivit art. 330^1 din Codul de procedura civila "recursul in anulare
se poate declara oricand". Intrucat textul nu limiteaza in timp
posibilitatea acordata numai procurorului general de a introduce recursul in
anulare, prevederile aratate au fost considerate neconstitutionale. Ele au fost
considerate neconstitutionale, mai intai, pentru ca dreptul de a exercita
recursul in anulare a fost rezervat in exclusivitate procurorului general; sub un
al doilea aspect, ele ar fi neconstitutionale pentru ca legea nu prevede un
termen pana la care poate fi exercitat recursul in anulare. In esenta, astfel
cum s-a sustinut, prin aceasta posibilitate nelimitata in timp de a se exercita
recursul in anulare se pun sub semnul incertitudinii autoritatea lucrului
judecat si stabilitatea raporturilor juridice. In context s-au evocat
prevederile in materie ale legii de procedura penala, care, reglementand, de
asemenea, recursul in anulare, precizeaza ca numai "recursul in anulare in
favoarea celui condamnat poate fi declarat oricand", in celelalte cazuri
recursul in anulare putand fi declarat "numai in termen de un an de la
data cand hotararea a ramas definitiva", astfel cum precizeaza art. 411 din
Codul de procedura penala. Totodata, prin acest mod de reglementare, partile,
in sens larg, cetatenii, se afla intr-o pozitie inegala fata de autoritati, din
moment ce ele insele nu pot exercita recursul in anulare.
Ar rezulta, in opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, ca
prevederile art. 330^1 din Codul de procedura civila contravin,
"direct", dispozitiilor art. 128 din Constitutie, ale art. 11 alin.
(2) din Constitutie coroborat cu art. 20 din legea fundamentala si cu art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, ale art. 10 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ale
art. 14 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice. In mod "implicit", prevederile art. 330^1 din Codul de
procedura civila ar contraveni dispozitiilor art. 15 alin. (2) si ale art. 16
alin. (1) din Constitutie.
Potrivit art. 128 din Constitutie, impotriva hotararilor judecatoresti,
"partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac in
conditiile legii". In interpretarea autorilor exceptiei de
neconstitutionalitate, prin reprezentantii lor, dispozitiile art. 128 din
Constitutie implica "egalitatea participantilor la un proces in raport cu
folosirea cailor de atac", "egalitatea armelor", ceea ce nu se
asigura prin punerea in exclusivitate la dispozitia procurorului general a
recursului in anulare.
Acest mod reductionist de interpretare nu corespunde insa sensului real al
dispozitiilor art. 128 din Constitutie, nici aceluia al prevederilor art. 16
din Constitutie. (Dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, prin care se
reglementeaza aplicabilitatea legii in timp - considerate ca incalcate
"implicit" - nu au nici o incidenta cu problema de
constitutionalitate in discutie). Locutiunea "in conditiile legii"
din textul art. 128 din Constitutie nu poate avea semnificatia atribuita de
autorii exceptiei de neconstitutionalitate, anume aceea ca totdeauna in
sistemul jurisdictional partile trebuie sa se afle in aceeasi pozitie in raport
cu caile de atac conferite de lege impotriva hotararilor judecatoresti.
(Bunaoara, intervenientul accesoriu, desi "parte" in procesul civil,
nu poate exercita neconditionat calea de atac). Egalitatea partilor in procesul
civil nu poate fi redusa numai la exercitarea directa a cailor de atac. Ea are
determinari mult mai largi. Unele dintre acestea sunt de altfel evocate in
chiar cuprinsul reglementarilor avand ca obiect recursul in anulare (art. 330^3
alin. 1 si art. 330^4 din Codul de procedura civila). Este de observat, mai
ales pentru ca s-a constituit ca argument si reglementarea din domeniul
procedurii penale, ca, potrivit art. 409 din Codul procedura penala, recursul
in anulare se exercita - ca si in materie procesual civila - numai de
procurorul general, din oficiu sau la cererea ministrului justitiei. In fine,
art. 16 alin. (1) din Constitutie, constituit ca reper pentru demonstrarea
conflictului de constitutionalitate, priveste egalitatea cetatenilor in fata
legii si a autoritatilor publice, nu egalitatea de tratament juridic al
acestora in raport cu cea aplicabila autoritatilor publice. Aceasta egalitate
nu exclude, ci chiar implica un tratament juridic diferentiat, tinand seama de
natura autoritatilor publice si de "atributiile" acestora. Ministerul
Public este o astfel de autoritate care exercita atributii, nu drepturi
subiective.
Art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale consacra dreptul persoanei la un proces echitabil. In
sensul practicii instantei europene, conceptul de "proces echitabil"
nu implica in mod necesar existenta mai multor grade de jurisdictie, a unor cai
de atac al hotararilor judecatoresti, nici, pe cale de consecinta,
posibilitatea exercitarii acestor cai de atac - inclusiv a celor extraordinare
- de catre toate partile din proces. Art. 10 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, privitor la dreptul oricarei persoane "de a fi audiata
in mod echitabil si public de catre un tribunal independent si impartial",
nu are nici o legatura cu problema de constitutionalitate in discutie. Art. 14
pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice,
consacrand egalitatea "tuturor oamenilor" in fata instantelor si
dreptul la un proces echitabil, nu pune astfel in discutie necesitatea
garantarii pentru toate partile dintr-un proces a dreptului de a exercita toate
caile extraordinare de atac al hotararilor judecatoresti.
In legatura cu prevederile art. 330^1 din Codul de procedura civila,
staruie insa o alta problema de constitutionalitate, anume faptul ca procurorul
general poate declara recursul in anulare "oricand".
Neconstitutionalitatea acestor prevederi nu poate fi insa sustinuta prin
invocarea dispozitiilor art. 128 din Constitutie. Potrivit acestor dispozitii,
caile de atac se exercita "in conditiile legii". Pornind de la
semnificatia acestei locutiuni, nu se poate ajunge prin extrapolare la
concluzia ca legea ar fi trebuit sa prevada un termen pentru exercitarea
recursului in anulare, caci numai astfel ea ar satisface exigentele
constitutionale. La aceasta concluzie nu s-ar putea ajunge nici pe calea
invocarii altor dispozitii constitutionale.
Art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale si art. 14 pct. 1 din Pactul international cu privire
la drepturile civile si politice garanteaza dreptul persoanei de a-i fi
examinata cauza "intr-un termen rezonabil". Aceste prevederi vizeaza
insa celeritatea procesului, nu necesitatea stabilirii pentru toate caile de
atac - inclusiv cele extraordinare - a unor termene pentru exercitarea lor.
Chiar in materie procesual-penala, art. 411 alin. 1 din Codul de procedura
penala prevede ca recursul in anulare in favoarea celui condamnat poate fi
declarat "oricand". Desi situatiile procesual-penale si
procesual-civile nu sunt cu totul comparabile, reglementarile procesual-penale
pot avea semnificatie, in materie procesual-civila, sub un alt aspect. Motivele
recursului in anulare, prevazute de art. 330 din Codul de procedura civila,
sunt stabilite in profitul ambelor parti din procesul civil, daca acestea au
fost de buna-credinta, atat reclamantul, cat si paratul avand interesul sa
obtina dezlegarea raportului litigios fara ca instanta sa-si depaseasca
atributiile puterii judecatoresti si pronuntandu-se cu desavarsita
impartialitate.
Totusi n-ar putea fi ignorate celelalte argumente invocate de catre autorii
exceptiilor de neconstitutionalitate in sprijinul ideii ca ar trebui sa se
prevada un termen si pentru exercitarea recursului in anulare. Dar Curtea
Constitutionala nu este competenta sa sanctioneze omisiuni legislative, nici nu
poate - in sensul practicii ei constante - sa se manifeste ca legislator
pozitiv.
Sunt motivele pentru care, cu opinia separata a unui judecator, nu s-a
putut retine nici exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330^1
din Codul de procedura civila, sub acest al doilea aspect.
Curtea Constitutionala a considerat insa, cu unanimitatea membrilor
completului, ca sunt neconstitutionale prevederile art. 330^2 alin. 1 din Codul
de procedura civila, potrivit carora "procurorul general poate dispune pe
termen limitat suspendarea executarii hotararilor judecatoresti inainte de
introducerea recursului in anulare". Prin aceste prevederi este afectat
principiul separatiei puterilor in stat, principiu care, desi nu este consacrat
expres, el poate fi dedus din ansamblul reglementarilor constitutionale si,
indeosebi, al celor avand ca obiect precizarea functiilor autoritatilor publice
si a raporturilor dintre acestea.
Intr-un alt context, Curtea Constitutionala a decis ca o dispozitie legala,
prin care se suspenda cursul judecatii sau executarea hotararilor judecatoresti
definitive referitoare la anumite cauze determinate, este neconstitutionala.
(Decizia Curtii Constitutionale nr. 6 din 11 noiembrie 1992, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48 din 4 martie 1993). Or, daca
nici autoritatea legiuitoare nu poate dispune suspendarea executarii
hotararilor judecatoresti referitoare la anumite cauze determinate, cu atat mai
mult o asemenea masura nu poate fi luata de o alta autoritate.
Este adevarat ca Ministerul Public face parte, potrivit Constitutiei, din
"autoritatea judecatoreasca". Totusi el reprezinta o magistratura speciala,
care nu indeplineste atributii de natura jurisdictionala. In sensul
prevederilor art. 131 alin. (1) din Constitutie, procurorii isi desfasoara
activitatea "sub autoritatea ministrului justitiei", organ
esentialmente executiv, fiind, pe cale de consecinta, ei insisi agenti ai
autoritatii executive. Rezulta si astfel ca, numai incalcandu-se principiul
separatiei puterilor in stat, procurorii ar putea dispune suspendarea
executarii unei hotarari judecatoresti. De altfel, daca procurorul general introduce
recursul in anulare, potrivit art. 330^2 alin. 2 din Codul de procedura civila,
instanta poate sa dispuna suspendarea executarii hotararii. Considerente de
oportunitate pentru suspendarea executarii hotararii de catre procurorul
general, inainte de a sesiza instanta, nu pot avea, in sensul celor aratate, un
temei constitutional.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 11, al art. 15, al art. 16,
al art. 20, al art. 128 si al 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A. c), al art. 24 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
cu majoritate de voturi, cat priveste prevederile art. 330^1 din Codul de
procedura civila, si in unanimitate, in privinta celorlalte prevederi din legea
de procedura civila, considerate ca neconstitutionale,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330^2 alin.
1 din Codul de procedura civila, invocata de doamnele Buriman Marina Ioana,
Antonescu Elena, Antonescu Cristina, Gheorghiu Marie-Angele Roxana si Diplan
Gheorghiu Lucretia Ariana in dosarele nr. 2.914/1995, nr. 3.232/1995 si nr.
3.658/1995, pe rolul Curtii Supreme de Justitie.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330^1 din
Codul de procedura civila invocata de doamnele Buriman Marina Ioana, Antonescu
Elena, Antonescu Cristina, Gheorghiu Marie-Angele Roxana, Diplan Gheorghiu
Lucretia Ariana si de domnul Badulescu Vlad Radu in dosarele nr. 2.914/1995,
nr. 3.232/1995, nr. 3.658/1995 si nr. 1.925/1995 pe rolul Curtii Supreme de
Justitie, cu opinie separata, in sensul ca prevederile art. 330^1 din Codul de
procedura civila sunt neconstitutionale.
3. Constata ca prevederile art. 330, ale art. 330^2 alin. 2, ale art. 330^3
si ale art. 330^4 din Codul de procedura civila sunt constitutionale.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 4 iunie 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Deleanu
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
OPINIE SEPARATA
Sunt intru totul de acord cu decizia completului, cu exceptia problemei
neconstitutionalitatii prevederilor art. 330^1 din Codul de procedura civila.
Desigur, acest text nu contrazice expres nici un text din Constitutie.
Trebuie sa admitem, insa, ca intreaga reglementare constitutionala este supusa
unor principii generale, care sa ilustreze prevederile art. 1 alin. (3) din
legea fundamentala, potrivit carora Romania este un stat de drept, democratic
si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor,
libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic
reprezinta valori supreme si sunt garantate. Stirbirea autoritatii hotararilor
judecatoresti - justitia fiind una dintre puterile statului -, lasarea
nedeterminata, in incertitudine, a situatiilor juridice stabilite - cu
autoritate de lege - prin aceste hotarari, nu pot decat sa infranga principiile
statului de drept.
Incalcarea prin lege nu numai a textelor, ci si a principiilor Constitutiei
face ca aceasta lege sa fie neconstitutionala. Acest lucru este aratat explicit
de art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, care prevede: "Sunt neconstitutionale prevederile
actelor normative prevazute la alin. (1), care incalca dispozitiile sau
principiile Constitutiei".
Alaturi de "principiile generale", cuprinse in Titlul I al
Constitutiei, se degaja din intreaga reglementare a acesteia un corp de
principii fundamentale. In repetate randuri, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat asupra existentei unor principii constitutionale de acest fel, cum ar
fi in cazul separatiei puterilor in stat sau al egalitatii sanselor partidelor
politice.
Literatura de specialitate a semnalat, la randul sau, existenta unor astfel
de principii generale.
"Dupa ezitari traditionale unei jurisprudente in formare, recenta si
continua - scrie Dominique Rousseau, <<Droit du contentieux
constitutionnel>> (p. 97) -, este clar, astazi, ca toate principiile
politicii economice si sociale, in mod particular necesare timpului nostru, au
primit valoare constitutionala si sunt opozabile legiuitorului de catre
Consiliu in exercitiul controlului constitutionalitatii legilor."
Consideram ca, pe drept cuvant, principiul autoritatii lucrului judecat si
cel al stabilitatii hotararilor judecatoresti au valoarea unor astfel de
principii. Acesta este motivul pentru care consideram ca textul criticat prin
exceptia de neconstitutionalitate contravine Constitutiei.
Stabilirea unui termen pentru introducerea recursului in anulare ar fi,
dupa parerea noastra, nu o infirmare a valorilor sociale ocrotite prin
reglementarea acestei cai de atac, ci un act de stimulare a Ministerului Public
de a actiona cu promptitudine.
De altfel, Codul de procedura penala stabileste pentru executarea
recursului in anulare un termen de un an, chiar pentru cele mai grave
infractiuni.
Lipsa de corelare este aici vadita.
Textul art. 330^1 din Codul de procedura civila apare neconstitutional si
sub alt aspect.
Potrivit art. 20 din Constitutie, dispozitiile constitutionale privind
drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte. Daca exista neconcordante intre pactele privitoare
la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.
Or, textul amintit contrazice cateva prevederi de mare insemnatate din
conventiile internationale la care Romania este parte.
Primul dintre acestea este art. 6 din Conventia europeana a drepturilor
omului, referitoare la dreptul la un proces echitabil (fair trial). Acest
articol prevede ca "orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil, a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita prin lege, care va hotari
asupra contestatiilor sale privind drepturile si obligatiile cu caracter
civil".
Referirea la "termenul rezonabil" presupune, in primul rand,
existenta unui termen in care sa fie pus capat procesului. Lasarea unei cai de
atac fara un termen poate conduce la reluarea procesului dupa un interval de
timp oricat de lung, ceea ce contrazice in mod vadit caracterul
"rezonabil" al termenului.
Este de semnalat ca practica Comisiei si Curtii Europene interpreteaza
foarte larg acest text. Astfel, intr-o speta (Delcourt, v. Belgia), Curtea a
statuat ca: "Intr-o societate democratica, in sensul conventiei, dreptul
la o buna administrare a justitiei ocupa un loc atat de important incat o
interpretare restrictiva a art. 6 pct. 1 nu ar corespunde scopului si
obiectului acestei dispozitii".
Un alt principiu al justitiei europene, incalcat de textul art. 330^1 din
Codul de procedura civila, este cel al "egalitatii armelor". Acest
principiu, definit prin numeroase hotarari ale Comisiei si Curtii Europene,
reclama o identitate de tratament procesual intre Ministerul Public si
celelalte parti litigante.
Or, din intreaga economie a reglementarii cailor de atac din Codul de
procedura penala rezulta o vadita inegalitate.
Motivele pentru care o hotarare irevocabila poate fi atacata cu recurs in
anulare pot fi invocate numai de Ministerul Public. Prin sine insasi, aceasta
prevedere nu poate fi criticata, deoarece celelalte parti din proces au
posibilitatea sa invoce aceleasi motive in temeiul art. 304 pct. 4 sau al art.
317 pct. 2 din Codul de procedura civila.
Inegalitatea apare insa din faptul ca, daca exercitarea cailor contestatiei
in anulare si revizuiri, care sunt la indemana tuturor partilor, este afectata
de termen, exercitiul recursului in anulare nu este. Armele sunt inegale.
Desigur, nu este de competenta Curtii Constitutionale, care nu face opera
de legislator pozitiv, sa stabileasca un anume termen, aceasta fiind atributul
exclusiv al puterii legislative.
Nu trebuie uitat insa ca, chiar in statul totalitar, recursul extraordinar,
posibil initial oricand, a fost ulterior limitat prin lege la un an, tocmai
spre a asigura stabilitatea hotararilor judecatoresti.
Pentru aceste motive, consider ca textul art. 330^1 din Codul de procedura
civila contravine Constitutiei.
Judecator,
prof. univ. dr. Victor Dan Zlatescu